udbetaling af løn
Fra : flemming

Dato : 08-02-02 19:24

Hej

Er der nogen der kan forklare med debet og kredit og beregningseksempel
hvordan man beregner løn til sig selv i en enkeltmandsvirksomhed ?

Skal man beregne på samme på med fradrag, atp, m.m. som ens økonomiafdeling
gør, når man er ansat i en virksomhed ?

mvh
Flemming

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 08-02-02 19:50

"flemming" <fvestergaard@sol.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> hvordan man beregner løn til sig selv i en enkeltmandsvirksomhed ?
>
> Skal man beregne på samme på med fradrag, atp, m.m. som ens

Ikke for at være uforskammet; men med baggrund i dit spørgsmål vil jeg
anbefale dig at konsultere en revisor/regnskabskyndig.

Du vil sikkert få/have mange andre uafklarede forhold rent skattemæssigt som
denne person kan hjælpe dig med.

Hr. Bjørn

Fra : flemming

Dato : 08-02-02 20:53

Hr Bjørn

Jeg synes nu det er et godt spørgsmål til alle de kloge hoveder som er i
dette forum.

Jeg var ved revisor i dag. Glemte at spørge ham om dette.

Ved nogen nedenstående ????

Bjørn Jørvad <ursusmajor@FJERNDETTEpost3.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3c641dbf$0$17218$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Fra : Erik G Christensen

Dato : 08-02-02 22:55

flemming wrote:

> Jeg synes nu det er et godt spørgsmål til alle de kloge hoveder som er i
> dette forum.
>
> Jeg var ved revisor i dag. Glemte at spørge ham om dette.

Så har det nok ikke været væsentligt ?
Hvad snakkede i ellers om ?

Næste gang beder du ham/mk om at overtage al din bogføring,
så du ikke skal spille tid med at lære alt det bøvl med skat.

Vi har da en del landmænd, der gør det samme, og fiskerne gør
det også sådan.

> Ved nogen nedenstående ????

Ja da.

Men jeg må råde dig som Bjørn J.

Når det er din baggrundsviden om beskatning af selvstændige,
har du virkelig behov for en "tag i hånden" hjælper.

--
Regards Erik G. Christensen
Adviser for danish farmers, economy

Fra : flemming

Dato : 09-02-02 11:15

Hej,

Jeg er uddannet til at bogføre, i økonomi, m.m. så det er ikke noget problem
at bogføre, selv om i får det til at lyde som om jeg er hjælpeløs
Men det man typisk lærer er for Aps og A/S virksomheder.

De få ting til iværksætterfirmaer bør jeg vel kunne lære uden brug af
revisor. Sådan da. Jeg havde håbet der var nogle kloge hoveder herinde som
kunne hjælpe med eksempel på dette.

Men det virker som om at dette emne ikke er noget nogen af jer bortset et
lille forsøg fra Inge er noget i vil begive jer ud i.

Hvordan med de 10 girokort fra kommunen. Hvorfor står det ikke på diverse
iværksætter sider på internettet og hvorfor vil i ikke kommentere dette når
i kommenreter mange simple spørgsmål her i dette forum ???

mvh
Flemming

Erik G Christensen <egc@post1.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3C644927.3B37663D@post1.tele.dk...

Fra : Kenn Gerdes

Dato : 09-02-02 13:57

"flemming" skrev:

> Men det man typisk lærer er for Aps og A/S virksomheder.

Der er principielt ingen forskel på bogføringen for et selskab (ApS, A/S)
og en privatejet virksomhed. Der kan være poster i en privatejet virksomhed
som ikke findes i et selskab og omvendt. Men de forskelle der måtte være bør
ikke volde (store) problemer.

> De få ting til iværksætterfirmaer bør jeg vel kunne lære uden brug af
> revisor.

Din revisor er vel til for det samme, og bør kunne konsulteres telefonisk.

> Men det virker som om at dette emne ikke er noget nogen af jer bortset et
> lille forsøg fra Inge er noget i vil begive jer ud i.

Så vidt jeg kan forstå på de andre indlæg i tråden, prøver de andre
skribenter blot at undgå at gøre dig en bjørnetjeneste. Hvis du ikke er
regnskabskyndig, bør du ikke selv sidde med bogføringen. Heri er jeg ganske
enig.

> [...]
når
> i kommenreter mange simple spørgsmål her i dette forum ???

Mig bekendt har du ikke taget spørgsmål angående de 10 girokort op i tråden.
Så hvad er det vi skal kommenterer på?

Med venlig hilsen
Kenn Gerdes
--
Såfremt bedækningen af hoppen sker ved, at en hingst bedækker hoppen
naturligt, er det Told- og Skattestyrelsens vurdering, at ydelserne er

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 09-02-02 14:00

"flemming" <fvestergaard@sol.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Jeg er uddannet til at bogføre, i økonomi, m.m. så det er ikke noget
problem
> at bogføre, selv om i får det til at lyde som om jeg er hjælpeløs

Undskyld Flemming - men dit oprindelige indlæg var af en sådan karakter at
een uværligt fik det indtryk, du var komplet hjælpeløs.

> Men det man typisk lærer er for Aps og A/S virksomheder.

Så er du jo fortrinligt hjulpet.

PS: Du er vel ikke igang med at lave en lille "bogføringsvirksomhed" for
komplet uvidende "iværksættere" og blot med dit indlæg ville "stikke en
finger i jorden"?

Hr. Bjørn

Fra : flemming

Dato : 09-02-02 14:19

Nej jeg skal ikke sælge bogføringsydelser o.l.

Jeg ønsker bare lidt info om hvordan man overfører løn til sig selv fra
erhvervskonto til privatkonto og hvordan man melder/betaler B-skat
(b-indkomst er det vel)
Jeg læste vist i et tidligere indlæg at en person overfører ca halvdelen af
indtjening til sig selv så han havde noget til afregning af skat. Afregner
man løbende eller når året er omme?

Mht revisor, så har jeg kun haft mulighed for lidt gratis rådgivning. Jeg
ønsker ikke at konsultere med revisor da det koster og da jeg skal til at
opstarte.

Flemming

Bjørn Jørvad <ursusmajor@FJERNDETTEpost3.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3c651d6b$0$17234$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Fra : Kenn Gerdes

Dato : 09-02-02 14:51

"flemming" skrev:

> Jeg ønsker bare lidt info om hvordan man overfører løn til sig selv fra
> erhvervskonto til privatkonto og hvordan man melder/betaler B-skat

Når du som selvstændig erhvervsdrivende skal have "løn" overfører du bare
fra din firmakonto til din privatkonto. Bogføringsmæssigt er det debet
"private hævninger" (under egenkapitalen) og kredit "bank".

Til forskel for almindelige lønmodtagere (A-indkomst) er der ikke indeholdt
skat af det beløb du overfører til dig selv. Derfor skal du til din lokale
skatteforvaltning oplyse, at du har startet egen virksomhed og fortælle hvad
du forventer at tjene (overskud) i år. På baggrund heraf får du udleveret 10
girokort (for et helt år) som skal betales en gang om måneden (juni og
december undtaget). Betalingen af girokortene dækker over skatten af den
indtjening (overskud) som du forventer. Girokortene kan du betale over
firmaets bankkonto og skal i så fald debiteres på "betalte B-skatter" (under
egenkapitalen).

> (b-indkomst er det vel)

Korrekt.

> [...]
af
> indtjening til sig selv så han havde noget til afregning af skat. Afregner

Betalingen af skatten sker løbende jf. ovenstående. Har du haft større
overskud end forventet får du en restskat. Har du tjent mindre end forventet
får du en overskydende skat.

Med venlig hilsen
Kenn Gerdes

Fra : Kjeldgaard

Dato : 13-02-02 10:36

Hej Flemming,

kanongodt og relevant spørgsmål!!!. Jeg er også i iværksættertanker og har
ligesom du været lidt famlende overfor netop dette spørgsmål. Har heller
ikke lyst til at "ødsle" de sparsomme midler på eksperter, når det drejer
sig om noget man selv bør kunne afdække. Tak for det relevante spørgsmål og
tak til Kenn Gerdes for en godt og forståeligt svar.

m.v.h. Lise Kjeldgaard

klip

Fra : flemming

Dato : 14-02-02 00:36

Hej Kenn

Tak for det gode svar.

Mvh
Flemming

Fra : Karsten Jensen

Dato : 14-02-02 12:50

)
Har nu set din sigantur "et par gange", hvilket afleder spørgsmålene: Er det
så hingsten, der er momsregistreret? I bekræftende fald: Er momsen af
seletøj (og andet tøj) fradragsberettiget? Er momsen af
repræsentationsomkostninger ("festen" foregår vel i eget hjem?, og man må
vel give lidt ud på hoppen før fornøjelserne?) fradragsberettiget. Kan moms
fradrages rese/kørselsudgifter, samt udgifter til nye sko? Hvordan
kolliderer det i øvrigt med lovgivningen om prostitution? Det er vel stadig
ulovligt at tage penge for det? Såfrem hingsten så har en "manager" eller
alfons, risikerer han så anklage for rufferi?)

Mvh
Karsten Jensen

Fra : Kristian Mogensen

Dato : 11-02-02 17:05

"Erik G Christensen" <egc@post1.tele.dk> wrote in message
[snip]

> Ja da.

Er der nogen der mindes, at Erik rent faktisk har besvaret et spørgsmål med
andet end en eller anden variant af "Jeg ved det godt, vil ikke fortælle dig
det, men anbefaler dig at kontakte en revisor"-svaret? Det kan jeg nemlig
slet ikke huske jeg nogensinde har set fra Erik...

Efter min mening falder samtlige af Eriks 'svar' ind under kategorien
'reklame', endda på bedste formynderisk vis...
Jeg synes det er SPAM...

/Kristian

PS. En femøre på at dette følges op med en lang smøre om, at sådanne
spørgsmål er formuleret alt for generelt og at de bør behandles konkret osv.
osv... Endnu en femøre på at de spørgende er lykkelige for blot nogle
hovedlinier - fx hvis man ikke er helt tilfreds med at smide hele sin
virksomheds økonomi i en revisors vold og gerne vil have lidt baggrundsviden
så man kan spørge lidt dybere... Alt i alt bliver man vel ikke selvstændig
for at kunne få lov til at referere til en revisor... En konkret henvisning
til et sted på toldskat.dk (som iøvrigt slet ikke er så tosset) kan
undertiden gøre underværker...

PPS. Derudover vil jeg tro at Flemming muligvis kan finde noget på
http://www.startguiden.dk/pls/www1prod/efsdata.start1?tekst_id=0&produkt=STA
RTguiden&emne=skat_personligt_ej_virksom_st&show=1, som kan bruges til
noget.

Fra : Peter G C

Dato : 11-02-02 17:14

"Kristian Mogensen" <kristian@isys.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Efter min mening falder samtlige af Eriks 'svar' ind under kategorien
> 'reklame', endda på bedste formynderisk vis...
> Jeg synes det er SPAM...

Det er da noget værre vrøvl.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Kristian Mogensen

Dato : 11-02-02 17:36

[snip]

> Det er da noget værre vrøvl.

:) Jamen er det nu også det?
Manden spørger om et beregningseksempel - og svaret er klart omkring hvad
revisoren skal bruges til:

"Næste gang beder du ham/mk om at overtage al din bogføring,
så du ikke skal spille tid med at lære alt det bøvl med skat."

Til det direkte spørgsmål om der er noget her der kan hjælpe ham, er svaret
at det kan Erik da godt... (men vil ikke).

Nyt eksempel. For et par uger siden var der et spørgsmål om kvmprisen for en
lagerhal i Odense...
Eriks svar:

> Meget enkelt, -markedsprisen.
>
> Og det afhænger af beliggenhed og (i forhold til) efterspørgsel.

Det sidste eksempel for nu... En stakkel havde forvildet sig herind for at
spørge om det var muligt med en stregkodelæser til hans bogføringssystem,
svaret:

"Ja, de fleste supermarkeder har dem, og de findes, rent teknisk,overalt,
men det du skal søge efter, er et modul til jeres bogføringssystem,
ellers er der vist ikke meget fornuft i det."

Indrømmet, der er ikke indlejrede reklamer for revisorers fortræffeligheder
i alle Eriks svar, til gengæld er der ofte ikke så meget andet end en gang
revisor-namedropping... Er jeg virkelig den eneste i verden der irriteres
over det?

/Kristian

Fra : Michael Harboe

Dato : 08-02-02 23:52

"Bjørn Jørvad" <ursusmajor@FJERNDETTEpost3.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Ikke for at være uforskammet; men med baggrund i dit spørgsmål vil jeg
> anbefale dig at konsultere en revisor/regnskabskyndig.

Det er absolut ikke uforskammet at svare manden ærligt og reelt !

De bedste hilsener

Michael

Fra : Kenneth

Dato : 08-02-02 21:29

Hej Flemming

Når man driver en enkeltmandsvirksomhed, beregner man ikke løn til sig selv,
på samme måde som man gør til en lønmodtager.
Meget kort sagt - ejeren af en enkeltmandsvirksomhed for sin "løn" af
overskuddet i virksomheden.

Kenneth