Overfladerensning af ældre letmetal motord~
Fra : B.N.L.

Dato : 07-02-02 09:39

Med tiden har min motors krumtaphus/gearkasse fået en mørkgrumset belægning,
som ikke lader sig fjerne ved hjælp af emulgerede sulfoblandinger, eller
forskellige opløsningsmidler. Efter et kemikerråd prøvede jeg kaustisk soda
på et lille område. Det blev straks helt hvidt og rent, men efter skylning
med vand blev resultatet en smuk brun farve, på grund af fremtrådt Silicium,
og det var jo ikke meningen. Pudsning med lettere slibemidler (knofedt) er
en løsning, men det er jo svært at udføre jævnt ind i alle kroge. Findes der
et egnet værktøj til formålet ?

B.N.L. mailto:slot5@mail.tele.dk

Fra : Søren Lindholt

Dato : 07-02-02 11:13

B.N.L. <slot5@mail.tele.dk> wrote in article
<3c623ec8$0$89115$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...
> [...]
er
> en løsning, men det er jo svært at udføre jævnt ind i alle kroge. Findes

glasblæsning har jeg netop haft stor held med, men det kræver jo også en
efterbehandling for at lukke overfladen.
Andre dele giver jeg en tur med en messingbørste, dels en alm. håndmodel,
og så en roterende (bauhaus) på boremaskinen. Den er så mild at man kan
sætte fingeren på uden blodsdgydelser.
men er du sikker på den ikke er klarlakket som er revnet osv, og dermed
svær at på pæn?

--
Søren
s@motortosse.dk

Fra : Steen Th. Pedersen

Dato : 07-02-02 16:21

Jeg bruger selv to metoder, som er afhængig af overfladens beskaffenhed.

Ru alu.:
(som indehaver af en luftkølet BMW bokser, har jeg det i rigelige mængder

Jeg bruger et produkt der hedder Alloy Wheel Cleaner fra Comma. Som navnet
antyder er det oprindelig fremstillet til rengøring af letmetalsfælge, men
det egner sig fortrinligt til rengøring af ru alu. motordele. Den del af
cylindrene der vender fremad mod kørselsretningen bliver let snavset af vej
og bremsestøv, og det bliver nærmes "bagt" fast på køleribberne. AWC tager
selv det uden problemer. Produktet er ret hidsig (en syre), hvorfor det
ikke må anvendes på lak. Min fælge (der er lakkerede) klarede det dog fint,
og er nu rene som aldrig før Man skal være yderst forsigtig med at lade
det komme på galvaniserede dele, da er en smal sag for AWC at strippe det
af Produktet kommer i en forstøver flaske med 750 ml. og tilhørende
børste. Jeg købte det hos Bikes and Parts i Aalborg til 80,25 kr.

Blank metal:
Jeg har stor fornøjelse af et polersæt købt hos www.louis.de, bestående af
to blokke slibe/polervoks, 3 rondeller (Ø 100) samt maske og briller (ca.
27 Euro). Sammen med en boremaskine, er der næsten ingen grænser for hvad
man få blankt. Jeg prøvede at polere delen fra en gammel haglbøsse (ekskl.
løbet og skæfter), og resulatet var at stålet nu ser ud som det er
forkromet. Til svært tilgængelige kroge brugte jeg en snurremaskine á la
Dremmel med små filtskiver og førnævnte voks. Alu. er natruligvis en smal
sag.

Mvh Steen