For hvem dækker løngarantifonden...
Fra : Søren Klintsø

Dato : 05-02-02 12:14

Hej NG

Et lille spørgsmål.
Et firma går konkurs...og de ansatte bliver så dækket ind af Lønmodtagerens
Garantifond (LG)

Der er flere forskellige personer ansat, men hvem er dækket...
De er alle funktionær-ansat.

1) Dansk statsborger, bor i danmark, betaler skat i danmark
2) Indisk statsborger, bor i danmark, betaler skat i danmark (har
arbejdstilladelse)
3) Engelsk statsborger, bor i England, betaler engelsk skat (ca 20%).

Er alle dækket af LG...
--
Venlig hilsen
Søren Klintsø

Fra : Jørgen Larsen

Dato : 07-02-02 23:35

"Søren Klintsø" <skl@juize.fjernmig.com> wrote in message

> [...]
> arbejdstilladelse)
> 3) Engelsk statsborger, bor i England, betaler engelsk skat (ca 20%).

Hi Søren,

Det er en god ide at se under lønmodtagernes garantifonds side, der
fidner du svaret.
Der er et loft for dækningen.

Det er en privat fond, så det drejer sig om et arbejdsforhold og har
ikke emd myndigheden at gøre.
Jeg har dog svært ved at se, hvad du menr med englænderen, både
svneskere og englændere bliver beskattet her ved kilden og som følge
deraf er deogså dækket,

du kan ikke være lønmodtager her og alene skattepligtig til UK.

I øjeblikket risikerer svenske pemdlere op til 96% beskatning, de bliver
både beskattet her og i Sverige
det er man menre med dobbeltbesaktning.

Se mere på www.skatteborgerne.dk

hilsen Jørgen Larsen

Fra : Søren Klintsø

Dato : 08-02-02 09:18

> Hi Søren,
>
> Det er en god ide at se under lønmodtagernes garantifonds side, der
> fidner du svaret.
> Der er et loft for dækningen.

jep, jeg har tygget mig i gennem alle siderne (næsten , og ja,
der er max 90.000 kr pr ansat efter skat og excl. feriepenge.

Problemet er at der ingen steder er defineret hvad (hvem) en lønmodtager
er??
kun at lønmodtageren gør sådan, lønmodtageren får ditten, ect...
Lidt trist...

> [...]
> Jeg har dog svært ved at se, hvad du menr med englænderen, både
> svneskere og englændere bliver beskattet her ved kilden og som følge

hvad mener du med 'beskattet ved kilden'. Englænderen betaler engelsk skat
og arbejder fra england.

> du kan ikke være lønmodtager her og alene skattepligtig til UK.

øh, det er han...???
(det gør han. han betaler ikke dansk skat, men kun skat i england)

--
Søren Klintsø

Fra : Peter G C

Dato : 08-02-02 09:25

"Søren Klintsø" <skl@juize.fjernmig.com> skrev i en meddelelse

[klip]

> Problemet er at der ingen steder er defineret hvad (hvem) en lønmodtager
> er??
> kun at lønmodtageren gør sådan, lønmodtageren får ditten, ect...
> Lidt trist...

En lønmodtager er en person, der udfører personligt arbejde mod vederlag.
Lønmodtageren er i et tjenesteforhold og skal/kan modtage ordrer fra
arbejdsgiveren.

En direktør er ikke i et tjenesteforhold og er derfor ikke omfattet af LG's
garanti.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Søren Klintsø

Dato : 08-02-02 12:25

> En lønmodtager er en person, der udfører personligt arbejde mod vederlag.
> Lønmodtageren er i et tjenesteforhold og skal/kan modtage ordrer fra
> arbejdsgiveren.

dvs. at location og nationalitet er underordnet...

> En direktør er ikke i et tjenesteforhold og er derfor ikke omfattet af
LG's
> garanti.

jep, det er direktøren også klar over...

mvh
Søren

Fra : Peter G C

Dato : 08-02-02 15:43

"Søren Klintsø" <skl@juize.fjernmig.com> skrev i en meddelelse

[klip]

> dvs. at location og nationalitet er underordnet...

Det har jeg ikke sagt.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Peter G C

Dato : 08-02-02 16:28

"Søren Klintsø" <skl@juize.fjernmig.com> skrev i en meddelelse

[klip]

> dvs. at location og nationalitet er underordnet...

Nu har jeg endelig fået en opdateret udgave af Karnovs lovsamling - I'm
back!

Fra noten til LG-lovens § 1:

"Omfatter lønmodtagere, der er bosiddende i Danmark og har udført arbejde
for udenlandske firmaer her i landet, se U 1983 219."

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Thomas Thorsen

Dato : 08-02-02 11:27

Søren Klintsø skrev:

> hvad mener du med 'beskattet ved kilden'. Englænderen betaler
> engelsk skat og arbejder fra england.

Er der oprettet en filial eller et firma i UK?

Thomas T.

Fra : Søren Klintsø

Dato : 08-02-02 11:52

> Er der oprettet en filial eller et firma i UK?

Nej overhoved ikke. Det er en ven af den tidligere chef, som begynde at
arbejde for os.
han arbejdede hjemmefra og kom til landet en gang om måneden.

Fik udbetalt sin løn via sin engelske bank (det kostede en formue i
vekslegebyrer)

mvh Søren

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 08-02-02 12:02

"Søren Klintsø" <skl@juize.fjernmig.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Fik udbetalt sin løn via sin engelske bank (det kostede en formue i
> vekslegebyrer)

Lige til oplysning/info:

1) Var "lønnen" en provesion?
2) Var "lønnen" et vederlag?
3) Blev "lønnen" udbetalt på baggrund af en faktura fremsendt af
englænderen?
4) Er det meget dyrt at veksle penge - jeg betaler da kun 40 kr. uanset
beløbsstrrelse?

Hr. Bjørn

Fra : Søren Klintsø

Dato : 08-02-02 12:19

> [...]
> englænderen?
> 4) Er det meget dyrt at veksle penge - jeg betaler da kun 40 kr. uanset

Han var ansat på samme vilkår som os andre. Så han fik månedløn på ligefod
med os andre. Han var hverken konsulent eller selvstændig eller noget i den
stil.
(dvs det var ikke provesion, eller vederlag, eller på opgavebasis...)
Han var funktionæransat...

hmm... Er dette et lovligt ansættelsesforhold...???

mch Søren

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 08-02-02 16:10

"Søren Klintsø" <skl@juize.fjernmig.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> hmm... Er dette et lovligt ansættelsesforhold...???

En dansk funktionærkontrakt til en egelsk statsborger.

Samtidig betales der ikke skat af lønnen i Danmark, men i England.

Arbejdstageren vil så have dækket sit løntab i Lønmodtagernes Garantifond
(Danmark).

Denne sag lyder højest mærkværdig.

1) Skatteundragelse i Danmark
2) Forsøg på løndækning via udbetaling fra en dansk fond til en engelsk
statsborger som ingen skat har betalt i Danmark.
3) Dækker virksomhedens (lovpligtige) ansvarsforsikring iøvrigt denne
"medarbejder"?

Dette må være wekendens opgave til de jurakyndige.....

PS: Min personlige mening: Smask ulovligt hele "opsætningen".

Hr. Bjørn

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 08-02-02 10:33

Oversigt over love/ bekendgørelser på
http://www.retsinfo.dk/index/BES/CR042642.htm

Jeg har løst lidt på det og fundet følgende i loven:

Arbejdsministeren fastsætter regler om
1) anmeldelse af krav over for fonden, herunder frist for indgivelse af
anmeldelse,
2) hvilken dokumentation der skal medfølge anmeldelsen,
3) fondens behandling af krav og
4) udbetaling fra fonden.

Men ikke kunnet finde ovenstående regler. Heller ikke på
beskæftigelsesministeriets hjemmeside - http://www.arbejdsministeriet.dk/

Nogen gode links ?

Anders Majland

Fra : Thomas Thorsen

Dato : 08-02-02 11:26

Anders Majland skrev:

> Nogen gode links ?

Der er masser på www.retsinfo.dk. Søg på "Lønmodtagernes Garantifond".
Også på LG's egne sider (www.lg.dk) er der en hel del materiale.

Thomas T.

Fra : Søren Klintsø

Dato : 08-02-02 12:30

> Der er masser på www.retsinfo.dk. Søg på "Lønmodtagernes Garantifond".
> Også på LG's egne sider (www.lg.dk) er der en hel del materiale.

jep, har tygget det igennem, og er blevet meget klogere

mit problem er, at der ingen steder står hvad en lønmodtager dækker
(udover det som Peter skrev i en foregående mail)

Mvh Søren