standardkontrakt for lån
Fra : Jacob

Dato : 06-02-02 08:02

Jeg ser at der i denne gruppe har været udvekslet kontrakter om snart sagt
alt.. dog ikke om lån mellem to private, som jeg skal bruge.

Er her nogen der kan vise vej til en standardkontrakt for lån mellem to
private af beløb på ca kr. 140.000?
Er ikke klar over om der er forskellige ting der skal være indeholdt i
kontrakten alt efter beløbets størelse.

På forhånd tak for enhver hjælp.

Fra : Kasper Damkjær

Dato : 06-02-02 12:46

Jacob skrev: (messageID: <news:a3qkc4$3134$1@news.cybercity.dk>)

> [...]
> private af beløb på ca kr. 140.000?
> Er ikke klar over om der er forskellige ting der skal være indeholdt i

Hos Familieadvokaten kan du købe et "almindeligt gældsbrev":
http://www.familieadvokaten.dk/Formularer/262.html

--
Kasper Damkjær
http://www.damkjaer.net

Fra : Jacob

Dato : 06-02-02 13:21

> Hos Familieadvokaten kan du købe et "almindeligt gældsbrev":
> http://www.familieadvokaten.dk/Formularer/262.html

Ja det er det jeg skal bruge. Undrer mig bare at der er gratis
standardkontrakter på snart sagt alt, men at jeg skal betale 200 kr for
denne.

Fra : Peter G C

Dato : 06-02-02 13:30

"Jacob" <a@a.a> skrev i en meddelelse

[klip]

> Ja det er det jeg skal bruge. Undrer mig bare at der er gratis
> standardkontrakter på snart sagt alt, men at jeg skal betale 200 kr for
> denne.

Prøv at lave et udkast selv - det er ikke så svært. Så skal vi nok kigge på
det.

/Peter

--
http://www.grauslund.com
FAQ: http://www.diku.dk/~makholm/dk.videnskab.jura.html

Fra : Jacob

Dato : 06-02-02 13:38

> Prøv at lave et udkast selv - det er ikke så svært. Så skal vi nok kigge

> det.

Hmnjaaa <-tvivlende lyd

Jeg tror det vil blive en langvarig affære, hvis det skal være helt samme
kvalitet som de kontrakter folk, som faktisk forstår sig på den slags,
laver.
Ellers tak for tilbudet.

Fra : boe

Dato : 06-02-02 14:14

> Jeg tror det vil blive en langvarig affære, hvis det skal være helt samme
> kvalitet som de kontrakter folk, som faktisk forstår sig på den slags,
> laver.

Jamen så har du jo også selv svaret på dit tidligere indlæg:

"Undrer mig ........ at jeg skal betale 200 kr for denne."

Mvh Bo

Fra : Jacob

Dato : 06-02-02 14:21

> Jamen så har du jo også selv svaret på dit tidligere indlæg:
>
> "Undrer mig ........ at jeg skal betale 200 kr for denne."

Nej, for jeg skriver også "der er gratis standardkontrakter på snart sagt
alt"
Men jeg så godt smilyen :-]

Fra : Peter G C

Dato : 06-02-02 14:21

"Jacob" <a@a.a> skrev i en meddelelse

[klip]

> Nej, for jeg skriver også "der er gratis standardkontrakter på snart sagt
> alt"
> Men jeg så godt smilyen :-]

Hvis du vil spare de 200 kr. og ikke gider lave det selv kan du gå på
biblioteket og låne "juridisk formularbog"

/Peter

Fra : Henning Makholm

Dato : 06-02-02 14:14

Scripsit "Jacob" <a@a.a>

> Jeg tror det vil blive en langvarig affære, hvis det skal være helt samme
> kvalitet som de kontrakter folk, som faktisk forstår sig på den slags,
> laver.

Et lån er jo ikke videre kompliceret. Tilbagebetalingspligten er
ubetinget, så det eneste der skal tages stilling til - ud over rente
og tilbagebetalingstakt - er om en af parterne kan opsige hele lånet
før tiden eller ej. Alt dette skal jo alligevel forhandles mellem
parterne, så hvis I bare skriver ned hvad I bliver enige om, er det
sikkert tæt på at være en brugbar låneaftale.

Det eneste der ikke helt giver sig selv er at det bør stå udtrykkeligt
i aftalen at hvis de ordinære ydelser ikke bliver betalt til tiden,
kan de tvangsfuldbyrdes af fogedretten uden forudgående retssag (jf
Retsplejelovens §478 nr 5).

--
Henning Makholm "Det er sympatisk du håner dig selv. Fuldt
berettiget. Men det gør dig ikke til en kristen."

Fra : Peter G C

Dato : 06-02-02 14:19

[klip]

> [...]
> ubetinget, så det eneste der skal tages stilling til - ud over rente
> og tilbagebetalingstakt - er om en af parterne kan opsige hele lånet

Opsigelse skal aftales - ellers kan der ikke ske opsigelse, jf.
Gældsbrevslovens § 5.

Der skal nok også aftales noget om ophævelse af låneaftalen - dvs. hele
gælden forfalder ved misligholdelse, (man kan tænke sig skilsmisse, død,
konkurs, lottogevinst mv.)

> Alt dette skal jo alligevel forhandles mellem
> parterne, så hvis I bare skriver ned hvad I bliver enige om, er det
> sikkert tæt på at være en brugbar låneaftale.

Enig.

/Peter

Fra : Henning Makholm

Dato : 06-02-02 14:40

Scripsit "Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk>

> Opsigelse skal aftales - ellers kan der ikke ske opsigelse, jf.
> Gældsbrevslovens § 5.

Hm, den §5 jeg kan finde siger at hvis løbetiden ikke er aftalt *kan*
hver part opsige lånet til enhver tid?

Det er naturligvis rigtigt at aftaler kun kan opsiges hvis det er
aftalt eller følger af lov (fx gbl §5). Min pointe var at det
alligevel er praktisk for begge parter at man udtrykkeligt skriver
om aftalen kan opsiges eller ej, også hvis man følger grundsætningen
om uopsigelighed. Fx vil mange ikke-professionelle skyldnere nok
forvente at de kan indfri lånet til enhver tid, medmindre aftalen
udtrykkeligt siger det modsatte.

> Der skal nok også aftales noget om ophævelse af låneaftalen

Ja.

--
Henning Makholm "Khanivore is climbing out of its life-support pod."

Fra : Peter G C

Dato : 06-02-02 14:48

[klip]

> Hm, den §5 jeg kan finde siger at hvis løbetiden ikke er aftalt *kan*
> hver part opsige lånet til enhver tid?

Det er mere præcist end det, jeg skrev.

[klip]

> Fx vil mange ikke-professionelle skyldnere nok
> forvente at de kan indfri lånet til enhver tid, medmindre aftalen
> udtrykkeligt siger det modsatte.

Nemlig. Og man kan ikke opsige, hvis der er aftalt noget om frigørelses-
eller forfaldstid (løbetid), jf. "betalingstid" i GBL § 5, stk. 1. I
1980'erne var der nogle domme om det - man forsøgte at indfri højtforrentede
lån - det var en fordel, da renten var faldet. Men den går ikke.

/Peter