Spm. om tulipa tarda og træpæon
Fra : Basse

Dato : 08-02-02 19:50

Jeg har en lille bestand af tulipa tarda i haven og samlede frø af dem,
fordi jeg gerne ville have dem et andet sted i haven også. Jeg såede frøene
sidste år og de spirer nu fint, men hvor mange år skal jeg mon vente på at
se blomster ?

Mit andet spørgsmål vedrører en træpæon, som jeg fik forærende for to år
siden. Den skyder nu med knopper på den nederste del af stammen under
podestedet. Skal disse knopper fjernes ? Hvad sker der, hvis jeg ikke
fjerner dem ? Hvad er den mon podet på ? Det må vel også være en træpæon
ikk' ?

På forhånd tak for hjælpen.

Mvh. Rebekka

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 08-02-02 20:26

On Fri, 8 Feb 2002 19:50:03 +0100, "Basse" <garp@get2net.dk> wrote:

> [...]
>sidste år og de spirer nu fint, men hvor mange år skal jeg mon vente på at

Regn med 3-4 år, måske endda mere. Lang tid, men hvis de er sået under
nogle større buske så kan de stort set passe sig selv.

> [...]
>podestedet. Skal disse knopper fjernes ? Hvad sker der, hvis jeg ikke
>fjerner dem ? Hvad er den mon podet på ? Det må vel også være en træpæon

Hvis du er 100% sikker på de nye skud kommer under podestedet, så fjern
dem. Ellers ender de sandsynligvis med at tage magten.

Grundstammen er sikkert en frøformeret træpæon. De er så podet for at
være sikker på sorten så man også er sikker på farven og/eller
størrelsen.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 08-02-02 22:00

Basse wrote:

> [...]
> podestedet. Skal disse knopper fjernes ? Hvad sker der, hvis jeg ikke
> fjerner dem ? Hvad er den mon podet på ? Det må vel også være en træpæon

Den er ikke podet, men vokser ved at sætte nye skud for neden.
Du risikere at tage livet af den.

De fleste træpæoner er hybrider med de almindelige pæoner, som fryser
med hvert år. Derfor fryser de også lidt tilbage.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 08-02-02 22:24

On Fri, 08 Feb 2002 22:00:22 +0100, Peter Ole Kvint <haabet@danbbs.dk>
wrote:

>Den er ikke podet, men vokser ved at sætte nye skud for neden.

Langt størstedelen af de træpæoner som sælges her i landet, de er podet.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Basse

Dato : 08-02-02 23:06

Jeg er nu også ret sikker på, at denne pæon er podet efter som man kan se
podestedet.

Mads hvis jeg forstår dig ret, så kan jeg godt lade skuddene gro, men så ved
jeg bare ikke helt, hvilken type plante jeg får !? Jeg kunne godt være
fristet til at prøve, da grundstammen skyder med ret mange knopper.

Tak for svarene.

Mvh. Rebekka

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 09-02-02 08:51

On Fri, 8 Feb 2002 23:06:05 +0100, "Basse" <garp@get2net.dk> wrote:

> [...]
>jeg bare ikke helt, hvilken type plante jeg får !? Jeg kunne godt være
>fristet til at prøve, da grundstammen skyder med ret mange knopper.

Ja. Frøstammer af træpæon er svjv lyserøde, og hvis du har købt en rød
eller hvid træpæon så kan du jo gætte dig til hvordan det går

Der er ikke noget i vejen for at se hvad det ender med, bare du holder
lidt godt øje med den og ved hvordan det hele kan ende. Med lidt snilde
kan man ende med en plante med 2 forskellige farver blomster, det kunne
jo også være sjovt.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 09-02-02 22:04

Mads Lie Jensen wrote:

> Langt størstedelen af de træpæoner som sælges her i landet, de er podet.

Sikken noget kompost, ædelriset er jo ikke hårdført.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 10-02-02 09:00

On Sat, 09 Feb 2002 22:03:38 +0100, Peter Ole Kvint <haabet@danbbs.dk>
wrote:

>Sikken noget kompost, ædelriset er jo ikke hårdført.

Mon ikke også det er en af grundene til at det er podet på en
frøgrundstamme?

http://www.gartneriet.dk

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 10-02-02 13:55

Mads Lie Jensen wrote:

> Mon ikke også det er en af grundene til at det er podet på en
> frøgrundstamme?

Nej, for røderne er jo frost beskyttet nede i jorden.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 10-02-02 14:51

On Sun, 10 Feb 2002 13:54:50 +0100, Peter Ole Kvint <haabet@danbbs.dk>
wrote:

>Nej, for røderne er jo frost beskyttet nede i jorden.

Og på den baggrund skulle det altså være en fordel at ens træpæon ikke
er podet, hvorved hele planten ikke skulle være hårdfør overfor frost?

Sludder.

Træpæoner er ikke specielt følsomme overfor frost, de springer bare
tidligt ud, hvorved de nye knopper kan blive svedet af et par graders
nattefrost i april måned.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 10-02-02 15:43

Mads Lie Jensen wrote:

> Og på den baggrund skulle det altså være en fordel at ens træpæon ikke
> er podet, hvorved hele planten ikke skulle være hårdfør overfor frost?
>
> Sludder.

Hvis roden er ægte ville man få den samme igen, selvom den skulle fryse
ned.

> Træpæoner er ikke specielt følsomme overfor frost, de springer bare
> tidligt ud, hvorved de nye knopper kan blive svedet af et par graders
> nattefrost i april måned.

De planter som jeg har køb som "Træpæoner", i planteskolen er hybrider,
med Bonderoserne, og bonderoserne er stauter. Derfor bliver hybriderne
en mellemting, som kun er hårdføre i et suptrobisk klima.

De vilde Træpæoner er hårdføre buske, men de har IKKE fyldte blomster,
i farverne gul, små røde, store rosa/hvide med sort bund.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 10-02-02 18:54

On Sun, 10 Feb 2002 15:42:31 +0100, Peter Ole Kvint <haabet@danbbs.dk>
wrote:

>De planter som jeg har køb som "Træpæoner", i planteskolen er hybrider,
>med Bonderoserne, og bonderoserne er stauter. Derfor bliver hybriderne
>en mellemting, som kun er hårdføre i et suptrobisk klima.

Vrøvl.
De hybrider som normalt[1] sælges her i landet vil ikke visne ned bare
fordi de er en hybrid med bonderoser.
Det anbefales faktisk at plante træpæoner så tilpas dybt at de med tiden
vil sætte egen rod.

[1] Hybriderne som sælges her er stort set altid unavngivne, som sælges
efter hvilken farve de har.

http://www.gartneriet.dk