vand i kælder
Fra : lhs

Dato : 10-02-02 15:23

Øv,

Vi har fået vand i kælderen efter den megen nedbør de sidste uger, vi har
lavet omfangsdræn mv. udvendig og kloak/afløbsrør lader til at være ok, så
det er nok ikke der problemet er. Jeg tror det er grundvandet der kommer op
og har tænkt mig at lægge et indvendigt dræn forbundet til en pumpebrønd i
vores kælder for at forhindre at fugt trænger op gennem gulvet - der skal
tilføjes at det kun er i et kælderrum der er problemer (en gammel
krybekælder, der er gravet ud og hvor gulvniveauet i forvejen ligger 5 -6
centimer under resten af kælderens). Vi har som sagt allerede et udvendigt
omgangsdræn, der har fjernet en del af problemet. Hvordan skal drænrørene
lægges?

Jeg regner med at hakke betongulvet op og lægge drænrør og lecra nødder´til
at lede vandet.

er der nogle der har efaringer eller en rigtig god òpskrift´ til sådan et
projekt ?

Når jeg hakker betongulver op skal jeg så passe på noget bestem .- jeg
tænker på mht. sokkel skrider ud, evt tage i etapper eller kan jeg ordne det
i et hug.

Håber der er nogle der sidder med lidt `guld´...

Lars HS

Fra : news.inet.uni2.dk

Dato : 13-02-02 22:32

Hmm vi er i samme båd

Jeg har i de sidste 14 dage haft vand i kælderen. Efter mange professionelle
og uprofessionelle råd og rådgivere har jeg følgende råd. 2 Kloakmestrer har
uafhængigt af hinanden sagt at det indvendige dræn bør føres langs væggene i
kælderen og muligvis et rør tværs over gulvet. Jeg spurgte til om jeg kunne
lave noget af arbejdet selv (renden) og fik den besked at såfremt gulvet
ikke kælvede (skred under det uophakkede gulv) kunne jeg sagtens selv grave.
I modsat fald skulle det gøres i etaber for ikke at ødelægge det resterende
gulv.

Sidst har jeg nu haft en kloakmand ude som slet ikke anbefaler dræn men
istedet en lapning med et Vandex lignende produkt (se evt. www.vandex.dk
eller www.legene.dk) Sverige, som jeg desværre ikke kan huske navnet på. I
mit tilfælde kommer der kun vand op af gulvet, nærmere igennem en revne der
går på kryds og tværs og som angiveligt stammer fra huset tilblivelse - et
eller andet med for langsomt hærdet cement.

Jeg har snakket med mit vandværk, som informerede om at det ikke er
grundvandet (i mit tilfælde) Det ligger tilsyneladende i 10-15 meters dybde.
Derimod er det som du selv siger højst sandsynligt regnvand der har ophobet
sig i jorden.

Med venlig hilsen

Henrik Nefling

Fra : PHK

Dato : 16-02-02 18:23

"news.inet.uni2.dk" <junk@nefling.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> uafhængigt af hinanden sagt at det indvendige dræn bør føres langs væggene
> kælderen og muligvis et rør tværs over gulvet.

Det er lige nøjagtigt hvad vi har fået gjort i vores kælder på 50 m2. Drænet
er forbundet med en pumpe og holder kælderen tør. Jeg tør ikke tænke på hvad
der sker, hvis strømmen ryger i vinterperioden, hvor behovet for pumpen er
størt. Der pumpes nok et par tusinde liter ud i timen - minimum! Sommeren
over er pumpen slukket.

Vi kunne ikke komme til at lave udvendigt dræn hele vejen rundt, fordi det
er en 1/3 kælder i forhold til husets størrelse.

Sørg for de ydre forhold er i orden. F.eks. er terassefliser, der hælder ind
mod huset og dermed kælderen en ting, der skal bringes i orden. Problemet
med vand på kældervæggene kan især forekomme på de sider, hvor der ovenover
er terassedøre, idet der så ingen mur er til at tage noget af fugtigheden -
vandet løber ned ad døren, ned i jorden - og ned ad kældervæggen.

--
_
|_|

Fra : H. Olesen

Dato : 26-02-02 17:24

On Sat, 16 Feb 2002 18:22:59 +0100, "PHK" <phk@esenet.dk> wrote:

> [...]
>der sker, hvis strømmen ryger i vinterperioden, hvor behovet for pumpen er
>størt. Der pumpes nok et par tusinde liter ud i timen - minimum!

Er du alvorlig eller er det en joke? Jeg aner intet om vandmængder i
en kælder, men et par tusinde liter i timen lyder da helt vildt.

--
mange havehilsener Helle
http://www.havesiden.dk