pensionsindbetaling
Fra : Flemming Lynggaard

Dato : 06-02-02 19:49

Hejsa

Kan en arbejdsgiver kræve at en funktionær (under funktionærloven) skal
indbetale et vist % del af lønnen per måned til pension, altså fuldud
ejenbetaling? Ikke at jeg vil kræve at arbejdsgiveren betaler det men bør
funktionæren ikke have frit valg om han/hun ønsker en pensionsopsparing
etableret gennemfirmaet for egne penge?

Går ud fra der ikke er nogen regel der siger at firmaet skal betale noget
som helst til en pension som funktionær.

Pft

Flemming

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 06-02-02 23:51

On Wed, 6 Feb 2002 19:49:27 +0100,
Flemming Lynggaard <news@edbmongol.dk> wrote:
> [...]
> ejenbetaling? Ikke at jeg vil kræve at arbejdsgiveren betaler det men bør
> funktionæren ikke have frit valg om han/hun ønsker en pensionsopsparing

Din arbejdsgiver kan principielt kræve at du betaler
10% af din løn til Socialdemokratiet. Kravet er dog, at dette
forhold er dig bekendt ved ansættelsens start. Hvis det er
noget der senere indføres, og du ikke ønsker at være med, så
er deten kontraktændring, og arbejdsgiver skal opsige dig
med normalt opsigelsesvarsel.

> Går ud fra der ikke er nogen regel der siger at firmaet skal betale noget
> som helst til en pension som funktionær.

Nej. Men overenskomsten er normalt sådan indrettet at du
betaler 1/3 og arbejdsgiver 2/3. På ratepension er din andel
af beløbet fuldt fradragsberettiget. Ved kapitalpension kan
man desværre ikke slippe for topskatten.

Fra : Flemming Lynggaard

Dato : 07-02-02 20:51

"Povl H. Pedersen" <nospam@home.terminal.dk> wrote in message

> Nej. Men overenskomsten er normalt sådan indrettet at du
> betaler 1/3 og arbejdsgiver 2/3. På ratepension er din andel
> af beløbet fuldt fradragsberettiget. Ved kapitalpension kan
> man desværre ikke slippe for topskatten.

Er nu sjældent overenskomster for normale kontormus

Hygge

Flemming

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 07-02-02 22:51

On Thu, 7 Feb 2002 20:51:09 +0100,

> Er nu sjældent overenskomster for normale kontormus

Det er der vel ofte ? Mange virksomheder vælger at følge
overenskomsten mellem Dansk Handel og Service / HK.
Denne gav fra starten 6.6% af lønnen i pensionsopsparing,
heraf 2.2% betalt af lønmodtager. Dette stiger til 9%
i 2003, heraf 3% betalt af lønmodtager.

Det er også denne der har de ekstra 5 feriefridage.

Jeg troede at næsten alle kontormus var medlem af HK,
og fik denne pension ?

Jeg er godt nok funktionæransat, men fik ordiningen i
såvel mit gamle job ( < 25 ansatte i DK ), som i mit
nye job (mange tusinde ansatte i DK.)

Fra : Erik G Christensen

Dato : 07-02-02 22:23

Flemming Lynggaard wrote:

> [...]
> ejenbetaling? Ikke at jeg vil kræve at arbejdsgiveren betaler det men bør
> funktionæren ikke have frit valg om han/hun ønsker en pensionsopsparing

Hvad står der i din ansættelskontrakt ?
Og ja, hvis det er en del af ansættelseskontrakt - overenskomst, som du er
bekendt med det før ansættelse ?

> Går ud fra der ikke er nogen regel der siger at firmaet skal betale noget
> som helst til en pension som funktionær.

Har du undersøgt resten lige så lemfældigt ?

--
Regards Erik G. Christensen
Adviser for danish farmers, economy

Fra : Flemming Lynggaard

Dato : 08-02-02 09:56

"Erik G Christensen" <egc@post1.tele.dk> wrote in message

> Hvad står der i din ansættelskontrakt ?
> Og ja, hvis det er en del af ansættelseskontrakt - overenskomst, som du er
> bekendt med det før ansættelse ?

> Har du undersøgt resten lige så lemfældigt ?

Jeg er klar over kontrakten men ikke nok inde i funktionærloven derfor spg
da en kontrakt ikke kan stille en dårligere end loven..

Ville jo forudsætte at jeg ville vide hvor jeg skulle undersøge det ikke, så
ville jeg nok ikke spørge, har kigget funktionærloven igennem, men følte
ikke den besvarede mit spg..

men tak for venligheden