Vildledende bannertilbud
Fra : Anders Vind Ebbesen

Dato : 10-02-02 19:07

På denne side:
http://www.iform.dk/bohp/jsp/Crosslink.jsp?d=2604

Kan man lige nu se et tilbud fra Bonnier. Et Illustreret Videnskab, et tillæg
til samme og en PDA = 19,50 som der står på reklamen til højre.

Klikker man på reklamen, kommer man ind på en side, hvor tilbuddet imidlertid
er blevet til et Illustreret Videnskab, et tillæg og en Maglite.

Vildlende markedsføring?

Ville man eventuelt kunne kræve en PDA med i handlen, eller går det ind som
åbenlys fejl, og at jeg dermed er i ond tro?

Med venlig hilsen,

--
Anders Vind Ebbesen
"Well, I think if you say you're going to do something and don't do it, that's

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 10-02-02 23:26

"Anders Vind Ebbesen" <spam@boomer.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
that's
> trustworthiness." - George W. Bush CNN online chat, Aug. 30, 2000

Hvad tror du egentlig selv?

/Jesper

Fra : Anders Vind Ebbesen

Dato : 11-02-02 02:56

In article <HoC98.6618$kr7.714702913@news.orangenet.dk>,
Jesper Nielsen claimed the following:

> Hvad tror du egentlig selv?

Du mener altså at Bonnier handler helt korrekt, ved at vise en PDA, for
derefter at skifte den ud med en MagLite?

Hvis der på "Kuponnyhederne" var et billede af de samme ting (blad, tillæg og
PDA) og der inden i ved bestillingen var et billede af en MagLite, tror jeg at
nogen ville råbe højt.

Du tager ikke stilling til, om der er tale om vildledende markedsføring, kan du
eventuelt henvise til en paragraf?

Du tager ikke hensyn til, at en person måske ikke er ligeså teknisk kyndig som
dig, men synes at "sådan en lommecomputer er meget smart", og måske ikke har
nogen ide om hvad den koster, skal denne person have tingene til den angivne
pris?

Fra : Peter Brodersen

Dato : 11-02-02 05:37

On Mon, 11 Feb 2002 01:55:51 +0000 (UTC), spam@boomer.dk (Anders Vind
Ebbesen) wrote:

>Du mener altså at Bonnier handler helt korrekt, ved at vise en PDA, for
>derefter at skifte den ud med en MagLite?

Kender du da Bonniers intentioner med den situation?

> [...]
>nogen ide om hvad den koster, skal denne person have tingene til den angivne

Lidt ujuridisk, men: Du kunne jo... tage kontakt til Bonnier og høre,
om der var tale om en fejl? Mit bud er, at følgende kunne ske:

1. Du himler op om Forbrugerombudsmanden, etc., og de bliver
opmærksomme på det, der måske er en fejl.

2. Du e-mailer dem og nævner høfligt for dem om at du ønsker den PDA
til den annoncerede pris. Er der tale om en fejl, vil de sikkert rette
den hurtigere end i ovennævnte tilfælde - samt at du måske kan være
heldig nok til at få en billig PDA.

--
- Peter Brodersen

Fra : Nikolaj Lundsgaard

Dato : 11-02-02 13:22

> Kender du da Bonniers intentioner med den situation?

Kan vi ikke dreje diskussionen over i lidt mere generelle vendinger ?

Dette er tydeligvis ikke en fejl idet der står ordet PDA og der er et
billede af en PDA.

Spørgsmålet er nu. Er det ok, at lave den slags misvisende reklamer ?...
altså ok ud fra et juridisk synspunkt.

Der er selvfølgelig muligheden, at hvis det er en fejl , så er det, at de
ikke længere kører med det tilbud, men bør der så ikke være en disclaimer
ala "så længe lager haves" eller "gælder fra /dato/ til /dato/" ?

/Nikolaj

Fra : Per Christoffersen

Dato : 11-02-02 14:48

"Nikolaj Lundsgaard" <nikolaj@kampsax.dtu.dk> wrote in message

> Kan vi ikke dreje diskussionen over i lidt mere generelle vendinger ?

> Spørgsmålet er nu. Er det ok, at lave den slags misvisende reklamer ?...
> altså ok ud fra et juridisk synspunkt.

Selvfølgelig er det ikke OK. Det er da heller ingen der har hævdet. Sikkert
ikke engang Bonniers vil hævde at det er OK...

Det næste skridt er så hvilke konsekvenser det skal have, at der bruges
misvisende reklame.
I det her tilfælde er det svært at mene andet end, at Bonniers bare skal
have en høflig bemærkning (fra hvem som helst, måske den oprindelige
spørger) om at der er fundet en fejl i deres markedsføring, og om de ikke
godt vil rette det....

Det er svært at se, at fejlen skulle have fået andre konsekvenser, end at
nogle er blevet lidt skuffede, når de har klikket på banneret, og set den
mere fyldige beskrivelse af tilbuddet. Der kan således næppe være tale om,
at nogen rent faktisk har bestilt Velkomstpakken i den tro, at det var den
lille elektroniske gizmo de fik, og ikke lygten.

Det er bare sjusk, og ikke noget der er værd at ulejlige det danske
retsvæsen (eller Forbrugerombudsmanden) med. De har andre og mere alvorlige
ting at tænke på.

/Per

Fra : Anders Vind Ebbesen

Dato : 11-02-02 17:11

In article <3c67cb7b$0$238$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>,
Per Christoffersen claimed the following:
> "Nikolaj Lundsgaard" <nikolaj@kampsax.dtu.dk> wrote in message

> Selvfølgelig er det ikke OK. Det er da heller ingen der har hævdet. Sikkert
> ikke engang Bonniers vil hævde at det er OK...

Der må være nogen ved Bonnier som har sagt OK, banneret bliver jo ikke lavet
af sig selv, og uanset om de har fået lavet et eksternt eller inhouse, må der
på et eller andet niveau være nogen som har sagt god for det.

> Det er bare sjusk, og ikke noget der er værd at ulejlige det danske
> retsvæsen (eller Forbrugerombudsmanden) med. De har andre og mere alvorlige
> ting at tænke på.

Det gider jeg heller ikke gøre, men det er da mistænksomt, at de ikke retter
denne fejl, når det kun tager 5 minutter, og jeg er 100% sikker på at der er
nogen ansatte ved Bonnier eller IV som har set reklamen. Man kan begynde at
tale om en bevidst handling - måske fordi folk er dumme nok til at bestille,
når de har læst salgstalen på siden.

Fra : Per Christoffersen

Dato : 12-02-02 13:21

"Anders Vind Ebbesen" <spam@boomer.dk> wrote in message
> [...]

der
> på et eller andet niveau være nogen som har sagt god for det.

Selvfølgelig er der det.
Men det kan jo være at kampagnetilbuddet er blevet lavet om, og ingen har
tænkt på at rette banneret.

> [...]
er
> nogen ansatte ved Bonnier eller IV som har set reklamen. Man kan begynde

Hvis du vidste hvor lidt fokus, der kan være på et websites indhold...
Det er ikke unormalt at websider har lav prioritet og har forkert eller
uopdateret indhold eller endog grove fejl.

> tale om en bevidst handling - måske fordi folk er dumme nok til at
bestille,
> når de har læst salgstalen på siden.

Tale om en bevidst handling kræver en indsigt i hvorfor banneret er der, og
hvorfor det ikke er byttet ud. Den indsigt kan man ikke få bare ved at se på
siden. Men som beskrevet ovenfor, er der ikke noget unormalt i den slags
sjusk.

/Per

Fra : boe

Dato : 12-02-02 13:41

"Per Christoffersen" <pc@comonto.dk> wrote in message
> Hvis du vidste hvor lidt fokus, der kan være på et websites indhold...

Ja, og jeg kan da også konstatere, at ingen af deltagerne i denn tråd har
haft fokus nok på den omtalt reklame til at se, at der på banneret er
opgivet en pris på kr, 19,50 + porto kr. 9,50, mens der i selve tilbuddet er
opgivet en pris på kr. 29,50 + kr. 19,50 i ekspedition. Så der er altså tale
om to forskellige produkter til to forskellige priser
Gad vide hvad man egentlig får og til hvilken pris??

Mvh Bo

Fra : Per Christoffersen

Dato : 12-02-02 15:34

"boe" <bem@NOSPAMbellesystems.com> wrote in message news:3c690d4e$0$10680>

> Gad vide hvad man egentlig får og til hvilken pris??

(Hviske hviske:
Jeg tør næsten ikke sige det, men jeg vil hellere have lygten...
... Hviske, hviske slut)

/Per

Fra : Nikolaj Lundsgaard

Dato : 11-02-02 13:43

> Kender du da Bonniers intentioner med den situation?

Kan vi ikke dreje diskussionen over i lidt mere generelle vendinger ?

Dette er tydeligvis ikke en fejl idet der er et billede af en PDA. Der er
ikke de store chancer for at de kan påberåbe sig at det er en trykfejl

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 11-02-02 16:48

"Nikolaj Lundsgaard" <nikolaj@kampsax.dtu.dk> skrev:

> Dette er tydeligvis ikke en fejl idet der er et billede af en PDA.
> Der er ikke de store chancer for at de kan påberåbe sig at det er
> en trykfejl

Det kan skam godt være en fejl.

> Spørgsmålet er nu. Er det ok, at lave den slags misvisende
> reklamer ?... altså ok ud fra et juridisk synspunkt.

Hvis man gør det med vilje er det sandsynligvis ikke i overensstemmelse
med god markedsføringsskik som nævnt i MFL §1.

--
Mvh. Morten http://miljokemi.dk
Miljøtemaer: http://tema.miljokemi.dk

Fra : Anders Vind Ebbesen

Dato : 11-02-02 17:05

In article <0TH98.4804$5L3.316209@news010.worldonline.dk>,
Peter Brodersen claimed the following:

> Kender du da Bonniers intentioner med den situation?

Jeg kan have en formodning om at deres intention er at folk netop skal tænke
"wow", klikke sig ind, og bestille, selvom de ser at produktet de reelt tilbyder
ikke er som det annoncerede.

Jeg kan ikke se nogen rationelle argumenter for at Bonnier ikke har ændret
banneret - hvor lang tid burde det tage? Eller hvorfor har de godkendt det til
at starte med?

> Lidt ujuridisk, men: Du kunne jo... tage kontakt til Bonnier og høre,
> om der var tale om en fejl? Mit bud er, at følgende kunne ske:

Jeg har udfyldt en kontaktformular på IVs hjemmeside i går, hvor jeg beder om
at få min antagelse af at der følger en PDA med bekræftet.

> 1. Du himler op om Forbrugerombudsmanden, etc., og de bliver
> opmærksomme på det, der måske er en fejl.

Det gider jeg ikke gøre, så meget betyder det ikke. Min pointe var at nogen
sikkert ville himle op, hvis det var i et kuponhæfte, at Bonnier havde lavet
et lignende stunt.

Fra : Peter Brodersen

Dato : 11-02-02 17:41

On Mon, 11 Feb 2002 16:05:23 +0000 (UTC), spam@boomer.dk (Anders Vind
Ebbesen) wrote:

>Jeg kan have en formodning om at deres intention er at folk netop skal tænke
>"wow", klikke sig ind, og bestille, selvom de ser at produktet de reelt tilbyder
>ikke er som det annoncerede.

.... og det er klart, at den skuffelse, folk så bliver mødt med, FØR de
har bestilt produktet, vil få dem til at købe det? Øh...

>Jeg kan ikke se nogen rationelle argumenter for at Bonnier ikke har ændret
>banneret - hvor lang tid burde det tage? Eller hvorfor har de godkendt det til
>at starte med?

Ah - det gode argument for at der aldrig burde ske fejl, og fordi det
ikke _burde_ ske, vil det heller ikke ske i praksis? Klart, klart -
http://jul.bums.dk/ burde i så fald ikke eksistere ;)

Det kunne tænkes, at de har haft kørt den kampagne på et tidspunkt,
men at banneret ikke er blevet skiftet? Eller ved en fejl lagt op
igen?

>Det gider jeg ikke gøre, så meget betyder det ikke. Min pointe var at nogen
>sikkert ville himle op, hvis det var i et kuponhæfte, at Bonnier havde lavet
>et lignende stunt.

.... hvilket altså retfærdiggører endnu mere himlen-op? :)

--
- Peter Brodersen

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 11-02-02 18:53

> In article <HoC98.6618$kr7.714702913@news.orangenet.dk>,
> Jesper Nielsen claimed the following:

> Du mener altså at Bonnier handler helt korrekt, ved at vise en PDA, for
> derefter at skifte den ud med en MagLite?

Min kommentar er udledt af at man ser disse knaldtilbud fra slige magasiner
m.m, men at der jo ALDRIG er tale om at man får en gave der egentlig er
noget værd. Så om der er et billede af en Jaguar eller en Mazda er jo i og
for sig ligegyldigt. Jeg siger ikke at Bonnier handler korrekt, men det er
da helt åbenlyst at det ikke er noget der er gjort bevidst! Der er nok
snarer tale om en webmester der har glem at skifte taggen ud eller blot har
en gammel gif liggende med den nye kode.
Men jeg kan fornemme at du er den type der vil kræve sin ret, og så har du
jo ret, det er vildledende at man ikke kan købe to blade og en PDA for
19.50,- men må nøjes med en lommelygte.....

> [...]
og
> PDA) og der inden i ved bestillingen var et billede af en MagLite, tror

Ja helt sikkert, du ville ihvertfald. Men der er heldigvis også en del flere
personer der læser korrektur m.m på et hustandsomdelt (Ca. 2.mill husstande)
hæfte end der er på iforms online annoncering.

> Du tager ikke stilling til, om der er tale om vildledende markedsføring,
kan du
> eventuelt henvise til en paragraf?

Jeg har heller ikke tænkt mig at tage stilling til det. I mine øjne blæser
du en storm op i et glas vand.

> [...]
har
> nogen ide om hvad den koster, skal denne person have tingene til den

Her kan jeg altså ikke se hvor det med den tekniske kunnen kommer ind i
billedet???
Kan du uddybe dig?

/Jesper

Fra : Henning

Dato : 11-02-02 16:56

On Sun, 10 Feb 2002 18:07:17 +0000 (UTC), spam@boomer.dk (Anders Vind
Ebbesen) wrote:

> [...]
>
>Klikker man på reklamen, kommer man ind på en side, hvor tilbuddet imidlertid
>er blevet til et Illustreret Videnskab, et tillæg og en Maglite.

Jeg har sendt dem en mail, hvori jeg gør opmærksom på "fejlen", men at
jeg naturligvis gerne vil tegne et abonnement, såfremt den annoncerede
Palmpilot følger med. Jeg mailede dem i går, men har endnu intet
hørt (Kan blot konstatere, at reklamen stadig er der!)

Henning
hsb@FJERNESimage.dk

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 11-02-02 18:18

"Henning" <newsmail@mailme.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Palmpilot følger med. Jeg mailede dem i går, men har endnu intet
> hørt (Kan blot konstatere, at reklamen stadig er der!)

Henning jeg tror ikke at du skal regne med at det er en palmpilot fra
producenten Palm, så bliver du da helt sikkert endnu mere skuffet end Anders
Vind Heppesen...

/Jesper

Fra : Henning

Dato : 11-02-02 18:52

>Henning jeg tror ikke at du skal regne med at det er en palmpilot fra
>producenten Palm, så bliver du da helt sikkert endnu mere skuffet end Anders
>Vind Heppesen...

Ok, i mine øjne er en Palmepilot indbegrebet af håndholdte lommepc'ere
whatever

Henning
hsb@FJERNESimage.dk

Fra : Lisbeth Hviid Jakobs~

Dato : 11-02-02 23:26

"Jesper Nielsen" <jesper.nielsen@ledigejobs.dk> wrote in message
> producenten Palm, så bliver du da helt sikkert endnu mere skuffet end
Anders
> Vind Heppesen...

Synes du selv du vinder troværdighedspoint ved at spotte folk ved at lave om
på deres efternavn?!

Hilsen
Lisbeth

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 12-02-02 19:51

"Lisbeth Hviid Jakobsen" <ernyoka@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Anders
>
> Synes du selv du vinder troværdighedspoint ved at spotte folk ved at lave

Det er faktisk først nu at jeg ser det, det var ikke bevidst.
Hvis du kigger på dit tastetur kan de se at H og J står lige ved siden af
hinanden det er der fehlen liffer

/Hesper

Fra : Lisbeth Hviid Jakobs~

Dato : 13-02-02 00:04

"Jesper Nielsen" > > > producenten Palm, så bliver du da helt sikkert endnu
mere skuffet end

> om

> Det er faktisk først nu at jeg ser det, det var ikke bevidst.
> Hvis du kigger på dit tastetur kan de se at H og J står lige ved siden af
> hinanden det er der fehlen liffer

Du har nu ikke ligefrem overbevist mig, al den stund at manden hedder
EBBEsen og ikke JEPPEsen.

Hilsen
Lisbeth

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 13-02-02 18:24

> [...]
> mere skuffet end

> lave

> Du har nu ikke ligefrem overbevist mig, al den stund at manden hedder

OK ja det er jo træls! men jeg har svært ved at se hvori det fornærmende
ligger?

/Jesper

Fra : Anders Vind Ebbesen

Dato : 14-02-02 00:47

In article <Dfxa8.31$%Z6.28508176@news.orangenet.dk>,
Jesper Nielsen claimed the following:

> OK ja det er jo træls! men jeg har svært ved at se hvori det fornærmende
> ligger?

Jeg er nok bare fintfølende, men jeg brød mig ikke om tonen i dine indlæg, hvis
andre har opfattet det ligeledes, kan det synes usandsynligt at det var en fejl
med H'et.

Nevermind.

--
Anders Vind Ebbesen
Farum Nærradio Hits: 1. Peter Belli: Ingen regning 2. Trax: Du er fuld af løgn

Fra : Henning

Dato : 12-02-02 15:15

> [...]
>Palmpilot følger med. Jeg mailede dem i går, men har endnu intet
>hørt (Kan blot konstatere, at reklamen stadig er der!)
Fik netop svar fra Bonniers;

Citat:
Du kan vælge maglite lygte eller databanken, de følger desværre ikke
med begge dele.

Med venlig hilsen
(jeg har fjernet navnet)
Bonniers kundeservice A/S

Citat slut.

Dvs. der er tale om en "databank", som måske bare til forveksling
ligner en PAD?

Henning
hsb@FJERNESimage.dk

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 19-02-02 01:33

spam@boomer.dk (Anders Vind Ebbesen) wrote in

> Ville man eventuelt kunne kræve en PDA med i handlen, eller går
> det ind som åbenlys fejl, og at jeg dermed er i ond tro?

tro mig, den "PDA" er ikke pengene værd...

--
Henrik Stidsen | HS235-DK | Samleobjekt