Spørgsmål til alle!
Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 08-02-02 19:25

Jeg har i tråden "Olie i vandet" prøvet og hjælpe med et forslag som jeg ved
har hjulpet andre ud af forskellige problemer både åndelig betonede og
fysisk. Derudover ved jeg af erfaring at der er stor velsignelse og
fremgang ved at vende denne verden og dets problemer ryggen og bevæge sig i
retningen af Gud og det ved jeg vækker Guds velbehag, så meget at Gud ser
til mine problemer og hjælper med at løse dem.

Derud over er jeg af den tro at satan kender og hader de genfødte som han
har midstet til Jesus Kristus. Satan kender de genfødte så meget, at han
ved besked om alle de ting han kan anklage de genfødte for og på disse
punkter har han ret til at smide alt i hovedet på de genfødte både åndelig
og fysisk. Derfor mener jeg også at satan kan bruge "olie i vandet" så let
som alt andet, fordi han ved nøjagtigt hvad der gør ondt og hvordan han
skader så meget som muligt.

Derfor skrev jeg forsigtigt i tråden; - citat
"Den måde jeg har erfaret Gud, er at Gud vil fortælle os noget om de ting
han ikke vil have vi skal gøre, ved at lade det gå galt for os og så når det
ser sortest ud, trækker Gud os i land igen og hjælper os med at genoprette
vort liv på hans måde."
citat slut;

Jeg er også af den tro, at Gud som ser den mindste fjer falde til jorden,
ser også hvad der foregår i menneskets indre. Så hvorfor griber Gud ikke ind
når han ser satan angriber de genfødte, er det fordi Gud ikke vil gribe ind.
Nej det tror jeg ikke, Gud havde en plan med at plage Job, således har Gud
også en plan med at lade de genfødte lide.

Jeg er også af den tro; at vi alle har et eller andet Gud ikke har behag i,
Det kan være alt muligt fra Ugeblade til pornoblade, alkohol og andre
stoffer, opførsel, omgangskreds, bøger på hylderne ---- Ja; jeg husker her
et eksempel;

**En kristen besluttede sig til at læse satans bibelen og købte en kopi,
nogen tid efter begyndte det at gå galt med mange ting, derefter fulgte der
depressioner som blev værre og værre. En dag kom der en bekendt tilfældigt
på besøg og så satan bibelen og sagde " ved du at den bog kan give
depressioner at have i huset". Bogen blev smidt i skrallespanden og
depressionerne forsvandt.**

Jeg tror også på at der eksistere generationsforbandelser og måske er der en
der har forbandet os uden vi ved det.

Derfor skriver Jeg i en god tro, Bliver ingenting undersøgt af kyndige
kristne bliver heller ingen udfiret og forløst!

Spørgsmålet ; ---------------?????

Er det forkert af mig, at dele en sådan erfaring, som har hjulpet ikke kun
mig, men også andre kristnesom tror på Guds virkekraft??

Erik L

Fra : E.Dalgas

Dato : 08-02-02 20:33

Erik Engelbrecht Larsen <erik-larsen@get2net.dk> skrev

> Spørgsmålet ; ---------------?????
>
> Er det forkert af mig, at dele en sådan erfaring, som har hjulpet ikke kun
> mig, men også andre kristnesom tror på Guds virkekraft??

Spørgsmålet er først og fremmest om DU overhovdet er intreseret i, for ikke
at sige, istand til at høre noget som helst andet end den overbevisning du
allerede har gjort rede for.

Selvfølgelig er det ikke forkert at dele ud af sine erfarringer, men det var
bare ikke hvad du gjorde mht "olie i vandet" diskussionen. Du skrev som så
ofte før, UDEN at gennemtænke hvad det egentlig er du har gang i. Det
betyder E.Larsen : At det indlæg, der havde stærke ellementer af sandhed i
sig, kom til at tage sig helt anderledes ud end du egentlig havde tænkt dig
det. Hvilket igen betyder at du har alvorlige problemer med den proces som
omskriver tanker til ord. Jeg tror på at du faktisk skrev for at hjælpe
Jørgen, fordi jeg kan genkende det grundsyn du gav udtryk for "intet er
tilfældigt i en kristens liv" men det kan du ikke forvente at alle der læser
dine indlæg gør og derfor er det altså på tide at du slår forstanden til og
gør noget ud af at gennemtænke det du vil skrive, NØJE. Dette burde også
gøres når du skal besvare den respons du får på dine indlæg. Så de notoriske
misforståelser fra din side, bare lidt i det mindste, kan blive afhjulpet.

--

E.Dalgas

Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 09-02-02 15:04

"E.Dalgas" <erik-dalgas@mail.sonofon.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
notoriske
> misforståelser fra din side, bare lidt i det mindste, kan blive afhjulpet.

Ja, der var også i den retning Rasmus skrev, at min forklaringsform var
dårligt, og det er jeg ganske velorinteret om. Som f.eks at skulle forklare
åndelige ting til folk uden Helligånden, hvad er umuligt. --- Se nu gjorde
jeg det igen, men jeg ved du forstår hvad jeg mener, fordi du har del i Guds
Ånd. Ups en gang til??

Hvordan skal jeg kunne forklare dem der ikke er døbt i Helligånden, men
blander sig på Jørgens vegne med en humanitær løsning, når jeg samtidig ved
Jørgen forstår hvad jeg skriver om, da han har del i Guds Ånd??

Har du en løsning. Jeg har en løsning, lad os lave en dk.livssyn.kristiånd.

Erik L

Fra : E.Dalgas

Dato : 09-02-02 18:33

Erik Engelbrecht Larsen <erik-larsen@get2net.dk> skrev
[klip]
> [...]
ved
> Jørgen forstår hvad jeg skriver om, da han har del i Guds Ånd??

Det er et vanskeligt spørgsmål Erik, det eneste jeg kan er at gentage mig
selv fra tidligere og råde dig til at bruge mere tid på at gennemtænke dine
"budskaber". Jo mere kontroversielle de emner du kommer ind på er, jo mere
kræves der af dig som poster dem. (Hvis du altså ikke ønsker at være i åben
krig med flertallet af denne gruppes brugere.)

--

E.Dalgas

Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 10-02-02 05:26

> [...]
åben
> krig med flertallet af denne gruppes brugere.)

1 Kor 2v6 Dog, visdom taler vi om blandt de fuldkomne, men ikke en visdom,
som er af denne verden eller fra denne verdens forgængelige herskere. v7
Hvad vi taler om, er Guds hemmelige visdom, som var skjult, men som Gud
allerede før tidernes begyndelse havde bestemt skulle føre os til herlighed.
v8 Den visdom har ingen af denne verdens herskere kendt, for havde de kendt
den, ville de ikke have korsfæstet herlighedens Herre. v9 Men som der står
skrevet: Hvad intet øje har set og intet øre hørt, og hvad der ikke er
opstået i noget menneskes hjerte, det, som Gud har beredt for dem, der
elsker ham,

v10 det har Gud åbenbaret for os ved Ånden. Thi Ånden ransager alt, selv
Guds dybder. v11 For hvem ved, hvad der bor i mennesket, undtagen
menneskets egen ånd? Således ved heller ingen anden end Guds ånd, hvad der
bor i Gud. v12 Vi har ikke fået verdens ånd, men Ånden fra Gud, for at vi
skal vide, hvad Gud i sin nåde har givet os. v13 Og om dette taler vi ikke
med ord, som menneskelig visdom har lært os, men med ord, som Ånden har lært
os, og vi tolker det åndelige for åndelige. v14 Et sjæleligt menneske tager
ikke imod det, der kommer fra Guds ånd; det er en dårskab for sådan et
menneske, og det kan ikke fatte det, for det bedømmes kun efter Åndens
målestok. v15 Det åndelige menneske derimod bedømmer alt, men selv bedømmes
det ikke af nogen; v16 for »hvem kender Herrens tanker og kan belære
ham?« Men vi har Kristi tanker.

Erik L

Fra : E.Dalgas

Dato : 10-02-02 11:04

Erik Engelbrecht Larsen <erik-larsen@get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:Hbn98.3$d37.24@news.get2net.dk...

> "E.Dalgas" <erik-dalgas@mail.sonofon.dk> skrev i en meddelelse

> dine
> åben
>
> 1 Kor 2v6

Hey Larsen, slap lige af, jeg er helt enig i at flere i denne gruppe ganske
mangler den indsigt og forståelser som kun Guds Ånd kan give. Det jeg
appelere til dig om, er at skrive med det in mente, hvis du altså ikke
ønsker konfrontation, men debat. De overvejelser jeg mener du må gøre dig er
så om du vil udtrykke dig med forståelser der er skjult for flere i gruppen.
Er du fuldkommen ? Kan du bedømme alt ? Er du istand til at undervise alle ?
Det er da muligt at du mener du er, men så må du vide at skriver du på det
grundlag, vil du konstant provokere til konfrontationer. Den ret du vil
servere må krydres med salt, enig, men pas på den ikke bliver for salt, for
det vil kun resultere i to ting: Folk vil ikke spise din mad og du vil stå
som en der slet ikke kan lave mad. (Kol.4,5-6.)

--

E.Dalgas

Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 10-02-02 18:24

> [...]
er
> så om du vil udtrykke dig med forståelser der er skjult for flere i

Du ved, at det er der ingen der er!

>Kan du bedømme alt ?

Nej og Ja, for i en menighed er der en nådegave at bedømme ånder (ved
Helligånden) og det kan lige så godt være mig eller dig der får den
bedømmelses åbenbaring. En menighed der ikke får en sådan åbenbaring er
faret vild i religionsjunglen!

>Er du istand til at undervise alle ?

Ja! og det vil jeg også den dag det bliver min tur, lige nu venter jeg på
Herren som vil vejlede undervisningen med sine tegn og under, for elles er
det ikke en rigtig undervisning.
Hvad jeg mener er, at skal der undervises i Guds udfrielse, kraft og styrke
skal Gud selv bevise sig gennem undervisningen, det vil være den mest
sandfærdige undervisning.

> [...]
> det vil kun resultere i to ting: Folk vil ikke spise din mad og du vil stå
> som en der slet ikke kan lave mad. (Kol.4,5-6.)

Det er ikke min mad der skal serveres og jeg er ingen kok. Gud er den der
invitere til middag, fordi Jøderne ikke havde tid. Luk 14v15-24.

Snart vil det være slut at vendte på dem der ikke vil have Helligånden, alle
får tilbudet og dem der ikke vil med kan blive tilbage, det er deres egen
valg, men de der går med Jesus vil også opleve hans villighed til at have
omsorg for sin kirke.

Når der står; - "drag ud af hende, mit folk! for ikke at gøre jer delagtig i
hendes synder og rames af hendes plager" Dermed siger Gud vi skal drage ud
af den utro kirke eller skøgekirken. Her er jeg ikke et sekunt i tvivl om at
det er den fældeskirkelige økumeniske bevægelse der skal forlades, f.eks.
ting som Alfa-kursuser MM som har røder i den katolske kirke.

Der er kun en der kan udfri os fra synd og død den Herre Jesus Kristus og
den fældeskirkelige bevægelse har vist bevist sig udueligt og kraftløs.

Erik L

Forbliv i det fældeskirklig eller oplev Jesus!

Fra : E.Dalgas

Dato : 10-02-02 19:55

Erik Engelbrecht Larsen <erik-larsen@get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:I8y98.184$d37.2991@news.get2net.dk...

> "E.Dalgas" <erik-dalgas@mail.sonofon.dk> skrev i en meddelelse

> Du ved, at det er der ingen der er!

Ja, jeg ved at ingen èr det, men jeg ved også at mange tror de èr det.

> [...]
> Helligånden) og det kan lige så godt være mig eller dig der får den
> bedømmelses åbenbaring. En menighed der ikke får en sådan åbenbaring er

Udemærket svar, bortset fra den åbenlyse mangel at dk.l.k IKKE er en
menighed.

> Ja! og det vil jeg også den dag det bliver min tur, lige nu venter jeg på
> Herren som vil vejlede undervisningen med sine tegn og under, for elles er
> det ikke en rigtig undervisning.

He he, din tur, tegn og undere, for ellers.......Jeg tror du kommer til at
vente meget længe Erik.

> Hvad jeg mener er, at skal der undervises i Guds udfrielse, kraft og
styrke
> skal Gud selv bevise sig gennem undervisningen, det vil være den mest
> sandfærdige undervisning.

Vi kan godt blive enig om at en prædikant som forkynder helbredelse og
udfrielse i Kristus Jesus er på "Herrens mark" hvis ikke hans forkyndelse
stadfæstes på en konkret måde.

> for
>
> Det er ikke min mad der skal serveres og jeg er ingen kok. Gud er den der
> invitere til middag, fordi Jøderne ikke havde tid. Luk 14v15-24.

Nå, du forstod ikke det jeg skrev. Tjah....hvad skal jeg sige ? Guds ord er
da i NT beskrevet som "føde", så hvis du kan forestille dig at det jeg mente
med "mad" var Guds ord og det jeg mente med tilberedningen var "den der
forkynder/lære", skulle du have en rimelig mulighed for at forstå det jeg
skrev.

> [...]
> valg, men de der går med Jesus vil også opleve hans villighed til at have

Amen!

> [...]
> det er den fældeskirkelige økumeniske bevægelse der skal forlades, f.eks.
> ting som Alfa-kursuser MM som har røder i den katolske kirke.

Her er vi skam meget enige.

> Der er kun en der kan udfri os fra synd og død den Herre Jesus Kristus og
> den fældeskirkelige bevægelse har vist bevist sig udueligt og kraftløs.

Og her ligeså.

--

E.Dalgas

Fra : E.Dalgas

Dato : 10-02-02 20:14

E.Dalgas <erik-dalgas@mail.sonofon.dk> skrev

> He he, din tur, tegn og undere, for ellers.......Jeg tror du kommer til at
> vente meget længe Erik.

Ps.

"Jeg føler at jeg skal blive begravet for en tid, gemt bort i mørket; så
skal jeg pludselig blusse op, gøre mit arbejde og forsvinde"

Oswald Chambers, som kun blev 43 år gammel.

--

E.Dalgas

Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 11-02-02 14:41

> [...]
> skal jeg pludselig blusse op, gøre mit arbejde og forsvinde"
>
> Oswald Chambers, som kun blev 43 år gammel.

Er man i Jesus Krietus er man i Guds Lyset og bliver der!

Erik Larsen, som kun er blevet 55 år endnu.

Erik L

Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 11-02-02 14:47

> Her er vi skam meget enige.

> Og her ligeså.

Så mangler vi kun at fortælle dem, at den dag de dør med Jesus i dåben til
døden, bliver deres Adam korsfæstet med ham og forbliver i døden, men et nyt
menneske i Jesus Kristus opstandelseskraft rejser sig til et nyt liv. (Rom
6v4)

Erik L

Fra : E.Dalgas

Dato : 11-02-02 21:23

Erik Engelbrecht Larsen <erik-larsen@get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:CjU98.107$eP.6786@news.get2net.dk...

> [...]
nyt
> menneske i Jesus Kristus opstandelseskraft rejser sig til et nyt liv. (Rom

Du er en sjov fætter. Men den dag det går op for dig at mennesker frelses af
bare nåde, ved tro på Jesus Kristus, den dag er der flere ting der går op
for dig. F.eks at den tro der er tale om, "til frelse", ikke er en hvilken
som helst tro, men TROEN på Kristus. Du ved, den tro Peter bekendte....Du
ved, den tro som Jesus sagde, var givet Peter ved en åbenbaring......du ved
den tro, som Jesus sagde han ville bygge sin menighed på.

Han spørger dem: »Men I, hvem siger I, at jeg er?« Og Simon Peter svarede og
sagde: »Du er Kristus, den levende Guds Søn,« Da svarede Jesus og sagde til
ham: »Salig er du, Simon Jonas' søn! thi det har kød og blod ikke åbenbaret
dig, men min Fader, som er i Himlene. Så siger også jeg til dig, at du er
Petrus, og på den klippe vil jeg bygge min kirke, og Dødsrigets porte skal
ikke få magt over den. Matt.16,15-18.

--

E.Dalgas

Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 12-02-02 14:43

> [...]
ved
> den tro, som Jesus sagde han ville bygge sin menighed på.

Jamen Erik Dog, Jeg er af den fulde overbevisning at vi er frelst af nåde og
ved tro på Jesus Kristus, Jeg tvivler ikke et sekunt.på det.

Jeg er da heller ikke et sekunt i tvivl om at det gamle liv dør i dåben og
vi bliver af Gud rejst til et nyt liv i Jesus Kristus. Fordi sådan står der
ordret sort på hvidet i bibelen og end i mange skriftsteder er det
bekræftiget.

Gud er den der vil at mennesker skal døbes og satan er den der prøver at
stoppe mennesker i at blive døbt. Gud er den der forklarer os om dåben og
har ikke ladet Paulus skrive andet end vi kan læse og forstå og satan er den
der har et stort Bullshit tillæg til det Paulus skriver for at forvirrer!

> [...]
> Petrus, og på den klippe vil jeg bygge min kirke, og Dødsrigets porte skal

Nu vi taler om de fældeskirkelige kraftløse evangelister, så er denne lærer
du har her en af grunden til kraftløsheden.

Det er som du nok kan forstå den er rivende gal, men sætten en finger på
galskabet kan (eller vil) du ikke?

Erik L

Fra : E.Dalgas

Dato : 12-02-02 17:36

> [...]
og
> ved tro på Jesus Kristus, Jeg tvivler ikke et sekunt.på det.

Det var da rart at høre.

> [...]
der
> ordret sort på hvidet i bibelen og end i mange skriftsteder er det

Bliv du bare ved, jeg har forklaret dig hvordan disse skriftsteder, efter
min overbevisning bør tolkes. At du er uenig, er gået op for mig. At du ikke
har tænkt dig at høre på noget som helst andet end dit eget hjemmebryg af en
dåbslære er også gået op for mig.

> Gud er den der vil at mennesker skal døbes

Ja !

>og satan er den der prøver at
> stoppe mennesker i at blive døbt.

Ja !

>Gud er den der forklarer os om dåben og
> har ikke ladet Paulus skrive andet end vi kan læse og forstå

Du forstår ham ikke.

>og satan er
>den
> der har et stort Bullshit tillæg til det Paulus skriver for at forvirrer!

Tillæg ? Det er summen af Guds ord som er sandheden. Jeg kalder det
udlægning. At du kalder det tillæg må stå for din egen regning for hvad du
taler om i den forbindelser er mig stadig en gåde.

> Nu vi taler om de fældeskirkelige kraftløse evangelister,

Nej, det gør du (det er jo din stor hobby).

>så er denne
>lærer
> du har her en af grunden til kraftløsheden.

Før du udtaler dig sådan om nogens lære, nå du forstå den og det gør du
ikke. Hvis du tror at jeg lader mig dømme af dit egotrip må du tro om igen.

> Det er som du nok kan forstå den er rivende gal, men sætten en finger på
> galskabet kan (eller vil) du ikke?

Jeg både gør det, kan, vil og har gjort det, op til flere gange i denne NG.

--

E.Dalgas

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 08-02-02 22:03

On Fri, 8 Feb 2002 19:25:01 +0100, "Erik Engelbrecht Larsen"
<erik-larsen@get2net.dk> wrote:

>Spørgsmålet ; ---------------?????
>
>Er det forkert af mig, at dele en sådan erfaring, som har hjulpet ikke kun
>mig, men også andre kristnesom tror på Guds virkekraft??

Det er ikke let at svare på - du *er* tydeligvis i god tro, men ganske
mange og i hvert fald jeg deler ikke fuldt ud din fortolkning af dine
erfaringer.

Du er naturligvis velkommen til at rette mig hvis jeg har misforstået
nogle af dine holdninger. Det håber jeg faktisk jeg har.

> [...]
>retningen af Gud og det ved jeg vækker Guds velbehag, så meget at
>Gud ser til mine problemer og hjælper med at løse dem.

Det bliver vi ikke uenige om, idet jeg ikke går ud fra at du taler for
en egentlig fremgangsteologi her.

> [...]
>så når det ser sortest ud, trækker Gud os i land igen og hjælper os
>med at genoprette vort liv på hans måde."

Her bliver det svært at følge dig - er olien i vandet (for nu at blive
ved eksemplet) så Guds eller Satans værk ? Er det noget Satan
forårsager i sit had eller noget Gud anvender som pædagogisk
virkemiddel ? Eller handler Satan per instruks fra Gud ?

Jeg kender Jobs bog, men jeg mener selv at Gud valgte at gå bort fra
den type metoder da Han fornyede pagten. Det kan vi så være uenige om.

> [...]
>fordi Gud ikke vil gribe ind. Nej det tror jeg ikke, Gud havde en plan
>med at plage Job, således har Gud også en plan med at lade de

Det tror jeg til gengæld ikke på. Jeg tror Gud må tillade lidelsen
fordi han ikke ønsker at formindske sit skaberværk - i dette tilfælde
menneskets handlefrihed til at vælge Ham eller lade være (og derfor
også til at handle godt eller ondt). Den lidelse som ikke direkte kan
tilskrives andre menneskers ondskab tjener i så fald blot til at vise
at man ikke kan fjerne lidelse ved at forfalde til lovtrældom.

Med hensyn til ting som ikke vækker Guds velbehag, så vækker de
sjældent menneskers heller (i det lang løb). Jeg tror ikke jeg kender
det satans bibelværk, men anden okkult litteratur har jeg da set, og
det eneste rigtigt depressive ved den slags bøger er da at de er
dødsens kedsommelige at læse i. OK - de kan måske virke skræmmende
at læse hvis man tror på en okkult realitet.

>Jeg tror også på at der eksistere generationsforbandelser og måske
>er der en der har forbandet os uden vi ved det.

Arvesynd eller sort magi ? Hvem ?

Lars Erik

Fra : E.Dalgas

Dato : 09-02-02 13:25

Lars Erik Bryld <lars-erik@dadlnet.dk> skrev

> Arvesynd eller sort magi ? Hvem ?

Jeg tror det Erik Larsen mener er djævelske åndsmagters indflydelse på
slægter. Det viser sig jo ofte at f.eks selvmord, alkoholmisbrug,
skilsmisser, fattigdom, kriminalitet....osv, har dybe rødder og flere
forudgående tilfælde i de impliceredes slægter. Det er altså bla. det som
verden kalder social arv, som han mener i virkeligheden er onde ånders
kvælertag på hele slægter og deres forskellige familiegrene.

--

E.Dalgas

Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 09-02-02 15:02

"Lars Erik Bryld" <lars-erik@dadlnet.dk> skrev i en meddelelse

> Det bliver vi ikke uenige om, idet jeg ikke går ud fra at du taler for
> en egentlig fremgangsteologi her.

Selv om fremgangsteologien og den sande fremgang er svære at adskilde på
mange områder, er forskælden dog stor, fordi hvad LO ikke formår, Gør Gud
gladelig hvis vi giver ham ære, lov og pris for hans helbredelser og frelse.

> [...]
> forårsager i sit had eller noget Gud anvender som pædagogisk
> virkemiddel ? Eller handler Satan per instruks fra Gud ?

I Jobs bog tillader Gud satan at mishandle Job. Men mange gange fokusere
de kristne på de mere materiale ting end på de åndelige og derved mister de
mange velsignelser og helbredelser. Vi er jo nok enig om det nok ikke er
olien i vandet der er skyld i nedturen, derfor prøvede jeg forsigtigt at
sige > Kunne man ikke undersøge, hvorfor Gud har tilladt Olien i vandet???<
for at antyde der kunne være en anden grund der var mere nærlæggende.

> Jeg kender Jobs bog, men jeg mener selv at Gud valgte at gå bort fra
> den type metoder da Han fornyede pagten. Det kan vi så være uenige om.

Nej, Gud bruger stadig at hænge dig ud i håbløsheden, for at lære dig han
stadig holder din hånd, selv i stormvejret ude på de høje bøljer.

> [...]
>
> Med hensyn til ting som ikke vækker Guds velbehag, så vækker de
> sjældent menneskers heller (i det lang løb). Jeg tror ikke jeg kender

Jeg mener den er fransk og skrevet af en La´Haven (eller deromkring) i
60erne. Den var en overgang meget populær at give som gave til konfirmanter
her på egnen.

> [...]
> dødsens kedsommelige at læse i. OK - de kan måske virke skræmmende
> at læse hvis man tror på en okkult realitet.

Jeg har engang mødt satan, Han sad og grinede af mig i en stol midt i
lejligheden da jeg boede i Gellerup parken i 1984.

> Arvesynd eller sort magi ? Hvem ?

Synd er lovovertrædelser, magi er åndstilbedelse, stor forskel.

Erik L

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 08-02-02 23:48

"Erik Engelbrecht Larsen" <erik-larsen@get2net.dk> skrev i en meddelelse

Klip!

> Jeg tror også på at der eksistere generationsforbandelser og måske er der
en
> der har forbandet os uden vi ved det.

Jeremias har i kap. 31 her nogle spændende ord:
Den nye pagt
v27 Der skal komme dage, siger Herren, da jeg tilsår Israel og Juda med
mennesker og dyr. v28 Ligesom jeg vågede over, at de blev rykket op med
rode og revet ned, jævnet med jorden og ødelagt og led ondt, således vil jeg
våge over, at de bliver bygget op og plantet, siger Herren. v29 I de dage
skal man ikke mere sige:
Fædrene spiste sure druer,
og sønnerne får stumpe tænder.
v30 Nej, enhver skal dø for sin egen synd; ethvert menneske, der spiser
sure druer, får selv stumpe tænder."

> Derfor skriver Jeg i en god tro, Bliver ingenting undersøgt af kyndige
> kristne bliver heller ingen udfiret og forløst!

Det kan godt være at du har været i god tro, men jeg har bare stejlet over
udsynet til de uheldige konsekvenser, jeg mener at din argumnetation kunne
have.

Jeg mener ikke at et vandrør hører under religiøse skyldsspørgsmål.

> Spørgsmålet ; ---------------?????
>
> Er det forkert af mig, at dele en sådan erfaring, som har hjulpet ikke kun
> mig, men også andre kristnesom tror på Guds virkekraft??

Hvilken konkret erfaring er det du bliver ved med at tale om? Og hvilken
virkekraft er det du taler om? Noget der løser forhåndenværende bekendte
tekniske fejl eller i forhold til sygdom?

Anders Peter Johnsen

Fra : Marina Norling Jørge~

Dato : 09-02-02 11:33

Erik Engelbrecht Larsen <erik-larsen@get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:eKU88.119$qV4.8285@news.get2net.dk...

> [...]
> retningen af Gud og det ved jeg vækker Guds velbehag, så meget at Gud ser
> til mine problemer og hjælper med at løse dem.

Jeg tror ikke der findes en standardløsning på alle problemer: Er der noget
galt med bilen er det bedst med en ren praktisk løsning - har man oplevet
noget ubehageligt, som gør en vred eller bange, er det ikke altid ideelt at
handle, og det er bedre at søge forløsning for sin indre smerte hos Gud end
det er at handle overilet.

Nogle gange bringer problemer noget godt med sig efter noget tid; f.eks. er
det ikke altid en katastrofe at miste sit arbejde, man finder måske noget
der er bedre. Men andre gange er det tabte tabt og kan ikke genoprettes -
min kollegas 18-årige søn, som kvalte sig i en rus - den tragedie kan ikke
blive meningsfuld.

Du har også ret i, at man kan have bragt problemer over sig - skabt angst
eller afhængighed gennem sine valg af stimulanser være det sig bøger,
billeder, film eller alkohol. Men at det sker nogle gange, betyder ikke at
det altid sker. Og jeg tror ikke man skal tage ansvaret for andre menneskers
dumheder på sig - gik man ikke aftentur, ville man jo ikke risikere at blive
kørt ned af en drukbilist, men sker det, er fejlen den fulde bilists og ikke
den gåendes.

Hvad er lidelsens egentlige årsag? Jeg tror at Gud tager del i menneskers
lidelser - og at der er mulighed for at søge trøst hos Gud, når man oplever
livet ubærligt hårdt. Men jeg forstår ikke at Gud tillader de virkeligt
forfærdelige ting der sker. Når jeg ser om de ufatteligt mange syge
mennesker i Sydafrika eller om meningsløse børnemord, så tænker jeg at i
himmelen, vil jeg trække Gud til side og bede ham forklare sig! Hvis han
virkelig eksisterer og kan gribe ind, så synes jeg ikke han passer tingene
særligt godt! For mig er livets meningsløshed en gåde - og jeg nyder dagen
og de nære ting, for jeg ved ikke hvad der sker i morgen - og jeg har ingen
garanti for at jeg ikke også kan blive ramt af sorg og smerte.

Med venlig hilsen
Marina

Fra : E.Dalgas

Dato : 09-02-02 14:50

Marina Norling Jørgensen <marina-n@mail.tele.dk> skrev

[klip]
> Hvad er lidelsens egentlige årsag?

Syndens og dødens lov, Marina. Påført mennesket af Satan, ved at bedrage dem
til ulydighed og fald fra Gud.

>Jeg tror at Gud tager del i menneskers
> lidelser -

Ja, hvilket er personificeret i Kristus Jesus, Menneskesønnen, i
betingelsesløs grad.

>og at der er mulighed for at søge trøst hos Gud, når man oplever
> livet ubærligt hårdt.

En stor sandhed som står beskrevet i NT :

Thi det er jo ikke engle, *han tager sig af, det er Abrahams slægt, han
tager sig af. Derfor måtte *han i ét og alt blive sine brødre lig, for at
*han i sin tjeneste for Gud kunne blive en barmhjertig og trofast
ypperstepræst til at sone folkets synder. Thi som den, der selv er blevet
fristet og har lidt, kan *han komme dem til hjælp, som fristes.
Hebr.2,16-18.

* Jesus Kristus.

> Men jeg forstår ikke at Gud tillader de virkeligt
> forfærdelige ting der sker.

At sige som du gør her er en alvorlig misforståelse. Gud tillader IKKE
forfærdelige ting ske. Han har talt til mennesket igen og igen, gennem hele
vores historie, men mennesket NÆGTER at lytte til ham. Du må hele tiden have
for øje at den Bibelen kalder Satan, ikke kun er Guds modstander men
såsandelig også er menneskets modstander. Denne ondskabs magt er altså en
REALITET som har sået og vandet i menneskets natur, gennem årtusinder.

Det der kan være vanskeligt at forstå, er derfor ikke, hvorfor ondskab
eksistere på jorden, men hvilken rolle Satan spiller i Guds frelsesplan.
Altså hvorfor Gud f.eks lod Satan eksistere efter hans oprør. Jeg tror ikke
at jeg på en tilfredsstillende måde vil kunne forklare dig hvorfor Satan
fortsat eksistere, fordi hans eksistens er af en anden verden,(den åndelige)
og fordi den verdens hemmeligheder ikke er os mennesker fuldt åbenbaret. Vi
har dog fået indblik i flere ting om åndeverdenen, gennem de Bibelske
skrifter, hvorfor jeg mener at det er disse oplysninger som vi må forholde
os til og ikke som vi har tendens til, vores menneskelige følelser.

>Når jeg ser om de ufatteligt mange syge
> mennesker i Sydafrika eller om meningsløse børnemord, så tænker jeg at i
> himmelen, vil jeg trække Gud til side og bede ham forklare sig!

Det forståer jeg ikke du vil, Marina. Jeg er ligeså rystet over afrikas
lidelser som du giver udtryk for, men jeg ved at den herre (Gud) som pr
tradition dyrkes i de forskellige afrikanske nationer, er en hård og
ubamhjertig herre at tjene, hans navn - Satan. Og ja, dette mener jeg
virkelig.

>Hvis han
> virkelig eksisterer og kan gribe ind, så synes jeg ikke han passer tingene
> særligt godt!

(Stort spørgsmålsteg ?)

Frelsesplanen køre på skinner, snart...snart skal disse ufattelige lidelser
udslettes.

>For mig er livets meningsløshed en gåde -

Livet er da ikke meningsløst, hvad mener du dog ??

>og jeg nyder dagen
> og de nære ting, for jeg ved ikke hvad der sker i morgen -

Enig, men derfor skal vi da ikke leve i frygt for morgendagen...... vel ??

>og jeg har ingen
> garanti for at jeg ikke også kan blive ramt af sorg og smerte.

Nej det har du vel ikke, men er du en kristen, har du garenti for at sorgen
og smerten ikke skal overvinde dig og blive til ondskab og mørke.

--

E.Dalgas

Fra : Marina Norling Jørge~

Dato : 09-02-02 16:03

> Marina Norling Jørgensen <marina-n@mail.tele.dk> skrev

Jeg kender godt de teologiske svar på lidelsens problem, men jeg mener de er
utilstrækkelige.

Hvis Gud eksisterer må han da kunne holdes til ansvar for denne planets ve
og vel? Syndens rolle, den frie vilje - hvad hjælper det den mor som må sige
farvel til sine børn pga. AIDS/krig eller jordskælv.

Hvis kristne ikke tør spørge: "Hvorfor Gud?" Hvem skal så? Er det virkeligt
tabu at bebrejde Gud at uskyldige/tilfældige bliver ramt? Abraham brød sig
ikke om at retfærdige skulle gå under og turde tale.

Hvorfor skulle vi lade som om alting er i den skønneste orden, og at der er
en teologisk forklaring på alverdens lidelse - når enhver kan se at den mest
oplagte forklaring er at Gud enten er død eller bare ligeglad!

Med venlig hilsen
Marina

Fra : E.Dalgas

Dato : 09-02-02 17:30

> [...]
[klip]
> Jeg kender godt de teologiske svar på lidelsens problem, men jeg mener de
[klip]

Det er du selvfølgelig i din gode ret til at mene. Jeg ville blot minde om
at svaret du efterlyste i dit første indlæg findes i BIBELEN, samt påpege at
for mig og en hel masse andre kristne er svaret BIBELEN giver, ikke
utilstrækelig (tværtimod).

--

E.Dalgas

Fra : Erik Engelbrecht Lar~

Dato : 10-02-02 06:05

"Marina Norling Jørgensen" <marina-n@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> tingene
>
> Jeg kender godt de teologiske svar på lidelsens problem, men jeg mener de
er
> utilstrækkelige.

Der er flere forskellige lidelser, der er dem vi arver gennem vore jordiske
fædre, der er selvforskyldt lidelser, der er lidelser andre folk pålægger
dig. Disse lidelser vil Gud hjælpe os mennesker med at få sømmet til korset
sammen med Jesus eller befri os fra gennem nadver og bøn. (hvis vi vil)

Så er der de lidelser Gud pålægger mennesker han 1 Peter 1 v 6 Da skal I
juble, skønt I nu en kort tid, hvis det skal være, må lide under prøvelser
af mange slags, (også 1 Peter 4 v 12-16)

Erik L

1 Pet 1v3 Lovet være Gud, vor Herre Jesu Kristi fader, som i sin store
barmhjertighed har genfødt os til et levende håb ved Jesu Kristi opstandelse
fra de døde, v4 til en uforgængelig og ukrænkelig og uvisnelig arv, der
ligger gemt i himlene til jer, v5 som af Guds magt ved troen bevares til en
frelse, der holdes rede til at åbenbares i den sidste tid. v6 Da skal I
juble, skønt I nu en kort tid, hvis det skal være, må lide under prøvelser
af mange slags, v7 for at jeres tro, der er mere værd end det forgængelige
guld, der dog prøves i ild, kan stå sin prøve og blive til pris og herlighed
og ære, når Jesus Kristus åbenbares. v8 Ham elsker I uden at have set ham,
ham tror I på nu uden at se ham, men I skal juble med en uudsigelig,
forklaret glæde, v9 når I kommer frem til troens mål, jeres sjæles frelse.