Lovlig henvendelse, spam eller brud på reg~
Fra : Kasper Carøe Olsen

Dato : 06-02-02 07:37

Goddag,

Jeg har et aktuelt spørgsmål.

Som studerende ved Handelshøjskolen i Kbh. fik jeg for nogle dage siden en
uopfordret mail vedr. finansloven, med opfordring om demonstration osv.

Mailen er afsendt af en af de studenterpolitiske organisationer (politisk
interesseorganisation) - adresserne er direkte fra Handelshøjskolens
register, jeg har aldrig været i kontakt med organisationen.

Kan det virkelig være tilladt at lave den slags politiske propaganda med
udgangspunkt i handelshøjskolens elevdatabase??

Mvh,

/Kasper

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 06-02-02 10:54

In article <D6488.388$B43.55736@news000.worldonline.dk>, Kasper Carøe Olsen wrote:
> [...]
>
> Kan det virkelig være tilladt at lave den slags politiske propaganda med
> udgangspunkt i handelshøjskolens elevdatabase??

Mig bekendt var et lignende spørgsmål oppe og vende omkring valget
i november. Det er kun kommerciel spam fra firmaer der ikke er
tilladt. Politikkere må spamme lige så meget de vil.

JonB

"ingen krydspost". Se http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html

Fra : Foobar

Dato : 06-02-02 13:26

> Mig bekendt var et lignende spørgsmål oppe og vende omkring valget
> i november. Det er kun kommerciel spam fra firmaer der ikke er
> tilladt. Politikkere må spamme lige så meget de vil.

Synes at kunne se, at Kasper's andet spørgsmål går på noget i stil med: "Med
hvilken hjemmel udleverer Handelshøjskolen persondata til en politisk
organisation?" - Og det kunne jeg da egentlig også godt tænke mig at vide...

Claus

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 06-02-02 15:16

"Kasper Carøe Olsen" <kcoNOSPAM@vu.dk> skrev:

> Kan det virkelig være tilladt at lave den slags politiske
> propaganda med udgangspunkt i handelshøjskolens elevdatabase?

Handelshøjskolen må næppe udlevere data om deres elever fra deres
database uden samtykke fra eleven.

Det er lov om behandling af personoplysninger, der omhandler dette
emne.

I §6 er der angivet under hvilke omstændigheder, der må foretages en
behandling af de registrerede oplysninger ikke en af disse betingelser
kan, hvad jeg kan se, siges at være opfyldt.

Personligt ville jeg nok finde ud af hvem, der er ansvarlig for det
pågældende register og hvis jeg ikke kunne få en fornuftig forklaring
på videregivelsen af mine oplysninger så ville jeg nok tage kontakt til
Datatilsynet.

Det er iøvrigt desværre ikke helt ualmindeligt, at
uddannelsesinstitutioner har en noget lemfældig omgang med elevernes
data.

--
Mvh. Morten http://miljokemi.dk
Miljøtemaer: http://tema.miljokemi.dk

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 06-02-02 19:29

"Morten Bjergstrøm" <nospam@dafnie.dk> wrote in

> Det er iøvrigt desværre ikke helt ualmindeligt, at
> uddannelsesinstitutioner har en noget lemfældig omgang med
> elevernes data.

nej tak, det har jeg også oplevet - dvs. jeg ved ikke hvordan KBH
tekniske skole ellers kunne få min adresse OG oplysning om at jeg til
sommer bliver færdig med 3G på HTX...

--
Henrik Stidsen | HS235-DK | Samleobjekt

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 06-02-02 23:43

On Wed, 06 Feb 2002 18:29:02 GMT,
Henrik Stidsen <s-p-a-m@spammer.dk> wrote:
> nej tak, det har jeg også oplevet - dvs. jeg ved ikke hvordan KBH
> tekniske skole ellers kunne få min adresse OG oplysning om at jeg til
> sommer bliver færdig med 3G på HTX...

I gamle dage var det sådan, at når man startede på universitetet
i Århus, så fik man en masse studenterpolitik materiale med posten.

Men det foregik korrekt. Nemlig at organisationen indleverede
pakkede kuverter og penge til universitetet, som herefter satte
labels på kuverterne, og sørgede for forsendelse.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 07-02-02 20:48

nospam@home.terminal.dk (Povl H. Pedersen) wrote in

> [...]
> pakkede kuverter og penge til universitetet, som herefter satte
> labels på kuverterne, og sørgede for forsendelse.

Sådan tvivler jeg på det er foregået i denne her sammenhæng, men alle
elever har fået et brev ligesom mit. Jeg gad dog ikke finde ud af om
der var sket noget "ulovligt" eller hvad, det er alligevel kun sket
den ene gang.

--
Henrik Stidsen | HS235-DK | Samleobjekt