Hvad gør jeg nu med ophavsretten ?
Fra : Finn Jensen

Dato : 10-02-02 16:57

Godda alle,

Jeg har nogle billeder liggende på min hjemmeside som jeg selv har lavet og
motiverne er af fluer som jeg selv har fabrikeret.

Nu er der så det problem at en kommerciel hjemmeside har stjålet mine
billeder og ændret på disse og bruger dem nu på deres hjemmeside.

Jeg skriver på mine sider at mine billeder godt må benyttet men man må ikke
ændre på dem eller fjerne mit navn og web adresse fra billederne.

Dette har den omtalte side gjort, først at ændre på størrelsen og siden
fjerne mit navn og webadresse.

En henvendelse til den pågældende sides ejer har desværre ikke resulteret i
noget.

Hvad kan jeg evt. videre gøre fra nu således at mine billeder bliver fjernet
fra den pågældende side eller i det mindste bragt tilbage til det
oprindelige.

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Jakob Paikin

Dato : 10-02-02 17:13

On Sun, 10 Feb 2002 16:57:05 +0100, "Finn Jensen"
<info@shannon-fly-dressing.com> wrote:

>Hvad kan jeg evt. videre gøre fra nu således at mine billeder bliver fjernet
>fra den pågældende side eller i det mindste bragt tilbage til det
>oprindelige.

Du bliver nok nødt til at antage en advokat til sagen. Hvis modparten
er stædig, skal der gennemføres en fogedforbudssag og/eller en retssag
om spørgsmålet - ingen af delene er noget man børe give sig i kast med
som lægmand.

--
Jakob Paikin

Fra : Finn Jensen

Dato : 10-02-02 18:06

"Jakob Paikin" <jp@dklaw.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> er stædig, skal der gennemføres en fogedforbudssag og/eller en retssag
> om spørgsmålet - ingen af delene er noget man børe give sig i kast med

Tak for svaret.
Er du billig ?

Nej det er vel noget jeg selv kommer til at afholde alle udgifterne til,
trods det er meget tydlig at det er mine billeder.

Du skriver til sidst :
> ingen af delene er noget man børe
> give sig i kast med som lægmand.

Hvad ?. Er en lægmand ikke bl.a en advokat eller har jeg misforstået ordet
lægmand?

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Jakob Paikin

Dato : 10-02-02 18:10

On Sun, 10 Feb 2002 18:06:03 +0100, "Finn Jensen"
<info@shannon-fly-dressing.com> wrote:

>Tak for svaret.
>Er du billig ?

Taksterne på det kontor, hvor jeg er ansat, ligger vist nogelunde i
normalområdet for mindre kontorer. Men gruppen skal nødig ende som
reklame-/opslagsgruppe, så...

>Nej det er vel noget jeg selv kommer til at afholde alle udgifterne til,
>trods det er meget tydlig at det er mine billeder.

Hvis du vinder en (rets)sag, vil modparten normalt blive pålagt at
betale omkostninger til dig. Disse omkostninger vil ofte dække
hovedparten af dine advokatudgifter.

Men det er korrekt, at du kommer til at afholde udgifterne i første
omgang, herunder lægge ud for retsafgifter mv.

>Hvad ?. Er en lægmand ikke bl.a en advokat eller har jeg misforstået ordet
>lægmand?

Det vil jeg mene. Politikens Nudansk Ordbog siger:

"Lægmand: En person som har visse almene kundskaber, men som ikke er
fagmand på et bestemt område."

--
Jakob Paikin

Fra : Peter

Dato : 24-02-02 21:35

Penge til advokater er penge ud af vinduet.

Skriv i stedet et brev til vedkommende sites ISP og forklar problemet. Bed
ISP'eren om at lukke adgangen til sitet, indtil forholdene er blevet bragt i
orden. De fleste ISP'ere vil rette sig efter det..

mvh

Fra : Morten Kjaer Nielsen

Dato : 24-02-02 21:41

"Peter" <mor@far.de> wrote Sun, 24 Feb 2002 21:35:23 +0100 :

>Bed
>ISP'eren om at lukke adgangen til sitet, indtil forholdene er blevet bragt i
>orden.

Skal vi ikke lade være med at gøre ISP´erne til den dømmende magt i
Danmark.

--
Hygge
Morten , anden er løs, http://gummiand.dk/

Fra : Jakob Paikin

Dato : 24-02-02 22:34

On Sun, 24 Feb 2002 21:35:23 +0100, "Peter" <mor@far.de> wrote:

>Penge til advokater er penge ud af vinduet.

Nå.

>Skriv i stedet et brev til vedkommende sites ISP og forklar problemet. Bed
>ISP'eren om at lukke adgangen til sitet, indtil forholdene er blevet bragt i
>orden. De fleste ISP'ere vil rette sig efter det..

Det håber jeg inderligt ikke - og jeg tror det heller ikke, for ISP'en
kunne hurtigt ifalde et erstatningsansvar.

ISP'en har ingen som helst mulighed for at vurdere om en eller anden
klage/"anmeldelse" er korrekt eller ej. Det kunne jo være piraten, der
"anmeldte" den virkelige ophavsmand.

Den korrekte, lovlige og fornuftige fremgangsmåde er at anvende
retssystemet.

--
Jakob Paikin

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 12-02-02 22:32

On Sun, 10 Feb 2002 17:12:36 +0100,
Jakob Paikin <jp@dklaw.dk> wrote:

> [...]
> er stædig, skal der gennemføres en fogedforbudssag og/eller en retssag
> om spørgsmålet - ingen af delene er noget man børe give sig i kast med

Bør man ikke starte med at fremsende en regning først ? Evt. pr.
anbefalet brev, og således gøre sit krav gældende ?

Der er vist en standardtakst for billeder så vidt jeg husker.
Er det 500 kr eller 2000 kr stk ?

Fra : Jakob Paikin

Dato : 12-02-02 22:36

On Tue, 12 Feb 2002 21:31:56 +0000 (UTC), nospam@home.terminal.dk
(Povl H. Pedersen) wrote:

>Bør man ikke starte med at fremsende en regning først ? Evt. pr.
>anbefalet brev, og således gøre sit krav gældende ?

Ikke hvis målet er at få billederne fjernet fra siden. Det krav har jo
ikke noget med betaling at gøre.

(At der så evt. kan kræves en erstatning/godtgørelse senere for
uberettiget brug er en anden historie).

>Der er vist en standardtakst for billeder så vidt jeg husker.
>Er det 500 kr eller 2000 kr stk ?

Sådan er det mig bekendt ikke. Der kan kræves en godtgørelse svarende
til "normalprisen" for den type brug, som krænkeren har foretaget.
Hvad den pris er afhænger af omstændighederne.

--
Jakob Paikin