SV og gearskift uden kobling ?!?
Fra : Thomas Hjort

Dato : 09-02-02 22:25

Jeg har hørt fra mange at man på MC'en kan skifte gear uden at bruge
koblingen.
Nu har jeg prøvet flere gange på SVS'en og jeg er ganske enkelt ved at vride
mit fodled af led hver gang jeg prøver. Der sker ikke noget ! Jeg har prøvet
ved forskellige omdrejninger, men jeg mærker ikke så meget som en lille
erkendelse af at der er et gearskifte på vej. Jeg kan selvfølgelig klemme
lidt på koblingen og få skiftet på den måde, men helt uden kobling?

Er det mig der er gearspasser eller hvad.

Og en hel anden ting; er det ikke usundt for gearet?

How to do that?

Mvh Thomas

Fra : Jonas Holt

Dato : 09-02-02 23:05

> [...]
>
> Er det mig der er gearspasser eller hvad.
>
> Og en hel anden ting; er det ikke usundt for gearet?

For at starte med det sidste først: jo mere klonk, des mere usundt for gearet.

Normalt når jeg skifter gear, holder jeg et normalt tryk på pedalen, slipper gassen et lille øjeblik
og rykker samtidig koblingen ca. ½ ind meget kortvarigt. Når koblingen slippes gives der gas igen.
Med den beskrevne procedure kan der skiftes gear ret hurtigt og præcist. Ved nedgearing (med mange
omdrejninger), trækkes koblingen inden gassen slippes sådan at motoren allerede har det
omdrejningstal der kræves ved det lavere gear når der skiftes gear.

Hvis dit koblingskabel springer eller du af anden årsag ønsker at skifte gear uden at rykke i
koblingsgrebet gør du som ovenfor beskrevet, bare uden at rykke i koblingen. Det kræver lidt mere
timing af gashåndtaget uden kbling, fordi der skal gives gas igen lige når tandhjulene er gået i
indgreb, ellers siger det r r r r r r r r r r r r r r r r r r r r r - og hvis man er heldig,
motorbremser man.Der skal lidt øvelse til men det kan sagtens læres
Der gælder her som for biler, at gearkassen skal være ubelastet for at der kan skiftes gear. Det
sværeste ved at køre koblingsløs kørsel er nedgearingerne, fordi motoren her skal op i omdrejninger
midt i geraskiftet. Derfor anbefales det at geare ned ved meget lave motoromdrejninger.

Jonas Holt & CBR600F2 - i hi

Fra : Thomas Hjort

Dato : 09-02-02 23:41

"Jonas Holt" <jholt@norden-fjords.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

allerede har det
> omdrejningstal der kræves ved det lavere gear når der skiftes gear.

Det er ca. sådan jeg gør når jeg køre normalt. Og det er i og for sig også
fedt nok, men jeg har jo hørt vidt og bredt om det her gearskift uden
kobling.

> [...]
tandhjulene er gået i
> indgreb, ellers siger det r r r r r r r r r r r r r r r r r r r r r -

Det er er nok der jeg mangler erfaring. Altså erfaring i at skifte uden
kobling og bruge den der timing af gashåndtaget.

Hvad angår ned-gearing så vil jeg (om jeg kan andet eller ej) altid bruge
koblingen fuldt ud, det er mere det hurtigere spark opad der interessere mig
:)

Mvh Thomas SVS, ***som allerede står og glæder sig til garagen da der
åbenbart er nattefrost i sigte***

Fra : Thomas Hjort

Dato : 09-02-02 23:44

Damn...glemte at klippe overkanten af mit svar sorry.

Mvh thomas

Fra : Armand

Dato : 10-02-02 03:18

Thomas Hjort <dsl54291@vip.cybercityFJERN.dk> skrev i en
> Damn...glemte at klippe overkanten af mit svar sorry.

- - - hvilket giver dig en fin lejlighed til at prøve at slette dit
(eget) indlæg:
Markér indlægget og klik på "Meddelese" hvorunder der er en "Slet
meddelese" -kommando i gardinet der ruller ned!

At du efterfølgende ikke kan se at den er slettet, skyldes at den jo
ligger på din egen harddisk efter at du har åbnet den, så fortvivl ikke
over manglen på bekræftelse!

Altsammen forudsat at du bruger OE!

--
Armand.

Fra : Thomas Hjort

Dato : 10-02-02 09:52

> - - - hvilket giver dig en fin lejlighed til at prøve at slette dit
> (eget) indlæg:
> Markér indlægget og klik på "Meddelese" hvorunder der er en "Slet
> meddelese" -kommando i gardinet der ruller ned!

Aha, jeg har tidligere slettet indlæg uden at det 'forsvandt', nu ved jeg
hvorfor !

Thomas

Fra : Jes Vestervang

Dato : 11-02-02 17:54

I et anfald af ekstremt overmod skrev Jonas Holt:
> Det sværeste ved at køre
> koblingsløs kørsel er nedgearingerne, fordi motoren her skal op i
> omdrejninger midt i geraskiftet. Derfor anbefales det at geare ned ved
> meget lave motoromdrejninger.

På gixxeren kunne jeg da fint geare ned ved fx. 12000rpm, så det kommer nok
lidt an på ens teknik og selvfølgelig gearkassen.
Det jeg gør er sådan set bare træde let, men fast på gearpedalen, mens jeg
motorbremser helt. Derefter giver jeg sådan set bare noget gas. Hvis det er
for lidt sker det intet og hvis det er for meget giver mc'en et ryk, når
den kommer ned i gear, så det gælder bare om at finde den gyldne mellemting
Letheden af det kommer jo an på ens føling med gassen osv., men jeg har
nu erfaret at der er en rimelig margin til begge sider. Under øvelse er
det, som ved opgearinger, nemmest i de højere gear og med en fornuftig grad
af forsigtighed er det heller ikke farligt for gearkassen
--
mvh Jes Vestervang
ICQ#21146256 - DMCN#506 - http://the.subnet.dk

Fra : Bo Thomsen

Dato : 11-02-02 20:31

> På gixxeren kunne jeg da fint geare ned ved fx. 12000rpm, så det kommer
nok
næste gang du prøver en v2 eller v4 motor så prøv det samme, eller du
kan også nøjes med at gøre det ved 8-9 k rpm resultatet bliver sikkert et
blokeret
baghjul hvis det gøres ved ved gear lavere end 4. ( men det kommer også lidt
an på
motorvolumen, jo større jo mere den er jo mere "inerti" ( tro det er det
rigtige ord )).
> lidt an på ens teknik og selvfølgelig gearkassen
nej ( imo ) men motor type og størrelse tror jeg
bo thomsen

Fra : Jes Vestervang

Dato : 11-02-02 21:37

I et anfald af ekstremt overmod skrev Bo Thomsen:

> [...]
> kommer også lidt an på motorvolumen, jo større jo mere den er jo mere
> "inerti" ( tro det er det rigtige ord )).

Mnjaeh, det kommer an på om man slipper gassen helt efter man har "blippet"
den for at komme et gear ned. Gixxeren kunne nemlig også let blokere
baghjulet, når man gearede ned ved høje omdr. i de lave gear (også på tør
asfalt , så her fandt jeg ret hurtigt ud af at holde gassen lidt på
efter blippet
Hvad angår motorbremsen på V2'ere, så er den da kraftigere, men jeg vil da
ikke sige at jeg blev overrasket over motorbremsen på RSV Millen som jeg
havde fornøjelsen af at prøve Men det er da klart at sådan et skrummel
af en V2'er ikke lige lader sig slæbe op i omdrejninger, når den kommer et
gear ned

> nej ( imo ) men motor type og størrelse tror jeg

Begge dele!

Fra : Bo Thomsen

Dato : 11-02-02 23:37

> Mnjaeh, det kommer an på om man slipper gassen helt efter man har
"blippet"
> den for at komme et gear ned.
ja, det gør jeg jo, for jeg undvære kun koblingen hvis det er fordi det skal
gå hurtigt
og holder jeg lidt længere på gassen så er det jo ik det.

> Hvad angår motorbremsen på V2'ere, så er den da kraftigere, men jeg vil da
> ikke sige at jeg blev overrasket over motorbremsen på RSV Millen som jeg
> havde fornøjelsen af at prøve
det kender jeg desværre ikk noget til da jeg desværre ik har prøvet den, men
den har jo også den der mærkelige koblings "ting" der skiller pladerne af så
den
ikk kan overdrejes og vist nok heller ikk burde blokke b.hjulet ved
heftigede
nedgearinger. ( jeg aner intet om den der teknik i koblingen men der er vist
noget
om det ).
> Men det er da klart at sådan et skrummel
> af en V2'er ikke lige lader sig slæbe op i omdrejninger, når den kommer et
> gear ned
nej sikkert ik, selv min vfr frem bringer et pænt hyl, fra baghjulet, hvis
den ligger på 9k rpm
i 3 og så "smækker" den i 2 ( =11k rpm ca. ) ( maks omdr. ca. 12,5k rpm ).
bo thomsen

Fra : Bo Thomsen

Dato : 11-02-02 23:46

> "blippet"
men du har ret i det, man kan godt hjælpe den lidt op i omdr. med gassen.
bo thomsen

Fra : Jes Vestervang

Dato : 12-02-02 00:26

I et desperat forsøg på at undgå straf skrev Bo Thomsen:

> ja, det gør jeg jo, for jeg undvære kun koblingen hvis det er fordi det
> skal gå hurtigt og holder jeg lidt længere på gassen så er det jo ik det.

Hehe, jeg bruger det både til hverdag og fest, men det er egentlig ret
tilfældigt når det kommer til stykket

> [...]
> ved heftigede nedgearinger. ( jeg aner intet om den der teknik i
> koblingen men der er vist noget om det ).

Jeg kan godt husle noget med den der kobling, men jeg kørte nu ret blidt,
så jeg har næppe udnyttet den

> [...]
> den ligger på 9k rpm
> i 3 og så "smækker" den i 2 ( =11k rpm ca. ) ( maks omdr. ca. 12,5k rpm ).

Ja, det er nok her at jeg lige vil holde gassen lidt på efter blippet
Men det andet har da også en hvis underholdningsværdi

Fra : Armand

Dato : 11-02-02 23:37

Jes Vestervang <jesvj2@mailme.dk> skrev i en

> [...]
blokere
> baghjulet, når man gearede ned ved høje omdr. i de lave gear

Fidusen ved så heftige nedgearinger er et baghjulet netop ikke blokerer,
men trækkes så meget langsommere rundt at grip'et slipper!
Et blokeret baghjul kender vi alle konsekvensen af; hvorimod der er
meget "retnings-balance" et selv et svagt roterende baghjul!
Det er dette at F.eks. Gary McCoy udnytter når han "fishtail'er" ind i
svingene: Hvis baghjulet var blokeret(!) (á: fodbremset) ville bagenden
forsvinde øjeblikkeligt under ham!!!!!

At motoren roterer med høje omdrejninger afgiver endvidere så stort et
drejningsmoment, at an ikke umiddelbart vil kunne blokere baghjulet med
bremsen => "ABS"

> [...]
et
> skrummel af en V2'er ikke lige lader sig slæbe op i omdrejninger, når

Alt!

Såvel kompressionen, som omdrejningerne (flerecylindrede har principielt
flere omdrejninger (á stempelslag!), end en/to cylindrede!) er afgørende
faktorer.
Volumet er yderligere en, eftersom mere luft er tungere at kompirmere
end
lidt luft.
Krumtappens masse (pr. bremsende stempel) er ligeledes en!

For stor masse på krumtappen => større inerti, der virker meget
bremsende ved selve tilkoblingen (af den langsomt roterende krumtap);
men til gengæld vil en større masse være bedre til at holde sig selv i
omdrejninger => mindre motorbremse efter tilkobling!

V2'ere har i princippet den halve krumtapvægt vægt af en parallel twin!
Dette udfra at det som sådan er en etcylindrets krumtap, blot med en
lidt bredere plejlstangs-søle og uden den store svinghjulsmasse som en
etcylindret har behov for.
Derved er V2'erens krumtap lettere end en parallel-twin's såvel som en
etcylindret !
Sekscylindrede motorer er nærmest totalt afbalancerede i sig selv,
hvorfor at krumtappen er meget mager på sekscylindrede => mindre
krumtapvægt pr. stempel end for en firecylindrets vedkommende. Dette
sammenholdt med 50% flere kompressioner pr. omdrejning gør en
sekscylindret til en hård motorbremser!

Firecylindrede kan være så optimerede hvad angår krumtap-vægt, at de
dårligt kan holde sig igang i tomgang (hvem har ikke også prøvet at
"tabe" motoren ved sin jomfru-igansætning på en GSXR/lign.?), og dette
gavner
jo også inertien!

--
Armand.

Fra : Jes Vestervang

Dato : 12-02-02 00:20

I et desperat forsøg på at undgå straf skrev Armand:

> blokere
>
> Fidusen ved så heftige nedgearinger er et baghjulet netop ikke blokerer,
> men trækkes så meget langsommere rundt at grip'et slipper!

Det var selvfølgelig det jeg mente

> [...]
> Det er dette at F.eks. Gary McCoy udnytter når han "fishtail'er" ind i
> svingene: Hvis baghjulet var blokeret(!) (á: fodbremset) ville bagenden

Ja, pyha Jeg plejer nu ikke at udfordre grippet vha. motor/gear i
svingene Det har jeg slet, slet ikke råd til

> At motoren roterer med høje omdrejninger afgiver endvidere så stort et
> drejningsmoment, at an ikke umiddelbart vil kunne blokere baghjulet med
> bremsen => "ABS"

Jeps, ganske effektivt til at sørge for at baghjulet ikke blokerer helt,
men blot slipper lidt

> Alt!

-snip- En meget lang liste
Jaja, her prøver vi andre at generalisere lidt fordi vi er for dovne til
at skrive så meget, men så kommer du bare her og kaster om dig med ord
Det er godt der er nogen her i gruppen der ikke er så dovne som visse andre
individer Jeg havde egentlig ikke tænkt over det med krumtapsmassen på
en V'er før du nævnte det, så det var jo nok også på sin plads med en
ordentlig udredning af det hele

Fra : Rasmus Rosenquist

Dato : 12-02-02 12:31

> V2'ere har i princippet den halve krumtapvægt vægt af en parallel twin!

Det kan godt være, men CX'eren motorbremser altså meget kraftigt - spørg
bare Pein!

Rasmus

Fra : Armand

Dato : 12-02-02 17:28

Rasmus Rosenquist <fjernrasmus@fjernrovdyr.dk> skrev i en
> Det kan godt være, men CX'eren motorbremser altså meget kraftigt -
> spørg bare Pein!

Stor krumtap-vægt (samlet svingmasse), vil medføre en forøget inerti =>
ringe motorbremse!
Hvis en V2'er har lavere svingmasse vil den derfor også motorbremse
bedre!

(og dét skrev jeg forøvrigt også, hvis du lige genlæser det!)

--
Armand.

Fra : Rasmus Rosenquist

Dato : 12-02-02 21:33

> (og dét skrev jeg forøvrigt også, hvis du lige genlæser det!)

*SUK* Ja, det gjorde du vel.......

Rasmus
(Der lige skal lære at læse...)

Fra : Steen Schmidt

Dato : 10-02-02 01:03

> [...]
> erkendelse af at der er et gearskifte på vej. Jeg kan selvfølgelig klemme
> lidt på koblingen og få skiftet på den måde, men helt uden kobling?

Du skal sørge for at afpasse gassen, så gearkassen er neutralt belastet
under skiftet, så går det let (jeg VED SV'eren kan, for jeg øvede mig selv
på den i det, da Armand startede med at fortælle hvordan .

> Og en hel anden ting; er det ikke usundt for gearet?

Hvis du gør det rigtigt, er det ikke mere usundt end et almindeligt
gearskift.

Jeg kan kun se det er en fordel ved høj acceleration, da man derved undgår
den tendens forhjulet har til at løfte sig ved gearskift i de lave gear.

Mvh
Steen

Fra : Rune Larsen

Dato : 10-02-02 11:05

Steen Schmidt wrote:

> Du skal sørge for at afpasse gassen, så gearkassen er neutralt belastet
> under skiftet

*LOL - meningen fremgår tydeligt af sammenhængen, men formuleringen er nu
festlig

Fra : Steen Schmidt

Dato : 10-02-02 15:37

> *LOL - meningen fremgår tydeligt af sammenhængen, men formuleringen er nu
> festlig

Hehe - jeg havde lidt travlt

Mvh
Steen

Fra : Bo Thomsen

Dato : 10-02-02 01:33

> Jeg har hørt fra mange at man på MC'en kan skifte gear uden at bruge
> koblingen

det du skal gøre når du skifter op er:
1. 1 sek. inden du vil skifte gear ligger du et let pres ( ik for blødt og
ej brutalt )
på skifte pedalen.
2. du slækker kort og hurtigt, og gir så gas igen.

i det du slækker på gassen skal den gerne skifte gear og så gir du bare gas
igen.
så pres på pedalen og vrik i håndtaget så er det overstået. uden klonk lyde.
hvis du holder en jævn hastighed, kan det lade sig gøre at skifte både op og
ned
uden at det mærkes. der findes 2 punkter, det ene er når du skifte op i
gearne så
kan du slække så lidt på gassen at den ikk motorbremser men blot holder op
med
at acc. og det modsatte ved nedskiftninger.

nedskiftninger laves modsat :
1. slip gassen og pres let på pedalen.
2. giv lidt gas let og hurtigt og den skifter gear. ( hvis der er pres på
pedalen )
3. slip gassen og så motorbremser den.
blot husk på at dit baghjul let blokerer pga. v-motoren ved over 6000 rpm.
bo thomsen

Fra : Thomas Hjort

Dato : 10-02-02 10:06

"Bo Thomsen" <bbt@ishoejby.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> 3. slip gassen og så motorbremser den.
> blot husk på at dit baghjul let blokerer pga. v-motoren ved over 6000 rpm.

Det må jeg ud og afprøve.

Mvh Thomas

Fra : Bo Thomsen

Dato : 10-02-02 10:36

> Det må jeg ud og afprøve.
> Mvh Thomas

prøv eks. at at holde 80 km/t og så lig lidt pres på pedalen
og find så ud af hvor lidt vrik i håndtaget der skal til.
efter lidt øvelse kan du kører hele tiden uden brug af koblingen
kun ved start og stop.
go tur mvh
bo thomsen

Fra : Jes Vestervang

Dato : 11-02-02 17:44

> det du skal gøre når du skifter op er:
---snip-fin forklaring

Et lille ekstra trick, der nok kan gavne indlæringen er at starte med at
øve i de højere gear, da springet mellem motoromdrejninger her er mindre.
Mellem 1. og 2. er det ikke sikkert at du skal regne med nogensinde at
kunne springe koblingen over, da forskellen i udvekslingen her er for stor
til at den kan nå at springe ordentligt i gear. På min gsxr250'er kunne det
delvist lade sig gøre, delvist fordi den sprang ud af 2. gearet så snart
jeg gav den fuld gas Men fra 2. og opefter er jeg overbevist om at man
kan skifte gear uden kobling på sv'eren
Selv min Fazer, som har en lidt klonket gearkasse ifht. Suzi'er har det
fint med koblingsfri gearskift, men jeg har ikke turdet forsøge fra 1. til
2. :-/
Mht. koblingsfri nedgearinger, så har jeg brugt det gennem alle gear på
både gsxr250'eren og Fazeren. Her skal man blot lige vænne sig til at der
skal betydeligt mere gas til for at aflaste transmissionen i 2. gear (igen
pga. større udvekslingsforskel) end der skal i 6., samt at den nødvendige
mængde af gas også afhænger af hvor mange omdrejninger motoren kører med.
Måske lyder det lidt uoverskueligt, men i praksis får man rimeligt hurtigt
følingen med det, så hvis blot du starter med at øve i de højere gear, så
skulle der ikke være den store fare for at ødelægge gearkassen
Husk, alt hvad der larmer er skidt for gearkassen! Men en gearkasse skal
svjv. have en hel del tæsk, for at den dør af det

--
mvh Jes Vestervang - der egentlig kun ville skrive en enkelt linje

Fra : Miguel

Dato : 10-02-02 17:52

SV'eren har en rigtig god gearkasse, så det er rigtig nemt på den.
(Når man har lært det..)

Miguel
Fireblade '98

Fra : Søren Lindholt

Dato : 10-02-02 18:42

"Thomas Hjort" <dsl54291@vip.cybercityFJERN.dk> skrev i en > Er det mig der
er gearspasser eller hvad.

> Og en hel anden ting; er det ikke usundt for gearet?
>
> How to do that?

Der er flere fine indlæg om emnet, som jeg nu vil udvide.

Jeg har skiftet uden kobling i årevis, det er snildt og med øvelsen kan man
sagtens skifte op og ned uden mislyde af nogen art. Men f.eks. på en 125
crosser er det den modsatte teknik der bruges. Der skifter man gear uden af
slippe gassen, den skal køre topomdrejninger så meget som muligt, og så
dapper man lige grebet samtidig med at pedalen får et jok, presto, man
justerer hastigheden med gearene i stedet for gashåndtaget.

Noget helt andet er at jeg også er begyndt at undlade koblingen i bilen, 3,4
og 5 gear er jeg nået til med øvelserne, og kan skifte de fleste gange
rykfrit uden at betjene koblingspedalen. Det er en stor fordel når man er
lidt doven, og egentlig gerne ville have automatic i bilen.

Søren

Fra : Rasmus Rosenquist

Dato : 10-02-02 18:48

> Er det mig der er gearspasser eller hvad.

Skægt der slet ikke er nogen af de andre, der har nævnt det med for stram
kæde. Det forlyder (jeg har ikke selv erfaret det) at for stram kæde giver
større klonk ved gearskifte, og gør det svært at skifte uden kobling... Men
der er nok en en af dem med "kædecykel", der vil fortælle nærmere.

Rasmus
(CX med kardantræk )

Fra : Armand

Dato : 11-02-02 23:45

> [...]
> uden kobling?
> Er det mig der er gearspasser eller hvad.
> Og en hel anden ting; er det ikke usundt for gearet?

Der har været mange og korrekte svar på dit spørgsmål; men for
overskuelighedens skyld vil jeg lige fremkomme med den samlede
forklaring, samt med "alt kødet på":

- Usundt?
Kør hen ad gaden med 5.000 rpm i 2.gear og slip gassen, for
øjeblikkeligt efter at gasse op igen! Tog motoren skade af det? - NEJ!

- Skifte uden kobling:
Kører man samme tur og forsøger at "træde" 3.gear ind under
acceleration, vil man finde ud af at det ikke kan lade sig gøre med den
mængde vold man selv begrænser sig med; men "træder" man blot blødt (men
fast) imens at man slipper gassen vil MC'en motorbremse, akkurat som i
det eksempel jeg benyttede ovenfor i "usundt?" - Man vil blot erfare at
3. gearet er sprunget på plads ved overgangen til motorbremsningen
Giver man herefter gas har man i praksis foretaget et koblingsfrit
gearskifte der ikke er voldsommere imod mekanikken end når man i
trafikken slipper gassen kortvarigt!!

- Fingerspitzengefühl:
Med lidt øvelse kan man finde det punkt under nedgasningen hvor gearet
springer ind, og derved nøjes med en behersket nedgasning!
Fordel: man sparer transmissionen for det dobbelte ryk der kommer ud af
hhv. nedgasning/opgasning under gearskiftet!
Øvelse: Kør accelererende i et forskellige gear og forsøg at finde den
nedgasning der lieg akkurat ikke medfører motorbremsning, og overfør
denne erfaring til det koblingsfrie gearskifte!
Med yderligere øvelse vil man kunne blive så sikker i fornemmelsen af
dette punkt at man kan klare nedgasningen igennem et kortvarigt kontant
"blip" med gasgrebet - Fordelen herved ligger i såvel tidsbesparelsen,
som at karbureringen "holdes igang" under gearskiftet => hurtigere
acceleration igennem gearene med max acceleration!

Sålænge der ikke *klonk'es* slides der ikke på gearkassen; men alt efter
ens tæft for sagerne, vil man ikke kunne undgå et antal *klonk'ede* kiks
undervejs
Brug evt. masser af tid på (under den daglige kørsel) at opbygge
fornemmelsen for det "døde punkt" imellem acceleration og motorbremsning
uden at øve gearskiftet førend at nedgasningspunktet fornemmes sikkert!

- Nedgearinger?
Nedgearinger uden brug af koblingen, er næsten(!) som ved op-gearinger:
Udgangspunktet er nødvendigvis påløb/motorbremsning (hvorunder man
ønsker at geare ned!)! Herunder: Træd blødt (men fast) på gearpedalen og
giv et kraftigt "blip" med gassen - Og lavere gear vil springe ind.

- Fingerspitzengefühl:
I modsætning til op-gearinger kommer dette uværgeligt til at virke
voldsomt
rykkende i transmissionen, indtil at man finder rette mængde gasgivning,
således at gearet kun lige smutter på plads, uden at gasgivningen
medfører en kortvarig acceleration inden fornyet motorbremsning
Som for opgearing (blot modsat), kan man øve sig ved at føle sig frem
til "det døde punkt" imellem motorbremsning og acceleration; men
eftersom at det ikke er så ofte at man er er under længerevarende
motorbremsning falder dette ikke så let for under den daglige trafik,
derfor
kan man til hjælp under jagten på denne rette gasmængde under
koblingsfrie nedgearinger hjælpe sig selv ved at trække koblingen en
anelse, således at
de værste ryk sætter sig som glid i koblingen!!!

At slæbe med bagbremsen støtter yderligere mekanikken derved at
køretøjet tvinges ned i fart, også under gearskiftet - Svært at forklare
så det lyder logisk; men brug det og oplev forskellen!!

- Nedgearinger for bedre acceleration:
Dette kan lade sig gøre qua en kombination af begge ovennævnte
teknikker; men i praksis er at træde på gearpedalen forinden et "klip"
med koblingen uden nedgasning, den bedste teknik hertil!!
Så spar gearkassen for at øve denne diciplin uden kobling :-|

- Transmissions-slask:
Som allerede under nedgasning/opgasning -eksemplet, vil der føles et
slask/hug imellem påløb og træk. Dette slask forekommer bl.a p.g.a
(nødvendig) løshed i gearkassen, men den største faktor er kædens
opspænding:
Hvis ikke at kæden er tilstrækkelig løst opspændt vil man have svært ved
at tvinge gearskiftet på plads, ligesom at en for slap kæde vil medføre
unødigt forøget slask, som vil gøre skiftet uskøn!
Ergo er den helt rette opspænding et must for det perfekte koblingsfrie
gearskifte!
Den helt rette opspænding er til gengæld ikke entydigt opgivet fra
fabrikantens side -Men man kan til gengæld på enkleste vis kontrollere
sin egen kædes opspændings-tilstand og justere den ind derudfra.

Faktisk vil man med stigende rutine kunne erkende hvorvidt at kæden er
ved at trænge til en opspænding, igennem gearkassens villighed til at
lave
perfekte koblingsfrie gearskift's

Om den perfekte kædeopspænding kan man læse på FAQ'en på DMC's
hjemmeside:
www.dmc-org.dk (faq'en er blandt "knapperne" i venstre side)

--
Armand.

Fra : Steen Schmidt

Dato : 12-02-02 00:01

> Kør hen ad gaden med 5.000 rpm i 2.gear og slip gassen, for
> øjeblikkeligt efter at gasse op igen! Tog motoren skade af det? - NEJ!

Dér vil jeg så lige indskyde at den uerfarne skal passe lidt på her - du kan
let løfte forhjulet på den måde, og forventer man det ikke....

Mvh
Steen

Fra : Rasmus Rosenquist

Dato : 12-02-02 12:26

> Dér vil jeg så lige indskyde at den uerfarne skal passe lidt på her - du
kan
> let løfte forhjulet på den måde, og forventer man det ikke....

Så er den uerfarne enten meget lille, eller har en alt for stor og stærk
MC....

Rasmus

Fra : Martin Sørensen

Dato : 12-02-02 16:03

> Så er den uerfarne enten meget lille, eller har en alt for stor og stærk
> MC....

Det tror jeg nu ikke.. Med lidt øvelse, så er det lige før min XS400 Seca
kan det, og den vurderer jeg slet ikke som værende en for stor MC til
nybegyndere. Forhjulet letter i meget kort tid når jeg prøver, men motoren
har ikke kræfter til at trække den op, selv om det er ved omkring 8000RPM
(ca. der hvor den har maks. moment). Hvis jeg lænte mig længere tilbage
eller hev en anelse op i styret og derved hjalp den, så er jeg sikker på at
den kunne komme op. Jeg har bare ikke turdet prøve.

Det er udelukkende den ekstra energi der bliver oplagret i
motor/transmission lige i det man giver gas, til baghjulet tager ved, der
giver det lille løft. Der er jo lidt naturligt 'slør' i gear, kæde m.v., så
motoren har lidt tid til at komme op i fart, før baghjulet opdager det.

Med eksempelvis en SV'er som snakken gik på, så tror jeg sagtens at den kan
overmande en person på den måde, hvis man ikke er påpasselig med gassen.

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Rasmus Rosenquist

Dato : 12-02-02 17:41

> - Usundt? Kør hen ad gaden med 5.000 rpm i 2.gear og slip gassen, for
> øjeblikkeligt efter at gasse op igen! Tog motoren skade af det? - NEJ!

5000 rpm er jo ikke 8000, vel?

Rasmus

Fra : Martin Sørensen

Dato : 12-02-02 19:18

> 5000 rpm er jo ikke 8000, vel?

Ok, det havde jeg så lige overset.
Der skal man vist op i en noget større cykel, før den har kræfter til sådan
nogle numre.

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Steen Schmidt

Dato : 12-02-02 20:58

> Så er den uerfarne enten meget lille, eller har en alt for stor og stærk
> MC....

Tjaa, din egen kan da sagtens (hvis det stadig er ZX9'eren), og den vil du
da vel ikke kalde en "alt for stor og stærk" MC? Nu så jeg lige igen på "5
krpm", og det er nok lige i underkanten, men ved 7-8 krpm er det skam ingen
sag på den måde på SV'eren. Ved 5 krpm er jeg også sikker på at forhjulet
kan løfte sig en god slat i 2, gear, så selv det kan vel forskrække en
nybegynder, hvis man ikke er forberedt.....

Mvh
Steen

Fra : Armand

Dato : 12-02-02 23:18

> [...]

Der har været mange og korrekte svar på dit spørgsmål; men for
overskuelighedens skyld vil jeg lige fremkomme med den samlede

Kør hen ad gaden med 5.000 rpm i 3.gear og slip gassen, for
[...]

Det er en god ide at øve i de øverste gear eftersom at det generende ryk
i maskinen er mindre dér ved kiks. Yderligere er springene imellem
gearene er mindre jo højere man kommer i gearene, hvorved at muligheden
for *klonk's* bliver yderligere minimeret.
Fra 1. til 2. er der såvel det længste spring, som den længste
pedalbevægelse, og det giver modsat rettede chancer for perfekt resultat

[...]

med koblingen uden nedgasning eller med forsinket nedgasning, den bedste

Fra : Thomas Hjort

Dato : 12-02-02 19:48

Tak for alle svarende !

Jeg prøvede idag. Jeg holdt mig dog til opgearingerne. Nu er København i
myldretiden nok ikke det bedste sted at øve, men jeg synes jeg har fået
taget på det alligevel. 2-3-4-5 (kom ikke i 6 idag) lærte jeg ret hurtigt.
Det er faktis ret let. Og man slipper for det *klonk* det giver når man
laver en hurtig gearskiftning ved et let og hurtigt koblingstryk.
Fornemmelsen er lækker. En følelse at at man glider direkte fra det ene gear
til det andet.

Til gengæld fandt jeg det svære fra 1 - 2 gear og noget svært en gang
imellem fra 2 - 3 gear. Også beskrevet i denne tråd (hvis nok af
Vestervang).
Men øvelse gør mester og jeg tror jeg hurtigt skal få taget på de lave gear
også.

Kan det passe at jeg på et tidspunkt mærkede at den nærmest gik i frigear
(det var ikke mellem 1 - 2 gear ! og den grønne frigearlampe lyste heller
ikke) Jeg kan ikke lige sige havd gear det var, men det var nok imellem 2 -
3. Den trak ihvertfald ikke og jeg skiftede hurtig et gear ned pga trafiken.
Nogen der har oplevet det?

Mvh Thomas

SV650S

Fra : Armand

Dato : 12-02-02 23:23

> [...]
> man laver en hurtig gearskiftning ved et let og hurtigt koblingstryk.
> Fornemmelsen er lækker. En følelse at at man glider direkte fra det

Tillykke!
Du har netop haft en ægte D.F.M. -Ahaaa oplevelse (tm)

> Til gengæld fandt jeg det svære fra 1 - 2 gear og noget svært en gang
> imellem fra 2 - 3 gear. Også beskrevet i denne tråd (hvis nok af
> Vestervang).

Ups!
Dén detalje forglemte jeg:
Man bør øve i de øverste gear eftersom at rykket i maskinen er mindre
dér, såvel som at springene imellem gearene er mindre, hvorfor
muligheden for *klonk's* er minimeret.
Fra 1. til 2. er der såvel det længste spring, som den længste
pedalbevægelse, og det giver modsat rettede chancer for perfekt resultat

Perfektionisten i mig byder at jeg gen-insender med rettelse og sletter
den gamle - så lad være med at flame mig for dobbeltindsendelse

> Men øvelse gør mester og jeg tror jeg hurtigt skal få taget på de lave
> gear også.

Kloge ord og god optimisme!

> [...]
lyste
> heller ikke) Jeg kan ikke lige sige havd gear det var, men det var

Jup!
Der skál være et "frigear" imellem hvert gear, ellers vil gearkassen
splittes når to forskelligt gearede forbindelser er i hak samtidigt, og
det er dette milli-frigear du har fanget!

Prøvet? Ork ja!
Helt tilbage på minPuch VZ'er i midten af 70'erne kunne man ligefren
bruge frigearet imellem hvert af de tre gear til bevidst "dobbelt
udkobling og mellemgas" (= gammel teknik fra dengang at gearkasserne
ikke var
synkroniserede!).
Nogle Ducati-gearkasser er også kendt for at have et par ekstra
"frigear" undervejs - Jeg har oplevet det á 3 stk, ialt på Monster 750!

> 3. Den trak ihvertfald ikke og jeg skiftede hurtig et gear ned pga
trafiken.

Endda den heeelt rigtige handling!
Ved gearkiks ender omdrejningerne helt deroppe hvor man oftest kommer
bevidst ved nedgearinger qua "mellemgas". Så en nedgearing er den
handling der ligger lige for, hvor et gentaget opgearings-forsøg kun vil
medføre et voldsomt *klonk*.
Og så kan man derefter jo blot starte forfra på det kiksede gearskifte!

--
Armand.

PS: Var du inde og kigge på det med kædeopspændingen?

Fra : Rasmus Rosenquist

Dato : 14-02-02 01:42

> Tillykke!
> Du har netop haft en ægte D.F.M. -Ahaaa oplevelse (tm)

Hmm - er det noget du kender til, Armand???

Rasmus
(der glæder sig til at få sådan en...

Fra : Armand

Dato : 14-02-02 18:12

> Hmm - er det noget du kender til, Armand???

Livet er fyldt med Ahaaa oplevelser!

Og praktisk udførelse af et råd givet hér på gruppen, vil derfor være en
D.F.M.-Ahaaa oplevelse

(tm)'et kommer af at det er et udtryk jeg har brugt lige siden mine
pædagog-lektioner på sergentskolen for meget længe siden (men dog efter
at Sønderborg kom under kronen!).
Perception er vistnok det korrekte pædagogiske udtryk for en
Ahaaa-oplevelse; men det lyder fjollet og vil ikke blive forstået! Prøv
at forestille dig udtrykket "Tillykke med nyhedsgruppe-perceptionen!"

--
Armand

Fra : Ole Baun

Dato : 12-02-02 23:46

"Thomas Hjort" <dsl54291@vip.cybercityFJERN.dk> skrev i en meddelelse
> -snip-
>
> Kan det passe at jeg på et tidspunkt mærkede at den nærmest gik i frigear

Det ska´ nok passe

> [...]
2 -
> 3. Den trak ihvertfald ikke og jeg skiftede hurtig et gear ned pga

Det er vist ikke et helt ukendt fænomen. Min CB500 kan også godt finde på
det, det er ikke noget der sker så tit, men når det er sket, har det som
regel været i løbet af turens første kilometre, og som regel når det har
været koldt.
Så vidt jeg ved handler det om konsistensen på gearolien, og måske også
noget med hvor bestemt / fast man foretager gearskiftet.
Især de første par gange kunne det være lidt overraskende, når man troede,
at man gearede ned, og motorbremse effekten så udeblev =

Ole Baun
CB500, ´96, 92 kkm

Fra : Johnny Jensen

Dato : 17-02-02 19:37

Hej Thomas,

> Til gengæld fandt jeg det svære fra 1 - 2 gear og noget svært en gang
> imellem fra 2 - 3 gear. Også beskrevet i denne tråd (hvis nok af
> Vestervang).

Både på min gamle 750ESD og på min nuværende TL1000R er et koblingsfrit
skift fra 1->2 temmelig svært for ikke at sige umuligt. Jeg tror det hænger
sammen med to ting, det at man skal "henover" frigearet og har længere
pedalvandring her samt det at der er ret mange kræfter på spil i de lave
gear og det kan være svært at tøjle.

> [...]
2 -
> 3. Den trak ihvertfald ikke og jeg skiftede hurtig et gear ned pga

Den kender de fleste af os vist. Suzuki har altid haft en masse "ekstra
frigear" man kan finde, pænt irriterende til tider. Jeg har fundet dem 5-6
gange på TLR'en, såååå..

Hygge
JJ - TL1000R med fuldt Yoshi system, nye farver og andre dimser...

Fra : Steen Schmidt

Dato : 17-02-02 21:29

> Suzuki har altid haft en masse "ekstra
> frigear" man kan finde, pænt irriterende til tider. Jeg har fundet dem 5-6
> gange på TLR'en, såååå..

SV'erens gearkasse er rigtig god - der er kun falske frigear når man ikke
skifter godt nok. Skiftes der rigtigt hele tiden, så er den klippestabil.
Gad vidst om det er det samme med TLR'eren?

Mvh
Steen

Fra : Johnny Jensen

Dato : 20-02-02 17:02

Hej Steen,

> SV'erens gearkasse er rigtig god - der er kun falske frigear når man ikke
> skifter godt nok. Skiftes der rigtigt hele tiden, så er den klippestabil.
> Gad vidst om det er det samme med TLR'eren?

TLR'en har også en god gearkasse, ingen problemer der. Men, derfor kan man
stadig finde et frigear ind imellem de andre gear. Hvis man skifter rigtigt
hele tiden mærker man det ikke, men de er der.. Noget som du f.eks. aldrig
vil finde på en Yamaha tordenskrallert..

Hygge
JJ - der stadig elsker sin TLR :)

Fra : Steen Schmidt

Dato : 20-02-02 20:12

> [...]
rigtigt
> hele tiden mærker man det ikke, men de er der.. Noget som du f.eks. aldrig

Jeg har endnu ikke kørt på en motorcykel hvor jeg ikke kunne sætte
gearkassen i frigear imellem to gear. Findes der gearkasser hvor dette ikke
er muligt?

Mvh
Steen

Fra : Martin Sørensen

Dato : 20-02-02 20:40

> Jeg har endnu ikke kørt på en motorcykel hvor jeg ikke kunne sætte
> gearkassen i frigear imellem to gear. Findes der gearkasser hvor dette
ikke
> er muligt?

Det ved jeg ikke, men jeg har aldrig oplevet noget i den stil på min XS400
Seca.
Den er meget taknemmelig og selv et meget forsigtigt vip med foden
resulterer i et fint gearskifte.. Har aldrig haft problemer med at den
hopper ud af gearene eller finder falske frigear. Den har heller ingen
problemer med koblingsfrit gearskifte, ihvertfald ikke fra 2 og opefter. At
den ikke kan uden et kraftigt ryk fra 1. til 2. er nok bare min skyld.

Det lyder måske underligt for en MC (endda Yamaha) fra '83, men sådan er det
nu engang.
Er der en metode, der er specielt god til at finde ind mellem to gear?

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Steen Schmidt

Dato : 20-02-02 22:17

> Er der en metode, der er specielt god til at finde ind mellem to gear?

Njææh, det tror jeg ikke. Det plejer at lykkes blot ved at skifte med let
tå, i stedet for at gøre det ordentligt.

Mvh
Steen

Fra : Bo Thomsen

Dato : 20-02-02 22:38

> Det ved jeg ikke, men jeg har aldrig oplevet noget i den stil på min XS400
> Seca.
jeg er ikk sikker men det kan måske have med at gøre at der er 3 gange så
mange hk'er
på spil i gearkassen hos tl'eren end i xs'eren.
mvh
bo thomsen

Fra : Armand

Dato : 20-02-02 23:51

Martin Sørensen <mosFJERN@laxity.dk> skrev i en
> Det ved jeg ikke, men jeg har aldrig oplevet noget i den stil på min
> XS400 Seca.

Der skal være et punkt under gearskiftet hvor ingen gearhjul er i
indgreb!
Hvis to gear kommer til at være indlagt samtidig eksploderer
gearkassen!!

> Er der en metode, der er specielt god til at finde ind mellem to gear?

Fingerspitzengefühl (med tæerne)!

--
Armand.

Fra : Thomas Hjort

Dato : 21-02-02 14:43

> Fingerspitzengefühl (med tæerne)!

LOL

Det ville være kedeligt hvis man manglede tæerne og skulle ned og have fat
med venstre hånd om gearskifteren når man skiftede gear. Men så var man til
gengæld tvunget til at skifte uden brug af kobling !

Thomas

Fra : Johnny Jensen

Dato : 22-02-02 11:15

Hej Steen,

> Jeg har endnu ikke kørt på en motorcykel hvor jeg ikke kunne sætte
> gearkassen i frigear imellem to gear. Findes der gearkasser hvor dette
ikke
> er muligt?

Tjaaa... Ved jeg ikke om der gør.. Men, nogle af Yams'erne er de ihvertfald
mere end almindeligt svære at finde på..

Hygge
JJ