"Dansk" spam lovligt på denne måde?
Fra : Finn Christensen

Dato : 06-02-02 23:12

Jeg har netop modtaget (endnu) en reklame e-mail. Dem kommer der
en del af hver dag.
Det der undrer mig denne gang er, at den er på dansk og
reklamerer for et firma som ifølge reklamen er bosiddende i
Lyngby. Det er yderst sjældent at jeg er stødt på dansk spam.

Nederst i emailen står der følgende:

<citat start>
"Du har fået dette tilbud fordi vi har din virksomhed eller
organisation stående i vores register i Fonn koncernen. Vores
selskab blev stiftet i 1989 og har 55.000 kunder. Vores register
er fornylig blevet opdateret med e-mail og
internetinformationer, og kan indeholde fejl.
Klik her hvis du ikke ønsker at mottage flere tilbud fra os.
Denne e-mail er sendt fra et land udenfor EU"

<citat slut>

Jeg ved positivt, at jeg ALDRIG har tilmeldt mig nogen
maillister eller lignende med den emailadresse hvortil reklamen
er sendt. Den er en mailadresse, som jeg har et sted på min
hjemmeside, netop for at jeg kan se, at her er der tale om at en
person har hentet mailadressen fra min hjemmeside og ikke ved at
de har modtaget en mail fra mig. (så jeg kan se, at jeg her får
en henvendelse fra en der har fundet min hjemmeside)
Jeg er derfor ikke et sekund i tvivl om, at der her er tale om
det vi alle kalder "spam".

Mit spørgsmål er: Da spam i erhvervsmæssig øjemed så vidt jeg
ved er ulovligt i Danmark, er det så lovligt at de sender mig en
reklame på den måde de gør? Reklamen stammer ganske rigtigt fra
en IP adresse i et land uden for EU. Men bottom line - hvis der
er et smuthul for danske virksomheder i at sende reklame for
produkter der sælges i Danmark fra et dansk firma til målgrupper
i Danmark og reklamen derfor sendes til modtagere i Danmark, er
loven om at man ikke må bruge spam i Danmark så noget værd??
Kunne jeg dybest set ikke selv bare gøre det samme? Altså sende
masser af reklame til modtagere i Danmark, hvor blot det blev
sendt fra et land uden for EU?
Om ikke andet, fordi så kunne mange da sagtens se muligheder i
at benytte den metode. Mange kunne sikkert let finde
indtjeningsmuligheder.....

Er da helt klar over at den er følsom, men et eller andet sted
tror jeg der er mange der tænker: Hvis vi alligevel aldrig
slipper af med reklamerne og selv får dem i hovedet hver dag -
hvorfor så ikke selv benytte sig af metoden?
Jeg håber i forstår hvad jeg mener og er klar over, at det er en
"følsom/kritisabel" tanke. Altså "tyv tror hver mand stjæler,
omvendt-omvendt-psykologi" og alt det der. Men hvis man ikke er
beskyttet imod spam fra danske firmaer til danske modtagere, så
er det vel kun et spørgsmål om tid før vi også dagligt modtager
masser af DANSK spam??

Så mine spørgsmål går ikke på hvordan jeg klager og slipper af
med at modtage reklamer fra det pågældne firma i dette
tilfælde - men kort og godt: Er det lovligt på den måde de her
gør eller ej?

--

Hilsen
Finn Christensen

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 06-02-02 23:32

On Wed, 6 Feb 2002 23:11:42 +0100,
Finn Christensen <info@webhusetNOSPAMZ.dk> wrote:
> [...]
> reklamerer for et firma som ifølge reklamen er bosiddende i
> Lyngby. Det er yderst sjældent at jeg er stødt på dansk spam.

Firmaet skal følge dansk markedsføringslov. De burde smide
ejeren i spjældet 6 mdr og statuere et eksempel.

><citat start>
> Denne e-mail er sendt fra et land udenfor EU"
>
><citat slut>

Det er korrekt at e-mailen er sendt fra et land udenfor EU.
Den er sendt fra Norge fra en ADSL forbindelse (ihvertfald
den jeg fik), og jeg har klaget til deres ISP.

Nu har Norge også en straframme på 6 mdr. for spam. Så jeg
er egentlig lidt ligeglad hvor han kommer til at sidde inde,
udover det er billigere for den danske stat hvis det sker i
Norge :)

> Jeg er derfor ikke et sekund i tvivl om, at der her er tale om
> det vi alle kalder "spam".

Det er det helt korrekt. Hvis jeg ser denne på min arbejdsplads
(som er en ret stor koncern), så vil jeg overveje at foretage en
politianmeldelse. Min erfaring er, at i sådane situationer gør
politiet noget, mens de vælger at ignorere anmeldelser fra
privatbrugere, hvor måske 99.999% ikke er relevante.

> Mit spørgsmål er: Da spam i erhvervsmæssig øjemed så vidt jeg
> ved er ulovligt i Danmark, er det så lovligt at de sender mig en
> reklame på den måde de gør?

Muligvis. Men ikke fra Norge som de bruger.

> [...]
> i Danmark og reklamen derfor sendes til modtagere i Danmark, er
> loven om at man ikke må bruge spam i Danmark så noget værd??

Jeg ved ikke om du ser TV3 ? Der reklamerer Carlsberg for
øl. Dette er ikke lovligt i Danmark. Derfor sendes kanalen
fra England. TV har dog vist nok en særstilling.

Der har været sager mod virksomheder der havde undersider
der var på dansk, og rettet mod Danmark, men som ikke fulgte
dansk markedsføringslov. De blev tvunget til at ændre dem,
ellers ville der vist komme represalier mod det danske selskab.

> Kunne jeg dybest set ikke selv bare gøre det samme? Altså sende
> masser af reklame til modtagere i Danmark, hvor blot det blev
> sendt fra et land uden for EU?

Hvornår sender du det fra et land uden for Danmark ? Når
du benytter Hotmail ? Eller skal du trykke på send-knappen
mens du er i USA ?

> Så mine spørgsmål går ikke på hvordan jeg klager og slipper af
> med at modtage reklamer fra det pågældne firma i dette
> tilfælde - men kort og godt: Er det lovligt på den måde de her
> gør eller ej?

Det er ikke lovligt.

Måden at få det til at stoppe på er, at finde en bruger i en
virksomhed der har modtaget den, og få vedkommende til at få
sin systemansvarlige til at kontakte politiet. Normalt vil
de få en bøde, men kan som sagt komme bag tremmer.

Den officielle klagevej er vist forbrugerombudsmanden.

Fra : Gevaldi

Dato : 06-02-02 23:41

"Finn Christensen" <info@webhusetNOSPAMZ.dk> skrev i en meddelelse news:zSh88.670$B43.138204@news000.worldonline.dk...
> [...]
> reklamerer for et firma som ifølge reklamen er bosiddende i
> Lyngby. Det er yderst sjældent at jeg er stødt på dansk spam.

Prøv at følge den tråd der er i
"Fonn Danmark spammer igen".

--
/Gevaldi

Det er ofte lettere at få tilgivelse end tilladelse.

Rygere er i mindretal og mindretal bør man tage hensyn til.

Fra : Thor Larholm

Dato : 06-02-02 23:49

"Finn Christensen" <info@webhusetNOSPAMZ.dk> wrote in message
> Jeg har netop modtaget (endnu) en reklame e-mail. Dem kommer der
> en del af hver dag.

Desværre :(.

> Det der undrer mig denne gang er, at den er på dansk og
> reklamerer for et firma som ifølge reklamen er bosiddende i
> Lyngby. Det er yderst sjældent at jeg er stødt på dansk spam.

Lad os håbe at det ikke sker for ofte.

> [...]
> Klik her hvis du ikke ønsker at mottage flere tilbud fra os.
> Denne e-mail er sendt fra et land udenfor EU"

Torben (Fonn) er en indædt, skruppelløs spammer, hop ind på
http://groups.google.com
og søg i gruppen dk.admin.netmisbrug [0] - det er ikke første gang han har
spammet og han er gentagne gange blevet gjort opmærksom på hans lovbrud.

> [...]
> en henvendelse fra en der har fundet min hjemmeside)
> Jeg er derfor ikke et sekund i tvivl om, at der her er tale om

Torben høster email adresser, det er der ikke noget nyt i.

> Mit spørgsmål er: Da spam i erhvervsmæssig øjemed så vidt jeg
> ved er ulovligt i Danmark, er det så lovligt at de sender mig en
> reklame på den måde de gør?

Nej.
Uopfordrede kommercielle henvendelser per email er en klar overtrædelse af
Markedsføringslovens paragraf 6A [1].

> Reklamen stammer ganske rigtigt fra
> en IP adresse i et land uden for EU.

Hvis Torben gør som Torben plejer, stammer reklamen fra Norge.
Uopfordrede kommercielle henvendelser per email er også ulovlige i Norge [2], så
selv hvis han ikke var omfattet af dansk lov (hvilket han er!) ville han stadig
have brudt loven.

> [...]
> i Danmark og reklamen derfor sendes til modtagere i Danmark, er
> loven om at man ikke må bruge spam i Danmark så noget værd??

Der er ikke noget smuthul.
Torben er omfattet af dansk lov (markedsføringsloven [1]) når han reklamer
overfor danskere, uanset hvorfra han sender reklamen.

> Kunne jeg dybest set ikke selv bare gøre det samme?

Sagtens, det er hvad alle spammere gør.

> Altså sende
> masser af reklame til modtagere i Danmark, hvor blot det blev
> sendt fra et land uden for EU?

Yeps, det kunne du sagtens gøre.
Du ville dog dermed også bryde markedsføringsloven [1], ligesom Torben gør.

> Om ikke andet, fordi så kunne mange da sagtens se muligheder i
> at benytte den metode. Mange kunne sikkert let finde
> indtjeningsmuligheder.....

Der er ikke noget der hedder "lette penge" (ja altså, udover i spamscams ("EARN
MONEY NOW!!1!")).

> [...]
> slipper af med reklamerne og selv får dem i hovedet hver dag -
> hvorfor så ikke selv benytte sig af metoden?

Fordi email vil være ubrugelig den dag du modtager 5000 mails om dagen med
reklamer.

> [...]
> beskyttet imod spam fra danske firmaer til danske modtagere, så
> er det vel kun et spørgsmål om tid før vi også dagligt modtager

Du skal endelig ikke tro at vi mistænkeliggør dig :).
Det er Torben der gentagne gange, og nu igen, bryder/har brudt
markedsføringsloven.
Vi er i Danmark beskyttet mod uopfordrede kommercielle henvendelser, og mit råd
til dig (hvis du har overskud og gider) er at smutte ned på din lokale
politistation med en kopi af mailen (inkl. alle headers) og anmelde dette brud
på MFL.

> Så mine spørgsmål går ikke på hvordan jeg klager og slipper af
> med at modtage reklamer fra det pågældne firma i dette
> tilfælde - men kort og godt: Er det lovligt på den måde de her
> gør eller ej?

Et stort og klart: NEJ!

[0]: Google Groups på gruppen dk.admin.netmisbrug

[1]: Markedsføringslovens paragraf 6A

[2]: Links og uddrag fra den norske markedsføringslov

--
Thor Larholm

Fra : Finn Christensen

Dato : 07-02-02 01:26

Blev meget klogere og kan se at andre har oplevet at modtage
"dansk spam"

Takker for svarene. Ganske associalt satser jeg dog på ikke at
orke at gøre mere ved det i denne omgang når det gælder klager
og politianmeldelser. Tror simpelt hen ikke på at politiet rent
faktisk GØR noget ved disse klager. Men bliver det ved og bliver
for broget tager jeg da nok også affære.

Finn

Fra : Allan Olesen

Dato : 07-02-02 20:10

> [...]

>faktisk GØR noget ved disse klager. Men bliver det ved og bliver
>for broget tager jeg da nok også affære.

Jeg har i sin tid, da han lige var startet, anmeldt ham til
Forbrugerombudsmanden. Jeg fik et rigtigt papirbrev tilbage, hvor jeg
fik at vide, at min anmeldelse ville indgå i den sag,
Forbrugerombudsmanden allerede var ved at forberede mod ham.

Det er over et halvt år siden, og der er da vist ingen, der har hørt
mere om den sag. Men det er jo muligt, at den stadig er under
forberedelse.

Siden har jeg iøvrigt modtaget 3-4 spammails fra Torben.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 07-02-02 21:59

On Thu, 7 Feb 2002 01:26:21 +0100,
> [...]
> faktisk GØR noget ved disse klager. Men bliver det ved og bliver
> for broget tager jeg da nok også affære.

Politiet tager henvendelser om spam meget alvorligt
hvis de indsendes af virksomheder.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 07-02-02 06:15

Finn Christensen skrev:

>Jeg har netop modtaget (endnu) en reklame e-mail.

Fra Fonn. De har skam været debatteret før, både her og i
dk.admin.netmisbrug.

Det er ulovligt at de spammer. Dem der henvender sig til en dansk
kunde, er automatisk underlagt dansk lovgivning - om de så er
kurdiske tibetanere der sender fra Timbuktu via en Marssonde.

Klag til deres udbyder. Du kan evt. også ringe til dem midt om
natten og høre hvad meningen er.

--
Bertel