=F8rselsfradrag=
Fra : "Jesper illes=F8=22=

Dato : 08-02-02 12:08

Hej

Prøver denne nyhedgruppe, men måske hører spørgsmålet til i en anden
NG...

Jeg er normalt ikke berettiget til kørselsfradrag da jeg bor tæt på min
arbejdsplads. Men hvis jeg f.eks. jævnligt (ca. halvdelen af tiden) har
været hos min kæreste og dette vil give mig ca. 50km på arbejde, kan jeg
så med god ret kræve kørselsfradrag for f.eks. 3 dage om ugen? Jeg har
ikke skiftet adresse (endnu), men har jo udgifterne!

MVH

/Jesper

Fra : Henrik

Dato : 08-02-02 12:29

> [...]
> så med god ret kræve kørselsfradrag for f.eks. 3 dage om ugen? Jeg har
> ikke skiftet adresse (endnu), men har jo udgifterne!

Jeg er ret overbevist om, at svaret er nej. Jeg mener, at du kun kan få
fradrag for afstanden mellem din folkeregisteradresse og din arbejdsplads -
men jeg har ikke lige det juridiske argument ved hånden....

Henrik

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 08-02-02 13:08

"Jesper =?ISO-8859-1?q?Lilles=F8=22= <frogskins@fjern.lycosmail.com>
skrev:

> [...]
> på arbejde, kan jeg så med god ret kræve kørselsfradrag for f.eks.
> 3 dage om ugen? Jeg har ikke skiftet adresse (endnu), men har jo

Det er ligegyldigt. Befordringsfradraget har ikke noget med de faktiske
udgifter at gøre dvs. det er ikke omkostningsbestemt.

Når man skal beregne transportfradraget er det afstanden mellem
sædvanlig bopæl, oftest folkeregisteradressen, og arbejdspladsen.

Dvs. selvom man et par gange om ugen måtte have kortere eller længere
til arbejdspladsen skal fradraget stadig beregnes som ovenfor uden
hensyntagen til den kortere eller længere afstand.

--
Mvh. Morten http://miljokemi.dk
Miljøtemaer: http://tema.miljokemi.dk

Fra : Allan Olesen

Dato : 08-02-02 17:05

"Morten Bjergstrøm" <nospam@dafnie.dk> wrote:

>Når man skal beregne transportfradraget er det afstanden mellem
>sædvanlig bopæl, oftest folkeregisteradressen, og arbejdspladsen.

Kunne man mon så bruge det som argument for at trække kørsel fra
kærestens adresse fra _hele_ ugen?

Det lyder jo egentlig til, at det _er_ hans "mest" sædvanlige bopæl,
hvis han 3 af ugens 5 arbejdsdage har sovet der.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 08-02-02 17:21

> Kunne man mon så bruge det som argument for at trække kørsel fra
> kærestens adresse fra _hele_ ugen?

Det kunne man godt - men det ville så være i strid med loven da du kun kan
trække de faktiske udgifter fra. Hvis men nu var en virkelige ihærdig
arbejder der regelmæssigt overnattede under skrivebordet ville man heller
ikke have ret til befordringfradrag for de kilometer man ikke kørte ...

Jeg har set udtrykket "centrum for ens livsinteresse" brugt til en vurdering
af hvad der er sædvanlig bopæl. Hvis jeg var Jesper ville jeg trække de
faktisk kørte kilometre fra. Dvs de 3 gange om ugen, HVIS jeg med rimelighed
kan lave et "regnskab" der viser hvilke dage det drejer sig om. Så hvis der
er en "lys" ide vedr. 2001 er det måske lidt sent at krydse af i kalenderen
men gør det f.eks for 2002. Et er sikkert du skal nok blive afkrævet
dokumentation for dit fradrag ...

Min kone havde i efteråret noget måneders konsulent arbejde et stykke
herfra. Nogle dage arbejdede hun hjemme andre dage hos "kunden". Det har hun
heldigvis noteret i sin kalender således at det ikke bliver noget problem at
regne fradraget ud (og dokumentere det).

/A

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 08-02-02 17:37

"Anders Majland \(Replace DOT with . in address for reply by
email\)" <AndersDOTMajland@jyde.dk> skrev:

> Det kunne man godt - men det ville så være i strid med loven da du
> kun kan trække de faktiske udgifter fra.

Nej. Som skrevet er kørselsfradraget ikke et omkostningsbestemt
fradrag. Dvs. om du bruger 10.000,-/måned i transport eller 10,-/måned
kan du trække det samme beløb fra. Dette beløb beregnes som en sats pr.
km som for tiden er ca. 1,50-/km for kørte km mellem 25 og 100km. Og
dette uanset om beløbet er større eller mindre end de faktiske
transportomkostninger.

> Hvis men nu var en
> virkelige ihærdig arbejder der regelmæssigt overnattede under
> skrivebordet ville man heller ikke have ret til befordringfradrag
> for de kilometer man ikke kørte ...

Jo. Det, der tæller er den sædvanlige bopæl ikke om man tilfældigvis en
gang imellem transporterer sig fra et andet sted end den sædvanlige
bopæl.

> Jeg har set udtrykket "centrum for ens livsinteresse" brugt til en
> vurdering af hvad der er sædvanlig bopæl. Hvis jeg var Jesper
> ville jeg trække de faktisk kørte kilometre fra.

Det er et ret så skidt råd, der ikke har bund i de regler, der rent
faktisk er omkring befordringsfradrag.

> Et er sikkert du skal nok blive afkrævet
> dokumentation for dit fradrag ...

Måske og det vil medføre, at Jespers fradrag næppe bliver godkendt.

Alt dette kan du slå op i vejledninger på http://www.toldskat.dk
Og siden din kone benytter sig af transportfradraget vil jeg stærkt
råde dig til at sætte dig lidt grundigere ind i reglerne.

Fra : "Jesper illes=F8=22=

Dato : 11-02-02 09:53

In article <Xns91AFB3216CF1.miljokemi.dk@130.226.1.34>, "Morten

> Det er et ret så skidt råd, der ikke har bund i de regler, der rent
> faktisk er omkring befordringsfradrag.

Men hvis jeg faktisk kan "bevise" at mit "centrum for min livsinteresse"
er hos min kæreste, så har jeg måske fradrag for alle dagene? Hmmmm

> Måske og det vil medføre, at Jespers fradrag næppe bliver godkendt.

Ja det eneste dokumentation jeg har er en kalender med krydser i og min
kæreste

Jeg tog lige et kig på afsnit "A.F.3.1.3.1 Sædvanlig bopæl", og den må da
siges at være uklar i mit tilfælde...? Mon ikke jeg kan lade den gå...
Hvad vil represalierne være, hvis jeg nu har "læst forkert"? Jeg skal vel
blot aflevere pengene igen?

/Jesper

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 11-02-02 16:52

skrev:

> Men hvis jeg faktisk kan "bevise" at mit "centrum for min
> livsinteresse" er hos min kæreste, så har jeg måske fradrag for
> alle dagene? Hmmmm

Det er sådan det fungerer. At det er småskørt kan vi godt blive enige
i. Men jeg kunne forestille mig, at det ikke er helt let at overbevise
dem om, at man transporterer sig fra et andet sted end
folkeregisteradressen.

> [...]
> lade den gå... Hvad vil represalierne være, hvis jeg nu har "læst
> forkert"? Jeg skal vel blot aflevere pengene igen?

Det vil jeg tro ja. Jeg har svært ved at forestille mig, at
skattevæsenet gør de store kanoner klar som det allerførste. Men Erik
G. Christensen ved sikkert en del mere om dette.

Fra : Peter G C

Dato : 11-02-02 17:18

<AndersDOTMajland@jyde.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Jeg har set udtrykket "centrum for ens livsinteresse" brugt til en
vurdering
> af hvad der er sædvanlig bopæl.

Begrebet "centrum for ens livsinteresse" skal kun anvendes ved fastlæggelse
af skattepligt efter Kildeskattelovens § 1 og § 2 - og kun når den man taler
som subjektiv skattepligt. Det er begreb der kommer fra OECD's
modeloverenskomst - og som kun skal anvendes der.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Erik G Christensen

Dato : 11-02-02 19:38

"Jesper Lillesø"frogskins@fjern.lycosmail.com>" wrote:

> [...]
> så med god ret kræve kørselsfradrag for f.eks. 3 dage om ugen? Jeg har
> ikke skiftet adresse (endnu), men har jo udgifterne!

Med disse oplysninger kan du ikke, men det er knap så simpelt.

Det vigtigste begreb er "sædvanlig bopæl", og det indeholde både
fysisk opholdsted (i fritiden), og tilknytning.
Og du kan kun have en "sædvanlig bopæl", og du skal kunne
sansynliggøre din tilknytning.

Som eksempel var der en afgørelse fra landskatteretten fra sidste
efterår med en læge, der i forbindelse med uddannelsesforløb
var "ude i praktik" i en anden egn af landet. Han havde selvangivet
fradrag efter midlertidig arbejde, men under sagsbehandlingen blev
det oplyst, at han havde fundet en kæreste ved hans oprindelige
bopæl kort før flytning, og at han besøgte hende når det var
muligt for vagter.

Hendes bopæl blev dermed anderkendt som hans sædvanlige bopæl, og
dermed fradrag for dobbelt husførelse og befordringsfradrag til
hendes bopæl af faktisk antal besøg.
Han var tilmeldt folkeregister ved arbejdsstedet.

Så der er ingen "faste" regler, men på nogle områder en udvidet
fortolking end tidligere.

Så tilbage til dit spørgsmål, - vil du bruge hendes adresse som
bopæl, er det alle dine arbejdsdage, der er fradrag for,
eller ingen.

--
Regards Erik G. Christensen
Adviser for danish farmers, economy

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 12-02-02 15:22

> Så tilbage til dit spørgsmål, - vil du bruge hendes adresse som
> bopæl, er det alle dine arbejdsdage, der er fradrag for,
> eller ingen.

Den forstår jeg ikke. Som jeg har fået forklaret reglerne af en told&skat
medarbejder giver det kun fradrag når man faktisk har kørt distancen. Er man
f.eks. sygemeldt en måned giver det ingen kørselsfradrag den måned.
Ligeledes hvis man vælger ikke kører "hjem" fra arbejde men sover under
skrivebordet

Du skriver da også:
>Hendes bopæl blev dermed anderkendt som hans sædvanlige bopæl, og
>dermed fradrag for befordringsfradrag til hendes bopæl af faktisk antal
besøg.

Derved kan Jesper vel også kun få fradrag for de dage hvor han reelt er
"hjemme" hos kæresten - ikke ?

/A

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 12-02-02 16:03

> [...]

> Den forstår jeg ikke. Som jeg har fået forklaret reglerne af en
> told&skat medarbejder giver det kun fradrag når man faktisk har

Måske du skulle spørge den samme medarbejder om, hvordan han/hun
stiller sig såfremt man enkelte dage har længere mellem arbejdsplads og
der hvor man kører fra end afstanden mellem sædvanlig bopæl og
arbejdsplads.

> Er man f.eks. sygemeldt en måned giver det ingen
> kørselsfradrag den måned.

Det er klart. Du skal rent faktisk have været på arbejde før du er
berettiget til fradrag.

> Derved kan Jesper vel også kun få fradrag for de dage hvor han
> reelt er "hjemme" hos kæresten - ikke ?

Nej. Hvis kærestens bopæl accepteres som værende Jespers sædvanlige
bopæl får han fradrag alle dage uanset, hvor han måtte transportere sig
fra og uanset om der måtte være længere eller kortere så er det
afstanden mellem kærestens bopæl og arbejdspladspladsen, der kan
trækkes fra.

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 12-02-02 16:27

> [...]
> stiller sig såfremt man enkelte dage har længere mellem arbejdsplads og
> der hvor man kører fra end afstanden mellem sædvanlig bopæl og

Det har jeg fået svar på. Det giver ikke ekstra fradrag ....

> Det er klart. Du skal rent faktisk have været på arbejde før du er
> berettiget til fradrag.

Så for at skære det ud i pap for mig selv.

- Der er kørselsfradrag for alle de dage man møder på arbejde.
- Afstanden beregnes fra sædvanlig bopæl.

Og det er derfor ligegyldigt om man tilfældigvis overnatter "i byen" og
derved kører et andet antal kilometre end man ville have kørt fra sædvanlig
bopæl.

/A

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 12-02-02 16:47

> [...]
>
> Og det er derfor ligegyldigt om man tilfældigvis overnatter "i byen" og
> derved kører et andet antal kilometre end man ville have kørt fra

Men lige et tillægsspøgsmål der kunne gå hen og blive relavant for mig (og
årsagen til at jeg har talt med told&skat)

Vi overvejer at flytte landsdel. Planen er at min kone får arbejde, vi køber
et hus og flytter 300+km. Jeg bibeholder mit nuværende arbejde - dog kun med
3 (sammenhængende) dage på kontoret og 2 hjemmearbejdsdage om ugen.

Der er ikke tvivl om at told&skat vil anderkende huset med kone og barn som
min sædvanlige bopæl.
Da 600+km om dagen er lidt rigelidt er planen at overnatte 2 nætter om ugen
tæt på min arbejdsplads, således at jeg kun skal en gang frem og tilbage om
ugen.

Men ifølge Morten vil jeg alligevel kunne trække 3x600+ km fra om ugen - Det
var det told&skat ikke ville give tilsagn til ...
(Dog kun fradrag for en 1x retur over storebælt om ugen, da der gælder
særlige regler herfor - Selvom 4 mand pendler sammen og alle får
kørselsfradrag er det kun den der betaler broafgiften der kan få det ekstra
fradrag)

-------

Dernæst er der spørgsmål om fradrag for dobbelt husføring. Konklusionen: Jeg
vil ikke være berettiget til fradrag for at bo/overnatte uden for hjemmet da
mit arbejde ikker er af midlertidig karakter. Men måske min kone vil være
berettiget til et fradrag da hun jo reelt flytter efter et arbejde. Hvis min
kone tager et vikariet (under 2år) vil hun afaik være berettiget til et
fradrag. Men hvis det er en fast stilling vil told&skat sandsynligvis kun
godkende fradrag for prøveperioden.

/A

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 12-02-02 21:51

"Anders Majland \(Replace DOT with . in address for reply by
email\)" <AndersDOTMajland@jyde.dk> skrev:

> Det har jeg fået svar på. Det giver ikke ekstra fradrag ....

Man begynder at kunne forstå bla. Erik G. Christensens kommentarer om
folk fra Told & Skat mv.

> Så for at skære det ud i pap for mig selv.
>
> - Der er kørselsfradrag for alle de dage man møder på arbejde.
> - Afstanden beregnes fra sædvanlig bopæl.

Ja.

> Og det er derfor ligegyldigt om man tilfældigvis overnatter "i
> byen" og derved kører et andet antal kilometre end man ville have
> kørt fra sædvanlig bopæl.

Ja.

Der er også en udmærket vejledning hos http://www.toldskat.dk men som
sædvanlig er det selvfølgelig komplet umuligt at finde noget som helst
på deres rodede hjemmeside.