Køb over internettet.
Fra : Jean Christophe B. T~

Dato : 09-02-02 11:18

Hej..

Jeg står i den uheldige situation, at jeg har købt en bog til mit studie
over internettet ved Stop4u.com. Problemet er at den bog jeg har fået
tilsendt ikke stemmer overens med det som står på siden selvom det er det
samme ISBN nr. som står på bogen som under bogbeskrivelsen.

Hvad skal jeg gøre nu ?

Jeg har ingen intentioner om at betale portoen for at sende den retur.

--
Mvh.

Jean Christophe

Webmaster - Studi.dk

Fra : Henning

Dato : 09-02-02 12:08

On Sat, 9 Feb 2002 11:17:33 +0100, "Jean Christophe B. Thomsen"
<jean@studi.dk> wrote:

> [...]
>tilsendt ikke stemmer overens med det som står på siden selvom det er det
>samme ISBN nr. som står på bogen som under bogbeskrivelsen.

Returnere bogen med forklaring om at den er forkert.

>Jeg har ingen intentioner om at betale portoen for at sende den retur.

Det slipper du ikke for - havde du købt den i Føtex, skulle du også
selv betale busbilletten for at returnere bogen!

Henning
hsb@FJERNESimage.dk

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 09-02-02 13:25

Henning <newsmail@mailme.dk> skrev:

> Det slipper du ikke for - havde du købt den i Føtex, skulle du
> også selv betale busbilletten for at returnere bogen!

I dette tilfælde kan man nok godt argumentere for, at sælger skal
betale returportoen.

Det er klart, at der foreligger en mangel i henhold til Købelovens §76,
da bogen ikke svarer til den beskrivelse, der er givet af sælger.

Dertil kommer samme lovs §80
§ 80. Lider køberen tab som følge af en mangel, kan han kræve
skadeserstatning, hvis:

1) sælgeren har handlet i strid med almindelig hæderlighed,
2) sælgeren har givet køberen vildledende oplysninger, som han ikke
havde føje til at anse for korrekte,
3) sælgeren har forsømt at give køberen oplysning om en mangel, som han
kendte eller burde kende,
4) genstanden savner egenskaber, som må anses tilsikrede, eller
5) mangelen efter købets indgåelse er forårsaget ved sælgerens
forsømmelse.

Spørgsmålet er selvfølgelig om punkt 2,3 eller 4 kan benyttes.

--
Mvh. Morten http://miljokemi.dk
Miljøtemaer: http://tema.miljokemi.dk

Fra : Peter G C

Dato : 09-02-02 13:31

"Morten Bjergstrøm" <nospam@dafnie.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> I dette tilfælde kan man nok godt argumentere for, at sælger skal
> betale returportoen.

Enig.

> Det er klart, at der foreligger en mangel i henhold til Købelovens §76,
> da bogen ikke svarer til den beskrivelse, der er givet af sælger.

Enig.

Kunne køber ikke blot hæve købet og kræve alle pengene tilbage? - det er jo
den helt klare hovedregel.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Jean Christophe B. T~

Dato : 09-02-02 13:59

Jo.. Problemet (Eller næremere ikke-problemet) er at jeg ikke har betalt for
bogen endnu, idet at jeg skulle betale via et girokort, som følger med
bogen.

Jeg har gjort Stop4u.com opmærksom på fejlen, så skal jeg så bare vente til
at de sender en chek med portoen, således at jeg kan sende bogen tilbage ?

/Jean

Fra : alexbo

Dato : 09-02-02 04:57

Jean Christophe B. Thomsen <jean@studi.dk> skrev

> Jeg har gjort Stop4u.com opmærksom på fejlen, så skal jeg så bare vente
til
> at de sender en chek med portoen, således at jeg kan sende bogen tilbage ?

Du kunne jo også prøve at kræve betaling for din spildte tid.
For at spare dig for en smule porto, skal Stop4u.bruge ekstra porto og
omkostninger ved at sende en check.
De havde forøvrigt ingen problemer med at sende dig bogen, uden
forudbetaling, men du vil ikke sende den tilbage, uden at portoen er betalt
på forhånd.
Jeg synes dine sko klemmer.

mvh
Alex Christensen

Fra : alexbo

Dato : 09-02-02 12:10

Jean Christophe B. Thomsen <jean@studi.dk> skrev

> Jeg har ingen intentioner om at betale portoen for at sende den retur.

Tja, så vil postvæsenet nok ikke transportere den, så er der kun dig selv og
Stop4u.com.tilbage, du kan jo skrive til dem og spørge om de vil hente den,
ellers må du starte cyklen.

Du kunne i det hele taget skrive til dem, og forklare problemet.

mvh
Alex Christensen

Fra : Kim Kolmorgen

Dato : 09-02-02 14:17

wrote:

>Hvad skal jeg gøre nu ?

Kontakt forhandleren før du involverer alle mulige andre.

Venlig Hilsen/Kind Regards

Kim Kolmorgen

Even on the Internet I'm only acting on my own behalf.