K&N Filter? ..er det godt eller skidt?
Fra : Miguel

Dato : 08-02-02 00:23

Er der nogen der ved noget om K&N luftfiltre? Filtrerer de dårligere end
standard luftfiltre?
Jeg tænker bare... mere luft igennem.... betyder det også mere skidt
igennem?
Min nye mc er forsynet med sådan et, og jeg syntes ikke jeg mangler effekt,
så hvis det på nogen måde skulle være skidt for mc'en skifter jeg gerne
tilbage til standard.

Miguel
Fireblade '98
(og Gpz750 '87)

Fra : Carsten

Dato : 08-02-02 08:30

"Miguel" <mj@miguel.dk> wrote in message
> Er der nogen der ved noget om K&N luftfiltre? Filtrerer de dårligere end
> standard luftfiltre?

Nej, det gør de absolut ikke !! I givet fald ville de fleste nok ikke spilde
de ekstra ca. 1K som sådan et koster mere end et standard.

> Jeg tænker bare... mere luft igennem.... betyder det også mere skidt
> igennem?

Hvis det blot var "mere luft igennem", så ville det være nemmere og
billigere helt at afmontere filteret. Nææh, et KN er skam olie'eret så det
filtrerer både stor støvfnug ved at disse ikke kan løbe igennem de tætte
masker, og det filtrerer samtidig microbiske amøber som hænger fast i olien.
Af samme grund skal et KN renses og re-olie'eres en gang i mellem - jeg
mener at det er for ca. hver 30-50tkm (tusind km for dem der ikke forstår
forkortelser

> Min nye mc er forsynet med sådan et, og jeg syntes ikke jeg mangler
effekt,
> så hvis det på nogen måde skulle være skidt for mc'en skifter jeg gerne
> tilbage til standard.

Et standard filter svarer temmelig meget til at trække noget lokumsrulle hen
over et stykke plastic og så montere det
Hvis jeg var dig ville jeg købe et KN rensekit (til ca. 130,-) og så gå
igang med en fuld rensning og re-olie'ering.

Carsten (med KN - altså på MC'en)

P.S. Hvis du skulle afmontere dit KN så ville du sandsynligvis også være
tvunget ud i en omdysning af din MC - især hvis KN-filteret er fulgt op af
en anden udstødning også.

Fra : Henry

Dato : 08-02-02 08:56

> Hvis jeg var dig ville jeg købe et KN rensekit (til ca. 130,-) og så gå
> igang med en fuld rensning og re-olie'ering.

Jeg ville først kikke på km tælleren, er det nødvendigt endnu, maskinen er
fra 98 så måske har den ikke kørt så langt (med K&N filter). Og så lige en
ting til sidst - DET ER FORBUDT AT BRUGE TRYKLUFT TIL AT RENSE MED!!!!!!!!!!

mvh
Henry (der altid har brugt K&N fremfor OEM filtre)

Fra : S@nd

Dato : 08-02-02 17:57

"Carsten" <carjak@wanadoo.dk> skrev i en meddelelse
> Hvis jeg var dig ville jeg købe et KN rensekit (til ca. 130,-) og så gå
> igang med en fuld rensning og re-olie'ering.
Mht. rensningen kan det gøres med petroleum el. (ikke stærke rensemidler).
Olieringen skal gøres med K&N-olie AFAIK.

Mvh.
S@nd

Fra : Armand

Dato : 08-02-02 21:35

S@nd <ape@mail1.stofanet.dk> skrev i en
> "Carsten" <carjak@wanadoo.dk> skrev i en meddelelse
> Mht. rensningen kan det gøres med petroleum el. (ikke stærke
> rensemidler). Olieringen skal gøres med K&N-olie AFAIK.

Er proceduren ikke:
- Opblødning med motorrens eller andet emulgerende middel
- Efterskylning med rigeligt af koldt vand "indefra og ud".
- Tørring.
- Imprægnering (sparsomt) med filterolie.

???

--
Armand.

Fra : Rasmus Rosenquist

Dato : 09-02-02 13:26

> Er proceduren ikke......

Da jeg kørte speedway, lagde man bare filteret i ajax-vand nogle timer. Så
skyllede man det, lod det tørre og sprayede med noget filterspray... Færdig!

Rasmus

Fra : Rasmus Rosenquist

Dato : 09-02-02 13:24

> Nej, det gør de absolut ikke !! I givet fald ville de fleste nok ikke
spilde
> de ekstra ca. 1K som sådan et koster mere end et standard.

Til Honda CX er det billigere end et originalt papirfilter.....

Rasmus

Fra : Armand

Dato : 09-02-02 18:48

Rasmus Rosenquist <fjernrasmus@fjernrovdyr.dk> skrev i en
> spilde
> Til Honda CX er det billigere end et originalt papirfilter.....

Jeg kender ikke priserne, så jeg har ikke villet opponere imod de
opstillede beløb; men nu du har fat i den ende, så vil jeg da mene at en
tusse er højt sat, bl.a fordi jeg gav 600,- for et temmeligt stort K&N
filter til min bil :-/

--
Armand.

Fra : Martin Sørensen

Dato : 10-02-02 00:11

> [...]
> opstillede beløb; men nu du har fat i den ende, så vil jeg da mene at en
> tusse er højt sat, bl.a fordi jeg gav 600,- for et temmeligt stort K&N

Louis tager 219DM for et K&N luftfilter til en CBR900RR, altså meget tæt på
de 1000,-.
Så helt ved siden af var det ikke.

Til noget så simpelt som en FZS600 Fazer koster det dog kun 85DM.

Til gengæld giver de en garanti på 1,8 mio km, så det burde også dække
cyklens levetid..

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Armand

Dato : 10-02-02 03:19

Martin Sørensen <mosREMOVE@laxity.dk> skrev i en
K&N
> Louis tager 219DM for et K&N luftfilter til en CBR900RR, altså meget
tæt på
> de 1000,-. Så helt ved siden af var det ikke.

Nu du nævner det så har jeg jo Louis' nyeste katalog, som jeg scorede
under "Hamburger Motorradtage" forrige weekend.
I år er priserne selvsagt i Øvro:

900RR'eren ér atypisk og næsten den dyrest mulige (kun overgået af VTR
(=dyrest á 860,- kr.!) og ZZR1100!)

> Til noget så simpelt som en FZS600 Fazer koster det dog kun 85DM.

For Fazeren er den aktuelle pris: 60,- (450,- kr). Og det generelle
prisleje er omkring 70,- (525,-kr), som for bl.a CBR 600!

Louis' egne uoriginale filtre følger ikke helt samme indbyrdes forskel;
men til sammenligning koster et til CBR 600 18,- (135,- kr.) hhv.
900RR's 25,- (180,- kr.).
For 600'erens vedkommende giver det så et forhold på lige under 1:4, og
da Louis' motobase ikke angiver serviceintervaller bliver jeg selv nødt
til at anslå Louis' papirfiltre til CBR'eren til kun at holde max.
15.000
km => K&N'et er tjent ind efter 60.000 km!!!

Men egentlig skal K&N ses som muligheden for den almene danske forbruger
der vil spare sig for sit værsteds evindelige montering af originalt
filter ved hvert andet service, og dér bliver prissammenligningen helt
anderledes!!!

--
Armand.

Fra : Jes Vestervang

Dato : 11-02-02 18:06

I et anfald af ekstremt overmod skrev Martin Sørensen:

> Til noget så simpelt som en FZS600 Fazer koster det dog kun 85DM.
(straf!)
--
mvh Jes Vestervang
ICQ#21146256 - DMCN#506 - http://the.subnet.dk

Fra : Martin Sørensen

Dato : 11-02-02 21:08

> (straf!)
> mvh Jes Vestervang

Jeg vidste, at du ville fange den.

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Jes Vestervang

Dato : 11-02-02 21:53

> Jeg vidste, at du ville fange den.

Jeg vidste at du sikkert havde mig i tankerne

--
mvh Jes Vestervang
ICQ#21146256 - DMCN#506 - http://the.subnet.dk
FZS600 - usimpel

Fra : S.G

Dato : 08-02-02 19:41

for at udnytte et KN-filter skal du have en potte med fri gennemgang
(ihvertfald sammenlignet med originalen), derudover skal dine kaburatorer
fixes både i nålen, dysen osv
så burde du kunne hente en del HK sammenlignet med original, samt få meget
bedre svar og følsomhed på gashåndtaget
Sebastian, Odense
RF400R (der kommer ud i uge8, hvis vejret holder)

Fra : Armand

Dato : 08-02-02 21:36

S.G <diller@mbox301.get2net.dk> skrev i en
> for at udnytte et KN-filter skal du have en potte med fri gennemgang
> (ihvertfald sammenlignet med originalen), derudover skal dine
> kaburatorer fixes både i nålen, dysen osv

Bedste udnyttelse af K&N filtre er da alene at man sparer indkøb af et
originalt filter hvert/hvert andet år!

--
Armand.

Fra : S.G

Dato : 08-02-02 22:58

klart klart er det det..
Men man skifter vel til dels osse for at få mere ydelse ud af motoren,
forudsat man kan opfylde de sidste 2 faktorer

Fra : origo@earthling.net

Dato : 08-02-02 23:46

"S.G" <diller@mbox301.get2net.dk> wrote in message

> Men man skifter vel til dels osse for at få mere ydelse ud af motoren,

Det skal man ikke regne med, for de fleste nyere maskiners vedkommende, er
det intet å hente. For å nevne noen eksempler: ZZR1100, R1, GSX-R1000, ingen
av dem får en nevneverdig gevinst ved K&N.

JS

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 08-02-02 23:30

Armand wrote:

> Bedste udnyttelse af K&N filtre er da alene at man sparer indkøb af et
> originalt filter hvert/hvert andet år!

Er de ikke temmelig dyre?. Og skal vedligeholdes?. Hvor meget kan man
spare i forhold til originalt filter?. Bemærk spørgsmålstegnet, ikke surt
opstød.

Ib Jakobsen

NIMBUS '39 med sidevogn
BSA M22 '39 twinport
BMW R80/7 engang med sidevogn

Fra : Armand

Dato : 08-02-02 23:53

Ib Jakobsen <senator@post.tele.dk> skrev i en

> Er de ikke temmelig dyre?. Og skal vedligeholdes?. Hvor meget kan man
> spare i forhold til originalt filter?. Bemærk spørgsmålstegnet, ikke
surt
> opstød.

Tjaeh:-/
Suzuki-ejere er sikkert de potentielt bedst stillede

Jeg har ikke umiddelbart eksempler på originale priser; men de fleste
får velsagtens også monteret uoriginale (á MC-Nøglens) når de står for
tur :-/

Uanset, så er bl.a Suzuki's papir-type filtre en fast udgift hele
modellens levetid (og dét må da kunne summe sig op?), hvor K&N er et
engangsbeløb!

--
Armand.

Fra : albert

Dato : 09-02-02 08:20

Jeg kan kun svare udfra de tyske priser:

KN Filter til CBR1000 = 500 + rensegrej = 100
Standard kopifilter = 150-180.
Originalt = ca. 450

Altså 4 kopi = 1 KN = 4 x 18.000 = 72.000km. Så den gode forretning her er
begrænset

mvh Albert

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 09-02-02 10:54

albert wrote:

> [...]
> Originalt = ca. 450
>
> Altså 4 kopi = 1 KN = 4 x 18.000 = 72.000km. Så den gode forretning her er

Tænkte det nok. Da jeg skrev originalt, mente jeg da og original type. Det er
pebernødder der kan spares.

Fra : Mads Lund

Dato : 09-02-02 11:02

> Bedste udnyttelse af K&N filtre er da alene at man sparer indkøb af et
> originalt filter hvert/hvert andet år!

Ja og så passer sådan et orginal filter så dårligt når man har turbo på

Men f.eks kawa kører med skumfilter, som blot skal renses med jævne
mellemrum.

Mads Lund
Ninja9RT

Fra : Claus Ruglund Jakobs~

Dato : 10-02-02 01:21

> Men f.eks kawa kører med skumfilter, som blot skal renses med jævne
> mellemrum.

Min kære lille 250'er honda har også et skumfilter man bare kan vaske og så
smøre det ind i gearolie(!) ifølge instruktionsbogen...

Claus Jakobsen
honda mvx 250f

Fra : Claus Rittig

Dato : 10-02-02 17:35

"Claus Ruglund Jakobsen" <claus_jakobsen@*pleasedontspam*get2net.dk> skrev i
en meddelelse news:S4j98.157$T_5.3846@news.get2net.dk...

> Min kære lille 250'er honda har også et skumfilter man bare kan vaske og

> smøre det ind i gearolie(!) ifølge instruktionsbogen...

Ja, og det er sådan set også rigtigt nok... Men gearolie har bare den
kedelige egenskab at det lige så stille løber af filteret igen, filterolie
er meget bedre. Hvis du bruger gearolie, så skal du nok bruge så tyk olie
som muligt, SAE 80-90 eller sådan noget, for at det bliver der så længe som
muligt.

Rittig

Fra : Miguel

Dato : 10-02-02 17:25

Tak for de gode svar.
Jeg må vist hellere beholde det på.
Den har kun kørt 600km med K&N filteret på, så der går jo lang tid før det
skal renses.
Mht. omdysning, så fik den Dyno-jet kit og Leovinci titanium slip-on på
samtidig med at den fik K&N, så alt skulle vist være i orden.
Den gamle ejer påstod at den nu havde 148HK på krumtappen, men det er vist
lidt af en røver historie, da den har 130 originalt.
Men det må jeg jo få målt når jeg får den på gaden en gang i marts.
Jeg købte den i september sidste år (importeret fra tyskland), og satte den
til til opbevaring hos en forhandler... det er godt nok hårdt at stille en
nykøbt kværn væk i et halvt år når man lige har købt den. snøft. Men nu er
der jo ikke langt igen

Miguel
Fireblade '98
(og Gpz750 '87)