Orgasme eller opgrader din affjedring på d~
Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 09-02-02 12:38

Hej D.F.M.er

Så kom min nyservicerede CBR 600 F2 ud og køre i går på de 9 grader varme
tørre veje uden det mindste spor af salt. Hold op hvor var det fedt! Jeg har
haft modellen totalt adskilt og har malet, skiftet dele og justeret den i
hoved og r... Den gik rigitg godt som jeg håbede.Motoren spinder som en mis
og på tirsdag bliver der monteret en Micron tunudstødning og den bliver
dyset ind hos Lydmuren. Jeg glæder mig som et lille barn

Jeg lister lige stolt alle de service punkter og modifikationer jeg har
lavet.

Alm service
Stillet ventiler. Indsugningen ligger nu præsist inden for 2 hundrede dele.
Udstødningen ligger næsten lige så tæt. (der er langt til service grænserne
)
Synkroniseret karburatorer.
Olie skift. Fuldsyntetisk olie og Honda oliefilter
Vokset underside af tank. Den skal man passe på, da det er her den ruster,
da den ikke bliver malet grundigt her.
Skiftet forgaffel olie.
Smurt bagsvingerlejer og affjedringslinks.
Tømt svømmehusene. Her ligger gammel benzin fra i efteråret der næsten ikke
lugter, altså alt den gode meget brændbare benzin er fordampet væk.
Skiftet bremevædske. Mest af sikkerhedshensyn. Det var ikke længe siden det
var gjort sidst.
Fyldt vaseline i alle stik. Jo mere strøm der passere igennem et stik jo
større er chancen for det irrer. På min var stikket ved hovedsikringen
irret.
Bagbremse adskift, renset og smurt.
Smurt pedaler, fodhvilere, greb, støtteben, låse, kabler (Kobling, speed,
choker, gas) og glidepindene i bremserne.

Følgende er malet:
Centralstøttebenet, forgaffelbenene og forrørene er nymalet.
Pletmalet bagsvinger, kåberamme, styrknopper, bagbremseholder,
forbremsekalibre, horn, fælge og stel.

Følgede er skiftet:
Monteret Michelin Macadam 100X 120/60ZR17 fordæk og Michelin Macadam 90X
160/60ZR17 bagdæk
Knastkæde skiftet
Nye kuglelejer i forhjulet. Lad være med at køre 8000km på et skævt fordæk.
Nye bremseklodser hele vejen rundt. Lucas sintered metal foran. Vesrah
sintered metal bag.
Micron Race alu udstødning monteret
KN luftfilter
Ny kobling og Lucas koblingsfjedre

Og så det vigtigste:
Jeg har fået renoveret min bagdæmper med racetech dele hos L.C. cross i
Hadsund www.lc-cross.dk/. Jeg har fået installeret goldvalves og en ny
fjeder bagdæmperen samt matchende forgaffelfjedre. Affjedringen er nu
speciallavet til min vægt og kørestil. Det har virkelig ændret min cykel.
Jeg er høj og vejer meget mere end en std. mand. Min CBR har kørt 73.500km
og var meget slidt i bagdæmperen. Bagdæmperen er ikke renoverbar std, og
derfor kan man godt adskille dæmperen, men den kan ikke samles igen, da der
mangler en ventil til at påfylde ny nitrogen med. Racetech (
www.racetech.com ) sælger et nyt "piggybag" låg med
nitrogenpåfyldningsventil til min CBR, samt et nyt stempel og dæmperskiver
(shims) som indmaden i en dæmper består af. Desuden kan de som den eneste
forhandler i dk sælge fjedre med valgfri springrate, altså fjedre der er
specifikt tilpasset dig og din kørestil. Technoflex ( www.wilbers.de/) og
Öhlins ( http://www.ohlins.com/ ) kan også levere speciallavede bagdæmpere,
men det koster altså andre penge end Rachtech gør det til. Min CBR er noget
højre bag til, da den ikke hænger med røven mere når jeg kører på den. Det
er vel ikke mere end et pr cm, men det kan mærkes selv når jeg bare sidder
på den. Jeg mangler stadig at justere dæmpningen ind til nonget der passer
bare nogenlunde. Lige nu er den alt for blødt dæmpet, men det er et
justerignesspørgsmål, og jeg vil kunne komme jeg flere indput når jeg har
kørt over 30km . En ting jeg kan mærke allerede nu er at styringen er
blevet meget hurtigere, da hækken er blevet hævet. Min CBR har aldrig været
sløv i styringen, men nu er den blevet endnu mere "tænk en retning, og jeg
kører derhen" end den var før. Generelt bør en bagdæmper adskilles og få nu
olie hver 2.-3- år alt efter hvor krævende man er og hvor meget man kører.
73.500km er for meget L.C.Cross folkene klagede sig over at min
dæmperolie fik deres værksted til at luge at "rævepis" i en ½ time efter
adskillelsen . Den trængte nok til ny olie....

L.C. cross priser.
Renovering af dæmper (et eftersyn og ny olie) 495kr
Ændring af dæmperkarakteristikken (nye shims) 150Kr
Ny fjeder 1200kr enten en bagdæmperfjeder eller to forgaffelfjedre med
springrate af eget valg.
Der til kommer det goldvalve kit med reservoir låg til 1350kr som jeg var
nød til at installere på min CBR dæmper for at gøre den renoverbar.

Jeg har ingen forbindelse med L.C. Cross ud, og dette skal ikke læses som en
reklame, men som en ide til hvad kan kan gøre før man giver 6000kr for en
Öhlins dæmper.

--
Mojn
Jens Bager Jensen

Fra : Claus Rittig

Dato : 09-02-02 13:00

"Jens Jacob Bager Jensen" <bager@vkr.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg lister lige stolt alle de service punkter og modifikationer jeg har
> lavet.

Nådada, der er nok en der har hygget sig i værkstedet i vinter?

> [...]

> dæmperolie fik deres værksted til at luge at "rævepis" i en ½ time efter
> adskillelsen . Den trængte nok til ny olie....

Jep, der er intet der lugter så klamt som for gammel dæmperolie!

> [...]
en
> reklame, men som en ide til hvad kan kan gøre før man giver 6000kr for en

Jeg har heller ingen forbindelse til LC-Cross, udover at jeg er fast kunde
der, og synes det "er" en fremragende forretning. Når jeg har sat "er" i
anførselstegn, er det fordi Martin og Kasper nu har solgt forretningen (ja,
det skete i sidste uge) og kun fortsætter med deres import og grosist
virksomhed. Selve forretningen drives videre af dne nye ejer, som tidligere
havde Cross-Importen i Hirtshals, tror jeg nok. Den nye ejer har noget at
leve op til.

Rittig

Fra : Lisbeth & Anders

Dato : 09-02-02 22:37

Har du en stor mekaniker uddanelse for at lave sådanne ting, eller kan
almindelige mennesker også? Personligt har jeg ikke engang forsøgt mig med
at skifte olie uden en mekanikers hjælp

Anders, som også finder det temmelig vanskeligt at benytte et tastatur med
sine ti tommelfingre

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 10-02-02 16:08

> Har du en stor mekaniker uddanelse for at lave sådanne ting, eller kan
> almindelige mennesker også? Personligt har jeg ikke engang forsøgt mig med
> at skifte olie uden en mekanikers hjælp

Hej Anders

Jeg har haft en gammel slidt XJ 600, ingen penge og masser af tid. Denne
kombination, lagt sammen med holdningen "hvor svært kan det være", har gjort
at jeg langsomt er blevet bedre og bedre til at justere og servicere min
motorcykel. Min Yamaha blev aldrig rigtig god, men jeg lærte at kunne høre
hvad en MC fejlede (groft og overordnet) og kunne derfor finde en god brugt
Honda som var rimelig fejlfri.

Mine råd er:
1: Køb en værkstedsmanual
2: Køb det værktøj du mangler, når du mangler det. Nogle ringgaffelnøgler,
skuetrækkere og et 3/8" topnøglesæt er minimum. Jeg bruger selv 1/4"
kombineret med et ½" sæt. Std størrelser toppe på en japansk MC er:
8,10,12,14,17,19,22,24,27
3: Læs grundigt i værkstedsmanualen før et stykke arbejde skal udføres og
rådfør dig med kyndige hjælpere, e.v.t. her fra gruppen.
4: Start med de nemme ting først og bevæg dig opad i sværhedsgrad.
5: Hold grundigt oversigt over dine hjemmeservice og behold eventuelle
kvitteringer som bevis for udført service.
6: Meld dig ind i en klub og søg råd hos mere erfarne hjemmeskruere.