Andet multimedie
bentjuul 3670
Hjælp til Illustrator......!
Fra : MB

Dato : 28-11-00 18:36

Jeg har lavet en masse forskellige figurer i Illustrator samt scannet nogle
billeder i Photoshop. Jeg kunne godt tænke mig at lægge de indscannede
billeder ind som baggrund i mine figurer i Illustrator. Ligesom hvis man vil
lave en kasse rød eller grøn, er der så ikke en måde hvorpå de scannede
billeder kan lægges som baggrund..........???

ANYONE................?

PS. Jeg bruger AI 9.0 og Photoshop 6.0

Martin

Fra : dennis

Dato : 29-11-00 09:10

I Illustrator:

File >Place
du kan evt. ligge dit billede på et lag for sig selv.

Dennis

Fra : Madsen

Dato : 30-11-00 04:14

"MB" <martin@brogaard.nu> skrev:

> [...]
> lave en kasse rød eller grøn, er der så ikke en måde hvorpå de scannede
> billeder kan lægges som baggrund..........???

Mon ikke du mener at du gerne vil have f.eks kassen til at afgrænse
det billede du ligger ind i Illustrator, altså så billedet kommer til at
fungere som fyld i din figur?

Hvis det er tilfældet, så kan du sagtens dette.
Du vælger File/Place og indsætter dit scannede billede i et dokument.
Så tager du din figur og ligger den oven på billedet.
Så markerer/vælger du både billede og figur og går op i menuen
Object/Clipping Mask/Make, eller den hurtige: Ctrl. + 7, hvis det da er
en PC du sidder med.

Der findes sikkert andre måder at gøre det på, men dette var altså en
af dem :)

--
Mvh Madsen
(Remove »who« in email)

Fra : N/A

Dato : 30-11-00 18:35

Fra : J.S.

Dato : 30-11-00 18:35

> Når jeg prøver dette så får jeg denne fejlmeddelelse: "Can't make clipping
> mask. The top selected object must be a path, a text object, or a group of
> these."
>
> Jeg har nu siddet og bikset med det i lang tid og har stadig ikke fundet
ud
> af det.....
>
> Mvh
>
> Martin

Læg dit scannede billede bagerst, og tegningen øverst, så burde det virke.
Mvh.
Jørgen Sørensen

Fra : N/A

Dato : 01-12-00 11:11

Fra : MB

Dato : 01-12-00 11:11

Det virker nu !! Det var fordi det inscannede billede lå øverst i stedet
nederst.

Mange tak for hjælpen !

Mvh

Martin

Fra : Madsen

Dato : 01-12-00 14:53

"MB" <martin@brogaard.nu> skrev:

> Det virker nu !! Det var fordi det inscannede billede lå øverst i stedet
> nederst.
>
> Mange tak for hjælpen !

Velbekomme :)

--