Naboens træ.
Fra : Kent Sørensen

Dato : 10-02-02 14:41

Jeg er ved at købe et nyt hus, det første og er derfor fyldt med alle former
for spørgsmål og nye tanker.

Min nye kommende nabo har et birketræ stående tæt op af skællet og hans
grene og berører vores garage tag så der har dannes sig mos.
Det er i hvert fald den forklaring som min svigerfar har givet mig.

Er der nogen der kan forklare mig hvordan man kommer sådan et problem til
livs. Jeg går ud fra at jeg har nogle rettigheder idet grenene jo går ind
over min grund.

Jeg vil jo nok som det første forsøge at tale med naboen, men hvis der ikke
kommer noget konstruktivt ud af det, hvad gør jeg så??

Alle henvendelser får tak.

Hilsen

Kent Sørensen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 10-02-02 14:53

On Sun, 10 Feb 2002 14:40:37 +0100, "Kent Sørensen" <oks@esenet.dk>
wrote:

>Min nye kommende nabo har et birketræ stående tæt op af skællet og hans
>grene og berører vores garage tag så der har dannes sig mos.
>Det er i hvert fald den forklaring som min svigerfar har givet mig.

Det er bestemt ikke fordi grenene rører ved taget at der er mos. Det er
fordi grenene skygger, i skygge er der mere fugtigt end i sol, mos
trives med masser af fugt....

Men det er da træet skyld at der er mos, at få det opstammet lidt vil
sikkert hjælpe en del.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 10-02-02 15:21

"Kent Sørensen" wrote:

> [...]
>
> Jeg vil jo nok som det første forsøge at tale med naboen, men hvis der ikke
> kommer noget konstruktivt ud af det, hvad gør jeg så??

Hvis du børster mossen væk hver trejde år må problemet være løst, uden
at
naboskabet ryger.
Naboen må være vigtiger end moset!

Fra : Jens Gade

Dato : 11-02-02 17:31

On Sun, 10 Feb 2002 15:21:14 +0100, Peter Ole Kvint <haabet@danbbs.dk>
wrote:

>Hvis du børster mossen væk hver trejde år må problemet være løst, uden
>at
>naboskabet ryger.
>Naboen må være vigtiger end moset!

Og som den gode nabo man forhåbentlig er, bør man også selv se efter
om ens træer generer naboen, og beskære dem hvis de gør.

--
Hilsen/regards
Jens Gade

Fra : Malmolin & Velschow

Dato : 10-02-02 16:19

Hej

Såvidt jeg ved, har man ikke særlig mange rettigheder over naboens træer,
buske mv. - specielt ikke enkeltstående træer! Du må derfor - såvidt vides -
overhovedet ikke beskære eller på anden måde begrænse træer, der rager ind
over din ejendom (selvom det kan være fristende/føles nødvendigt!). Er der
tale om flere ens træer/buske plantet på række, kan/vil de betragtes som
hegn, og derfor kan Hegnsloven finde anvendelse.

Jeg har sakset en stump fra http://www.hegnsloven.dk/, som måske kan
inspirere dig. Essensen er vist, at såfremt du er udsat for betydelige gener
(lidt skygge plus lidt mos tror jeg ikke hører ind herunder!), så kan du via
rettens vej få gjort noget ved sagen (hvis ikke naboen er med på ideen).
Hvad begrebet "den almindelige naboretlige regel", som der henvises til
nederst i øvrigt dækker over, ved jeg ikke.

"UfR 2001, side 2406 V. På A's ejendom, ca. 60 cm fra skel, stod 4 store
18-20 m høje, ca. 150 år gamle bøgetræer. En stor del af trækronerne ragede
ind over B's ejendom, som var en parcelhusgrund. Det medførte, at der fra
træerne faldt grene ned på B's grund, og at træerne skyggede så meget, at
der dele af eftermiddagen og om aftenen ikke var sol i B's have. Hegnsynet
fandt, at træerne var et hegn, idet træernes kroner var sammenvoksede.
Landvæsenskommissionen for Århus Amt ophævede hegnsynets kendelse, idet de 4
bøgetræer ikke havde karakter af hegn, og henviste sagen til civilt søgsmål.
Sagen blev derefter indbragt for retten. Der var efter en syns- og
skønserklæring ikke nogen umiddelbar fare for, at træerne ville vælte ind
over B's grund. En beskæring ville i nogen grad begrænse generne ved nedfald
af grene men kun i begrænset omfang skyggevirkningerne. En beskæring ville
iøvrigt skamfere træerne og fremskynde deres nedbrydning. Under hensyn til
omfanget af de ulemper, som træerne påførte B's ejendom, fandt landsretten -
uanset forholdene ikke var ændret, siden B købte ejendommen - at B efter
almindelige naboretlige regler havde krav på, at der skete en væsentlig
begrænsning af disse ulemper. Da der kun ved fjernelse af træerne kunne
tilvejebringes acceptable forhold for B's ejendom, dømtes A til at fjerne
træerne.

Kommentar: Træerne har ikke hegnskarakter, blot fordi kronerne er
sammenvoksede, og hegnslovens regler er derfor uanvendelige. Retten
statuerede efter en konkret vurdering, at generne fra træerne gik væsentlig
ud over, hvad der efter forholdene var rimeligt for en almindelig
parcelhushave. Da træerne ikke kunne beskæres, måtte den almindelige
naboretlige regel føre til, at træerne skulle fjernes. Kommenteret Hegnslov,
side 144-145. "

--
Venlig hilsen

Bo Velschow (Lynge)
dr-bo@post2.tele.dk

Fra : Mogens

Dato : 10-02-02 17:47

On Sun, 10 Feb 2002 14:40:37 +0100, "Kent Sørensen" <oks@esenet.dk>
wrote:

Jeg mener at man har ret til at klippe et træ i skel i den højde man
kan nå stående på jorden - d.v.s. et par meter. At træet rager ind
over grunden højere oppe giver ingen ret til beskæring, så det tror
jeg at du må leve med.

Mogens

Fra : Kongen

Dato : 13-02-02 03:06

> Jeg vil jo nok som det første forsøge at tale med naboen, men hvis der
ikke
> kommer noget konstruktivt ud af det, hvad gør jeg så??

Klipper den del af træet af, der rager ind over jeres kommende grund !

--
Blomst # 92159636
Det nemmere at få tilgivelse end

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 13-02-02 22:40

> Klipper den del af træet af, der rager ind over jeres kommende grund !

Tja, nogle er helt vilde med at få påtegninger på straffeattesten - vi andre
nyder træet i stedet.

Mvh Maria

Fra : Permoje

Dato : 13-02-02 22:21

Hej

Jeg har den bedste løsning...............

Lad være med at spørge naboen. Så falder han ikke mistanke til
noget.............

En mørk aften tag så din accu boremaskine med et bore ø 5 mm. bor ind midt i
stammen.

Derefter hælder du ROUNDUP i hullet, lad så bare træet gro lidt, så skal du
bare se løjer.

Det visner stille og roligt, uden nogen opdager noget

Og det ø 5 mm. hul bliver aldrig opdaget........

Mvh. Permoje

Fra : Kongen

Dato : 14-02-02 19:19

> Og det ø 5 mm. hul bliver aldrig opdaget........

humm.... det vil jeg prøve på naboens 150 år gammel egetræ !