Hvilken MC til rookie?
Fra : Anders Hal

Dato : 06-02-02 19:40

Så skal der tages et MC-kort og købes en ny MC

Jeg er blevet præget af min gamle onkel i retning af en Ducati 750 Sport,
men er denne MC egnet til en rookie?
http://www.ducati.com/bikes/my2002/ducatiModel.jhtml?modelName=750Sport

Alternative forslag er meget velkomne.

Steder at tage kort i Nordsjælland??
Har ikke fundet nogen nord for 3400 Hillerød, så det ender nok med at jeg
starter i kbh

// Hal

Fra : Christian Pedersen

Dato : 06-02-02 19:48

Hej Anders,

Jeg købte selv en Ducati 750 Sport sidste år, og jeg synes det er en ganske
fremragende motorcykel. Det er ret nem at køre, da trækker relativt bredt.
Indsprøjtningen gør at den også finder sig i ret meget når omdrejningerne
bliver lave. Men du skal være opmærksom på at godt kan være lidt hård at
køre på. Tallene er ikke særligt sportslige, men det er kørestillingen til
gengæld. I byen er det ikke særligt interessant, men på landeveje og på
motorvejen giver det bedre mening. Mht. kræfter en den nok ikke en for stor
mundfuld, men kørestillingen, og det (relativt) mindre styrudslag gør at den
kan være lidt bøvlet at manøvrere ved lav fart.

Før jeg købte 750S'eren, havde jeg en Monster 600. Dette er den perfekte
begyndercykel efter min mening. Og de nyere udgaver har fået indsprøjtning,
så man undgår de karburator-problemer monsteren fik i på køligt forårs og
efterårsdage. Monsteren har en væsentlig mere opret kørestilling end
750S'eren (og alle de andre SuperSport-modeller for den sags skyld), og er
langt nemmere at smide omkring og dreje. Sædehøjden er også tre-fire cm
lavere en på SS'erne, og selvom det ikke lyder af meget, er der en verden
til forskel.

Hilsen Christian
Ducati 750S '01

Fra : Anders Hal

Dato : 06-02-02 20:26

Tak for det gode svar... er også blevet rådet til at købe en 600 Monster,
men jeg har det lidt svært med at der ingen kåbe er til den... underligt,
men det er nu min smag

Et tillægsspørgsmål er forsikring!!
Hvad pokker skal man gøre for at komme under 15-20k om året?
Bor i postnummer 3200 - 50 km fra kbh.

// Hal

Fra : Christian Pedersen

Dato : 06-02-02 20:57

Hej Anders,

Ja, den manglende kåbe kan godt være træls. Dog udstyrer langt de fleste
monster-kørere den med den originale styrkåbe, der bestemt hjælper meget.

Og alt efter hvad du er for en type, og om du kan li' opmærksomhed:
Monsteren får stadig folk til at glo, mens Sport'en er noget mere anonym.
Prøv eventuelt med åbne udstødninger - det gælder iøvrigt uanset hvilken
Ducati du køber.

Mht. forsikringen kommer det an på din alder, og om du har ancienitet med
bil. Hvis du er (eller er ved at læse til) skolelærer, it, sygehuspersonale
osv. osv., og medlem af Prosa, kan du prøve med Runa forsikring. Generelt:
Check din fagforening, eller interesseorganisationer du er involveret i.
Veteranbilklubben kan også anbefales...

God fornøjelse.

Christian

Fra : Lisbeth & Anders

Dato : 06-02-02 23:45

> Check din fagforening, eller interesseorganisationer du er involveret i.
> Veteranbilklubben kan også anbefales...

Er den fidus med veteranbilklubben ikke blevet lukket for nylig? Jeg har en
kammerat som ikke kom igennem med det, da de ligefrem krævede, man skulle
forsikre en veteranbil samtidig eller noget i den retning.
Anders Olesen

Fra : Christian Pedersen

Dato : 09-02-02 09:37

Arh, damn. Den er ellers stor humor. Ham jeg købte min første ducati af,
havde forsikret på den måde.

Fra : Anders Hal

Dato : 09-02-02 17:17

Jeg kan blive medlem af PROSA og komme ind den vej... så slår jeg 2 fluer
med et smæk

// Hal

Fra : Christian Pedersen

Dato : 10-02-02 21:28

Go go go!

Fra : Armand

Dato : 07-02-02 00:25

Anders Hal <anders@halnet.dk> skrev i en
> Så skal der tages et MC-kort og købes en ny MC
> Jeg er blevet præget af min gamle onkel i retning af en Ducati 750
Sport,
> men er denne MC egnet til en rookie?

Prægning er svær at slippe; menjeg vil gerne gå imod Ducati-tankerne:

Først og fremmest: burde du ikke nøjes med en model der matcher et lille
kørekort, eller er din alder allerede så fremskreden at du kan tage hele
springet med det samme?

Den tidligere 750SS, med karburatorer, blev sat grundigt på plads i alle
dicipliner af Suzuki SV650 da den blev lanceret for snart fire år siden.
Indsprøjtningen har givetvis givet et point ekstra til Duc'en; men det
retter ikke op på kriterier som: retnings og kurve -stabilitet,
letkørthed, bremseevne, økonomi og ikke mindst: Prisen !
Duc's er (for) dyre - Alene den (gamle) brystsvage Monster 600 koster
mere end +10.000 for den tilsvarende SV'er.
Det er kun image, forelskelse og måske (som i dit tilfælde) prægning,
der kan være en plausibel begrundelse for køb af dem.

Alternativerne erså mangfoldige indenfor rammerne af en 750SS'ers pris,
at alternativer næsten er håbløst at begynde at remse op!

--
Armand.
(der har prøvet at sidde på ryggen af Monster 750, 748 og 900SS, samt

Fra : Søren J.

Dato : 07-02-02 08:35

Jeg kan se du bor i Helsinge. Der er i Hillerød to køreskoler for mcister.
Jeg har selv taget mit kort der.
Med hensyn til en begynder mc - skulle du prøve at tage et kig på en
Aprillia RS125. Det lyder ikke af meget, men du vil blive overrasket efter
en prøvetur (det blev jeg) Prøv det !!!

Søren

Fra : Pusterummet

Dato : 07-02-02 12:57

tja me2, synes bare hurtigt man bliver træt af motorkræften.. den skal jo
have masser af rpm og hurtige skift.. Men kan man lide det er det jo fint
Sebastian, RF400R
Odense

Fra : Niels Jørgensen

Dato : 07-02-02 16:45

"Pusterummet" <pust.vade@os.dk> wrote in message

> tja me2, synes bare hurtigt man bliver træt af motorkræften.. den skal jo
> have masser af rpm og hurtige skift.. Men kan man lide det er det jo fint
> Sebastian, RF400R

NEMLIG! Du skal have dig en 400ccm - de rykker fint uden at tage pippet
(og pappet) fra dig.

Niels *med en 400 til salg - se mere på www.surferduuude.subnet.dk*

Fra : Martin Sørensen

Dato : 07-02-02 18:46

> NEMLIG! Du skal have dig en 400ccm - de rykker fint uden at tage pippet
> (og pappet) fra dig.
> Niels *med en 400 til salg - se mere på www.surferduuude.subnet.dk*

Der er lige en ting der undrer mig..
Du skriver at din går 22km/l, MC-Revyen fra '84 siger 21 km/l, mens
MC-Revyen fra '85 og fremefter siger 17km/l.
Min XS400 Seca kører omkring 16km/l..

Nogen der ved, hvorfor der er så mange forskellige tal? Forskellige
test-metoder?

En anden ting er den opgivne acceleration.
I MC-Revyen '85 står der at den klarer 0-100km/t på 10,4 sekunder. Året
efter klarer den det pludseligt på 6.2 sekunder.. Alle de andre specs som
f.eks. HK og moment er 100% identiske.

signing off.. Martin Sørensen

Fra : RacerNiels

Dato : 07-02-02 23:10

"Martin Sørensen" <mosREMOVE@laxity.dk> wrote in message

> [...]
> Min XS400 Seca kører omkring 16km/l..
>Nogen der ved, hvorfor der er så mange forskellige tal? Forskellige

Tjaaa... det er heller ikke så tit den kører 22km/l mere, men jeg lå tit og
roede oppe omkring 24km/l da jeg fik den.

> [...]
> I MC-Revyen '85 står der at den klarer 0-100km/t på 10,4 sekunder. Året
> efter klarer den det pludseligt på 6.2 sekunder.. Alle de andre specs som

0-100km/t.tiderne virker lidt sjove, ja! Jeg har en test hvor den klarer det
på 6,9 eller lidt over syv, og den når 140 på 14,? sek. Det skal såmænd nok
passe (husker med gru da den sorte bimmer 5 fulgte med fra krydset og satte
mig da jeg slap gassen) ØV!

Niels
www.surferduuude.subnet.dk

Fra : Martin Sørensen

Dato : 07-02-02 23:35

> [...]
nok
> passe (husker med gru da den sorte bimmer 5 fulgte med fra krydset og

Jeg så desuden en test af den tyske udgave (27HK), og der havde de målt
accelerationstiden 0-100km/t til lidt over 9 sekunder. Så de 6-7 sekunder
for en 46HK's udgave virker meget rimeligt.

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Henrik Steen Larsen

Dato : 07-02-02 16:13

"Anders Hal" <anders@halnet.dk> skrev i en meddelelse
> Så skal der tages et MC-kort og købes en ny MC
>
> Jeg er blevet præget af min gamle onkel i retning af en Ducati 750 Sport,
> men er denne MC egnet til en rookie?

Rent principielt ville jeg råde til, at du købte en gammel spand uden kåbe -
kåber kan være temmelig dyre at erstatte. Kør et år eller to på den eller
hvor længe du nu kan klare det.

Pointen er selvfølgelig, at de fejl du laver (og det gør du sikkert) ikke
kommer til at koste det vilde. Desuden kunne du så nøjes med den lovpligtige
forsikring + købe en kraftig lås eller to. Det bør du alligevel have når du
køber en dyr cykel - forsikring eller ej

mvh
Henrik - som købte en gammel cbr600 som sin første, men også ved hvad en ny
kåbe koster...

Fra : Anders Hal

Dato : 07-02-02 19:45

"Henrik Steen Larsen" <hsl@adslhome.dk> wrote in message
> [...]
du
> køber en dyr cykel - forsikring eller ej

Er der nogen idé i kun at have den ansvarsforsikret? Her tænker jeg på om
man får anciennitet hvis man ikke har kasko...

Jeg kører pt. 100 km hver dag - langt stykke af motorvej. Vil jeg i med
tiden blive sindsyg af at køre så langt på en motorcykel? I bilen bliver der
gabt en del efterhånden... hehe. Og kan motorcyklen(ducati) holde til den
forholdsvis store belastning?

Jeg har fået tilbud på forsikring som lyder på 25.161/år hvis jeg samtidig
tegner en ulykkesforsikring på 1 mio. til 909/år. Uden den ekstra forsikring
vil det koste 27.349
Jeg er 21 uden anciennitet, og forsikringen er forespurgt på en Ducati 750
Sport fra 05/2002.
Lyder det helt hen i skoven?

Thanx

// Hal

Fra : Armand

Dato : 07-02-02 22:56

> Er der nogen idé i kun at have den ansvarsforsikret? Her tænker jeg på
om
> man får anciennitet hvis man ikke har kasko...

Jup!
Alle skadesfrie år på mc, krediteres en senere Kasko-forsikring.
I groveste tilfælde kan det ligefrem svare sig at være den lykkelige
ejer
af en MZ-nummerplade (i en skuffe!) á under 1000,- om året i
vægtafgift/ansvarsforsikring, allerede længe før man fylder 18 (man kan
praksis godt forsikre en motorcykel inden man fylder 18), derved at ens
anciennitets-besparelse vil være højere end det beløb

> [...]
> bliver der gabt en del efterhånden... hehe. Og kan motorcyklen(ducati)
> holde til den forholdsvis store belastning?

Sagtens (til alt)!
Dog ville en model med en bedre dækkende kåbe måske være en fordel når
man skal bruge den i den grad til "daglig trafik"

> [...]
ekstra
> forsikring vil det koste 27.349
> Jeg er 21 uden anciennitet, og forsikringen er forespurgt på en Ducati

25.000,- om året er fandeme dyrt!!!
Ret beset har du betalt Duc'en efter fem-seks år
Beløbet kan tænkes údnyttet til investering på flere andre måder, og
blot for at træde i det, er en SV at ligestille med 750SS'eren og kan
købes for 75.000,- brugt - Dénvil næsten være betalt efter fire år
alene i kraft af forsikringsbesparelsen.
I praksis kan du tage chancen og køre SV på ansvar alene i tre år og der
have sparet ca. 60.000 op for det tilfælde at den bliver
stjålet/totalskadet en dag (Duc. forsikringen indebærer sikkert en stor
selvrisiko ved tyveri, hvilket balancerer dette tal!?).
For slet ikke at tale om alle de billigere/større ældre modeller, som
man i et par år sagtens kunne nøjes med(?) på ansvarsforsikring (á:
"skidt med en bule ekstra"!) mens man lagde de årligt sparede 25.000,-
til side :-/

--
Armand.
(nærigrøv)