Andet multimedie
bentjuul 3670
PhotoShop indstillinger
Fra : Kim Larsen

Dato : 24-01-01 09:21

Hej med jer

Jeg sidder her på min arbejdsplads og laver en del grafik. Maskinerne er
tilsluttet en stort netværk, så alle har mulighed for at finde filer hos
hinanden.
Problemet er at når jeg har lavet flere billeder, og de får lov til at være
åbne i PhotoShop for at kunne rettes hurtigt hvis det bliver nødvendigt, så
er det som om at PhotoShop samler en del sammen i baggrunden som så hober
sig op, og til sidst blokere for alt. Så må jeg lukke alt ned, og så starte
forfra, og det er jo ikke smart, det skal lige siges at jeg selvfølgelig har
gemt det jeg har lavet. Det skal siges at vi bruger Win NT 4.0 på
maskinerne, men hvad der er direkte skyld i problemet kan jeg ikke rigtigt
gennemskue.
Er der nogen der kan råde og vejlede i denne sag, så vil især jeg blive
glad.
På forhånd tak for hjælpen.

Kim Larsen

Fra : Lars E. Knudsen

Dato : 25-01-01 01:23

Hej Kim
Det er højst sandsynligt et pladsproblem - dels i
hukommelsen - dels på harddisken(e)
Når du er i gang med et billede i PhotoShop - så fylder det:
1 gang selve filens størrelse
1 gang backup (filens størrelse)
1 gang Undo (filens størrelse)
mindst 1 gang Swap-fil (filens størrelse)

Vi testede en 40 Mb billedfil for nogle år siden, og fandt
frem til, at mens vi arbejdede med filen, så var der blevet
200 Mb mindre plads på harddisken(e)!!
Hvis du så arbejder med 4-5 billeder, så ka' du godt se, at
f.eks. 600-700 Mb ledig plads på det drev, hvor PhotoShop er
installeret ikke er noget at råbe hurra for!.

Hvis du har flere harddiske tilrådighed, kan du øge
PhotoShops "Scratch disk plads" ved at gå ind i:
Files > Preferences >Plug-Ins & Scratch Disks og ændre
opsætningen der.
Hvad angår RAM, så opnår du større stablilitet ved at have
mindst 256 Mb RAM - og helst 512 Mb!! Så vil du nok ikke
opleve de problemer, som du har nu.
Husk! Desto mere RAM, desto hurtigere bliver PhotoShop - men
husk nu at gemme undervejs!!!!!

Håber at dette kan hjælpe.
mvh
Lars E. Knudsen
DTP-Consult, Søborg
---------------------------------------

Fra : Kim Larsen

Dato : 25-01-01 07:22

Hej igen

Nogle af tingene kendte jeg i forvejen, men at det fylder så meget at
lave/redigere billeder i PhotoShop havde jeg ikke drømt om.
På min maskine har jeg 128 Mb RAM, og det er jo nok som du skriver, for
lidt, på min egen hjemme har jeg 256 Mb, og det er noget bedre.

Men tak for oplysningerne, nu skal jeg så se om jeg kan overbevise nogen om
at jeg skal have mange RAM i maskinen

Kim Larsen