Andet multimedie
bentjuul 3670
Hjælp til at lave transparentye billeder
Fra : Dan Andersen

Dato : 24-01-01 17:17

Jeg har Adobe Photoshop, hvor jeg gerne vil lave billeder med tranparente
baggrunde. Desuagtet der er en hjælpefunktion, har jeg ikke kunnet finde ud
af hvorledes man gør.
Er der en venlig sjæl, der kan - trin for trin fortælle hvorledes?
Hvis jeg nu sender et billede? Så var der noget at gå ud fra.

Jeg har også PaintShop Pro 6.0 ,men har hørt det skulle været meget
indviklet at gøre i dette prg.
Dan Andersen, Boks 109, 3060 Espergærde
Tlf.: 4913 5555, Fax: 4913 3455, Mobil: 4011 4555

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 24-01-01 17:52

Hej Dan

Mon ikke sande eksperter ud i PhotoShop som fx Madsen eller Emj vil fortælle
dig hvordan du gør i PS, så tager jeg mig af det "indviklede" i PSP.

I PSP vælger du pipetten højreklikker på den farve du ønsker transperant.
Derefter vælger du Colors i menuen, Set Palette Transparency og vælger den
valgte baggrundsfarve. Tilsidst gemmer du som GIF fil. Voila!

Hilsen
Michael Lund Sørensen
www.milux.dk
Jurassic Park/// 20 juli 2001

Dan Andersen <dan@dbamott.dk> skrev i en

Fra : Dan Andersen

Dato : 24-01-01 19:21

1000 tak .. Hvorfor som GIF? Hvorfor ikke som JPG? Gif er jo kun 256 farver?

Hjemmeside: www.dbamott.dk
Se også flg. sider: www.detmuligt.dk - www.agenda21helsingor.dk
www.lyngbytandlaege.dk - www.zugarbaby.dk -
www.bastetogbundet.dk

Fra : Madsen

Dato : 24-01-01 19:33

"Dan Andersen" <dan@dbamott.dk> skrev:

> 1000 tak .. Hvorfor som GIF? Hvorfor ikke som JPG? Gif er jo kun 256 farver?

Fordi JPG ikke kan indeholde en transparent baggrund
eller en alphakanal, som det også kaldes. :)
GIF kan dette og PNG kan, men PNG er desværre ikke
helt understøttet af browserne endnu.

--
Mvh Madsen
(Remove »who« in email)

Fra : Dan Andersen

Dato : 25-01-01 15:27

Det varede lidt inden jeg kunne få det til at virke:
Du manglede "proof" efter at have valgt Set Palette Transparency og vælger
den valgte baggrundsfarve. Hvad er meningen med at vælge no transparency,
når man netop vælge transparency?

Dan Andersen
Hjemmeside: www.dbamott.dk

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 25-01-01 18:41

Hej Dan

Proof er mig bekendt ikke nødvendigt. Proof er når du vil se en ændring på
hele billedet før du beslutter om du vil have ændringen.
No transparency er en nødvendighed hvis du ikke ønsker en gennemsigtig
baggrund. Ofte vil man også gerne gemme baggrundsfarven så billedet får et
bestemt udseende og udfylder en given ramme helt ud..

Hilsen
Michael Lund Sørensen
www.milux.dk
Jurassic Park/// 20 juli 2001

Dan Andersen <dba@get2net.dk> skrev i en

Fra : Kurt Lund

Dato : 24-01-01 22:54

> [...]
> Er der en venlig sjæl, der kan - trin for trin fortælle hvorledes?
> Hvis jeg nu sender et billede? Så var der noget at gå ud fra.

Du har fået udmærkede svar fra andre i gruppen, men de er gået ud fra, at
det drejer sig om webbilleder. Hvis det derimod handler om transparente
billeder til tryk, stiller sagen sig anderledes.
Så kom igen, hvis det er tilfældet.

--
Kurt Lund

Fra : Dan Andersen

Dato : 25-01-01 14:28

1000 tak for hjælpen.. Hvorledes gør man det i PhotoShop? Den vejledning
mangler jeg ..

Fra : Madsen

Dato : 25-01-01 18:39

"Dan Andersen" <dan@dbamott.dk> skrev:

> 1000 tak for hjælpen.. Hvorledes gør man det i PhotoShop? Den vejledning
> mangler jeg ..

Som Kurt Lund så rigtigt skriver, så er det ikke ligemeget om
det er et billede til tryk, eller om det er et billede til internettet
vi snakker om. Fremgangsmåden er langt fra den samme.
Desuden er der kommet et smart værktøj fra og med version
5.5 af Photoshop som hedder Save for Web. Dette værktøj har
du ikke i version 5.0 og nedefter, så du må gerne lige fortælle
hvilken version af Photoshop du har, og om det er til internettet
eller til tryk du skal bruge det transparente billede.
Hvis du fortæller dette, så tror jeg du har større chance for at
få hjælp til det. :)

For nemhedsskyld, kunne du måske også smide pågældende
billede afsted til news:dk.binaer da fremgangsmåden heller ikke
er den samme for alle billeder. Nogle billeder er sværere end
andre. Jeg går ud fra at samme regel gælder i Paint Shop Pro,
uden dog at kende noget til det program. ;)

--
Mvh Madsen
(Remove »who« in email)

Fra : Dan Andersen

Dato : 25-01-01 20:22

Jeg har ver. 6.0 - billederne er først og fremmest til brug på nettet, men
også til tryk i foldere og breve ville jeg være meget interesseret i at få
opskriften.

Med venlig hilsen
www.tandlaegelyngby.dk -
www.cafezugarbaby.dk -
www.bastetogbundet.dk

Fra : Madsen

Dato : 25-01-01 22:53

> [...]

> også til tryk i foldere og breve ville jeg være meget interesseret i at få

Mht. til tryk, så skal du have lavet en såkaldt klippesti.
Det har jeg vist givet en vejledning i for ikke ret lang tid siden, så du
kan evt. læse tråden fra d. 03-01-2001 i denne gruppe.
Den hedder: "PM 6.5 - baggrund."

Mht. til transparente gif´er så tror jeg at jeg denne gang vil tillade mig
at henvise til en hjemmeside hvor det er beskevet.
Tjek evt. <http://www.designsbymark.com/pstips/misc_transgif.shtml >

Fra punkt 4 og frem er det dog en smule anderledes fra og med
version 5.5 af Photoshop. Du kan sagtens gøre det på samme måde
som på ovenstående link, men version 5.5 og 6.0 af PS har nu et
værktøj der hedder "Save for Web" som ligger i File menuen.
Det ville jeg vælge istedet, da det er en del smartere efter min mening.
Hvis du altså følger den vejledning der er på designbymark.com og i
punkt 4 istedet vælger "Save for Web", så får du et vindue op ala
det her: <www.wol.dk/~hijklm/transparent/sfw.gif >

Det der er vigtigt er at "Transparency" skal være slået til, for
ellers bliver baggrunden ikke transparent. Det er vel egentlig logisk
nok. ;)
Transperency kan ikke vælges hvis formatet står til JPG og det
er netop fordi JPG ikke kan være transparent. GIF og PNG kan
derimod godt. <www.wol.dk/~hijklm/transparent/trans.gif >
Du kan heller ikke vælge "Tranparency" hvis baggrunden ikke er
transparent på dit billede. Det er derfor at ham Mark skriver
følgende i punkt 1 i hans vejledning: (File>New) "Make sure to
check where it says "Transparent Background", then click OK."

Antallet af farver osv. er jo så afhængig af grafikken.
Noget andet som du sikkert får brug for er det der hedder "Matte."
For at få rigtig flot grafik uden takkede kanter, så er reglen at du
her skal vælge den farve som baggrunden på din webside har.
I visse tilfælde kan du dog også klare dig med None som indstilling.
(Matte er en meget tynd linie som kommer til at ligge uden om
grafikken, som så har til formål at glatte overgangen mellem grafik
og baggrunden på siden ud.)

Der findes også noget der hedder "Interlaced." Det får grafikken til
at komme frem, i den her nok velkendte effekt, hvor billedet bliver
mere og mere skarpt indtil det er hentet og browseren skriver udført.
Mange gange kan det få ventetiden til at føles lidt kortere, frem for
et billede der først bliver vist når det hele er hentet ned.
Jeg har effekten på <www.wol.dk/~hijklm/transparent/sfw.gif >
så du kan se hvad det er jeg mener.

--
Mvh Madsen