Nærlys på CBR 1000
Fra : METTE HOLDGAARD

Dato : 09-02-02 16:33

Er der nogen der har erfaring med om man kan "luse" de to lamper foran
sammen så man har nærlys på begge pærer,eller vil udskæringerne i
lygteglasset bevirke at det blænder,
Kan man evt. få andet lygteglas der er bergnet til det ?
Mvh
John Rogde
CBR 1000 F

Fra : Henry

Dato : 09-02-02 18:00

> [...]
> lygteglasset bevirke at det blænder,
> Kan man evt. få andet lygteglas der er bergnet til det ?

Du kunne jo starte med at undersøge om der er tale om 2* H4 lamper, hvis det
er tilfælde så er der en rimelig chance for den er forberedt til det du vil
have den skal gøre. Hvis den ikke har 2* H4 så kan det nok ikke lade sig
gøre uden en større ombygning.

Rent elektrisk er der ikke noget større problem i det.

mvh
Henry

Fra : albert

Dato : 10-02-02 13:25

Det kan man godt (har selv gjort det). Der er lavet mønster til det i begge
glas, og hvis du kigger efter, opdager du også, at der kan justeres lyshøjde
i begge glas (hvilket vel dybest set kun er relevant for at undgå blænding =
nærlys)

Desuden er det i nogle lande tilladt, og i andre forbudt, så det er vel
derfor de har forberedt til det...

Mønstret er dog en smule anderledes, og uden at have tjekket efter, vil jeg
mene at de kaster lys forskelligt - f.eks. den ene kort, den anden lidt
længere, men som sagt - jeg har ikke tjekket det.

En anden rigtig god modifikation : Philips laver nogle hundedyre pærer der
giver +50% lyseffekt. Det er simpelthen et hit.

Jeg kan nu få folk til at tro det er dag midt om natten (nå jah, så næsten
da

mvh Albert

Fra : Søren Jim

Dato : 11-02-02 09:06

på Min CBR1KF er begge lygter tændt fra org når jeg for den hjem fra
værksted skal jeg lige checke hvordan det er gjort........

Ikke skide Relevant men: Kan i sætte tændingslåsen til uden at
positionslyset kommer på ?

MVH
Søren Jim (Tilbage i Belfast)

Fra : albert

Dato : 11-02-02 17:47

> Ikke skide Relevant men: Kan i sætte tændingslåsen til uden at
> positionslyset kommer på ?

Jep

Det lyder som om du mangler en kontakt så = amerikaner måske ?

mvh Albert

Fra : Søren Jim

Dato : 12-02-02 09:12

"albert" <albert@DONT.SPAM.ME> wrote in message
> Jep

Det lyder som om du mangler en kontakt så = amerikaner måske ?
mvh Albert

Hejsa
Jeg kan det godt se at det var forkert skrevet , jeg mente selvfølgelig ikke
tændingslåsen jeg mente styrlåsen (som jo sidder i tændingslåsen)
og det er jo lidt irriterende at når man vil låse sin Mc
Det er en Englænder med 99.9% sikkerhed

Mvh Søren (Honda CBR1000F 93' 15000km til bare 21000kr)
(Ja, ja det er ham der pisse folk af mednår han fortæller han bor i udlandet
og derfor køre billig Mc)

Fra : albert

Dato : 12-02-02 15:27

> [...]
> tændingslåsen jeg mente styrlåsen (som jo sidder i tændingslåsen)
> og det er jo lidt irriterende at når man vil låse sin Mc

Ja er svaret det modsatte. Positionslys skal man passere på vej over til
styrlås. Dog findes der udgaver der har permanent pos. lys på, og derfor
ikke har denne finesse. Meeen hvis det er dét du mener, så er det vel
ikke så slemt

> Mvh Søren (Honda CBR1000F 93' 15000km til bare 21000kr)
> (Ja, ja det er ham der pisse folk af mednår han fortæller han bor i
udlandet
> og derfor køre billig Mc)

Ikke mig, jeg er stor tilhænger af afgifterne !!

mvh Albert

Fra : Martin Sørensen

Dato : 12-02-02 16:07

> Ikke mig, jeg er stor tilhænger af afgifterne !!

Derfor må en CBR1000F vel godt koste 8.000,- + 13.000,- i afgifter =
21.000,- herhjemme.

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Jes Vestervang

Dato : 12-02-02 16:36

I et desperat forsøg på at undgå straf skrev albert:

> Ikke mig, jeg er stor tilhænger af afgifterne !!

Hvorfor?

--
mvh Jes Vestervang
ICQ#21146256 - DMCN#506 - http://the.subnet.dk

Fra : Jakob Barfod

Dato : 12-02-02 17:08

"Jes Vestervang" <jesvj2@mailme.dk> skrev i en meddelelse

> Hvorfor?

Hold nu op, Jes

Eller lad os drøne over i dk.sniksnak.politik.taktik eller lignende... Vi
bliver nok ikke ligefrem enige om afgiftsspørgsmålet, men det er jo en
samfundspolitisk diskussion mere end en mc-relateret. Eller skal vi prøve at
lave en rekord-tråd igen?

--
Jakob

Fra : Jes Vestervang

Dato : 12-02-02 20:04

I et desperat forsøg på at undgå straf skrev Jakob Barfod:

> "Jes Vestervang" <jesvj2@mailme.dk> skrev i en meddelelse

> Hold nu op, Jes

Niks, folk skal være enige med mig, basta! Jeg vil udnytte min ret til
at forsøge at overbevise andre om at min mening er den rigtige, alt andet
vil jo også være dumt. Et samfund uden debat kan jo bedst sammenlignes med
en hjernedød person - fordele og ulemper skal belyses!

> Eller lad os drøne over i dk.sniksnak.politik.taktik eller lignende... Vi
> bliver nok ikke ligefrem enige om afgiftsspørgsmålet, men det er jo en
> samfundspolitisk diskussion mere end en mc-relateret.

Det vil jeg nu ikke give dig ret i! Den er da _meget_ mc-relateret, hvis
det ikke var pga. af de djævelske afgifter ville jeg have fået en ny mc for
halvdelen af hvad jeg gav for Fazeren ½

> Eller skal vi prøve
> at lave en rekord-tråd igen?

Nej, man må bare indse at man ikke altid kan overbevise folk :o/ Selvom det
er surt

Fra : albert

Dato : 12-02-02 19:02

> Hvorfor?

Hæ, jeg viste der ville komme reaktioner, omend den dog er begrænset.

For det første - hvis man fjerner afgifterne, så er det kun
førstegangskøbere der opnår den store fordel. Selvfølgelig kunne jeg have
sparet checken på 45.000 til T&S sidste år for CBRen, men omvendt får jeg
hver en krone igen, når jeg sælger den, så det er blot et slags depositum.

For det andet - pga vores høje afgifter holder brugte maskiner deres værdi
vældigt godt, således at jeg kan have en stor mc for mindre end 5000 kr i
tab per år. Prøv at se hvordan det går f.eks. tyskerne. Hernede er en 8 år
maskine nærmest affald. Dvs. høje afgifter giver mindre afskrivning...

For det tredje- pengene til den slunkne skattekasse skal vel komme et sted
fra, og når det nu ikke direkte går ud over mig, så må de da gerne få lidt
fra mig. Hellere det end f.eks. benzin priser på 10-12 kroner i vores
nabolande. DET er penge ud af vinduet...

For det... Nå jah, nu bliver det vist FOR politisk, så jeg stopper her...

mvh Albert, der drømmer om en K1200RS '97 + et girokort på 98.000 til
T&S....

Fra : Claus Rittig

Dato : 12-02-02 19:47

"albert" <albert@DONT.SPAM.ME> skrev i en meddelelse

> For det første - hvis man fjerner afgifterne, så er det kun
> førstegangskøbere der opnår den store fordel.

Hvorfor tror du vi i DK har voldsomt høje reservedelspriser på specielt
japanske motorcykler? Tror du ikke det er fordi avancen og
"før-afgift-prisen" er skruet helt i bund på vores marked? Vi har ligefrem
lovgivning der pålægger forhandlerne ne minimumsavance på nye cykler!

DU ville også få glæde af de lavere reservedelspriser, selv hvis du ikke
skulle bruge nogen! Jo, fordi lavere reservedelspriser betyder billigere
reparationer (ligesom lavere nypris betyder mindre tab ved totalskade) så
din forsikring vil falde.

> [...]
> vældigt godt, således at jeg kan have en stor mc for mindre end 5000 kr i
> tab per år. Prøv at se hvordan det går f.eks. tyskerne. Hernede er en 8

Hvilket dels betyder at man godt kan have 2-3 cykler selvom man ikke kører
mere end hvis man kun havde en, dels at flere cykler hugges op, så det er
lettere at finde brugte reservedele til sin cykel.

Rittig

Fra : Armand

Dato : 12-02-02 23:26

Claus Rittig <ClausRittig@Hotmail.Com> skrev i en
> [...]
billigere
> reparationer (ligesom lavere nypris betyder mindre tab ved totalskade)

Idontthinkso!

Prøv at se på de Øv'erter der har en 100 ccm's storebror hvorpå der er
fuld beskatning!
Øv'erterne er afgiftsfrie, men alligevel tæt på samme prisleje som den
beskattede 100'er => Hvis ikke staten tager for sig, scorer
erhvervslivet
kassen istedet :-|

Trick'et er en ældgammel tradition i DK!
For få år siden ½-klarede regeringen fjernelse af det trin der, til
forskel for biler, ligger i afgiftsberegningen af MC'er:
Jeg mener at man fjernede det halve af 15.000,- hvilket burde medføre en
prisreduktion på mindst 3.500,- kr; men dén forsvandt givetvis lige ned
i lommen på importøren der har så ondt af sig selv fordi at han "har
måttet køre en urentabel forretning de sidste 40 år" :-/
P.g.a. årsskifte og nye modeller/priser er det svært at skelne om/hvilke
modeller der måtte være blevet nedsat; men det burde kunne gøres igennem
en nuancering med f.eks de tyske priser - Men hvem gider terpe
prislister?

--
Armand.

Fra : albert

Dato : 13-02-02 07:45

> [...]
> reparationer (ligesom lavere nypris betyder mindre tab ved totalskade) så

Troede det var Italienske Aprilia der var topscorer her

Jeg tror det faktisk ikke, men det får vi jo at se når bilpriserne stiger
til
efteråret. Menes dog, ligesom Armand er inde på, at der engang forsvandt
afgifter på LP og CD er. Prisfald ? Nope, bare større avance....

Længe leve Tyskland og England og deres 20-50% lavere priser )

mvh Albert

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 13-02-02 09:22

Claus Rittig <ClausRittig@Hotmail.Com> wrote in article
<3c6962f3$0$260$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...

> [...]
er
> lettere at finde brugte reservedele til sin cykel.

....hvilket igen ville være med til at skubbe gang i en "breaker" branche.
Gerne på niveau med England

Når man kigger på (gode) brugte reservedele herhjemme, vil sælger ofte
have reservedelens vægt i guld. Typisk er det dog stadig billigere end at
købe en ny...

Fra : Søren Lindholt

Dato : 13-02-02 12:24

Mikkel Christensen <mic@rrxnord.dk> wrote in article
> Når man kigger på (gode) brugte reservedele herhjemme, vil sælger ofte
> have reservedelens vægt i guld. Typisk er det dog stadig billigere end at
> købe en ny...

årh va, jeg tager normalt halv pris, hvis dimsen er ok, ellers mindre. Hvor
ved jeg så hvad dimsen koster, spørger nogen nok. jojo, det har vi jo
www.partsfish.com til at svare på. Og det endda uden dansk moms!

Og inden vi mødes i awten, den der not til dit svinghjul, den er gratis,
du!

--
Søren
Gavmild, med tørstig

Fra : Jes Vestervang

Dato : 12-02-02 19:58

> Hæ, jeg viste der ville komme reaktioner, omend den dog er begrænset.

Jeg havde nu ellers en større omgang straf klar, men tænkte at jeg hellere
måtte starte lidt stille ud

> [...]
> hver en krone igen, når jeg sælger den, så det er blot et slags depositum.

Det er jo ikke gratis at udlåne penge.

> [...]
> vældigt godt, således at jeg kan have en stor mc for mindre end 5000 kr i
> tab per år. Prøv at se hvordan det går f.eks. tyskerne. Hernede er en 8

Dvs. den nøjagtig samme maskine er billigere i indkøb og falder dermed
heller ikke mere i værdi. Derudover er det sandsynligvis meget billigere at
få brugte dele.

> Dvs. høje afgifter giver mindre afskrivning...

Helt uenig pga. ovenstående. Armand bruger samme argumenter, så i en
tidligere battle mod ham studerede jeg priserne på brugte maskiner i DE og
sammenholdte dem med nypriserne og faktisk så var den tyske afskrivning kun
en smule større end den danske, når det kom til stykket. Den smule var
overhovedet ikke stor nok til at betale for lån af penge/ mangel på
reteindtægt for ikke at tale om reservedelspriserne.

> [...]
> fra mig. Hellere det end f.eks. benzin priser på 10-12 kroner i vores
> nabolande. DET er penge ud af vinduet...

Tjaeh, staten må lære at spare på pengene, men her ender vi nok i noget ret
politisk/ideologisk :-/
Men imo burde skatten opkræves i indkomstskatten, bil og mc-afgifter skulle
blot være store nok til at vedligeholde vejene. Alt andet giver jo en skæv
fordeling af skattetrykket i befolkningen: Folk der bor i tyndt befolkede
områder og ikke kan undvære mc/bil uanset hvad, bliver jo tvunget til at
betale mere i skat, end dem som bor i byen og kan nøjes med en cykel.

> For det... Nå jah, nu bliver det vist FOR politisk, så jeg stopper her...

Ja, og politiske diskussioner har det med at blive lidt lange når begge
parter har hver sin urokkelige mening og så er det jo også lidt ot her

> mvh Albert, der drømmer om en K1200RS '97 + et girokort på 98.000 til
> T&S....

Den sidste dele er jo så et mareridt for mig

Fra : albert

Dato : 13-02-02 08:00

> [...]
> overhovedet ikke stor nok til at betale for lån af penge/ mangel på
> reteindtægt for ikke at tale om reservedelspriserne.

Nu vil jeg lige tage et slemt tilfælde - min egen maskine
CBR1000 i DK blev i enten 97 eller 98 solgt på tilbud til 130k

Pris i DBA nu for denne: 115k - tab 15.000
Pris i DBA for en 90'er : ca. 70.000 = lidt over det halve af ny

Pris ny i tyskland dengang : 15000dm = 60.000
Pris brugt dernede for en 98 : ?5000 = 37500 = tab 22500 mod de 15k i dk
brugt 90'er i de : ?2200 = 16.500 = tab på 3/4 dele !!!!

Har du lånt pengene, så er der flere tilbage bagefter i DK en i DE.

Og hvad med forsikring. Hvorfor er MC forsikring så dyrt i f.eks. Sverige
for store maskiner ? Er det fordi næsten nybegyndere starter med en alt for
stor maskine, fordi den er for nem at komme til ? Det tog mig 7 år at
arbejde mig op til en 1000'er via en 250'er, en 500'er og en 600'er.
Tilgengæld har jeg aldrig haft ulykker. Vi ved jo alle hvordan 18årige med
omvendt kasket i en Golf GTI er nærmest udødelig og derfor kan køre som det
passer ham (sorry til de 18-årige der har hjernen med i trafikken)

mvh Albert - signing off fra motorbøllebyen Horsens, hvilket måske er
grunden til, at han er ekstra irriteret over øverter og Golfer

Fra : origo@earthling.net

Dato : 13-02-02 08:25

> [...]
> brugt 90'er i de : ?2200 = 16.500 = tab på 3/4 dele !!!!
>
> Har du lånt pengene, så er der flere tilbage bagefter i DK en i DE.

Det finnes en mengde eksempler som kan favorisere det ene eller annet
argument. I ditt tilfelle benytter du et som er meget beleilig for deg. Den
første "feil" du laver, er å benytte veiledende tysk pris. Den kan uten
videre reduseres 10% idet de har en pen avanse på nye maskiner. Endvidere
sammenligner du med en modell solgt på tilbud her, med full nypris på en
tysk modell. Henger ikke helt sammen. Du tar heller ikke med de totale
driftomkostninger i ditt regnestykke. Prisen på service og reservedele er
tildels vesentlig høyere i DK.

Du har dog rett i at det finnes eksempler på at en maskine i DK holder
prisen bedre enn i Tyskland. SV650 er en av dem. Men det finnes også en
rekke eksempler på det motsatte. Min egen R1'er hadde et verditap etter 1 år
som var 10.000kr høyere enn hva som var tilfellet for en tysk modell.
Verditapet på min '99 R1 over 3 år, er større, målt i kroner, enn hva
tilfellet er for av mine venner tyske venners R1'er. Han har en '98, og
avskrivningen for ham er ca. det samme som for min '99. Omkostningene til
vedlikehold og service er også vesentlig høyere her.

Et annet eksempel: Suzuki GSX.R 1000, 2001. Nypris i Tyskland DM24500, men
typisk solgt for DM22000-DM23000,, avhengig av hvor god forbindelse man
hadde til sin forhandler. Selges brukt i dag for omkring DM18500. Det er et
vesentlig lavere verditap enn for en dansk modell.

Men selv om man avskrivningen alltid var lavere i DK enn i Tyskland, ville
stadig foretrekke det tyske prisnivå. Kapitalbindingen i en ny, større MC,
er alt for høy.

JS

Fra : Jes Vestervang

Dato : 13-02-02 23:51

albert fra det ydre rum sagde engang følgende:

> Nu vil jeg lige tage et slemt tilfælde - min egen maskine

---voldsnip....
Så kan du lige se det eksempel jeg brugte mod Armand:
----
Man køber en ny CB500 og sælger den 5 år efter i hhv. dk og de.

Ny cb500 '01 i de: 10.000dm
Brugt '96 cb500 på mobile.de: 4.000 dm
Tab = 6000 dm = 6000*3,805 = 22.830 kr

Ny cb500 i dk '01: 70.000 kr
Brugt '96 cb500 på dba.dk: 50.000 kr
Tab = 20.000 kr.

Nypriserne er desværre fra i år, da jeg ikke kunne finde en tysk '96
nypris, så for at få sammenligningen til at holde vand tog jeg også en '01
nypris i dk.
----
Det viser en en lille teoretisk forskel, så alt i alt er afskrivningen i dk
og de nok næsten ens, Jørunds udtalelser taget i betragtning. Men når man
så tager driftomkostningerne med i regnestykket, så er dk altså noget
dyrere.

> Og hvad med forsikring. Hvorfor er MC forsikring så dyrt i f.eks. Sverige
> for store maskiner ?

Det er lidt underligt med de forsikringer, for Ian fra Holland der også
skriver her i ng'en, kan fortælle om langt billigere forsikring i Holland
end dk.

> Er det fordi næsten nybegyndere starter med en alt
> for stor maskine, fordi den er for nem at komme til?

Det forhindrer kørekortsreglerne i en eller anden grad.

> Det tog mig 7 år at
> arbejde mig op til en 1000'er via en 250'er, en 500'er og en 600'er.
> Tilgengæld har jeg aldrig haft ulykker.

Nu kan enkelte eksempler jo ikke bruges til så meget, men jeg vil da give
dig ret i at erfaring er en god ting at have inden man køber sig en alt for
voldsom mc.

> Vi ved jo alle hvordan 18årige
> med omvendt kasket i en Golf GTI er nærmest udødelig og derfor kan køre
> som det passer ham (sorry til de 18-årige der har hjernen med i trafikken)

Mnjaeh, de fleste nyudklækkede mc'ister mister vist alligevel hurtigt
udødelighedsfølelsen, når de kommer i i trafikken for alvor :-/

> mvh Albert - signing off fra motorbøllebyen Horsens, hvilket måske er
> grunden til, at han er ekstra irriteret over øverter og Golfer

Øverter skulle udryddes, det er der ingen tvivl om. Golfer har fire hjul,
så dem kan vi heller ikke bruge til andet end at transportere ræs-mc'er med

Fra : Allan Bojesen

Dato : 12-02-02 21:09

> [...]
> tændingslåsen jeg mente styrlåsen (som jo sidder i tændingslåsen)
> og det er jo lidt irriterende at når man vil låse sin Mc

Kan det ikke være et spørgsmål om at dreje tændingsnøglen til den anden
side??
På Vibekes Babygixxer låser du styrlåsen inkl. pos. lys ved at dreje låsen
med uret. Men hvis du drejer mod uret låser styrlåsen uden pos. lyset er
med.

Allan Bojesen

Fra : Søren Jim

Dato : 12-02-02 21:40

"Allan Bojesen" <aboje@post9.tele.dk> wrote in message

> [...]
> med uret. Men hvis du drejer mod uret låser styrlåsen uden pos. lyset er

Nix det tror jeg ikke da der på tændingslåsen står meget tydeligt "lock" man
kan rent faktisk godt låse den men positionslyset tænder bare hvilket er
ufedt
måske det er et spørgsmål om at rewire den uden om tændningslåsen
Søren jim

Fra : albert

Dato : 13-02-02 08:01

> [...]
> ufedt
> måske det er et spørgsmål om at rewire den uden om tændningslåsen

Er der ikke et klik til ?!?!

Fra : Armand

Dato : 13-02-02 16:19

Søren Jim <siobhan.kelly@ntlworld.com> skrev i en

> [...]
"lock" man
> kan rent faktisk godt låse den men positionslyset tænder bare hvilket

"Eddike's" VFR 750, som han ynder at udlåne til Honda-haderen Armand, er
jeg ved lejlighed kommet til at styrlåse med lyset på.
Derudfra mener jeg at kunne huske at "lås+lys" er helt ude til siden
hvor man ender hvis man drejer ukritisk, og "kun lås" er et sted lige
inden, som man skal fiske lidt mere for at finde!

Alternativt (harddisken er ikke så stabil mere, i min alder), skal man
fiske (trykke endnu engang) for at komme forbi endnu en spærring inden
at man havner helt ude hvor "kun lys" befinder sig :-/

Sammenfatning: Du burde kunne fiske dig til dét punkt hvor "kun
lås"-pos. befinder sig!

--
Armand.

Fra : albert

Dato : 13-02-02 17:39

> Sammenfatning: Du burde kunne fiske dig til dét punkt hvor "kun
> lås"-pos. befinder sig!

just det - hd'en virker jo fint så