OS X Powerbook iBook
Fra : Henry Lerche

Dato : 07-02-02 23:44

På Apples website står følgende :
------------------------------------
To use Mac OS X, you will need an iMac, iBook, Power Mac G3, Power Mac G4,
Power Mac G4 Cube, PowerBook G3, or PowerBook G4 computer with at least
128MB of physical RAM. Mac OS X does not support the original PowerBook G3
or processor upgrade cards.

Jeg overvejer at købe en brugt iBook eller Powerbook, er der nogen som kan
fortælle hvad der er tilrådeligt for at den skal kunne kører OS X ??

Er de 128 Mb ram nok eller er det en lodret løgn ??

Hvad menes der med at Mac OS X ikke understøtter original PowerBook G3 eller
processor upgraderings kort ??

jeg har ikke før arbejdet med Mac håber nogen vil hjælpe/råde

Mvh.
Henry Lerche

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 08-02-02 00:15

Henry Lerche <webmaster@sakskobing.net> wrote:

> [...]
> fortælle hvad der er tilrådeligt for at den skal kunne kører OS X ??
>
> Er de 128 Mb ram nok eller er det en lodret løgn ??

Der er nok, men du vil opleve swapperi hvis du kører flere programmer
samtidig. 256MB er anbefalelsesværdigt og 384-512MB er fint. Mac OS X er
et svin mht. RAM forbruget hvilket skyldes windowmanageren - Som alle
*nix'er er kan man med Mac OS X aldrig få for lidt RAM.

> Hvad menes der med at Mac OS X ikke understøtter original PowerBook G3 eller
> processor upgraderings kort ??

Henholdsvis den "firkantede" powerbook G3 (250MHz og 12" TFT) og diverse
opgraderede powermacs som eks. Powermac/Performa
44/54/55/64/65/75/76/85/86/95/9600

> jeg har ikke før arbejdet med Mac håber nogen vil hjælpe/råde

ok, du skal søge for at få en mac med enten ATI Rage 128, ATI Radeon,
Nvidia GF2 MX eller GF3 grafikkort. Rage2 og RagePro grafikchippenen fra
følgende modeller er ikke acceleret under Mac OS X og bliver det heller
ikke:

PowerMac G3 233/266/300/333 (beige)
PowerBook G3 233/250/266/292/300MHz m. SCSI/ADB/Seriel (Wallstreet)
PowerBook G3 333/400MHz m. USB/SCSI (Lombard)
iMac 233/266/333MHz (Original)
iBook 300/366MHz

Derfor kan ovenstående maskiner ikke anbefales til Mac OS X, selvom de
er officielt understøttede. Kun følgende modeller kan anbefales:

PowerMac G3 300/350/400/450/500MHz m. USB/Firewire (B&W, Blå/hvid)
PowerMac G4, alle modeller
PowerBook G3 400/500MHz m. USB/Firewire (Pismo)
PowerBook G4, alle modeller
iMac 350/400/450/500/600/700MHz m. Firewire (Rebirth)
iMac 700/800MHz m. TFT (iMac 2)
iBook 366/466Mhz m. USB/Firewire
iBook 500/600MHz m 2xUSB/Firewire

Kort sagt du skal sikre dig at den kommende iBook eller PowerBook har
Firewire on-board...

<icq:131382336>

Fra : Henry Lerche

Dato : 08-02-02 00:55

> Kort sagt du skal sikre dig at den kommende iBook eller PowerBook har
> Firewire on-board...

Tak for det...

Hmm det er sjovt nok også dem som er dyrest og det er jo efter din
forklaring nemt at forstå.

Lige en ting mere, der er vel intet i vejen for at koble en MAC på et
netværk og share med andre maskiner som Win-Pc eller Linux

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 08-02-02 01:46

Henry Lerche <webmaster@sakskobing.net> wrote:

> Hmm det er sjovt nok også dem som er dyrest og det er jo efter din
> forklaring nemt at forstå.

en brugt 500MHz iBook kan fås for ca. 10000kr - hvad havde du regnet med
at ofre?

> Lige en ting mere, der er vel intet i vejen for at koble en MAC på et
> netværk og share med andre maskiner som Win-Pc eller Linux

under mac OS X: nej, der er både smb og nfs klient inkluderet.

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen... snart på iceBook, igen

<icq:131382336> Husk at stemme, forudsat i sætter krydset ved liste B!

Fra : Henry Lerche

Dato : 08-02-02 21:03

> en brugt 500MHz iBook kan fås for ca. 10000kr - hvad havde du regnet med
> at ofre?

Jamen ca der omkring 10.000 dog kan jeg se at jeg ved at ofre lidt mere ca
2-3.000 faktisk kan få en Powerbook 500mhz med 15.2 skærm og over 300 mb
ram... så jeg er lidt i tvivl for så er jeg samtidig oppe på en pris hvor
man faktisk kan få en rimelig god NY pc-notebook også....såå deet .-)

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 08-02-02 21:20

> Jamen ca der omkring 10.000 dog kan jeg se at jeg ved at ofre lidt mere ca
> 2-3.000 faktisk kan få en Powerbook 500mhz med 15.2 skærm og over 300 mb
> ram...

Du finder ikke en PB G4 500 for 13000kr

> så jeg er lidt i tvivl for så er jeg samtidig oppe på en pris hvor
> man faktisk kan få en rimelig god NY pc-notebook også....såå deet .-)

Du skal ikke vælge en Mac pga. prisen - vælg den fordi du vil have en
Mac OS X computer.

<icq:131382336>

Fra : Michael Holm

Dato : 09-02-02 20:14

> Du finder ikke en PB G4 500 for 13000kr
selvom vi på arbejdet, var heldige da officeline havde udsalg for nylig,
der fik vi en PB G4 400 for 6990 kr. ex. moms !

--
Michael Holm
http://ki-aikido.homepage.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 10-02-02 01:27

Michael Holm <kiaikidoREMOVE@mac.com> wrote:

> selvom vi på arbejdet, var heldige da officeline havde udsalg for nylig,
> der fik vi en PB G4 400 for 6990 kr. ex. moms !

det var vist årets kup.., brugt demo, refurbished eller restlager?

de har lige haft en refurbished 500MHz til 18000kr

<icq:131382336>

Fra : Michael Holm

Dato : 10-02-02 13:04

> det var vist årets kup.., brugt demo, refurbished eller restlager?

refurbished !

Chefen sagde jeg skulle byde på den på deres online salg, (jeg gik efter
en imac) hna mente det var en af de ældre sorte powerbooks, han syntes
vi skulle havde den da den havde en større skærm en de nye iBooks ! Vi
troede først det var en fejl da vi fik den - LOL

> de har lige haft en refurbished 500MHz til 18000kr

--
Michael Holm
http://ki-aikido.homepage.dk
mobilos 2125 1471
*Snow and Titan*

Fra : Henry Lerche

Dato : 10-02-02 01:40

> Du finder ikke en PB G4 500 for 13000kr

Du har ret det var 13.500,-

Annonce fra www.dba.dk
Machintosh Powerbook G4, 500 Mhz, 512 ram, 20 Gb HD, 15" skærm, DVD,
brænder, taske, ekstra mus, kr 13.500 Kr. 13.500 (Trykt Vest torsdag
07-02-2002)

Fra : Henrik Münster

Dato : 10-02-02 16:50

> [...]
> Machintosh Powerbook G4, 500 Mhz, 512 ram, 20 Gb HD, 15" skærm, DVD,
> brænder, taske, ekstra mus, kr 13.500 Kr. 13.500 (Trykt Vest torsdag

Hvis den altså eksisterer. Der har jo været annoncer med meget billige
PowerBooks i Den Blå Avis, hvor sælgeren ville have penge på forhånd.
Det lugtede langt væk af svindel, og det var omtalt bl.a. her i gruppen
for nogle måneder siden.
--
Henrik Münster
Esbjerg, Danmark

Fra : Henry Lerche

Dato : 10-02-02 20:22

> [...]
> PowerBooks i Den Blå Avis, hvor sælgeren ville have penge på forhånd.
> Det lugtede langt væk af svindel, og det var omtalt bl.a. her i gruppen

Måske har du ret, jeg har ringet på den flere gange og møder blot et svar om
at det opkaldte nr. ikke har nogen svarer...
Anyway jeg har så lørdag købt følgende:
Apple iBook (Dual-USB), 500MHz, 384Mb ram, 10Gb HD, 12.1" LCD,
DVD-afspiller, 7mdr gl., inkl. Apple Pro Mouse for 10.000,-

Fra : Henrik Münster

Dato : 10-02-02 20:52

> [...]

> Apple iBook (Dual-USB), 500MHz, 384Mb ram, 10Gb HD, 12.1" LCD,
> DVD-afspiller, 7mdr gl., inkl. Apple Pro Mouse for 10.000,-

Tillykke med den Jeg håber, du bliver glad for den. Jeg kan selv
ikke rigtigt beslutte mig for, om jeg vil købe en iBook eller en iMac.
--
Henrik Münster
Esbjerg, Danmark

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 10-02-02 21:15

muenster@esenet.dk (Henrik Münster) writes:

> Tillykke med den Jeg håber, du bliver glad for den. Jeg kan selv
> ikke rigtigt beslutte mig for, om jeg vil købe en iBook eller en iMac.

Overvej den baerbare. Jeg ved ikke hvordan du arbejder bedst, men en
baerbar tillader dig at vaere sammen med familien selvom de ser noget
i fjernsynet du ikke gider. Dette i modsaetning til at "Far er gaaet
i computerrummet og han arbejder".

Det har jeg meget glaede af her.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Henrik Münster

Dato : 10-02-02 23:09

Thorbjørn Ravn Andersen <ravn@mac.com> wrote:

> [...]
> baerbar tillader dig at vaere sammen med familien selvom de ser noget
> i fjernsynet du ikke gider. Dette i modsaetning til at "Far er gaaet

Jeg har netop tænkt på samme måde. Mit primære arbejde er bare tekst, og
så skal man helst have et godt tastatur og en nogenlunde skærm. Jeg
frygter, at det kan knibe med en iBook. Desuden er der det med
hastigheden, når vi nu er ved at gå over til Mac OS X. Man får jo noget
mere computerkraft for pengen i en stationær.
Jeg er glad for at høre folks erfaringer. Der er endnu ikke
nogen, der har skrevet, at de har fortrudt at de fik en bærbar.
--
Henrik Münster
Esbjerg, Danmark

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 11-02-02 00:34

muenster@esenet.dk (Henrik Münster) writes:

> Jeg har netop tænkt på samme måde. Mit primære arbejde er bare tekst, og
> så skal man helst have et godt tastatur og en nogenlunde skærm. Jeg

Det er som bekendt en smagssag. Til stationære PC'ere insisterer jeg
på at få et IBM-tastatur med klik og ingen windowstaster, men jeg er
mere fleksibel med bærbare. Nu har jeg brugt den her PowerBook (som
jeg godt ved ikke er en iBook) intensivt i 1,5 måned og jeg synes den
er fuldt ud på højde med en billig stationær. Skærmen er rigtig god
og lysstærk og tastaturet er helt ok. Om det holder til rigtigt
intenst skriveri kan jeg ikke vurdere endnu, men det virker som om det
er robust nok.

> frygter, at det kan knibe med en iBook. Desuden er der det med
> hastigheden, når vi nu er ved at gå over til Mac OS X. Man får jo noget
> mere computerkraft for pengen i en stationær.

Hvis dét er kriteriet, så køb en saml-selv PC over nettet og få et
larmende monster. Til tekstredigering kan du sagtens klare dig med
stort set ingenting (med mindre du insisterer på word med trommer og
piber), og her er en bærbar rar. Hvis den ikke laver noget, kan den
endda være 99% lydløs.

Til gengæld skal du også være forberedt på at den kan blive værdiløs
meget, meget hurtig. Især hvis skærmen ryger.

> Jeg er glad for at høre folks erfaringer. Der er endnu ikke
> nogen, der har skrevet, at de har fortrudt at de fik en bærbar.

Formentlig nok fordi hvis man betaler den merpris det koster, så har
man nok også overvejet sagen grundigt.

Jeg skrev mit speciale på min første bærbare. Det har jeg siden
anbefalet til andre - det var en enorm styrke at man ikke var bundet
til sit specialekontor.

Måske skulle du have en bærbar på prøve for at se om det er noget
først?

Vær herudover opmærksom på at vægt og batteritid er vigtige parametre.

Held og lykke med nyindkøbet.

Fra : Henrik Münster

Dato : 11-02-02 23:50

Thorbjørn Ravn Andersen <ravn@mac.com> wrote:

> Hvis dét er kriteriet, så køb en saml-selv PC over nettet og få et
> larmende monster.

Jamen netop larmen er noget af det øverste på min prioriteringsliste.
Jeg er så træt af min gamle iMac med larmende blæser. Det øverste punkt
på listen er et godt styresystem, og her foretrækker jeg Mac OS (incl. X
som det bliver fremover).

> Til tekstredigering kan du sagtens klare dig med stort set ingenting (med
> mindre du insisterer på word med trommer og piber), og her er en bærbar
> rar. Hvis den ikke laver noget, kan den endda være 99% lydløs.

Jo, du har ret i, at tekst ikke kræver så megt. Men jeg bruger den jo
ikke kun til ren tekst. Jeg vil også gerne kunne surfe på nettet og det
indebærer film, streaming, Flash-animationer og den slags. Desuden er
Mac OS X vist ret krævende. Børnene vil jo også gerne kunne spille et
spil i ny og næ. Jeg taler ikke om de nyest om mest krævende.

> Måske skulle du have en bærbar på prøve for at se om det er noget
> først?

Jeg har en fem år gammel - nej, seks år gammel PowerBook 5300cs. Den
brugte jeg meget, da den var ny, og det gik faktisk fint. Jeg har derfor
prøvet at leve med en bærbar. Det havde mange fordele. Mit behov for at
kunne rejse med den er bare ikke så stort som dengang. Derfor er jeg i
tvivl, da man får meget mere computer for pengene i f.eks. en iMac G4.
--
Henrik Münster
Esbjerg, Danmark

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 12-02-02 00:02

> [...]

> Mac OS X vist ret krævende. Børnene vil jo også gerne kunne spille et
> spil i ny og næ. Jeg taler ikke om de nyest om mest krævende.

På PowerBooken går blæseren i gang når CPU'en laver noget over en
længere periode, eller hvi man har den for længe på dynen. Ellers er
den ganske tavs. Den kan sagtens trække alt det sjove.

Men de nye iMacs er søde. Prøvede at lokke min kollega til at se dem
- men han er glad for sin gode gamle Redhat 7.2 PC.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 12-02-02 00:14

In article <kky9hzpqqx.fsf@mimer.null.dk>,
ravn@mac.com (Thorbjørn Ravn Andersen) wrote:

> Men de nye iMacs er søde. Prøvede at lokke min kollega til at se dem
> - men han er glad for sin gode gamle Redhat 7.2 PC.

Bør du så ikke vise ham Mac OS X?

<icq:131382336>

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 12-02-02 00:23

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> writes:

> Bør du så ikke vise ham Mac OS X?

Så længe Emacs ikke kører lige så godt som under Linux, er det ikke
interessant. Herudover vil han gerne have Oracle på sin
udviklingsmaskine.

Næste år måske.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 12-02-02 00:37

In article <kku1snpprh.fsf@mimer.null.dk>,
ravn@mac.com (Thorbjørn Ravn Andersen) wrote:

> Så længe Emacs ikke kører lige så godt som under Linux, er det ikke
> interessant.

kører xemacs ikke fint?

> Herudover vil han gerne have Oracle på sin udviklingsmaskine.

ok

<icq:131382336>

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 12-02-02 00:55

> kører xemacs ikke fint?

Ikke checket. Der er en vis forskel (for feinschmeckere) på de to Emacs versioner.

Herudover ville jeg gerne have en non-X Gui. Jeg synes ikke
klisterværket med XFRee86 er optimalt.

> ok

Det er ellers noget der trækker tænder ud. Især hvis man aktiverer
Java i selve databasen. Så er 512 Mb ram kun lige nok.

Men det er en anden historie.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 15-02-02 21:54

> kører xemacs ikke fint?

Selvom jeg har haft OS X i 10 måneder, så er jeg ikke ligefrem blevet
dus med Unix'en.

Jeg har for sjovs skyld prøvet at installere Xemacs vha. Fink og det gik
da fint (meddelte den), men vån' starter man den? Terminalen kender ikke
xemacs, den er ikke i /Applications og jeg kan ikke finde den i /sw. Jeg
har også prøvet fra OroborOSX og det virker heller ikke...

(det er garanteret tæskenemt og så ligner jeg en idiot...)

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 12-02-02 01:19

ravn@mac.com (Thorbjørn Ravn Andersen) writes:

> Så længe Emacs ikke kører lige så godt som under Linux, er det ikke
> interessant.

Ja, hvad pokker er der med Emacs under OSX? Jeg forsøgte forgæves at
lære den at håndtere danske tegn ved at trække på min .emacs fra
Linux, men ak...

-j

--
Uwaga! Skoddede min sidste smøg d. 26.07.01.
Det var en transylvansk "Snagov".

Fra : Henrik Münster

Dato : 12-02-02 00:51

> [...]

> længere periode, eller hvi man har den for længe på dynen. Ellers er
> den ganske tavs. Den kan sagtens trække alt det sjove.

Lyder godt, men hvilken PowerBook er det nu lige, du har. Jeg er lidt
glemsom her sent på aftenen. Jeg tænker jo på at købe en iBook 600. Og
bruger du Mac OS X.
--
Henrik Münster
Esbjerg, Danmark

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 12-02-02 01:00

> [...]

> Lyder godt, men hvilken PowerBook er det nu lige, du har. Jeg er lidt
> glemsom her sent på aftenen. Jeg tænker jo på at købe en iBook 600. Og

Det er en 500 MHz PowerBook G4 (den grå) med ekstra RAM (kan
anbefales). En model fra efteråret. Skal man arebjde meget på den,
er en ektern mus en velsignelse.

Jeg bruger Mac OS X - jeg skulle bruge en Unixmaskine. Grundlæggende
er jeg imponeret - det er et godt system Apple har skruet sammen.

Fra : Andreas N Rasmussen

Dato : 12-02-02 11:31

Thorbjørn Ravn Andersen <ravn@mac.com> wrote:

> Det er en 500 MHz PowerBook G4 (den grå) med ekstra RAM (kan
> anbefales). En model fra efteråret. Skal man arebjde meget på den,
> er en ektern mus en velsignelse.

Nogen der ved hvordan de nye (550/667) opfører sig varmemæssigt? Jeg går
med tanker om at anskaffe mig en sådan når næste omgang kommer
(formeentlig engang til sommer).

anr

"Ah, 206 bones, 50 miles of small intestine, full, pouting lips.
Why, this fellow is less a snowman - than a god."
-Montgomery Burns

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 12-02-02 23:17

Andreas N Rasmussen <anrNOTPART@OFMAILmac.com> wrote:

> Nogen der ved hvordan de nye (550/667) opfører sig varmemæssigt? Jeg går
> med tanker om at anskaffe mig en sådan når næste omgang kommer
> (formeentlig engang til sommer).

Kan kun udtale mig om 550'eren. Og det er naturligvis en subjektiv
iagttagelse (jeg har ikke målt eller noget).

Varmen er ikke særlig stærk. Den koncentrerer sig om feltet omkring
on/off knappen i øverste højre hjørne. Blæseren kører faktisk også ret
sjældent.

Men 667'eren genererer vist mere varme, i hvert fald har jeg konstateret
på en kammerats 667 at blæseren kører oftere.

--
venlige hilsner, Mich. Ottosen

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 12-02-02 01:17

ravn@mac.com (Thorbjørn Ravn Andersen) writes:

> Men de nye iMacs er søde. Prøvede at lokke min kollega til at se
> dem - men han er glad for sin gode gamle Redhat 7.2 PC.

Kunne du ikke friste ham med at fortælle ham, at Yellow Dog Linux
bygger på Red Hat (synes selv det var lidt hyggeligt, da jeg opdagede
at den forstod xconfigurator)? Ellers er SuSE altså mam.

Hvad kører du forresten selv på din maskine?

-j

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 12-02-02 10:29

Janus Sandsgaard <janus@netcetera.dk> writes:

> Kunne du ikke friste ham med at fortælle ham, at Yellow Dog Linux
> bygger på Red Hat (synes selv det var lidt hyggeligt, da jeg opdagede
> at den forstod xconfigurator)? Ellers er SuSE altså mam.

Til de ting vi laver, har iMac absolut ingen softwaremæssige fordele
frem for en PC. Hele fidusen set fra vores side, skulle være at få en
maskine hvor hardwareleverandøren understøtter Unix, og den ide går
fløjten hvis man begynder på sjove LInuxinstallationer.

> Hvad kører du forresten selv på din maskine?

Mig? Det er da vist ingen hemmelighed at det er OS X, hvor jeg
udvikler i Java. I Linux-regi bruger jeg Mandrake 8.1 fordi det
understøttede SMP på min PC, samtidigmed at have al den software jeg
skulle bruge.

Java til OS X er ikke en hurtigløber, men kan bruges.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 15-02-02 21:54

Henrik Münster <muenster@esenet.dk> wrote:

> [...]
> Jeg er så træt af min gamle iMac med larmende blæser. Det øverste punkt
> på listen er et godt styresystem, og her foretrækker jeg Mac OS (incl. X

Jamen, så skal du bare have fat i en Cube... G4 processor og helt
lydløs. Lækkert!

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 11-02-02 17:23

> [...]

> tekst, og så skal man helst have et godt tastatur og en nogenlunde
> skærm. Jeg frygter, at det kan knibe med en iBook.

At dømme ud fra de gange jeg har rbejdet lidt på min kærestes iBook er
det altså OK mam, som bedst kan sammenlignes med min egen Pismo: Godt
tastatur, rar skærm (som godt nok er en kende mindre end man måske er
vnt til) - og så er den utrolig bærbar og virker OK robust.

> Jeg er glad for at høre folks erfaringer. Der er endnu ikke nogen,
> der har skrevet, at de har fortrudt at de fik en bærbar.

Klart ikke, selvom det ind i mellem er en stor oplevelse at sidde ved
et svin af en PC med 17" skærm og hamre løs i en gammelt IBM "klik"-
tastatur til 25 kr. fra Brick Elektronic.

-j

Fra : Poul Skovmand Thingh~

Dato : 11-02-02 18:24

"Henry Lerche" <webmaster@sakskobing.net> wrote in message

> [...]
> Apple iBook (Dual-USB), 500MHz, 384Mb ram, 10Gb HD, 12.1" LCD,
> DVD-afspiller, 7mdr gl., inkl. Apple Pro Mouse for 10.000,-

Jeg bor i Brabrand og har forsøgt at ringe til nummeret. Jeg synes det kunne
være sjovt at se, om det er den tidligere omtalte falske sælger eller ej.
Jeg kunne møde fysisk op og evt. tage den med (hvilket jeg måske ville, ved
det ikke helt). Men stadig er der ingen, der svarer.
Og nummeret kan jeg ikke finde et navn på i mobilbogen. Pludselig blev jeg
hundeangst for, at det er et af de numre, som snupper et større beløb ved
hvert opkald...
Hvis han eller hun er en rigtig fusker!?
Heldigvis bor jeg på kollegie med stort telefonanlæg, hvor man har en saldo,
som man kan tjekke hele tiden. Og der ædes kun cirka en halv krone pr.
opkald.
Var der dengang nogen, som ville møde fysisk op hos den falske sælger? I så
fald gider jeg ikke forfølge det, hvis der var nogen, der gjorde det
dengang.

-PST