360 grader Twin
Fra : Peter Winther

Dato : 06-02-02 20:20

Vedr. xs 650
Armand som hårnakket skriver nix til at denne er en paralell twin tager
altså for en gang skyld fejl idet jeg både har hardwaren i garagen og også
en Haynes med et fint billede af krumtappen, men desværre har jeg ingen
scanner.
Peter

Fra : Martin Sørensen

Dato : 06-02-02 20:55

> [...]
> en Haynes med et fint billede af krumtappen, men desværre har jeg ingen

På dette billede ser det rigtigt meget ud som om at stemplerne følges ad..
http://www.soreg.ch/supermario/xs650/650_holed.jpg

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Jes Vestervang

Dato : 06-02-02 21:05

I et anfald af ekstremt overmod skrev Martin Sørensen:

> På dette billede ser det rigtigt meget ud som om at stemplerne følges ad..
> http://www.soreg.ch/supermario/xs650/650_holed.jpg

Hmm, det ser ud som om Mads L. har haft fingrene i den motor
--
mvh Jes Vestervang
ICQ#21146256 - DMCN#506 - http://the.subnet.dk

Fra : Martin Sørensen

Dato : 06-02-02 21:04

>Hmm, det ser ud som om Mads L. har haft fingrene i den motor

Det må have gjort ondt at slå hul i stemplet med fingrene.

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 06-02-02 21:13

"Martin Sørensen" wrote:

> Det må have gjort ondt at slå hul i stemplet med fingrene.

Sikkert mere end at få ørerne i maskinen. )

Ib Jakobsen

NIMBUS '39 med sidevogn
BSA M22 '39 twinport
BMW R80/7 engang med sidevogn

Fra : Steen Schmidt

Dato : 06-02-02 21:05

> Hmm, det ser ud som om Mads L. har haft fingrene i den motor

Nahh, det ene stempel er da helt endnu....

Mvh
Steen

Fra : Morten Dahl

Dato : 07-02-02 08:01

"Jes Vestervang" <jesvj2@mailme.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> http://www.soreg.ch/supermario/xs650/650_holed.jpg

Hmm, det ser ud som om Mads L. har haft fingrene i den motor

Nej nej, det vist nok noget med at det stempel han har liggende hjemme i
skuffen ligner en vingummibamse huller er for simpelt !!

-
Morten Dahl

Fra : Jes Vestervang

Dato : 07-02-02 22:42

I et anfald af ekstremt overmod skrev Morten Dahl:

> [...]
>

> Nej nej, det vist nok noget med at det stempel han har liggende hjemme i
> skuffen ligner en vingummibamse huller er for simpelt !!

*GRILL*

Fra : Armand

Dato : 06-02-02 23:56

Martin Sørensen <mosREMOVE@laxity.dk> skrev i en
> På dette billede ser det rigtigt meget ud som om at stemplerne følges
ad..
> http://www.soreg.ch/supermario/xs650/650_holed.jpg

Shit!
De er umiskendeligt i top samtidig

Så er det blot at finde ud af hvem der har fået mig overbevist om det
modsatte qua den med tændspolerne (

--
Armand.
(på retræte)

Fra : Peter Winther

Dato : 06-02-02 21:28

Peter Winther <peter.winther@get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9kf88.321$JL2.4612@news.get2net.dk...
> Vedr. xs 650
> Nu har jeg fundet et billede af en gennemskåret motor og lagt det i
dk.binaer.motor under xs 650 paralelltwin
Peter

Fra : mc-stup

Dato : 06-02-02 22:50

Peter Winther skrev:

> [...]
> en Haynes med et fint billede af krumtappen, men desværre har jeg ingen

Hej!

Jeg burde nok have været på banen noget før, da det jo er en stor fornøjelse
at kunne mobbe "Dr. MC" alias Armand himself!!!!....))))
Men altså, jeg har haft tre styks XS650 og de ER altså ægte parallel-twins
(Har også haft et par af motorerne skilt ad).
Hvad Armand sikkert har misset er, at Honda og Kawa med deres 60er og 70er
4t-Twins havde 180 grader forskudte stempler, men ikke XS650, og den senere
XS500 var så hut jeg visker også ægte parallel stempler, men havde så en dynge balancedimser.
Den tidlige TX750 var vist den eneste Yam fra dengang, som var 180 grader
forskudt, men det kan jeg ikke helt huske.
Historien om XS650 er, at engelske Triumph-ingeniører ikke kunne få
englænderne med på sådan noget nymodens? fis som OHC, så de "solgte" ideen til
Yamaha. derfor kælenavnet "Hamahatsu-Triumph".
Men det er vist ude i hampen......

Ellers er en XS650 en god og stabil cykel, der ikke må køres som en racer -
undtagen når det er helt vildt - blev nemlig brugt til sidevognscross og så
var der også - vistnok - en Chrstoffersen, der kørte RoadRace med en
ualmindelig heftig trimmet seksenhaller.....

Så, nu er der taget hul på minderne...... Eks: "Nilfisk-udstødning"..... Gnæg-gnæg...

Mvh

Stup
XS1100S, der endnu en tid må stå og kede sig......

Fra : Armand

Dato : 07-02-02 00:12

mc-stup <mc-stup@get2net.dk> skrev i en

> Jeg burde nok have været på banen noget før, da det jo er en stor
fornøjelse
> at kunne mobbe "Dr. MC" alias Armand himself!!!!....))))

Sikkert; men du missede chancen - Jeg har trukket i land!

> [...]
senere
> XS500 var så hut jeg visker også ægte parallel stempler, men havde så

Jeg har haft 500'eren og dén ER en 180'er ! :-|
Balanceakslerne er netop til for at eliminere de anden-ordens kræfter (á
motoren vipper p.g.a. op/ned -bevægelserne imod hinanden i hver sin
side) der opstår p.g.a. 180'eren

> Den tidlige TX750 var vist den eneste Yam fra dengang, som var 180
grader
> forskudt, men det kan jeg ikke helt huske.

Og TX'eren regner jeg for at være en 360° :-/
Hmnnn - Må lige spørge Per Pind, som havde sin skilt ad!

--
Armand.

Fra : james

Dato : 07-02-02 12:10

> XS1100S, der endnu en tid må stå og kede sig......

Den keder sig ikke....den er i fuld gang med at korrodere....

Fra : mc-stup

Dato : 08-02-02 01:18

james skrev:

> Den keder sig ikke....den er i fuld gang med at korrodere....

Yeah, yah, yeah, men det er da også kedeligt, right...??? )))

Stup
XS1100S

Fra : palle jarnbak

Dato : 11-02-02 17:14

> [...]
> Den tidlige TX750 var vist den eneste Yam fra dengang, som var 180 grader
> forskudt, men det kan jeg ikke helt huske.

Tx750 er en 360 graders twin ligesom kawa Z400/2 og Z750b/2.Yam Tx750 havde bare den fedeste lyd
og kørte bare godt når kæden til de 3 balanceakseler var justeret korekt.Det var nok også den
første jap bike der kunne bremse bare synd at motoren normalt ikke holdt så længe.
Hej Palle.

Fra : Armand

Dato : 16-02-02 17:15

palle jarnbak <DELETEjarnbak@worldonline.dk> skrev i en

> Tx750 er en 360 graders twin ligesom kawa Z400/2 og Z750b/2.

Jup!
Var lige forbi klubbens bibliotek af manualer og reservedelsbøger, og
der fik jeg syn for sagen hvad angår såvel TX, som Z -750!

Det er forøvrigt en kugle-lejret krumpeter at TX'eren har (endnu en
surprise for mig)!

--
Armand.

Fra : Jens Jessen

Dato : 07-02-02 08:43

Andre parallel twins var Hondas CB 72 - og nu er der nok nogen der rynker på
næsen, men både den 250 kubikcentimeter store C 72 og sportsversionen CB 72
og CB 77 var i flere omgange 360 graders twin og resten af produktionen var
180 graders twim motorer. Udad til var der ingen forskel. Dog stod der Type
1 og Type 2 på nogen af dem, men ikke alle.

Journalist Jens Jessen (DJf)
Skanderborgvej 140, 8660 Skanderborg
Tlf. + 45 8657 7201 Fax. + 45 8657 7204
Mobil 2073 7471