Hjælp... Hvor er mine æg...
Fra : Frederik Rugaard

Dato : 05-02-02 22:20

Hej NG...

Mine Green Terror Chiklider har lagt æg. Lykken for mig, for det er
første gang jeg skulle have yngel i akvariet.
Men... De lagde æggene på et blad. I og og for sig godt nog, men det var
et dårligt blad, som snart ville falde af.
Nu, da jeg kom hjem, var der ikke flere æg på bladet. Kunne det tænkes
at de har flyttet æggene? Eller har de ædt dem?(har fodret rigeligt)
Der er en stor fordybning i stenene under bladet, men jeg kan ikke se,
om der er noget deri.
Håber I kan hjælpe mig...

/Frederik

Fra : Carsten Gall

Dato : 06-02-02 00:13

Frederik Rugaard <f_rugaard@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:62b395eedb7bce36180868e91a4c73bb.30663@mygate.mailgate.org.
> [...]
> at de har flyttet æggene? Eller har de ædt dem?(har fodret rigeligt)
> Der er en stor fordybning i stenene under bladet, men jeg kan ikke se,

Hvis det er sket inden for de første par døgn, så skal du nok regne med
at æggene er ædt.
Det er også ganske almindeligt at forældrene ikke er helt med på hvad de
foretager sig, og æder æggene,
også selvom de er befrugtet. men efter et par gange plejer de at kunne
finde ud af det.
Hvis du ikke har set unger hænge og fimre på bladet, som æggene blev lagt
på, skal du heller ikke
regne med at der er unger i gruben.

Carsten

Fra : Lasse Christiansen

Dato : 06-02-02 20:09

Hejsa.

Jeg vil tro at der stadig er en chance for unger. Når mine rivulatus lægger
æg, går der højst et par dage og så er æggene flyttet. De kan finde på at
flytte dem 3-4 gange på en uge...

Lasse
www.cichlids.subnet.dk

Fra : Frederik Rugaard

Dato : 07-02-02 19:21

"Lasse Christiansen" <lassec@email.dk> wrote in message

> [...]
> æg, går der højst et par dage og så er æggene flyttet. De kan finde på at

Hej...
Jeg vil håbe du har ret... Jeg kan ikke finde æggene...
Men jeg er heller ikke så trænet til at kigge efter dem...
Hvor lang tid går der efter de bliver lagt, til de klækkes?
Jeg kunne se, at efter et stykke tid, blev der en lille sort prik i
æggene... Det må betyde at de var befrugtede....
Har egentlig lige købt dem hos Amazonas i Frederikshavn.
Han er kanon fin at snakke med...

/Frederik

Fra : Carsten Gall

Dato : 07-02-02 22:58

Frederik Rugaard <f_rugaard@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:cae36a45e9a455fb76477db7c0d1271c.30663@mygate.mailgate.org.

> [...]
> æggene... Det må betyde at de var befrugtede....
> Har egentlig lige købt dem hos Amazonas i Frederikshavn.

Hvis du så en sort prik i dem, så var de befrugtet, og så går der omkring
24-48 timer før end de klækker, derfra går der så et par dage mere, inden
de kan svømme selv. Alt i alt går der omkring en uges tid, fra de er lagt
til de kan svømme.

Det er også et velkendt fænomen, at helt ny indkøbte fisk starter med at
lægge æg.
Det ses også tit på akvarieudstillinger, hvor fiskene er blevet fisket op,
og puttet i et andet
akvarie.

Carsten

Fra : Frederik Rugaard

Dato : 07-02-02 23:40

> [...]
> til de kan svømme.
>
>Hvis der nu et eller andet sted er unger, skal jeg så købe noget at
fodre dem med?
Og hvad skal jeg købe?
De er vel så små, at de ikke er til at se...
/Frederik

Fra : Carsten Gall

Dato : 08-02-02 09:34

Frederik Rugaard <f_rugaard@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:207b00f3b2d5be58bbe2b86a054599ff.30663@mygate.mailgate.org.

> fodre dem med?
> Og hvad skal jeg købe?
> De er vel så små, at de ikke er til at se...

Nok er de små, men så små er de nu heller ikke.
Du vil kunne se dem svømme rundt i en klump, meget nøje overvåget
af forældrene.
Ny klækkede artemia, vil være et godt foder at starte dem på.

Carsten