Grønne og sorte - alger ?
Fra : Marianne

Dato : 06-02-02 20:54

Hej

Vores hvidmalede hus ligner efterhånden noget, der har været overmalet med
grafitti, efter grafittien er forsøgt renset væk igen !

Der er grønne og sorte alger *overalt* på den nordlige gavlmur.

Hvad gør man ved det ? Farvehandleren har noget 'Kanalge' (tror jeg det
hedder), men er det pengene værd, eller findes der et bedre bud ?

Hilsen

Marianne

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 06-02-02 21:27

On Wed, 6 Feb 2002 20:53:34 +0100, "Marianne" <hoyen@lundbak.dk> wrote:

> [...]
>
>Hvad gør man ved det ? Farvehandleren har noget 'Kanalge' (tror jeg det
>hedder), men er det pengene værd, eller findes der et bedre bud ?

En kirkegård her i nærheden bruger Rodalon til at fjerne alger med. Det
skal simpelthen bare spøjtes ud hvorefter algerne dør. Det gode ved
rodalon er at planterne ikke tager skade af det, men det er jo nok
ligegyldigt når det er på et hus. Det virker bedst i tørvejr og gerne
solskin svjv.

Blandingsforholdet er jeg ikke helt sikker på.. men mon ikke det står på
flasken?

http://www.gartneriet.dk

Fra : Bent E.

Dato : 06-02-02 22:59

> [...]
>
> Hvad gør man ved det ? Farvehandleren har noget 'Kanalge' (tror jeg det
> hedder), men er det pengene værd, eller findes der et bedre bud ?

Matas har noget de kalder algefjerner, 1 liter koster ca. 40 kr., og så kan
den fortyndes op til 100 gange.
Bare smør det på med en blød kost eller lign. Efter et par dage er det væk.
Jeg har brugt det på mit hvidmalede hus.

Med venlig hilsen
Bent E.

Fra : Marianne

Dato : 08-02-02 13:10

> [...]
væk.
> Jeg har brugt det på mit hvidmalede hus.

Virker det virkeligt ? Jeg har kun prøvet Kanalge, og der var virkningen
mildest talt mangelfuld. Hvilken farve alger havde du ??

mvh
Marianne

Fra : Lene

Dato : 07-02-02 12:44

Jeg ved ikke om der er noget om det.
Men jeg har i et program idag på P4 hørt fra Leth at man skulle kunne lægge
en kobbertråd op på taget. Den afgiver nogle stoffer som slår algerne ihjel
.
(husk evt. et jordspyd i forbindelse lyn)

Lene

Fra : Bent E.

Dato : 07-02-02 17:48

> [...]
ihjel
> .
> (husk evt. et jordspyd i forbindelse lyn)

Jo den er go' nok Lene, men det hjælper jo kun på taget.
Ikke på murene.

Mvh
Bent E.