Prøvekørsel af motorcykel som er til salg
Fra : Bjarne Petersen

Dato : 06-02-02 06:35

Hej

Når man nu har en motorcykel tilsalg, og køber gerne vil prøvekøre den, så
melder der sig et par spørgsmål.
Hvordan sikre man sig at vedkommende som prøver cyklen, også hæfter for evt.
skader som laves på cyklen? er det ok at skrive et stykke papir hvor
vedkommende siger at han betaler?
Hvad bør man kræve i "depositum" inden køber tager prøveturen? kørekort,
dankort, pas, penge eller noget helt femte? (det skulle jo gerne være sådan
at han kom tilbage med cyklen igen)
De nye garanti regler som er kommet for forhandlere, er det noget som
berører handel mellem privat personer? med andre ord, kan jeg komme til at
hænge på evt fejl/defekter i en tid fremover efter salget?
Den slutseddel fra bmw klubben (tror jeg nok) som har været omtalt her i
gruppen nogle gange, er den stadigvæk ok at bruge, eller bør man "sikre" sig
mere?

Med venlig hilsen
Bjarne Petersen

Fra : boe

Dato : 06-02-02 10:03

"Bjarne Petersen" <bep@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
evt.
> skader som laves på cyklen? er det ok at skrive et stykke papir hvor

Nej, der er klare regler for erstatningsansvar i dansk ret:

Hvis man prøvekører et køretøj med henblik på køb, sker kørslen ikke kun i
egen interesse, men også i sælgers, og derfor skal man have handlet uagtsomt
(culpøst) for at pådrage sig erstatningsansvar! Det betyder, at hvis køber
punkterer uner kørslen, vælter og smadrer cyklen, så vil du selv skulle
betale. Det er vel dybest set heller ikke altid rimeligt, at køber skal
betale - f.eks. hvis man prøvekører en mc med gamle møre dæk, som punkterer.
Det er jo ejers ansvar at holde cyklen i lovlig og forsvarlig stand.

Har man derimod lånt køretøjet for at køre en hyggetur i egen interesse, så
hæfter man principielt for alle skader. MEN - ikke hvis
køretøjet er kaskoforsikret, så hæfter man kun for selvrisikoen (ikke
bonustabet).

> Hvad bør man kræve i "depositum" inden køber tager prøveturen? kørekort,
> dankort, pas, penge eller noget helt femte? (det skulle jo gerne være
sådan
> at han kom tilbage med cyklen igen)

Personligt ville jeg køre ham en tur på bagsædet - alternativt selv sidde på
bagsædet, hvis du tør
Du skal under alle omstændigheder checke, at han har kørekort til mc.

> De nye garanti regler som er kommet for forhandlere, er det noget som
> berører handel mellem privat personer? med andre ord, kan jeg komme til at
> hænge på evt fejl/defekter i en tid fremover efter salget?

Som udgangspunkt har alle købere 2 års reklamationsfrist når loven bliver
vedtaget (det er den ikke endnu). Du kan dog ved handel mellem private
aftale, at denne regel ikke gælder, hvorimod man i forbrugerkøb (når private
køber hos forhandler) ikke kan aftale sig ud af reklamationsretten. En sådan
aftale vil simpelthen være ugyldig.

Bo, VF1000F

Fra : Armand

Dato : 06-02-02 19:26

boe <bem@NOSPAMbellesystems.com> skrev i en
> [...]
sidde på
> bagsædet, hvis du tør
> Du skal under alle omstændigheder checke, at han har kørekort til mc.

Jeg har brugt at låne en kammerats motorcykel til at køre "fårehund" på,
evt. kunne kammeraten selv gøre en denne tjeneste!
En temmelig tom tank vil også hæmme muligheden for at "køber" stikker
(for langt) af!
Under alle omstændigheder skal du ikke regne vedkommendes bil for at
være
pant for at han vender tilbage - Alt for mange er endt uden mc- og med
en stjålet bil efterladt
Det værste ved dén situation er forøvrigt at sådant et tyveri ikke er
tyveri i
forsikringens opfattelse men derimod "simpelt tyveri" (på samme måde som
hvis man får stjålet værdigenstande der ligger frit synlige i en forladt
bil), hvilket ikke er dækket af kasko'en

Og så er der lige den sidste, så du kan blive helt psykotisk omkring
situationen:
Ofte har folk via en prøvetur i praksis demonstreret overfor uhædelige
folk hvor/hvordan deres motorcykel er parkeret og låst, hvorefter at
modellen pludselig er forsvundet en morgen ugen efter
Dette kan imødegåes ved at demonstrere ud fra 3. mands (forældres,
svigerforældre, kammeraters, arbejdsplads ell.a.) ejendom!

--
Armand.

Fra : Leif Poulsen

Dato : 07-02-02 20:21

- Klip

> [...]
> hvis man får stjålet værdigenstande der ligger frit synlige i en forladt
> bil), hvilket ikke er dækket af kasko'en

- Klip-

Der er ikke tale om simpelt tyveri, men derimod bedrageri/underslæb.

Kaskoforsikringen dækker "kun" Tyveri ( herunder simpelt !) og Røveri

Problemet var fornylig omtalt i Rene Ord For Pengene.

Hilsen

Leif

PS Tyveri fra biler er i øvrigt et helt kapitel for sig )

Fra : Hans P. Palbøl

Dato : 08-02-02 21:24

> Personligt ville jeg køre ham en tur på bagsædet - alternativt selv sidde på
> bagsædet, hvis du tør
> Du skal under alle omstændigheder checke, at han har kørekort til mc.

Ja god dav du. Sidste sommer havde jeg min baby gixxer til salg - og det
utroligt så mange, som tilfældigvis har "glemt" pungen med kørekortet.

Det er jo ikke altid til at sige om folk lyver. Men der var et par
stykker herinde fra (Tommy og Moller) som kørte samme finte - ugen efter
blev han lykønsket for lige at have fået kortet. Det giver sgu en dårlig
smag i munden....

Hans
--
SV 650S

Fra : Mich@el

Dato : 08-02-02 22:26

Hej Hans.

"Hans P. Palbøl" wrote:

> [...]
> stykker herinde fra (Tommy og Moller) som kørte samme finte - ugen efter
> blev han lykønsket for lige at have fået kortet. Det giver sgu en dårlig

Tjaa... hvem er den dumme og blåøjede i den sitiuation.

Uden kort, ingen prøvetur.

"Spørg" lige dig selv hvor tit du forlader hejmmet uden pung og kørekort. ?????

Og hvis du så endda er på vej til en prøvekørsel !!!!!!!!

Nogle ska` ha` en røvtur før de forstår budskabet. !!!!!!!

Med tilbagelænet hilsen

Mich@el

Fra : Sports-MC / Claus Be~

Dato : 06-02-02 19:43

Hej Bjarne,

Jeg har lagt en prøvekørsels aftale op på:
http://www.sports-mc.dk/dl/provekorsel.zip

Det er et zippet worddokument som forpligter ham der prøvekører cyklen til at
hæfte for skader.

Det er udarbejdet af en advokat men om det holder i retten ved jeg ikke. Men
alene underskriften skulle vel være nok til at få de fleste skadevoldere til at
falde til patten

-Claus

Sports-MC.dk Fax: +45 3833 4071
Tomsgaardsvej 76 - 1 Phone: +45 3833 4070
2400 Copenhagen e-mail: info@sports-mc.dk
DK - Denmark www: http://www.sports-mc.dk
VAT number: 17 70 71 40

Fra : boe

Dato : 06-02-02 20:24

"Sports-MC / Claus Bernth" <claus-bernth@sports-mc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
Men
> alene underskriften skulle vel være nok til at få de fleste skadevoldere

Ja, lad ham endelig underskrive, hvis han vil. Den vil sikkert få ham til at
køre ekstra forsigtigt

Juridisk set mener jeg dog ikke at aftalen kan holde, idet den tilsidesætter
almindelige erstatningretlige regler, f.eks. reglen om, at man ikke kan være
erstatningsansvarlig for hændelige skader. Som jeg også har sagt tidligere,
så vil det heller ikke være rimeligt at køber skal erstatte skader, som
opstår som følge af defekter på, eller dårlig vedligeholdelse af,
motorcyklen.

Bo, VF1000F

Fra : origo@earthling.net

Dato : 06-02-02 20:39

"boe" <bem@NOSPAMbellesystems.com> wrote in message
>Som jeg også har sagt tidligere,
> så vil det heller ikke være rimeligt at køber skal erstatte skader, som
> opstår som følge af defekter på, eller dårlig vedligeholdelse af,
> motorcyklen.
Nei, det er en ting. Men hvis den potensielle kjøper styrter fordi han ikke
er forsiktig, er det en helt annen snakk. Det kan dog være meget besværlig å
bevise en eventuelt kulpøs handling. Det kunne derfor være interessant å få
belyst hvorvidt en kontrakt kan benyttes som krav mot en kjøper som "dummer"
seg under prøvekjørsel.

JS

Fra : boe

Dato : 06-02-02 20:53

<origo@earthling.net> skrev i en meddelelse news:a3s0kv$soc$1@sunsite.dk...
> [...]
> bevise en eventuelt kulpøs handling. Det kunne derfor være interessant å

> belyst hvorvidt en kontrakt kan benyttes som krav mot en kjøper som

Ja, det kunne være yderst interessant. Jeg vil gerne spørge
Familieadvokaten.dk. De kan givetvis svare nogenlunde sikkert på, hvor stor
en del af de erstatningsretslige bestemmelser, der kan afviges ved aftale.
Jeg vender tilbage, når jeg har et svar.

Bo, VF1000F

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 07-02-02 09:22

> [...]
> bevise en eventuelt kulpøs handling. Det kunne derfor være interessant å

> belyst hvorvidt en kontrakt kan benyttes som krav mot en kjøper som

Hvad med at "udleje" cyklen til den potentielle køber. Sidste jeg lejede en
mc havde jeg vist 2500DM i selvrisiko ved _enhver_ skade.

Så er der større aftalefirhed ved udleje end ved udlån ?
Tillader forsikringen typisk at man udlejer maskinen ?

/A

Fra : boe

Dato : 07-02-02 09:30

<AndersDOTMajland@jyde.dk> wrote in message news:a3td4i$a04$1@sunsite.dk...
> [...]
> mc havde jeg vist 2500DM i selvrisiko ved _enhver_ skade.
>
> Så er der større aftalefirhed ved udleje end ved udlån ?

Der er jo stor forskel fra at aftale en fast selvrisiko og så til at gøre
låner/lejer 100% ansvarlig for hvadsomhelst. Jeg vil iøvrigt også tro, at
man kan slippe for selvrisikoen, hvis man kan påvise, at dækkene var møre
ved en punktering. Desuden taler du om tysk udlejning. I Danmark kunne
reglerne jo godt være som ved prøvekørsel, nemlig at man skal erstatte
selvrisikoen hvis man har handlet culpøst men ikke ved hændelige skader. Jeg
ved som sagt ikke, hvor meget man kan aftale sig ud af. Jeg *har* skrevet
til www.familieadvokaten.dk, vi må så bare håbe, at de svarer. Ellers kan
jeg jo prøve FDM eller forsikringsoplysningen.

> Tillader forsikringen typisk at man udlejer maskinen ?

Nej.

Bo, VF1000F

Fra : Bjarne Petersen

Dato : 09-02-02 15:16

Hej Claus
Takker mange gange, den er printet ud og ligger klar
Hilsen Bjarne
(ps, til de øvrige som havde input, mange tak)