Imation Super Disk Drive problem
Fra : Carsten Ortmann

Dato : 08-02-02 21:06

Jeg har et eksternt Imation Super Disk floppy drev til min iMac (233
mhz, rev b, 192 mb ram, os9.2.2) med version 3.3 af Imations driver.
Jeg/vi bruger den hovedsageligt til at læse min kones floppy-disketter,
som hun gemmer word2001 dokumenter på på sin Performa 6200, OS 8.5.1)
for at printe og emaile dem ud i verden.

Problemet er, at somme tider ,når disketten har siddet lidt i drevet så
kommer der en af de der gule alarm-medddelelser:

An attempt to seriously damage the catalog tree of the disk "xxx" was
prevented! Restart and use DiskWarrior to ensure the integrity of the
disk. (-1309, 1, 2)

Når jeg lukker det vindue, kommer der et nyt:

There is a problem with the disk "xxx". Some information may have been
lost. Check any recently-used files for data-loss, and use a disk-repair
program on the disk

Når jeg så prøver at skuvbbe disken ud (cmd-y) siger den The disk "xxx"
could not be out away because an error type -17 occured.

Disken bliver i drevet og må skubbes ud med en papirklip.

Det er mildest talt p****-irriterende og det sker tilsyneladende kun med
de disketter der kommer fra Performaen.

Er der nogen der aner hvad vi kan gøre?

På forhånd tak

Carsten

Fra : Henrik Münster

Dato : 09-02-02 00:16

Carsten Ortmann <vousortmann@oncable.dk> wrote:

> [...]
> som hun gemmer word2001 dokumenter på på sin Performa 6200, OS 8.5.1)
> for at printe og emaile dem ud i verden.

Har Imation en driver? Jeg har da bare ploppet drevet i USB-porten, og
det har altid virket fint. Jeg prøvede da vist engang en driver for et
par år siden, men jeg kunne ikke mærke forskel. Den er i hvert fald ikke
kommet med over i Mac OS 9.2.2.

> [...]
>
> An attempt to seriously damage the catalog tree of the disk "xxx" was
> prevented! Restart and use DiskWarrior to ensure the integrity of the

Jeg har klippet resten ud. Det lyder godt nok lidt irriterende, og jeg
har da ikke umiddelbart en løsning. Jeg undrer mig lidt over referencen
til DiskWarrior. Bruger du DiskWarrior, og har den en eller anden form
for overvågning kørende? Kan det være den, der laver vrøvl? Og hvorfor
skulle et eller andet prøve at skade katalogtræet? Du har ikke en virus,
der forsøger på et eller andet?
Der kan også være lidt bøvl med Arkivdeling og SuperDisk. Man
kan f.eks. ikke omdøbe SuperDiske med arkivdeling slået til. Det er et
langskud, men hjælper det at slå Arkivdeling fra?
--
Henrik Münster
Esbjerg, Danmark

Fra : Carsten Ortmann

Dato : 09-02-02 16:09

Henrik Münster <muenster@esenet.dk> wrote:

> [...]
> det har altid virket fint. Jeg prøvede da vist engang en driver for et
> par år siden, men jeg kunne ikke mærke forskel. Den er i hvert fald ikke

Har du ikke to udvidelser ligende, der hedder USBSuperDiskClassDriver og
USBSuperDiskUTDriver. Jeg har lige prøvet at fjerne mine og genstarte,
og så vil den ikke læse floppyen.

> [...]
> for overvågning kørende? Kan det være den, der laver vrøvl? Og hvorfor
> skulle et eller andet prøve at skade katalogtræet? Du har ikke en virus,

Ja, jeg bruger DiskWarrioer, men om den skulle være involveret i noget
overvågning aner jeg ikke. Jeg er ret overbevist om, at jeg ikke har
virus - i hvert fald ikke iflg. Virex. Så skulle der være virus på
Performaen, men det har jeg også svært ved at forestille mig. Den er
ikke på nettet og vi bruger kun egne disketter i den.

> Der kan også være lidt bøvl med Arkivdeling og SuperDisk. Man
> kan f.eks. ikke omdøbe SuperDiske med arkivdeling slået til. Det er et
> langskud, men hjælper det at slå Arkivdeling fra?

Den er slået fra.

Andre bud?

Carsten

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 09-02-02 17:24

Carsten Ortmann <vousortmann@oncable.dk> wrote:

> Ja, jeg bruger DiskWarrioer, men om den skulle være involveret i noget
> overvågning aner jeg ikke.

v 2.1 overvåger diskene hvis funktionen er slåe til (i diskwarrior) og
hvis diskwarrior udvidelsen er indlæst

<icq:131382336>

Fra : Henrik Münster

Dato : 10-02-02 01:05

> [...]

> Har du ikke to udvidelser ligende, der hedder USBSuperDiskClassDriver og
> USBSuperDiskUTDriver. Jeg har lige prøvet at fjerne mine og genstarte,

Nej. Jeg har overhovedet ikke nogen filer, der hedder noget med "super"
iflg. Sherlock. Jeg har bare de originale USB-drivere, der følger med
styresystemet. Det har virket siden Mac OS 8.5 (eller var det 8.6?).
Siden har jeg reformateret mindst en gang i forbindelse med opgradering
af styresystem, så der er ikke nogle gamle ting gemt ved en fejl. Nu er
jeg på Mac OS 9.2.2 DK.
Ellers har jeg desværre ikke nogen bud på en løsning. Jeg ville
bare svare, da jeg er en af de temmeligt få der bruger SuperDisk.
Beklager, at jeg ikke lige har en løsning.
--
Henrik Münster
Esbjerg, Danmark

Fra : Nicolai Brandt

Dato : 10-02-02 02:20

> [...]

> could not be out away because an error type -17 occured.
>
> Disken bliver i drevet og må skubbes ud med en papirklip.

Jeg har haft et næsten lignende problem med disketter der bliver flyttet
fra en maskine til en anden... Uden og være 100% sikker tror jeg
problemet skyldes ikke disketten men den desktop DB og DF fil der bliver
skrevet ned på disketten. Prøv at genopbygge skrivebordet på disketterne
når de sættes i drevet (hold skiftespors knappen nede når disketten
sættes i drevet). Hvis du har Norton kunne du også lade ham tjekke
disketterne for fejl. Evt. bruge disk warrior.

Muligvis fejlen opstår fra Performaen der har brug for lidt oprydning?

--
Mvh Nicolai Brandt