Hastighed af JVM under OS X
Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 09-02-02 18:20

Jeg har nu brugt den medfoelgende Java under OS X 10.1.2 i en lille
maaned, og jeg har konstateret at den er traeg at arbejde med.

Nu har jeg netop koert
http://www.pendragon-software.com/pendragon/cm3/runtest.html inde fra
IE 5.1 og selvstaaende, og har konstateret at maskinen faar en samlet
score paa 2500-2900. Paa andre sider kan jeg konstatere at det er
cirka hastigheden af Java 1.1.6 med JIT paa en NT 4.0 maskine med en
200 MHz Pentium Pro processor, og afviklet paa en dual Pentium III 866
MHz med 1.4.0-rc til Linux faar jeg en score paa 5000.

Eftersom dette er paa en ny 500 MHz G4 maskine, med 512 Mb RAM, som
ellers godt kan flytte sig, undrer det mig lidt. Er der andre her i
gruppen der bruger OS X som har tilsvarende erfaringer?

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk

Fra : Flemming Froekjaer

Dato : 09-02-02 21:42

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> [...]
> ellers godt kan flytte sig, undrer det mig lidt. Er der andre her i
> gruppen der bruger OS X som har tilsvarende erfaringer?

Jeg har ingen erfaring med OS X, men tallene lyder lidt som FreeBSD's
JRE 1.1.8, og OS X er jo bygget paa FreeBSD 3.2. Hvilken vertion af java
foelger med OS X?

\Flemming

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 09-02-02 21:54

Fra : Flemming Froekjaer

Dato : 09-02-02 22:22

Thorbjoern Ravn Andersen wrote:

> Det er en Java 1.3.1 med HotSpot fra Apple selv.

Bare af nysgerrighed. Hvordan er stabiliteten af Apple's JRE? Bruger du
et IDE, og hvilket? Det er vel skrevet i Java ogsaa, eller findes det er
andet alternativ paa OS X?

> Mht FreeBSD, saa er kernen en Mach (jvf NeXTstep) men driverne er vist
> nuppet fra FreeBSD.

Det er en mach microkerne, et FreeBSD userland (Det er lidt mere end
bare drivere), og Appel's egen user interface (Darvin ?)

> PS: Ikke emailsvar, tak.

Sorry :)

\Flemming

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 09-02-02 23:13

Flemming Froekjaer <flemming@eiffel.dk> writes:

> Bare af nysgerrighed. Hvordan er stabiliteten af Apple's JRE? Bruger
> du et IDE, og hvilket? Det er vel skrevet i Java ogsaa, eller findes
> det er andet alternativ paa OS X?

Gerne. Det er en fuld 1.3.1 SDK, og den koerer som saadan ganske
stabilt, men der har tidligere vaeret et par patches, som man faar
automatisk med den regelmaessige opdateringscheck. Brugerfladen er
tilpasset saa det ligner resten af operativsystemet.

Jeg bruger ioejeblikket Forte 3.0 EE mod Oracle og PostgreSQL, og den
er valgt netop fordi den er skrevet i Java, og vi udvikler og deployer
herudover under Linux og Solaris. Den koerer problemfrit (bortset fra
at man kun har JPDA debug til raadighed). Forte er isaer god, fordi
den let kan spredes over to skaerme.

Apple har et eget vaerktoej som vi ikke bruger.

Herudover er JBUilder lige blevet annonceret som koereklar under OS X.

Min erfaring er at hvis noget er 100% Java og kan koere under Linux,
saa kan det ogsaa koere her.

http://unixsnedkeren.dk/osx/netbeans-screen.png

> Det er en mach microkerne, et FreeBSD userland (Det er lidt mere end
> bare drivere), og Appel's egen user interface (Darvin ?)

Darwin er den tekstbaserede, traditionelle Unixdel, som kan hentes
frit paa nettet. Der porteres pakker med lynets hast saa om et aars
tid vil jeg tro at alle GNU programmer er porterede. Ud over at man
skal skrive "top -u" ligner det enhver anden Unix.

Apples egen brugerflade hedder Aqua, og er kun med OS X. Man skal
lige vaenne sig til den, men den er rar for en Unixbruger.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk

Fra : Ulf Holm Nielsen

Dato : 19-02-02 16:10

> [...]
> ellers godt kan flytte sig, undrer det mig lidt. Er der andre her i
> gruppen der bruger OS X som har tilsvarende erfaringer?

hej,

jeg har kørt testen på en 500 mhz celeron med jdk1.3 og en 1 ghz t-bird
med jdk1.4. de scorede 2700 og 7200. begge under windows. jeg kunne dog
ikke køre den locally.

giver den test normalt et godt billede af performance eller?

og hvordan virker java under os x "traeg"?

ulf

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 19-02-02 20:47

Thorbjørn Ravn Andersen <thunderbear@bigfoot.com> wrote:

> [...]
> ellers godt kan flytte sig, undrer det mig lidt. Er der andre her i
> gruppen der bruger OS X som har tilsvarende erfaringer?

Jeg kan desværre ikke køre testen, da jeg fra 10.04 droppede det, netop
pga. den ringe java samt manglen på programmer. Dengang fik jeg dog
indtrykket af, at det (på daværende) ikke kun var det sløve OS der trak
ned, men også selv VM'en der var langsom. Jeg havde håbet på at køre
Netbeans, men det var nærmest uudholdeligt.

Det skal dog ikke udlukkes at jeg blot er utålmodig, da en kollega køre
netop Netbeans på sin powerbook til seriøs daglig udvikling, men det er
dog kun IDE'et og ikke div. servere, som også er en påkrævet del (f.eks.
App server) af systemet. Hos mig forgik det trægt på en G4 350 AGP.

--
Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk

If I wanted culture, I'd eat yogurt.

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 20-02-02 17:19

"Jan Oksfeldt Jonasen" <jonasenREMOVE@THISit.dk> wrote in message
> [...]

Athlon 1.4Ghz gav en score på 12129, og den var ikke engang helt idle :)

--
With many Thanks
Soren ' Disky ' Reinke ICQ #1413069 remove 'ihsyd' when email replying

Fra : Martin Schou

Dato : 20-02-02 17:53

> Athlon 1.4Ghz gav en score på 12129, og den var ikke engang helt idle :)

Lad mig gætte - Internet Explorer?

Min IE scorer i omegnen af 11.500 mens Opera (jre 1.3.1) scorer ca. 6.100

Det her er en Pentium III 866 på et i810-bundkort - bundkortet er elendigt,
men jeg tvivler lidt på, at din Athlon skulle være dobbelt så hurtig som den
her

//Martin Schou

Fra : Ulf Holm Nielsen

Dato : 20-02-02 19:04

Martin Schou wrote:

> [...]
> men jeg tvivler lidt på, at din Athlon skulle være dobbelt så hurtig som den

for mig at se siger den test ikke og en dut om performance af java
programmer ..

ulf

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 20-02-02 21:04

"Ulf Holm Nielsen" <doktor@dyregod.dk> wrote in message

6.100

nu er 12000 jo heller ikke det dobbelte af 11500, men det viser at opera
åbenbart har en dårlig implementation af java.

> for mig at se siger den test ikke og en dut om performance af java
> programmer ..

Helt enig.

Fra : Martin Schou

Dato : 20-02-02 23:56

> nu er 12000 jo heller ikke det dobbelte af 11500, men det viser at opera
> åbenbart har en dårlig implementation af java.

Uhm, den benytter den i forvejen installerede JRE, altså Suns JRE 1.3.1 i
mit tilfælde - om det så er en dårlig implementation af java, tør jeg ikke
udtale mig om, da jeg ikke har benyttet mig af andre (ud over MS' i IE).

//Martin Schou

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 21-02-02 04:09

"Soren 'Disky' Reinke" <disky@disky-design.ihsyd.dk> writes:

> Helt enig.

Eftersom at licensaftalen med Sun sidst jeg kiggede efter, gjorde sig
stor umage for at forhindre benchmarksammenligning er dette uopdyrket
land.

Det er det _eneste_ jeg er faldet over som giver et nøgletal for
ydelsen af en JVM. Hvis I kender noget bedre, så sig til.

Jeg sad lidt i Netbeans 3.3.1 under Linux i går. Det kører meget
bedre. Dual Pentium III 866.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk

Fra : Ulf Holm Nielsen

Dato : 21-02-02 20:54

> [...]
> ydelsen af en JVM. Hvis I kender noget bedre, så sig til.
>
> Jeg sad lidt i Netbeans 3.3.1 under Linux i går. Det kører meget

netbeans på en 500 mhz intel maskine er absolut heller ikke kvikt, well
det er egentlig heller ikke under en 1 ghz.

det bekymrer mig lidt hvis apples jvm er sløv da jeg overvejer at skifte
min pc ud med en mac.¨

apple pralede da ellers med at have en meget hurtig jvm men det var
måske blot gas?

ulf

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 22-02-02 10:21

Ulf Holm Nielsen <doktor@dyregod.dk> writes:

> det bekymrer mig lidt hvis apples jvm er sløv da jeg overvejer at
> skifte min pc ud med en mac.¨

Test inden du skifter. Herudover kan CPU-frekvenser på en Pentium
ikke sammenlignes med en G4'ers frekvens.

> apple pralede da ellers med at have en meget hurtig jvm men det var
> måske blot gas?

Ved jeg ikke. Har du en URL.

Det er en rapporteret fejl på NetBeans at deres IDE kører langsomt
under OS X.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk

Fra : Martin Schou

Dato : 22-02-02 13:18

> Det er en rapporteret fejl på NetBeans at deres IDE kører langsomt
> under OS X.

Sejt - jeg har fået OS X til at køre på en PIII

//Martin Schou

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 22-02-02 13:31

"Martin Schou" <martin.schou@grue-hornstrup.dk> writes:

> Sejt - jeg har fået OS X til at køre på en PIII

Muligvis har dine problemer andre årsager...

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk