Stoppet afløb
Fra : suppe

Dato : 09-02-02 16:14

Hej

Mit afløb i køkkenet er stoppet. Jeg bor på 2. sal, og underboen's afløb er
ikke stoppet, og det er overboen's eller ikke. Men hver gang overboen lukker
vand ud i køkkenvasken, vælter det op i køkkenvasken hos mig.

Så jeg går ud fra der sidder noget imellem min lejlighed og underboens. Jeg
har sklit afløbet ad, i køkkenet, og forsøgt mig med et metal rensebånd. Jeg
kommer ca. en meter ned i røret (omkring ½ meter ned under gulvet), og så
kan jeg ikke presse rensebåndet længere ned... Er der en eller anden metode
man skal benytte for at få skidet væk fra røret, med et sådant rensebånd ?

Er der andre løsninger end at tilkalde en blikkenslager ? Viceværten kan jeg
ikke få fat i.

Fra : Jens

Dato : 09-02-02 16:51

"suppe" <none@her.dk> skrev i en meddelelse news:3c653c98$0$89080$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
>
> Er der andre løsninger end at tilkalde en blikkenslager ? Viceværten kan jeg

Fyld afløsrens i røret og aftal med din overbo, at han ikke må benytte afløbet før
der er en klarmelding fra dig. Efter en times tid kan du forsøge at hælde kogende
vand i røret. og kommer der hul skal der skylles kraftigt igennem med varm vand.
Dette gælder kun hvis det er en fedtprop. Men når det er køkkenafløbet
er det højest sandsynlig en sådan.

Fra : Ingolf

Dato : 09-02-02 17:26

Da røret er fyldt med vand, har jed forsøgt at tømme det med noget forbundne
kar, og har derfor fået det halvt tømt. I mangel af afløbsrens, har jeg
hældt rent klorin i afløbet. Uasnset hvad, løber vandet/klorinen ikke
igennem...heller ikke efter ½ time. Skal jeg stadig forsøge med kogende vand
?

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 09-02-02 17:47

"Ingolf" <DoNot_Spam_ingolf@musling.dk> wrote in message
> [...]
> hældt rent klorin i afløbet. Uasnset hvad, løber vandet/klorinen ikke
> igennem...heller ikke efter ½ time. Skal jeg stadig forsøge med kogende

Klorin hjælper desværre ikke, det er kun desinficerende og ikke
fedtopløsende. Du skal have fat på afløbsrens, eller kaustiskst soda
(natriumhydroxid). Pas på det er stærke sager, gummihandsker tilrådes. Du må
ikke hælde kaustiskt soda direkte i røret, da det så vil størkne til en
prop, du skal opløse det i vand først. Afløbsrens er en vandopløsning agf
kaustiskt soda.
Som sagt så pas på, det opløser fingrene lige så godt som fedt og skidteras
i afløbet.

mvh

Andreas M. Hansen