Vietnam - priser, erfaringer m.m.
Fra : Pgr

Dato : 07-02-02 13:06

Hej Gruppe.

Min kæreste og jeg vil gerne på en rundrejse i Vietnam + et par dage i
Bangkok med C&C Travel i september. Er der nogen, der har været på denne tur
(17 el. 22 dage)?

Hvad skal vi regne med at bruge på mad, hvis vi spiser på lokale
restauranter? Hvordan med udflugter/entré til seværdigheder, f.eks. Cu Chi
tunnelerne?

Hvad er billigt at købe i hhv. Vietnam/Bangkok? Kan man f.eks. købe
fotoudstyr i Hanoi? (Vi står og mangler et objektiv til de gode billeder, vi
skal tage på turen - skal vi købe det hjemmefra?)

I det hele taget vil vi sætte stor pris på folks erfaringer!

Mvh.
Karina

Fra : Christoffer A. W.

Dato : 07-02-02 15:15

Jeg var i Vietnam i 1998 i 3 uger. Rejste fra Saigon til Hanoi og havde stop
i Dalat, Nha Trang og Hoi An. Jeg synes det var en for lang strækning på den
relativ korte tid. Hvis jeg skulle gøre det igen og kun havde 3 uger så
ville jeg starte i Hanoi, som er en mere spændende by end Saigon (medmindre
man er interesseret i Vietnam krigen), og så rejse rundt i området oppe
nordpå.

Af det jeg så kan jeg anbefale en tur til cu chi tunellerne og til et
specielt tempel (kan ikke huske hvad det hedder) hvor de dyrker en ret
speciel religion. Hvis man vil have lidt badeferie kan jeg anbefale Nha
Trang (personligt synes jeg dog at Thailands strande er nogle af de lækreste
jeg har set). Husk at tage på en båd tur med Mama Han (hvis hun stadig
lever! Skør vietnamesisk kvinde der har røget lidt for meget pot) det er
totalt fedt! Hoi An er også en rigtig hyggelig by, den fik jeg anbefalet til
fordel for Hué, som skulle være meget turistet.

Mht. til forbrug så kostede et hotelværelse ca. 8-10 US $ da jeg var der.
Mad er meget billigt. Transport er tilgengæld relativt dyrt, da der stortset
ikke er noget der hedder offentligt transport, medmindre du ligner en
vietnameser og snakker sproget, så det hele foregår med private busser
(sådan var det i hvert tilfælde da jeg var der).

Alt i alt vil jeg tro at man sagtens kan klare turen for ca. 200 kr. pr dag
pr person.
Mht. til indkøb så synes jeg helt klart at Bangkok (var der i 1993) er langt
overlegen, det var mest bras de havde i Vietnam. Mht. fotoudstyr så tror jeg
ikke det er noget der er specielt billigt i Vietnam og af særlig god
kvalitet.

Hvis I har nogle spørgsmål er i velkommen til at maile.

God tur, bare det var mig!

Christoffer...

Fra : Jesper Pedersen

Dato : 08-02-02 18:14

Hej Karina,

Jeg var i Hanoi sidste år og det er en overvældende by med massere at se.
Hotellerne ligger omkring 5 $ for et dobbelt hvis du kigger dig omkring og
prøver flere steder - et godt trik er at spørge hvad et værelse koster og
når de siger 10$ så spørge om ikke de har et billigere (det er mange gange
det samme), du checker derefter at værelset er pænt, at der er varmt vand og
toilettet virker og derefter prutter du et par dollar mere af prisen. Vi
havde i øvrigt en meget sjov oplevelse med priser, et friskbagt brød koster
10.000 for turisterne, men en dag jeg alligevel stod og ventede på bussen
pruttede jeg det ned til 1.000 - det siger lidt om hvad du kan prutte af
priserne.

Hvis I virkeligt skal spare penge så køb Lonely planet guidebogen - vent med
at købe den til I ankommer, den sælges overalt i kopi (og den koster IKKE !!
det der står på bagsiden, men derimod en 1/10) - husk at kontrollere
kvaliteten inden du betaler (den er iøvrigt normalt imponerende god).

(ALT i Vietnam er kopier)

Mht transport: Vi fandt det meget besværligt at rejse i på egen hånd, man
bliver guidet forkerte steder hen af hustlere ved busstationerne, ingen
taler engelsk og det er meget tidskrævende, så hvis I ikke har flere
måneder..... Tilgengæld er der hundredevis af arrangører at udflugter til
alle de kendte steder. En dagudflugt med transport, mad, guide koster 5-15
$, en tredagstur omkring 25$. Gå rundt og check priserne og prut - du kan
ALTID slå mindst en dollar af prisen og mange gange har arrangøren ved siden
af, præcis samme tur til en anden pris.

Et råd omkring kopi cd'er - de er ikke pengene værd, kvaliteten er meget
dårlig så hvis din cd spiller (som min) er en anelse følsom så kan du godt
smide halvdelen ud når du kommer hjem.

Mht fotoudstur kan du få det til stort set samme pris herhjemme og med samme
garenti (eller 2 år ?-)

Fra : Kevin Vilhelmsen

Dato : 09-02-02 09:52

Kun et godt råd, ved rejser i den 3 verden.
Tag penge med, vær generøse, der er simpelthen ingen grund til at prutte om
et par dollar hele tiden, regn hellere med 20 kroner om dagen i "snydtpenge"
Det er efetr vores mening meget bedre end at hidse sig op over forskelle som
jo er der, vi har simpelthen så mange flere penge end befolkninger i de
lande vi besøger.
En gylden regel har for os været 150-200 kr pr person per dag, så er vi godt
dækket ind både i sydamerika og overalt i asien.
Kevin

Fra : Pgr

Dato : 09-02-02 12:09

Mange tak for jeres svar.

Vi har nu bestilt rejsen: 23 dage i alt med hoteller og morgenmad, transport
i bus og tog, som bookes hjemmefra. Vi skal så selv sørge for at komme "ud
at se", det kan vi nok også finde ud af, da vi har rejst før. Der er ikke en
tourguide, hvilket passer os fint, for vi vil gerne rejse rundt på egen
hånd. Dog synes vi, at det er rart at hotel og transport er sørget for
inden. Vi slutter med 3 dage i Bangkok.

Feriespændte hilsner
Karina

P.S. Vi rejser først i september, men det er rart at have noget at se frem
til!

Fra : Pernille og Kennet

Dato : 10-02-02 13:17

> En gylden regel har for os været 150-200 kr pr person per dag, så er vi
godt
> dækket ind både i sydamerika og overalt i asien.
> Kevin

Efter min mening er det lidt i underkanten i Sydamerika. Specielt Chile er
noget dyrere, og Argentina (før devalueringen) meget dyrere. Også Brazilien
kan være pebret. Peru er dyr i turistområderne. Bolivia kan gøres billigt,
men turene løber ofte lidt op. Derimod er Nepal ekstremt billigt. 200 er nok
i overkanten i asien og i underkanten de fleste steder i Bolivia.

Kennet

Fra : Kevin Vilhelmsen

Dato : 10-02-02 14:17

snip

snip
200 er nok
> i overkanten i asien og i underkanten de fleste steder i Bolivia.
>
> Kennet

snip

Alt afhænger selvfølgelig af hvilke krav man stiller, det var bare et
eksempel og skulle egentlig illustrere at det er bedre at tage mange penge
med end at føle sig snydt på hele rejsen.
I øvrigt er jeg enig I dine yderligere betragtninger
Nå , jeg vil meget gerne til Nepal, men har nu en søn på 11/2 år mener I at
det ville være ok at tage ham med? altså vil jeg komme til at bære ham rundt
hele tiden ( mine fordomme) eller findes der andre muligheder.
PS Sikkerheds og sundhedsmæssigt har jeg taget stiling.
Hilsen kevin

Fra : OTTO RØRBYE

Dato : 11-02-02 19:50

Pgr <cfs1796c@post.cybercity.dk> skrev i en