Fugt på kældervæg
Fra : JENS OLESEN

Dato : 09-02-02 21:41

Hej NG

Vi har oplevet at der i et ældre hus er fugt, fugtskjolde og at puds og
maling løsner sig på ydervæg i kælder.
Kan det være et problem at der er brugt plasticmaling, hvor fugten ikke kan
trænge igennem ?
Findes der et godt råd til at undgå dette problem ?

Hilsen
Jens

Fra : lcj@wanadoo.dk

Dato : 10-02-02 03:25

On Sat, 9 Feb 2002 21:41:09 +0100, "JENS OLESEN" <vi.ol@get2net.dk>
wrote:

> [...]
>trænge igennem ?
>Findes der et godt råd til at undgå dette problem ?

Den sikreste - men også dyreste/mest besværlige måde at undgå
fugtproblemet på - er ved at etablere et omfangsdræn langs ydersiden
af huset og i den forbindelse tætne og isolere muren udefra. Det meste
kan I lave selv.

Til en start kan I måske nøjes md, at sikre, at der er et fald væk fra
huset i terræn, så regnvand løber af jorden den vej. Desuden skal I
sørge for at afløbet fra tagrenden ender et andet sted end i
eksempelvis en faskine nede ved kældervæggen. God udluftning er også
en hovedregel, ligesom opvarmning vil afhjælpe problemet.

Du kan godt få en plastmaling (facademaling), hvor fugt kan trænge
igennem, men det løser jo ikke dit fugtproblem.

Lars

Fra : fam. Jensen

Dato : 10-02-02 15:35

nemlig

Fra : John Vedsegaard

Dato : 12-02-02 22:32

> [...]
kan
| trænge igennem ?
| Findes der et godt råd til at undgå dette problem ?

I gamle huse er kælderen næsten aldrig konstrueret til at være tør.

Man bør ikke male væggene indvendigt, da der ikke! findes maling som kan
klare fugten. Selv om nogle farvehandlere påstår det modsatte.

Omfangsdræn og udvendig isolering er mest effektivt, men temmeligt
bekosteligt (10-12.000 pr. lbn. meter).

Da huset var nyt blev væggene sikkert kalket, dette er både bedst og
billigst. Bedst fordi kalk kan ånde.

Hvis du kalker skal du afrense alt løstsiddende malling først.

Fugtskjolder (brune pletter) fjernes ved at stryge først med Fluat (en meget
stærk syre der bl.a. ætser glas så dæk vinduerne af og brug beskyttelses
briller).

Malermester John Vedsegaard

http://home19.inet.tele.dk/forlaget/

Fra : ...

Dato : 13-02-02 10:19

> Omfangsdræn og udvendig isolering er mest effektivt, men temmeligt
> bekosteligt (10-12.000 pr. lbn. meter).

Jeg har kigget på hvad et omfangsdræn vil koste, for "gør det selv" manden.
Jeg kom frem til at det ville ligge i omkring 1500.-- kr pr. meter, men så
er det kun materialerne inkl. noget specielt isolering, som kostede 500.--
kr pr meter.

Jeg kæmper selv med en kælder, som kan være lidt klam, især på denne årstid.
Jeg har foreløbig valgt at svumme betonvægene op, samt at vandskure de
indvendige murstensvæge. Det giver et ret flot resultat, som ligner noget i
retning af
"gammel fransk vinkælder", som jeg kalder det. Det er et temmeligt stort
arbejde, for alt gammelt puds og kalk er blevet hugget af først, men så går
der jo tid med det.
Desuden er der lavet varme i rummene, og sat nye vinduer i.
Det ser ud til at det holder, og senere vil jeg prøve at male en del af det
med cempexo.
Jeg kunne egentlig male en del af det med cempexo nu, men datteren som skal
have rummet som værrelse, mener det ser meget "federe" ud når det står med
rå væge !!!
Og det får hun så lov til

Med hensyn til omfangsdræn, har jeg foreløbig droppet den ide, for jeg vil
simpelthen ikke risikerer at huset slår revner.
Jeg regner dog med at jeg hen over sommeren når, at få overfladedrænet så
vandet løber væk fra huset.

Mvh
Thomas

Fra : John Vedsegaard

Dato : 13-02-02 17:48

Cempexo er en godt materiale, der opfører sig "næsten" som kalk. Det er dog
mindre afsmittende og lidt dyrere.
Du har gjort det rigtige, at hugge alt det gamle puds af, her springer mange
let henover.
Jeg syntes også det ser fedt ud med den rå puds, man kan jo altid kalke en
anden gang.
Det er nu sjældent huset slår revner, men du har ret det kan ske.
God arbejdslyst!

Fra : Mx42100

Dato : 18-02-02 20:13

Er det nu også sikkert at der er tale om fugt der kommer gennem væggen .... eller er der 'blot' tale om kondens fugt? Jeg købte d. 1. November sidste år et hus fra '55 hvor der i kælderen, iøvrigt helt uden radiatorer, virkede som om der var fugt der kom gennem væggen udefra. Jeg fjernede (skrabede) al løst siddende puds af (stor set det hele) og lod de nu synlige H-blokke være som de var. Der var jo blot tale om en kælder, så hvorfor ofre penge på nu puds! Vi gav både vægge og lofter Rodalon (1 dl til 1 liter vand) og fugt-lugten var vupti væk. Væggene fik nu en gang helt almindelig hvid plast maling direkte ovenpå betonen (glans 5 siges at være delvis diffusions åben). Første gang var dog blandet op med 50% vand for at spare for den dyre beton-grunderen. I det første rum vi blev færdige med (medio December 2001) måler 3.5 x 4.5 meter. Der blev sat en gammel brugt radiator op (200,- kroner) på 1 meter i længden blot sikre at temperaturen altid er over de 16°C som synes at være den kritiske tempreatur indendørs når snakken falder på kondens fugt. Kælderrummet står idag som vores lager/pulterkammer, er konstant 17°C og dufter dejlig tør. Det var kun kondens.

Hilsen Bjarne - Holme