portåbner
Fra : claus

Dato : 05-02-02 21:39

hej jeg har set i et eller andet blad at der skulle være tilbud i denne uge
på en portåbner men jeg kan ikke huske hvor det er er der nogen der ved det

claus

Fra : Jens Petersen

Dato : 06-02-02 18:39

On Tue, 5 Feb 2002 21:39:06 +0100, "claus" <nospam@esenet.dk> wrote:

>hej jeg har set i et eller andet blad at der skulle være tilbud i denne uge
>på en portåbner men jeg kan ikke huske hvor det er er der nogen der ved det

Jeg ved det ikke, men husk når du køber portåbner at:

1. Der skal være plads over porten så portbladet ikke rammer åbneren.

2. Portens højde må ikke være større end hvad der er angivet, ellers
kan porten ikke åbne helt.

3. Hvis der ikke er dør i garagen skal åbneren kunne frikobles udefra
med en nøgle, ellers kan du ikke få bilen ud når åbneren går i
stykker.

4. Hvis det er en meget bred port er det ikke alle åbnere der er
stærke nok.

5. Så er der ikke mere du skal huske når du køber portåbner.

--
Jens

Famous Last Words #30: "I bet it's an illusion."

Fra : Gert

Dato : 08-02-02 14:08

"Jens Petersen" <jp@c.dk> skrev i en meddelelse

<snip>

> Jeg ved det ikke, men husk når du køber portåbner at:
<Snip>

> 3. Hvis der ikke er dør i garagen skal åbneren kunne frikobles udefra
> med en nøgle, ellers kan du ikke få bilen ud når åbneren går i
> stykker.

i dag skal en port være forsynet med an nødåbning, som som regel består af
et lille beslag med en snor, der frigør porten fra åbneren.

> 4. Hvis det er en meget bred port er det ikke alle åbnere der er
> stærke nok.

4a
det er ikke nødvendigvis kun størrelsen det kommer an på
men også vægten, jeg måtte hen og skifte beklædningen på min gamle træport
(som ellers opfyldte de mål der stod på åbneren)

men nu virker den også, og ih det er en dejlig ting

> 5. Så er der ikke mere du skal huske når du køber portåbner.

Med Venlig Hilsen

Gert Ringholm Møller

Fra : Jens Petersen

Dato : 08-02-02 17:04

On Fri, 8 Feb 2002 14:07:47 +0100, "Gert" <locate@worldonline.dk>
wrote:

>i dag skal en port være forsynet med an nødåbning, som som regel består af
>et lille beslag med en snor, der frigør porten fra åbneren.

Ja, men åbneren går altid i stykker når porten er lukket og man har
travlt ( i medfør af Murphy's lov om portåbnere ).

Hvis der ikke er en dør har du et alvorligt problem

>4a
>det er ikke nødvendigvis kun størrelsen det kommer an på
>men også vægten, jeg måtte hen og skifte beklædningen på min gamle træport
>(som ellers opfyldte de mål der stod på åbneren)

Det er klart, men gode åbnere er stærke nok til almindelige træporte.

>men nu virker den også, og ih det er en dejlig ting

Pas nu på at du får noget motion

--
Jens

But someone has to do it!

Fra : claus

Dato : 08-02-02 23:38

tak for alle de gode råd

jeg har købt en chamberlain 4000 i bauhaus 1500 kr

fik den anbefalet af en portmontør han dsagde at det var den model de brugte
til små vippeporte deres pris var bare 2500 + opsætning

den de sælger hos harald nyborg til 1100 er noget skrammel iflg ham

så oi morgen skal den op

hygge

claus

Fra : Gert

Dato : 09-02-02 14:51

> [...]

> Ja, men åbneren går altid i stykker når porten er lukket og man har
> travlt ( i medfør af Murphy's lov om portåbnere ).

jooe det er selvfølgelig rigtig nok, men de fleste porte er vel stadig
udstyret med det oprindelige fjeder system der gør at porten har kunne åbnes
uden automatik. det er min ihvertfald ellers ku åbneren slet ikke magte
opgaven
(min port er af den goe gamle type med 2 store onde fjedre

> Hvis der ikke er en dør har du et alvorligt problem

> Det er klart, men gode åbnere er stærke nok til almindelige træporte.

ja var nok lidt for nærig da jeg købte min, den lille bosch fra Råd og Dåd.
og jeg er typen der ikke vil indrømme mine fejl,
så hellere ombygge porten lidt,
end at gå den tunge vej ned og bytte til den store model )

> Pas nu på at du får noget motion

uha jamen det gør jeg skam , der er jo stadig turen fra garagen og over til
hoveddøren
(som måske kunne afskaffes med et rullende fortov med overdækning

> --
> Jens
>
> But someone has to do it!

sad but true

Med Venlig Hilsen
Gert Ringholm Møller

Fra : Jens Petersen

Dato : 09-02-02 20:08

On Sat, 9 Feb 2002 14:50:45 +0100, "Gert" <locate@worldonline.dk>
wrote:

> [...]
>uden automatik. det er min ihvertfald ellers ku åbneren slet ikke magte

Men forestil dig nu følgende:

Lørdag eftermiddag 15 minutter før butikkerne lukker går strømmen i
hele kvarteret fordi det er et forrygende møgvejr.

Du opdager at der ikke er flere stearinlys og olielampen er helt tør.

Portåbneren viser sig kun at fungere når der er strøm i stikkontakten.

Hvis der ikke er alternative indgange såsom dør eller vindue så har du
nu et mindre problem

>(min port er af den goe gamle type med 2 store onde fjedre

Ja de er ikke så sjove når de knækker.

--
Jens

Altzheimer's Advantage #1 :- There are no television reruns.

Fra : Gert

Dato : 10-02-02 15:37

> [...]
>
> Portåbneren viser sig kun at fungere når der er strøm i stikkontakten.
>
> Hvis der ikke er alternative indgange såsom dør eller vindue så har du

Ja du siger noget, jeg tænkte slet ikke i den retning da du skrev alternativ
dør.
jeg tog det vist lidt som en selvfølge at der er en dør i en garage. det er
vist kun os der bor på landet der er oversået med døre specielt i en gammel
gård som min
men det er jo selvfølgelig ik alle steder der er det.

> Ja de er ikke så sjove når de knækker.

nej og heller ikke når de skal strammes op eller demonteres

Fra : claus

Dato : 09-02-02 23:29

nu er åbneren monteret og det gik som en leg

min port er en ældre teaktræs port fra 1969 med de originale gamle rustne
fjedere en i hver side og minsandten om ikke åbneren den bare kørte første
gang uden problemer

så jeg må gi portmanden ret

det er nu dejligt bare at trykke på en knap og så kører det bare op og ned

skulle den gå i udu så har jeg heldigvis en dør bagi

hygge claus

Fra : Tobias Simonsen

Dato : 08-02-02 13:48

claus wrote:

> hej jeg har set i et eller andet blad at der skulle være tilbud i denne uge
> på en portåbner men jeg kan ikke huske hvor det er er der nogen der ved det
>
> claus

Metro har haft en portåbner på tilbud men godt nok kun indtil den 6/2!

/Tobias