Halvåbent bilvindue på rasteplads
Fra : Henrik

Dato : 08-02-02 10:08

Er det culpøst at efterlade sin bil på en rasteplads med halvåbent vindue,
selvom den er låst?

Fra : Peter Hansson

Dato : 08-02-02 10:12

"Henrik" <hen@ri.k> skrev i en meddelelse

> Er det culpøst at efterlade sin bil på en rasteplads med halvåbent vindue,
> selvom den er låst?

Hvorfor skulle det være det. Efterlad du den bare med vidtåbne døre og
vinduer hvis du har lyst til det.

PH

Fra : Neuman

Dato : 08-02-02 16:00

> Hvorfor skulle det være det. Efterlad du den bare med vidtåbne døre og
> vinduer hvis du har lyst til det.

Jeg mener i sin tid at have lært, at det er ulovligt at forlade sit køretøj
ulåst. Det var noget om at det gjorde det nemmere at stjæle den og evt. en
person uden kørekort kunne komme i besiddelse af bilen. Ja det lyder
håbløst, og jeg håber da heller ikke det er sandt. Anybody ?

Fra : Peter G C

Dato : 08-02-02 16:08

"Neuman" <neuman@hotmail.com> skrev i en meddelelse

[lkpi]

> [...]
> person uden kørekort kunne komme i besiddelse af bilen. Ja det lyder
> håbløst, og jeg håber da heller ikke det er sandt. Anybody ?

Det er så vidt jeg husker korrekt.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : boe

Dato : 08-02-02 16:15

> køretøj
en

> Det er så vidt jeg husker korrekt.

Fl § 28 stk 4:

.... Føreren skal endvidere træffe foranstaltninger for at sikre, at
køretøjet ikke uberettiget kan benyttes af andre..

Hvorvidt dette betyder, at vinduet ikke må stå åbent på en bil med
startspærre er nok tvivlsomt.

Mvh Bo

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 08-02-02 16:15

"boe" <bem@NOSPAMbellesystems.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Hvorvidt dette betyder, at vinduet ikke må stå åbent på en bil med
> startspærre er nok tvivlsomt.

Hvad gør man, såfremt man kører i en åben sportsvogn?

Hr. Bjørn

Fra : boe

Dato : 08-02-02 16:17

"Bjørn Jørvad" <ursusmajor@FJERNDETTEpost3.tele.dk> skrev i en meddelelse

> "boe" <bem@NOSPAMbellesystems.com> skrev i en meddelelse
>
> KLIP

> Hvad gør man, såfremt man kører i en åben sportsvogn?

Netop. Det er jo også det jeg skriver - jeg tror *ikke* det er ulovligt.

Mvh Bo

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 08-02-02 16:17

KLIP

> Netop. Det er jo også det jeg skriver - jeg tror *ikke* det er ulovligt.

Ok - det var også blot for at præcisere.

Hr. Bjørn

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 08-02-02 21:50

> [...]
> køretøjet ikke uberettiget kan benyttes af andre..
>
> Hvorvidt dette betyder, at vinduet ikke må stå åbent på en bil med

Foranstaltninger er lig med: Man må ikke efterlade bilen med nøglen i. Så
kan man få en bøde.

Kurt

Fra : Ove Kristensen

Dato : 08-02-02 21:34

"Neuman" <neuman@hotmail.com> skrev i en meddelelse

[klip]
Jeg mener i sin tid at have lært, at det er ulovligt at forlade sit køretøj
ulåst.

Det er ikke ulovligt at forlade sin bil ulåst, men derimod er det forbudt at
lade tændingsnøglen sidde i tændingslåsen
hvis man forlader køretøjet.

Mvh
OveK.

Fra : Peter G C

Dato : 08-02-02 10:13

"Henrik" <hen@ri.k> skrev i en meddelelse

> Er det culpøst at efterlade sin bil på en rasteplads med halvåbent vindue,
> selvom den er låst?

Umiddelbart vil jeg svare ja. Men i hvilken sammenhæng spørger du?

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Henrik

Dato : 08-02-02 11:05

> Umiddelbart vil jeg svare ja. Men i hvilken sammenhæng spørger du?

Jeg mener, hvis nu der bliver stjålet noget fra handskerummet eller sædet
bliver sprættet op - er man så selv skyld i det?

Fra : Peter G C

Dato : 08-02-02 11:14

"Henrik" <hen@ri.k> skrev i en meddelelse

[klip]

> Jeg mener, hvis nu der bliver stjålet noget fra handskerummet eller sædet
> bliver sprættet op - er man så selv skyld i det?

Nej - men hvad taler vi om? Forsikring?

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Leif Poulsen

Dato : 08-02-02 22:14

> vindue, selvom den er låst?

Var det ikke nemmere at vi bare fik "historien"

Culpa er normalt et spørgsmål om man drages til ansvar over for trediemand .
Du bliver jo ikke ansvarlig over for dig selv fordi et vindue står åbent

Mon spørgsmålet går på om det er groft uagtsomt og dermed ikke dækket af en
forsikring (Forsikringsaftalelovens § 18) ????

Kaskoforsikring på bilen ?? / Indboforsikring ?? / Forskellige betingelser
!?!?!?!?

Leif