Symbolic link
Fra : Frederik Sørensen

Dato : 08-02-02 16:09

Først vil jeg takke for mange timers underholdende og lærerig læsning i
denne nyheds gruppe. Jeg har fulgt med i baggrunden i nogle år, og på
den måde lært meget.
Nu til mit spørgsmål. Efter at ha læst flere artikler om partitionering
af harrdisk i X , har jeg fået mod til at prøve det selv, følgende har
jeg lavet.
1. partition ( 5 GB ) til OS X, 2. partition ( 2 GB ) til Classic. Og
3. partition ( 31 GB ) til users mappen og til application, har skaffet
programmet SNAX.
Jeg har så flyttet users mappen over på 3. partition, og lavet en
symbolic link som jeg med programmet SNAX og comandoen move to....
flytter til OS X partitionen. Så er det at jeg vil mene at man skal
fjerne den gamle users mappe fra OS X, fordi der nu ligger en link til
users mappen på 3. partition, men når jeg går det, og starter op i X
sker der ikke andet end at den laver en ny users mappe ?. Noget går jeg
jo galt men vad ?.
Er der ikke nogen her i gruppen som vil forklare dette med symbolic link
så enhver kan forstå det. Morten Reippuert Knudsen lovede i en anden
artikel at lave en snapz-film om dette emne til en anden, er der mon
mulighed for at gøre denne film offentlig tilgænglig ?

Fra : Jesper

Dato : 08-02-02 21:01

Frederik Sørensen <fsenREMOVE@mac.com> wrote:

http://www.tijsseling.com/professional/xtips.html
--
Jesper.
"Africa, the continent where life is spun from a thinner thread

Fra : Frederik Sørensen

Dato : 09-02-02 12:12

Jesper <triton@titancity.com> wrote:

> Frederik Sørensen <fsenREMOVE@mac.com> wrote:
>
> http://www.tijsseling.com/professional/xtips.html
Linket fører til en side, som fortæller hvordan man skal skrive i
terminal. Jeg får sku grønne knopper på hele kroppen,af at bruge
treminal. derfor var det at jeg spurgte efter en anvisning i at lave
symbolic link med SNAX. Jeg har prøvet en af Mortens foreslag.

Boot fra din CD
Slet partition1 (Mac OS X)
Installerer Mac OS X forfra
Konfigurer Mac OS X (netværk og adm bruger)
Genstart (klares af X installationen)
Slå root til (i Netinfomanager)
Log ud
Log ind som root
Omdøb din ~/ mappe
Lav et symbolic link
Slå root fra (i Netinfomanager)
genstart netinfo domæne (i Netinfomanager)
logud
login som dit_navn

men et eller andet går galt, for mår jeg stater igen laver OS X dare en
ny ~mappe.

Fra : Jesper

Dato : 09-02-02 12:52

> [...]

> treminal. derfor var det at jeg spurgte efter en anvisning i at lave
> symbolic link med SNAX. Jeg har prøvet en af Mortens foreslag.

Du må lære at bruge din Terminal og blive en god UNIX bruger :)

Fra : Karl Antz

Dato : 09-02-02 14:10

> Du må lære at bruge din Terminal og blive en god UNIX bruger :)

Jeg får lige så grønne knopper af terminalen som Frederick

Jeg har efter råd fra Morten indrettet det sådan hos flere af mine OS
X-venner udover mig selv:

1) flyt Users-mappen med hele indholdet på en anden partition end
start-partitionen
2) åbn Snax, marker den _flyttede_ Users-mappe på den anden partition,
vælg File/Make Symbolic Link. Derved opstår der en fil ved navn "Users
Link" ved siden af Users-mappen på denne partition.
3) slet start-partition
4) installér rent OS X
5) åbn Snax, marker den _nye_ Users-mappe på start-partitionen, vælg
Commands/Secure Delete. Du skal angive dit admin-password før du kan
delete mappen.
6) flyt/kopier "Users Link" fra den anden partition til startpartitionen
7) slet " Link"-delen af navnet på startpartitionen, så linken nu kun
hedder "Users"
8) nu skulle det kunne køre

Husk for Guds skyld _ikke_ at vælge et andet password, mao at vælge det
samme password, når du laver den rene installation.
Behold også "Users Link" på den anden partition - så slipper du for at
lave et nyt link næste gang du gen-installerer, men kan nøjes emd at
flytte og navne-afkorte link-filen.

Håber det fungerer,

hilsen ka'l
--
Karl Antz
Albaniensgade 4

Fra : Frederik Sørensen

Dato : 09-02-02 14:56

Karl Antz <karlantz@isa.dknet.dk> wrote:

> [...]
> Behold også "Users Link" på den anden partition - så slipper du for at
> lave et nyt link næste gang du gen-installerer, men kan nøjes emd at
Efter at ha pillet lidt mere fandt jeg ud af det der med "Link"-delen i
navnet, var det jeg mangled.
I punkt 4 skriver du at man skal instalere et nyt OS X, hvorfor det ?
jeg vil mene at punkt 3 og 4 er unødvendige. Men hvad ved jeg

Fra : Karl Antz

Dato : 09-02-02 15:12

Frederik Sørensen <fsenREMOVE@mac.com> wrote:

> I punkt 4 skriver du at man skal instalere et nyt OS X, hvorfor det ?
> jeg vil mene at punkt 3 og 4 er unødvendige. Men hvad ved jeg

.... punkt 3 og 4 er selvfølgelig kun nødvendige hvis du _vil_ installere
et nyt system. Men det er jo egentlig også meningen med hele øvelsen: at
kunne genetablere et fuldstændig rent system på ca 15-20 minutter.

Du kan ovenikøbet på samme måde lave et Symbolic Link til en
Applications-mappe på en anden partition - så skal du bare huske efter
en ren installation af systemet at flytte hele det med systemet
installerede indhold af Appl-mappen på startpartitionen til den anden
partitions appl-mappe inden du sletter Appl-mappen på
startpartitionen

hilsen ka'l
--
Karl Antz
Albaniensgade 4

Fra : Frederik Sørensen

Dato : 09-02-02 15:53

> [...]

> installerede indhold af Appl-mappen på startpartitionen til den anden
> partitions appl-mappe inden du sletter Appl-mappen på

Tusen tak for svar. Nu vil jeg igang med en hel ren instalation, og
derefter lave disc image backup af OS X

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 09-02-02 17:24

Karl Antz <karlantz@isa.dknet.dk> wrote:

> Jeg har efter råd fra Morten indrettet det sådan

råd og råd - jeg gjorde det sgu for dig...

<icq:131382336>

Fra : Karl Antz

Dato : 09-02-02 18:20

> råd og råd - jeg gjorde det sgu for dig...

yepski - men ikkun første gang, siden har jeg som den gode elev jeg er
selv fundet ud af det

hilsen ka'l
--
Karl Antz