Pris på bobehandling
Fra : Basse

Dato : 07-02-02 16:27

Hejsa !

Er der nogen her der ved, hvad man kan forvente, det kommer til at koste, at
få en advokat til tage sig af et dødsbo (være bobestyrer) ?

Boet er meget enkelt, der er kun en livsarving og der foreligger testamente,
som tydeligt siger, at denne livsarving er enearving. Boets aktiver består
af lidt indestående i banken og en ejerlejlighed. Salget af lejligheden
varetages af en ejendomsmægler. Der er ingen passiver i boet. Alt i alt vil
jeg mene, at behandlingen af boet ikke kræver mange timers arbejde af
advokaten/sekretæren, da det jo er en rutine opgave for dem.

Hvis der er nogen, der har en idé om prisnivauet, ville jeg være glad for at
høre om det.

På forhånd tak for hjælpen.

Mvh. Rebekka

Fra : Ole

Dato : 07-02-02 20:04

"Basse" <garp@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> advokaten/sekretæren, da det jo er en rutine opgave for dem.
>
> Hvis der er nogen, der har en idé om prisnivauet, ville jeg være glad for

Et dødsbo med hus (var solgt på forhånd) skulle advokaten have 25.000 kroner
!!!!!
Alt hvad der lugter af dødsbo koster mange penge, lige fra bedemanden til de
andre hajer

Fra : Erik G Christensen

Dato : 07-02-02 22:50

Ole wrote:
> [...]
> !!!!!
> Alt hvad der lugter af dødsbo koster mange penge, lige fra bedemanden til de

Nå, lidt skævt formidlet, men ring til dit lokale landbrugscenter.

--
Regards Erik G. Christensen
Adviser for danish farmers, economy

Fra : Michael Harboe

Dato : 08-02-02 23:59

"Erik G Christensen" <egc@post1.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Nå, lidt skævt formidlet, men ring til dit lokale landbrugscenter.

Øhhhhhhhhhhhhhhhhh...........Jeg forstod ikke på spørgeren, at det skulle
være en gammel gris, som var afgået ved døden.

De bedste hilsener

Michael

Fra : Erik G Christensen

Dato : 09-02-02 00:51

Michael Harboe wrote:

> Øhhhhhhhhhhhhhhhhh...........Jeg forstod ikke på spørgeren, at det skulle
> være en gammel gris, som var afgået ved døden.

Næ, det er den jo ikke
Den hyler endnu...

Fra : JBH

Dato : 07-02-02 23:18

Har selv oplevet dødsfald, hvor en bobestyrer blev anvendt

Indtil boet var behandlet gik alt gennem ham. Post, alle regninger fra
diverse selskaber (el vand, telefon mv.) Dem som kunne siges op, blev det
sælfølgelig. Han undersøgte mht arvinger og evt. livsforsikringer osv. osv

Tidsmessigt forløb det sig vel over et halvt år, indtil huset var solgt. Vi
havde 3-4 møder a' ca 1 time med bobestyreren

Regningen fra ham var på 40.000 kr.

Jeg syntes det var dyrt, men hvad var alternativet ?

Fra : Arne Feldborg

Dato : 07-02-02 23:37

"Basse" <garp@get2net.dk> skrev Thu, 7 Feb 2002 16:27:26 +0100

> [...]
>jeg mene, at behandlingen af boet ikke kræver mange timers arbejde af
>advokaten/sekretæren, da det jo er en rutine opgave for dem.

Hvorfor ikke selv gøre det, som privat skifte.?

Det er faktisk en overkommelig opgave, og skifteretten har de nødvendige
formularer og giver også vejledning i hvordan de skal udfyldes.

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Basse

Dato : 08-02-02 12:21

Arne Feldborg <feldborg@haunstrup.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:ab066u4m7vfak4anaj4gla8eh69stl018b@sunsite.dk...
> "Basse" <garp@get2net.dk> skrev Thu, 7 Feb 2002 16:27:26 +0100
>
> Hvorfor ikke selv gøre det, som privat skifte.?

Tro mig det ville jeg også gerne have gjort, da jeg i forvejen har lidt
viden om dødsboer, men desværre er det indført i testamentet, at den advokat
eller hans efterfølger (søn), som har været med til at udfærdige testamentet
i sin tid skal bestyre boet medmindre han selv vælger at overdrage boet til
arvingen til privat skifte. Da vi henvendte os til advokaten (nu sønnen)
syntes han sjovt nok ikke, at det var nogen god ide med privat skifte og
forklarede noget om en masse nye regler, der var kommet, som gjorde det
næsten umuligt med privat skifte. Da det jo desværre er indført i
testamentet, at det er ham der bestemmer, kunne vi ikke rigtigt gøre noget
ved det.

> Det er faktisk en overkommelig opgave, og skifteretten har de nødvendige
> formularer og giver også vejledning i hvordan de skal udfyldes.

Det er også min opfattelse, at det er relativt nemt at behandle et dødsbo af
denne type og derfor virker advokaternes salærer i disse sager også specielt
grove for det er jo rutine for dem. Desuden er det advokatsekretæren der
laver det meste og det er jo ikke hende der scorer kassen. I den aktuelle
sag, vil jeg tro, at advokat + sekretær kommer til at bruge max. 15
arbejdstimer på boet, så jeg vil synes at alt over 15.000 kr. er rent tyveri
(specielt når man tager i betragtning, at det er sekretæren, der indtil nu
har lavet stort set det hele og hun tjener vel næppe mere end 150 kr. i
timen). Jeg ved endnu ikke, hvad prisen bliver, men jeg har ikke meget
tiltro til advokaten, så derfor forespørgslen her i gruppen for at have
noget at sammenligne med.

Mvh. Rebekka