ombygning af en riffel........og kan det l~
Fra : Lars

Dato : 10-02-02 16:06

Jeg går og tænker på at købe en riffel af tysk oprindelse m. mauser ´98
lås og en pipe i 6,5x55 af mrk. Otterup, for at bygge den om. Det drejer
sig om et hyggeligt vinterprojekt og ikke om at spare mange tusinde
kroner.
Dem som kender til ovenstående kombination ved, at det højest
sandsynlig er en baneriffel det drejer sig om.

Mine spørgsmål er så:

Kan jeg købe et skæfte som er grov tilpasset - (laver selv resten) - og
hvad koster det??

kan der monteres kikkert?

hvor tykke er piperne, og kan man evt få det drejet ned?

Jeg lader selv og vil eventuelt have den fræset ud til kal. 6.5x06 eller
et andet kaliber. Hvad koster det? og har nogle andre erfaringer med at
få ændret kaliber fra 6,5x55 til et andet.

håber på svar.......

med venlig hilsen

Lars

Fra : Jon Inge Bragstad

Dato : 10-02-02 17:07

On Sun, 10 Feb 2002 15:06:02 +0000 (UTC), "Lars"
<heeman72@hotmail.com> wrote:

> [...]
>kroner.
> Dem som kender til ovenstående kombination ved, at det højest
>sandsynlig er en baneriffel det drejer sig om.

Ombygde M98 rifler finnes det på tusener av blant norske jegere, og de
aller fleste er ombygd på et eller annet vis.

> Mine spørgsmål er så:
>
>Kan jeg købe et skæfte som er grov tilpasset - (laver selv resten) - og
>hvad koster det??

Det selges både skjefteemner, halvfabrikat og ferdige skjefter til M98
i priser fra 1500 og oppover.

>kan der monteres kikkert?

Det kan monteres kikkert, men dersom kikkerten er lang (i praksis alt
annet enn Aimpoint og lignende) kommer hevarm og sikring i konflikt
med en lav montasje. Å smi om hevarm og skifte sikring er derimot en
helt grei sak som de fleste børsemakere gjør for en billig penge.

>hvor tykke er piperne, og kan man evt få det drejet ned?

Piper kan en få i mange ulike utgaver, og de fleste velger å dreie
pipa ned til en eller annen tynnere profil. Selv har jeg valgt å
beholde pipa som den er på det våpenet jeg har fått ombygd, for å
holde en relativt høy vekt.

>Jeg lader selv og vil eventuelt have den fræset ud til kal. 6.5x06 eller
>et andet kaliber. Hvad koster det? og har nogle andre erfaringer med at
>få ændret kaliber fra 6,5x55 til et andet.

Så lenge det er en lang låskasse, er det ikke noe problem å skifte
kaliber. Kammeret må da brotsjes om, men det er ikke noen stor jobb
for en børsemaker. Har fått gjort dette på en sivil utgave av mauser
(mod 2000) fra 30-06 til 35 whelen.

------------- Jon Inge Bragstad --------------
-------- Visit Jonis Huntingpages. -----------
- http://home.online.no/~sivertb/hunters.htm -
------- Member of the Hunting Trail. ---------

Fra : Frans Jensen

Dato : 10-02-02 17:25

<heeman72@hotmail.com> wrote:

> [...]
>
> Mine spørgsmål er så:
>
>Kan jeg købe et skæfte som er grov tilpasset - (laver selv resten) - og

http://www.nilssonimport.se/frameset.htm

der er en søgefunktion,

søg på kolvar

når du får resultatet så søg på trækolvar

hvad et skæfte koster kommer helt an på kvaliteten at træet,

men et skud fra under 1000 kr. og så helt op i "alt for
dyrt"

>kan der monteres kikkert?

med mindre man er meget fiks til den slags, overlades det bedst
til en bøssemager, men selvfølgelig kan der monteres kikkert

>hvor tykke er piperne, og kan man evt få det drejet ned?

en 6,5X55

en "banepibe" er ret svær, men man kan vel også få en jagtpibe,
forhør dig hos en bøssemager

--
Folk der ikke synes om at bruge Linux kan bare lade være
-

Fra : Henrik

Dato : 11-02-02 00:22

Hej
Jeg har selv en riffel af samme type til at ligge, men jeg er ikke kommet
igang med den endnu. Køb et nyt aftræk til den hvis den er med standard
aftræk. Køb Timney (500,-) eller der er et andet amerikansk der hedder BOLD
som er helt finf (300,-). Når du får nyt aftræk på kan du fjerne sikringen
der sidder på huset bagerst på bundstykket. Dette gør, at du kan fræse en
del af huset af, og med lidt svejsning og fræsning/filing kan du få et pænt
afsluttet hus. Du kan også øbe sådan et men det koster (500,-) hos
www.brownwlls.com. Inden du kigger på skæfte ville jeg også svejse hullerne
til låseskruerne på magasinkassen til, da disse blot skæmmer riflen.
Ligeledes vil jeg også ændre aftrækkerbøjlen. Der findes en del forskellige
aftrækker bøjler og jeg kender ikke din konkrete model. Men generelt er det
en god ide at gøre den smallere. Jeg ville tage ca. 1½ mm i hver side foran
og 2½mm i hver side bagi. Måske mere. Derefter kan du med en god hammer give
bøjlen et par gode slag bagi, således at faconen ændres. Du får så flyttet
hele bøjlen 2-3 mm fremad hvilket gør bøjlen meget pænere.

påsætning af kikkert er ikke noget problem hvis man kan bruge en fræser.
Spænd låsestolen op så den er vinkelret på bordet, find midten, og bor
hullerne. Bor først med pinol bord og derefter med det rigtige bord. Skær
kun gevind med helt skarpe tappe. Er du i tvivl så køb en ny! Der er ikke
noget værre end en knækket tap. Når du monterer baser så kontroller at de
passer i højden, ellers kan du lægge shims på bagsiden eller fræse af dem.
Du kan også sagtens selv lave nye baser i stål (hvis du har en fræser...).
Piben kan sagtens drejes af, men det kræver lidt tålmodighed og en stor
drejebænk. En god maskinarbejder skulle kunne klare dette. Du kan evt. se
mål på http://www.lothar-walther.de/

Skæfter kan købes fra 500,- og opefter. Kig evt. på
http://www.gunpartscorp.com/. Og har du ikke deres katalog så bestil det med
det samme! Du kan også ligeså godt bestille bogen Gunsmithing af Roy Dunlap
som er et must og alle pengene værd.

Husk forøvrigt også at svejse huller fra otterup sigtet til, da det ser
grimt ud. Læg en kobberplade på bagsiden og fyld den med CO2 ´eren.
Når riflen er færdig skal du have den poleret (ikke med en kludeskive!!!!!!)
med fint smergellærred med en fil på bagsiden. Brunering er billigst hos
http://www.thk-maskinfabrik.dk/ der er vant til at håndtere våben og laver
et flot stykke arbejde.
Kig evt. efter skæfte, aftræk m.m. på www.ebay.com
Her skulle være arbejde til et par timer.
Held og lykke.....
MVH
Henrik

Fra : Henrik

Dato : 11-02-02 18:50

Jeg beklager stave og slå fejlene i mit indlæg......Det blev lidt
sent.....
MVH
Henrik

Fra : Elnegaard

Dato : 12-02-02 18:49

Det var da et svar.... Flot.... du glemte dog det sidste gode råd. Fyr op
under Rask Mølle og lav din 6.5x55 om til 6.5x284 så har du en riffel med
sang og en flad kuglebane der siger spar to!!!

Fra : Elnegaard

Dato : 12-02-02 18:48

Fra : Henrik

Dato : 12-02-02 20:58

Hej
Ja det med kaliberændringen var også en mulghed...Men nu kan jeg godt lide
at kunne bruge standard hylde vare ammunition.... Jeg har en gang
omkamret en 30-06´er til 300WIN, så der er gode muligheder for at få mere
krudt proppet i en standard riffel. Men er det nødvendigt...Det er jo en
helt anden sag....

Mht. de spørgsmål du havde Lars har jeg tilladt mig at besvare dem i
gruppen - så kan alle læse det hvis de vil....

Jeg mener ikke at du behøver at sende løbet til udlandet for at få det
drejet af. Det kan gode bøssemagere som dem i Hedensted eller Nystrøm og
krabbe sagtens gøre. Men på den anden side bør en god og dygtig
maskinarbejder der virkelig kan bruge en drejebænk kunne gøre det.....Men
det er bare min egen lidt ekstreme holdning.... Løbet skal blot spændes
op mellem to pinoler hvor den ene er forsat. Det giver konussen påløbet.
Selve formen kan du se på den hjemmeside jeg skrev sidst. Men vælger du af
forskellige årsager at sende noget til Tyskland er der ikke noget problem i
det. Du skal blot skaffe en kopi af modtagerens forhandlertilladelse og
forelægge denne for det lokale politi. De udsteder så en eksport / import
tilladelse. Hvis du selv vil skrue løbet af kan du også det. Det er bare
vigtigt, at du laver noget værktøj der passer ekstremt godt da de kan sidde
fantastisk godt fast. Også selvom de er monteret af Otterup.....Jeg har
sådan et sæt værktøj og det kunne da være at vi kunne finde ud af noget hvis
du ikke har travlt....(dette er desværre ikke en opfordring til alle - det
tillader min tid desværre ikke.... Påundersiden af løb/lås er der et
mærke, og løbet skal blot skrues i til dette mærke så passer lukkeafstanden.
De første par skud efter at du har haft piben afmonteret skal naturligvis
ske med riflen opspændt. Efter affyring kan du måle det afskudte hylster, og
det skal helst ikke være ret meget længere end det uafskudte hylster. Men
det er jo en mauser, så den kan klare næsten alt.... En bekendt af mig
har en håndfuld 8x57 hylstre som en lokal falck mand har afskudt i en Mauser
i 30-06.......Uden at han egentlig opdagede nogen problemer! Så kan du selv
vurdere om det siger mest om Mauser eller om Falck.....Hylstrene var MEGET
længere og fænghætten var meget flad pga. overtryk. Men hylster og riffel
holdt.....

Du kan uden videre købe et skæfte der passer 99%. Der kan være at du skal
tage en smule træ væk for at skæftet ikke strammer for meget, og afhængig af
løbstykkelsen skal der også fjernes noget her. Men det kan du klare med et
stemmejern og lidt sandpapir.

Du kan sagtens købe Timney aftræk med sidesikring som jeg klart vil
foretrække. Men husk nu at købe bogen Gunsmithing... Der står også i
hvordan du selv kan brunere geværet vha. Slow Rust processen. Jeg har selv
brugt den i bogen, og den bliver rigtig flot - også på hærdede
materialer....
MVH
Henrik

Fra : Freddie

Dato : 19-02-02 13:47

Hej Lars
Jeg har lige selv været i gang med et lignende projekt. Har du ikke købt
riflen endnu så vil jeg anbefale dig at finde dig et
skytteforeningseksemplar med et pænt skæfte/ lås. Materiale kvaliteten i
m.98 erne er meget svingende (kun et kosmetisk problem) find et pænt
eksemplar og få det poleret. Ligeledes med skæftet. Skytteforenengerne
har brugt prima valnød, men det er meget tilfældigt mht. farve
/åretegninger. Der er så meget gods i skæfterne at de sagtens kan klare
en videre forarbejdning i forhold til dine specifikationer.
Aftræk: Der er ligeledes forskellige aftræk på skytteforeningsvåbnene de
nyere er helt igennem og i mindst samme klasse som eksempelvis
"Timneys". Der er derimod enkelte ældre ombyggede tidlige
skytteforeningsvåben, der er i besiddelse af et militært aftræk - det
bør udskiftes (jeg har selv alle tre typer aftræk)
Kaliber: Om du vælger at bore op til 6,5 - 284, eller til 6,5-06 er en
smagssag.
Teoretisk er det billigere med 284'eren, da den har den samme
hylsterlængde, men i praksis blibver prisen den samme, da piben
alligevel skal drejes af, det koster dig en halv rival etc. Med hensyn
til de to kalibre, så er ydeevnen stort set den samme (begge har været
brugt til langdistance skydning i USA med gode resultater. Der er dog en
væsentlig forskel. Det er uhyre nemt/ billigt at skaffe brugte 3006
hylstre til omladnig! Desværre vil en kalibrering til 6.5-06
nødvendiggøre en afkortning af piben i kammerenden. Dette vil
formodentligt ikke gøre noget da du formodentligt alligevel vil korte
den meget lange sktteforeningspibe ned!
Men! Hvis det ikke er for at spare penge, så køb dig dog en ny og smuk
pibe i en virkelig lækker kvalitet og i lige præcis den kaliber du godt
kunne tænke dig. Du kan eventuelt montere et aggregat således at du nemt
og stort set uden brug af værktøj kan skifte pibe/ kaliber. God
fornøjelse Freddie
> Ps. Prisen for at ændre en skytteforeningsriffel m98 til eksempelvis
6,5.06 inkl skæftetilpasning, tilpasning af lås, magasin, stødbund,
opboring, montering af en fastmontage i en ordentlig kvalitet. Vil ligge
i prisklassen 1800 og op. Kan gøres billigere om aftenen i vestjylland!

http://www.kandu.dk/

Fra : Claus & Betina Niels~

Dato : 20-02-02 10:50

Det er bare en rigtig god ide' freddie kom med , for der har du selv lidt
Custom riffel ud af det , det er jo ikke bare en færdig riffel du har købt ,
men derimod bygget noget rigtig godt ( 6.5-06 & 284 ) er gode valg.

Fra Claus