Yamaha FZ 750
Fra : Rasmus Edelmann

Dato : 07-02-02 15:44

Er der nogen der vil øse lidt af deres erfaringer vil jeg gerne høre lidt om
ovenstående motorcykel. Jeg har kig på en fra 88 som har gået 70000 km som
skal koste 38000kr. Hvordan har denne maskine det med kilometerne og er det
en rimelig pris for maskinen. Jeg vil gerne vide lidt generelt om dens
holbarhed og ry. Jeg regner den som værende et alternetiv til GSX 750, men
jeg kan bedre lide Yamhaen pga vandkøling og så forventer jeg mig bedre træk
pga. 5V. Havde den forøvrigt 5V helt fra starten af i 85??

På forhånd tak

Kristoffer Eriksen

Fra : Armand

Dato : 07-02-02 22:49

Rasmus Edelmann <senna@i9stud1.iprod.auc.dk> skrev i en
> [...]
som
> skal koste 38000kr. Hvordan har denne maskine det med kilometerne

På samme måde som stort set for alle vandkølede motorer burde 100.000 km
og mere, ikke være noget problem for FZ'en!

> og er det en rimelig pris for maskinen.

Det må du bedst selv vide (fra diverse annoncer)!
Umiddelbart er prislejet nede i Bol d'Or -klassen, og jeg ved godt hvad
jeg ville vælge blandt de to!!

> Jeg vil gerne vide lidt generelt om dens holbarhed og ry.

Ikke hørt noget specielt dårligt om modellen, andet end at det er en
værre traktorgearkasse yamaha har bygget i den.
Motoren lever videre helt op til ThunderAce'n ( først fra og med R1 er
der lavet helt om på layout'et på motoren), og det er jo en slags
kvalitetsstempel i sig selv!

> Jeg regner den som værende et alternetiv til GSX 750, men jeg kan
> bedre lide Yamhaen pga vandkøling og så forventer jeg mig bedre træk
pga. 5V.

Spørg ikke lige netop mig om du skulle vælge en "slingshot" istedet (jeg
er nyhedsgruppens notoriske GSXR/GSXF -skeptiker!)
Blandt samtidens motorcykler havde FZ'en et godt træk, dog vil jeg
skønne at VFR's er bedre.
Jeg har på min GPZ 900 R haft lejlighed til at køre flerfoldigt træk (på
Thisted lufthavn) imod en FZ750, og jeg var meget spændt på udfaldet
idet jeg indtil købet af Ninja'en var Yamaha-freak og faktisk havde
sigtet på FZ750 lige indtil jeg i sidste øjeblik købte Ninja'en istedet
(+ 150ccm og +15Hk for kun 3.000,- i mer-pris!).
FZ'eren kunne faktisk køre mig næsten lige op - Lige indtil 5.gear blev
lagt ind ved 200 km/t, hvor den pludselig "faldt af". Mine tanker derom
går på et for højt spring imellem 4. og 5. gear (i forhold til Ninjaen),
samt at FZ'erens tilsyneladende større luftmodstand (er meget bred tværs
over forlygten!) gjorde udkommet. Til gengæld har jeg sidenhen opdaget
at ejeren må have kørt den vildt ud i gearene (+1.500 rpm?) for at hænge
på eftersom at vores gearskift's fulgtes indtil 5. (hvad de ikke burde
jvf. gearkasse-udlægningen!)
Men at hænge på en 115 HK's Ninja 900'er til 200km/t er da også godt
gået

> Havde den forøvrigt 5V helt fra starten af i 85??

Jup!
Tillægstip i den forbindelse: Yamaha's 5-ventilede motorer nyder godt af
et ventilservice-interval på 40.000 km (fyrretusinde!)
Til gengæld er justeringen af en art der kræver afmontering af
knastakslerne

--
Armand.

Fra : JENS MELDGAARD

Dato : 09-02-02 22:30

Rasmus Edelmann <senna@i9stud1.iprod.auc.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:a3u3qe$rvi$1@news.net.uni-c.dk...
> [...]
træk
> pga. 5V. Havde den forøvrigt 5V helt fra starten af i 85??

Jeg købte en ny FZ 750 i ´86. Jeg har (næsten) kun godt, at sige om den. God
og stabil motor, hurtig i optræk, rimelig godt moment, den bremser godt men
de "hule" skiver bliver lige som et vaskebrædt hvis de bliver kørt for
varme.
Hvis den cykel du nævner sælges af en pige på sydfyn?, har jeg prøvet den i
efteråret ´01.
Den er blå/hvid, det blå er falmet på cyklens højre side. Kåbe underdelen,
som jeg mener er uoriginal, er fuld af "alderdoms" revner, som der ikke
rigtig kan gøres noget ved. Desuden har den en "lyd" i motoren, som jeg ikke
rigtig kan stedfæste, den lyder dog ikke "dyr".
Cyklen er med 16´forhjul og 18´baghjul.

mvh Jens

Fra : Rene Thorarinsson

Dato : 10-02-02 21:19

Hej Rasmus.

Jeg kender en som har kørt 145.000 km. på en FZ'er uden, den har været
åbnet, og den startede endda sin "karriere" som Road Racing maskine.

Der skulle være mange km. tilbage i den du kigger på.

Mvh Rene XL1200S, XJ600