Andet multimedie
bentjuul 3670
video på internettet
Fra : Jette Andersen

Dato : 10-02-02 18:48

Det er mit indtryk, at der er tre principielt forskellige metoder til at
lægge video på nettet.
1. Fil til downloadning
2. Streaming
3. Filen hentes inden billederne vises. (afhængig af filens størrelse og
hastigheden på forbindelsen går der et stykke tid inden filmen starter. Til
gengæld er der ingen hacker i filmen)

Jeg vil gerne spørge om forskellen på streaming, hvor filmen starter
umiddelbart eller de tilfælde, hvor filmen først hentes.
Er det fil type eller er det måden, hvorpå filmen lægges ud på nettet.

Mange hilsner

Jette

Fra : Jesper Kollerup Jens~

Dato : 10-02-02 21:07

"Jette Andersen" <jette@filmit.dk> wrote in message news:3c66b344$0$214$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...
> [...]
> starter umiddelbart eller de tilfælde, hvor filmen først
> hentes. Er det fil type eller er det måden, hvorpå filmen

Det er en kombination af begge. Ægte streaming kræver en
særlig serverapplikation mens MPEG, MOV, WMV og andre formater
også kan afspilles mens filen downloader. AVI og diverse
bastarder herunder (DiVX, Microsoft MPEG-4 og et par andre)
kræver at hele filen downloades før den kan afspilles.

En streamingserver tilpasser billedkvaliteten efter seerens
tilgængelige båndbredde og er som regel en hundedyr løsning.
MPEG-2 og WMV giver efter min mening en rigeligt god kvalitet
selv ved lav båndbredde og kan også afspilles inden klippet
er fuldt downloadet. Hold dig helst fra DiVX og diverse andre
særformater, da de kræver særlige codecs der alligevel
sjældent virker, ikke er bagudkompatible og hvad ved jeg.

--
Med venlig hilsen:
Jesper Kollerup Jensen