Server i frostvejr
Fra : Jens Rex Bræmhøj

Dato : 08-02-02 00:37

Hvordan har computere det egentlig med frostvejr?

Jeg skal flytte om et par måneder, og jeg håber lidt på at jeg kan finde en
lejlighed med tilhørende skur, så jeg kan stille min server derud. Der kan
jo godt blive ganske koldt sådan et sted i de mørke måneder. Men den fylder
og larmer lidt voldsomt indendøre.

Umiddelbart kan jeg ikke forestille mig at der skulle være nogen problemer,
men jeg ville lige være sikker og rådspørge mig hos ekspertpanelet.

PS: Glæder mig til at slippe ud af det her fængsel - også kaldet et
kollegieværelse.

--
Venlig hilsen...
- Jens Rex Bræmhøj

Fra : Kasper Carøe Olsen

Dato : 08-02-02 04:06

Uden at kunne redegøre for de nærmere fysiske grænseværdier, så skaber kulde
og varme komponenter.......KONDENS! Og det er ikke godt - faktisk er det så
kritisk og skidt at du skulle tage at holde dig fra det! :)

/Kasper

Fra : Jens Rex Bræmhøj

Dato : 08-02-02 08:48

> [...]
> og varme komponenter.......KONDENS! Og det er ikke godt - faktisk er det

> kritisk og skidt at du skulle tage at holde dig fra det! :)

Nu kan jeg på ingen måde prale af at være ekspert i fysik, men jeg troede at
kondensproblemet opstod når man havde en kold dims inde i varmen. F.eks.
hvis man peltier-køler sin CPU uden at isolere ordentligt.

Men ude i kulden vil harddiske, og CPU'er og hvad har vi jo være varmere end
omgivlserne.

Eller hvad?

Fra : Lene Teglborg

Dato : 08-02-02 12:38

Hej Jens !

Din antagelse vedr. kondens er fuldstændig korrekt. ( det er jo også meget
sjældent, at kondensvandet driver ned af radiatorerne om vinteren ).
Det er nærmere fugt fra dis og lign., der kan skabe problemer ( afhængigt af
hvor tæt dit skur er ). Kulden tror jeg ikke vil være et problem, hvis din
server kører altid (giv den et dækken på hvis det fryser ekstremt meget). Et
muligt problem er overophedning om sommeren.

Venlig hilsen Erland

Fra : Hans Pedersen

Dato : 08-02-02 12:40

On Fri, 8 Feb 2002 08:47:32 +0100, "Jens Rex Bræmhøj"
<nospam@fuckup.dk> wrote:

>Men ude i kulden vil harddiske, og CPU'er og hvad har vi jo være varmere end
>omgivlserne.

Ja, men glem ikke luftfugtigheden... Jeg ville ikke turde gøre det...

--
Hans Pedersen
http://h2ns.dk | ICQ# 9178476

Fra : Henning

Dato : 08-02-02 21:38

>Men ude i kulden vil harddiske, og CPU'er og hvad har vi jo være varmere end
>omgivlserne.
>
>Eller hvad?

Mjo - lige indtil den dag strømmen går mens du ikke er hjemme...

Henning
hsb@FJERNESimage.dk

Fra : Claus Lund

Dato : 09-02-02 12:29

>Men ude i kulden vil harddiske, og CPU'er og hvad har vi jo være varmere end
>omgivlserne.

Jeps. Jeg har selv en server kørende i et stålskab i min lade. Der har
den stået i et par år, uden det har givet problemer.

Skabet er uisoleret stålplade på 2 -3 mm tykkelse, og så er det
rimeligt stort. I den varme periode i sommer nåede temperaturen i
skabet op på ca. 30 grader max. Men på et tidspunkt skal der nok
monteres en ventilator med en termostat... for en sikkerheds skyld. I
vinter med pæn frost var der heller ingen problemer - hverken med
kondens eller for lave temperaturer.

Fordelen ved et stort solidt skab er selvfølgelig også, at det ikke
bliver stjålet sådan lige uden videre og så er det da dejligt med
plads til skærm, tastatur, CD'ere osv.

Mvh Claus

Fra : Jan Jensen

Dato : 10-02-02 09:56

> Jeps. Jeg har selv en server kørende i et stålskab i min lade. Der har
> den stået i et par år, uden det har givet problemer.

Jeg har nu haft min server på et uisoleret loft i ca. 2 år uden nogen
problemer,
og så er den jo helt lydløs
Jeg har lagt et stykke plastic løst over, for at beskytte mod evt. smådryp
fra
taget og lign.

Men som sagt virker det fint med både -10 grader og + 50 grader!

Venlig hilsen Jan Jensen

Fra : Martin Mann

Dato : 11-02-02 18:42

Jens Rex Bræmhøj wrote:

> Hvordan har computere det egentlig med frostvejr?

Med alt sådan noget computer grej, står der i manualen nogle værdier for
bla temperatur og luftfugtighed man bør overholde. Umiddelbart ville jeg
ikke turde, selvom der er er mange der har skrevet med deres gode
erfaringer.

Du _kunne_ jo gøre noget lignende Claus Lund. Byg en kasse på 1-1,5
kubikmeter af krydsfiner el. lign. og isoler den! Den kunne laves med
en af siderne hængslet op så du også kunne komme ind i den [ du vil
takke mig senere *s* ] ...

Evt kunne du installere en blæser og et lille varmelegeme [ eller en
100W pære - En stor del går alligevel til varme ] og så en termostat der
tænder pæren når det er koldt, eller blæseren når det er varmt. Voila
presto! - Et fattigmands server rum med air-con :P

Hold da op, jeg bliver helt kreativ ...

Mvh
Martin Mann

PS.: Jeg mente det faktisk lidt seriøst. Tag dine kunstneriske frihedder
*s*