Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Mynt treffer vannflaten. 1/1000 sec
Fra : Morten Skisland

Dato : 08-02-02 15:44

Brukte stativ og blitsen på full styrke. 1/1000 sec, F8 og 121 kroner. Det
gikk med en krone for hvert forsøk. Etter 121 forsøk hadde jeg klart å fange
noen bilder der kronestykket nettopp har truffet vannflaten i glassbollen.
En relativt enkel og artig påfunn du selv bør prøve. Når du "treffer" med et
bilde, kan du få noen ganske så kule vannformasjoner. Terminator II figurer?

Jeg har lagt ut noen av bildene på www.skisland.com/photo (helt på bunnen av
siden).
Bildene er forresten tatt med Sony F707 digitalkamera.

Mvh
Morten

Fra : sonny windstrup

Dato : 08-02-02 23:52

Morten Skisland wrote:

> [...]
> siden).
> Bildene er forresten tatt med Sony F707 digitalkamera.

Enormt dejlige billeder du har på den side! Jeg kunne specielt godt lide
DSC01341a.jpg og de øvrige natur billeder. Eksperimenterne med mønten
ser også rigtig flotte ud - lækkert lys. Hvad brugte du her til at få
nok lys til 1/1000 sec skud?

Mvh.

Sonny Windstrup
http://www.kobotica.com/

Fra : Kim Jeppesen

Dato : 09-02-02 00:21

"sonny windstrup" <kobot1000@kobotica.com> wrote in message
> [...]
> DSC01341a.jpg og de øvrige natur billeder. Eksperimenterne med mønten
> ser også rigtig flotte ud - lækkert lys. Hvad brugte du her til at få

De fleste flash er da meget hurtigere end 1/1000 sec.

Mvh

Kim

Fra : René Sørensen

Dato : 09-02-02 14:13

Det kommer faktisk helt an på hvor meget lys der bliver 'lukket ud' af den.
Måden en flash bliver styret på er at den 'åbner for lyset' og når der er
kommet nok lys lukker flash automatikken. Ved fuld styrke vil en flash
normalt levere alt lyset i størrelesområdet 1/1000 sek - ved halv styrke
1/2000 osv...

Hvh
René

Fra : Kim Jeppesen

Dato : 10-02-02 13:08

"René Sørensen" <res@post6.tele.dk> wrote in message
> [...]
> kommet nok lys lukker flash automatikken. Ved fuld styrke vil en flash
> normalt levere alt lyset i størrelesområdet 1/1000 sek - ved halv styrke

Hej René

Jeg tror egentlig ikke vi er uenige - så prøv at læse tråden en gang mere.
Windstrup undrer sig over hvad der har kunne præstere 1/1000 og levere lys
nok - i parantes bemærket kræver opgaven ikke et ret stort ledetal - på min
SB-28 (ledetal 36) er alt mindre end kvart udladning hurtigere end 1/1000
sec og med glas, vand og is som motiv, og med den korte afstand, tror jeg vi
lander på en meget lille udladning og dermed endnu hurtigere flashglimt.

Mvh

Kim

Fra : Morten Skisland

Dato : 10-02-02 17:18

Hei

Takk for smigrende tilbakemeldinger!
Det er en stor tilfredsstillelse når man føler at man får til et bilde og
det blir ekstra fint når andre er går så fine tilbakemeldinger. Takk!
Jeg brukte faktisk ikke annet enn den innebygde blitzen satt på "high".

Mvh
Morten

Fra : sonny windstrup

Dato : 11-02-02 04:25

Hej Morten,

Jeg prøvede at eftergøre teknikken fra dine mønt billeder med mit
eget Nikon D1 og en SB28 DX flash. Jeg kunne dog ikke umiddelbart
få kameraet til at skyde med højere hastighed end 1/500 sec med
flash tilsluttet. Jeg går ud fra det har noget med TTL lysmålingen
at gøre, selvom jeg havde sat flashen på manuel. Men løsningen var
at fjerne flashen fra TTL hotshoe, og istedet forbinde den med
almindelig sync kabel, så kunne jeg skyde med alle hastigheder.
(Jeg havde rent faktisk ikke et sync kabel liggende, istedet brugte
jeg en trådløs radio trigger som går i sync forbindelsen).

Det gjorde det muligt at bruge helt op til 1/1600 sec skud med
noget nær halv flash udladning. Ved 1/2000 sec kommer der
kun en delvis eksponering af flashens afladning med på billedet,
men det er en interessant effekt - CCD'en tegner en matrix rundt
om det direkte flash lys med både vandrette og lodrette 'interlace'
effekter, hvor kun hver anden pixel række og kolonne modtager flash
lyset, som får en sær violet-magenta farve. Jeg ved ikke hvor meget
forsinkelse radio signalet har på flashen - med en direkte sync
forbindelse kunne jeg måske opnå 1/2000 sec og højere hastigheder
med fuld flash eksponering.

Men tak for inspirationen. Hvis jeg gør noget med denne teknik
vil jeg selvfølgelig linke til din side som inspirationskilde. :)

Mvh.
Sonny
http://www.kobotica.com/

Fra : Kim Jeppesen

Dato : 11-02-02 11:23

> [...]
> (Jeg havde rent faktisk ikke et sync kabel liggende, istedet brugte
> jeg en trådløs radio trigger som går i sync forbindelsen).

Hej Sonny

Flashsyncronisering mellem SB28DX og D1 er på 1/500 sec. ved TTL.

Men kameraets lukkertid er ikke så væsentlig - det vigtige er flashens
udladningstid, Hvis du står i et mørkt lokale kan du stille D1 på en
lukkertid på 5 sekunder, og manuel flash på (skal beregnes) eksempelvis 1/32
del udladning - så ender du op med at kunne fastfryse bevægelige objekter på
1/6450 del af et sekund !

Hvis du er i et normalt oplyst lokale kan du stille D´ s lukker på 1/250
sec og blænden på F11, flashen på M og 1/32 del eller måske endda 1/64. I et
almindeligt oplyst rum skulle det kunne række tæt på en meter hvis kameraet
står på iso400. Det giver en fastfrysning på 1/6450 del af et sekund.

F5, F90x og F100 har desforuden en FP high-speed sync feature. Med den kan
man syncronisere med helt op til 1/4000 - dvs. kameraets lukker stilles på
1/4000 og alligevel "rammer flashlyset" hele billedet. Jeg ved ikke om der
findes den samme funktion på D1 ?

http://www.mit.edu/activities/edgerton/main.html - der kan du læse "alt" om
hidh-speed fotografering.

> [...]
> forsinkelse radio signalet har på flashen - med en direkte sync
> forbindelse kunne jeg måske opnå 1/2000 sec og højere hastigheder

Hmm.. nu ved jeg lige pludselig hvorfor D1 kan syncronisere hurtigere end
f.eks. F5 (1/300) og F100 (1/250) - det er jo fordi CDD´en er mindre end
24*36mm. Et spørgsmål jeg har efterspurgt svaret på flere gange her i
gruppen uden held - nu kom svaret indirekte af din eksperimenteren

Mvh

Kim

Fra : Per Madsen

Dato : 09-02-02 17:23

"Morten Skisland" <jms1973@online.no> wrote in message
> [...]
av
> siden).
> Bildene er forresten tatt med Sony F707 digitalkamera.

Møntvaskeri

Fin ide. DSC0869 er sjovt med vandet, der sprøjter gennem hullet i enkronen.
Det kunne du ikke have lavet med en Euro

mvh
-Per

Fra : Morten Skisland

Dato : 10-02-02 17:16

He he.
Ikke for mye sjov på våre nordmenns bekostning nå Vi er jo ikke med i
noe, vet dere. I alle fall ikke noen Euro valuta er på bjerget...

Mvh
Morten

"Per Madsen" <per_madsen@(slet-parantesen)digital-camera.dk> wrote in
message news:3c654d89$0$260$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...

Fra : HelloKitty

Dato : 10-02-02 17:42

Hej Morten,
møntbillederne er virkelig smukt taget !!! Al respekt til dig.

Mvh.,
Jack