Chili
Fra : BF

Dato : 09-02-02 12:42

Jeg søger et sted hvor man kan købe frø til chili planter - så mange arter
som muligt
Er der nogen "gode" steder ?

Fra : M@rk

Dato : 09-02-02 23:43

Sat, 9 Feb 2002 12:42:17 +0100, berigede "BF" <benny@get2net.dk>
dk.fritid.hus-og-have med:

>Jeg søger et sted hvor man kan købe frø til chili planter - så mange arter
>som muligt
>Er der nogen "gode" steder ?

Jeg købte mine frø i England via en af deltagerne i denne nyhedsgruppe
- men hvorfor ikke vælge den nemme approach?

Snup frøene fra dine ynglings chilier som du har købt i en butik - som
regel er der ikke de store problemer i, at få dem til at spire

/Mark

Fra : Lars M. Pedersen

Dato : 19-02-02 10:36

"M@rk" <unknown@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Snup frøene fra dine ynglings chilier som du har købt i en butik - som
> regel er der ikke de store problemer i, at få dem til at spire

Det gjorde jeg også for nogen år siden: Jeg havde købt nogle små og ultra
stærke chilier, og dem måtte jeg bare prøve at dyrke selv. De spirede da
også vældig godt, og de stod hele sommeren i mit drivhus, hvor de blev
mellem 1,5 og 2 meter høje - jeg har aldrig før set chiliplanter i den
størrelse - og da sommeren var gået havde de ikke engang sat så meget som en
enkelt lille blomst, og dermed heller ingen frugter. De fik ellers samme
behandling som mine andre peber- og chiliplanter, som gav helt godt det år.

De bedste hilsner
Lars

Fra : M@rk

Dato : 19-02-02 15:24

Tue, 19 Feb 2002 10:36:11 +0100, berigede "Lars M. Pedersen"
<lars@tyf.dk> dk.fritid.hus-og-have med:

> - og da sommeren var gået havde de ikke engang sat så meget som en
>enkelt lille blomst, og dermed heller ingen frugter. De fik ellers samme
>behandling som mine andre peber- og chiliplanter, som gav helt godt det år.

Huskede du, at snakke med dem hver dag?

Okay, spøg til side - jeg ved ikke, hvad problemet har været .........
Jeg har dog "aldrig" (meget farligt ord haft problemer med den
fremgangsmåde - de har fået mange blomster og ditto frugter.

Jeg har typisk sået mine i marts måned i et minidrivhus, derefter har
jeg ompottet dem efter behov og når jorden udendørs har været til det,
well, så er det røget udenfor og ned i jorden

/Mark

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 10-02-02 07:59

"BF" <benny@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg søger et sted hvor man kan købe frø til chili planter - så mange arter
> som muligt
> Er der nogen "gode" steder ?

Vi køber frø her: http://www.superseeds.com/ Det er billigt og de har et
stort udvalg.

Mvh

Renate

Fra : Marlene

Dato : 10-02-02 17:55

Renate Jacobsen <renate@bgprint.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3c6619e4$0$22348$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> Vi køber frø her: http://www.superseeds.com/ Det er billigt og de har et
> stort udvalg.
>
> Mvh
>
> Renate

Jeg kan se, at det er et amerikansk frøfirma. Jeg har altid bestilt frø fra
EU-lande, da det unægteligt er noget nemmere; så derfor kunne jeg godt tænke
mig at vide, hvad du betaler i porto? Og bestiller du kun frø ved firmaet?

Mvh. Marlene.

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 10-02-02 19:03

"Marlene" <Ryg@post12.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
tænke
> mig at vide, hvad du betaler i porto? Og bestiller du kun frø ved firmaet?

Hej Marlene

Øhhh, hvorfor skulle det være nemmere?
Sidst vi bestilte (januar 2001) Købte vi en del frø (mindst 15 forskellige
slags), nogle små hæfter og en enkelt bog. (så vidt jeg husker).
Hele herligheden gav vi lige omkring 200 kr. for med porto.

Mvh. Renate

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 10-02-02 20:56

On Sun, 10 Feb 2002 19:03:24 +0100, "Renate Jacobsen"
<renate@bgprint.dk> wrote:

>Øhhh, hvorfor skulle det være nemmere?

Man skal bare huske at når man handler udenfor eu, så er chancen for at
pakken bliver pålags moms i tolden, ret stor. Og ikke nok med der kommer
moms på, de smider nu efter hvad jeg har hørt, også et gebyr oveni på 50
kr.......
Det i sig selv må gøre det nemmere at handle i et eu-land

http://www.gartneriet.dk

Fra : Marlene

Dato : 11-02-02 11:41

Renate Jacobsen <renate@bgprint.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3c66b58b$0$233$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> [...]
> slags), nogle små hæfter og en enkelt bog. (så vidt jeg husker).
> Hele herligheden gav vi lige omkring 200 kr. for med porto.

Jo, men det er stadig også en del mere end i nogle EU-lande. Desuden er der
tolden, som Mads allerede har nævnt. Det er ikke alt, Danmark godtager af
varer, hvis de ikke kommer fra EU-lande - specielt planter. Men jeg _havde_
dog regnet med, at det ville være noget dyrere end de 200 kr., du nævner.

Tak for svaret.

Mvh. Marlene.