/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Ånderør fra topstykke!!
Fra : G-MC


Dato : 05-02-02 20:08

Da jeg lige har udskiftet slangen til mit ånderør i topstykket, bemærkede
jeg at der kommer faktisk en hel del luft ud af det, når maskinen står i
tomgang! Er det pga underkomp?? eller er det helt normalt? Jeg har i
hverttilfælde ikke bemærket det før. Motoren er en XS 650 parralel twin, har
et normalt olie forbrug og kører ellers fint.

Mch Jeppe (der er blevet lidt nysgerrig)



 
 
Armand (05-02-2002)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 05-02-02 21:18


G-MC <g-mc@-sletmig-wanadoo.dk> skrev i en
news:3c602d93$0$232$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Da jeg lige har udskiftet slangen til mit ånderør i topstykket,
bemærkede
> jeg at der kommer faktisk en hel del luft ud af det, når maskinen står
i
> tomgang! Er det pga underkomp?? eller er det helt normalt?

Det er ikke p.g.a. underkompression, der ér underkompressionen der vil
ud den vej!

> har et normalt olie forbrug og kører ellers fint.

Lidt underkompression vil der altid være, og mængden vil stige med
slidte stempelføringer og/eller slappe ringe; men servicepunktet bør
stadig defineres af olieforbruget eller kompressionen.
Så hvis den ikke bruger olie af nævneværdig grad, så betyder det ikke
noget.

> Motoren er en XS 650 parralel twin, >


Bare lige for at du ikke skal lægge for meget i den parallelle twin:
XS'eren er en 180° parallel-twin á dem hvor stemplerne bevæger sig imod
hinanden!
I tvivl? Tæl antallet af tændspoler! Derved at stemplerne er ½
omdrejning fra hinanden behøver hver cylinder sit eget tændingskredsløb!

--
Armand.






Rasmus Rosenquist (05-02-2002)
Kommentar
Fra : Rasmus Rosenquist


Dato : 05-02-02 23:00

> XS'eren er en 180° parallel-twin á dem hvor stemplerne bevæger sig imod
> hinanden!

Hvis det er sandt, er der rod i mine begreber... Hvorfor "parallel", hvis de
ikke følges ad? - jeg mener, er det bare en rækkemotor, der menes?

Rasmus



Armand (06-02-2002)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 06-02-02 19:17


Rasmus Rosenquist <fjernrasmus@fjernrovdyr.dk> skrev i en
news:3c6055f4$0$242$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> > XS'eren er en 180° parallel-twin á dem hvor stemplerne bevæger sig
imod
> > hinanden!
> Hvis det er sandt, er der rod i mine begreber... Hvorfor "parallel",
hvis de
> ikke følges ad? - jeg mener, er det bare en rækkemotor, der menes?

Læg lige mærke til:
Denne er sag netop én af de ting som jeg har måttet tildrage mig her på
gruppen

En Parallel-twin er modstykket til en V-twin!
Hvor V-twin'ens cylindre ligger adskilt fra hinanden i et V á en given
vinkel (45°=HD; 60°=Aprilia; 90°=Duc/Guzzi), er parallel-twin'ens
cylindre parallelle (á 0°)!

For begge nævnte konfigurationer taler man yderligere om krumtappens
"vrid", der for en normal 90° V2'er er 360° (plejlstængerne sidder på
fælles
søle), imens at normen for Parallel-twins er 180° krumtap (stemplerne
går mod
hinanden).
Kun ældre englændere og f.eks. Honda's seksventilede CB400/450 er "ægte"
360° parallel-twins hvor stemplerne følger hinanden (men skiftes til at
komprimere).

Sidesnak:
En V-twin kan blive så bred i V'et, at den ender på 180° og dermed
kolliderer med boxer-designationen (faktisk kalder Ferrari, deres 12'er
for 180° V-motor selvom at dens krumtap er identisk med BMW's 12 cyl.
Boxer!)

Er du forvirret?
Så prøv at blande Ducatis 2xV2 GP-motor, ind i snakken

--
Armand.





Rasmus Rosenquist (07-02-2002)
Kommentar
Fra : Rasmus Rosenquist


Dato : 07-02-02 18:31

> En Parallel-twin er modstykket til en V-twin!

Okay, men man vil stadig kunne definere sig ud af det - en parallel-twin kan
også være en V-motor med et V på 0 grader... Lige som et kvadrat også er et
rektangel, og en cirkel også er en ellipse....

> En V-twin kan blive så bred i V'et, at den ender på 180° og dermed
> kolliderer med boxer-designationen (faktisk kalder Ferrari, deres 12'er
> for 180° V-motor selvom at dens krumtap er identisk med BMW's 12 cyl.
> Boxer!)

Har BMW lavet en 12'er-boxer?

> Er du forvirret?

Nej, dette må være en definitionsfejl fra fabrikkens side!!!

En hvilken som helst motor, hvor plejlstængerne sidder på fælles søle må
være en V-motor - vinklen kan være stor eller lille, men det er stadig en
V-motor. På en boxer er dette ikke tilfældet - stemplerne bevæger sig modsat
af hinanden - plejlstængerne sidder ikke på fælles søle...

Tager jeg fejl?

Rasmus



Ib Jakobsen (07-02-2002)
Kommentar
Fra : Ib Jakobsen


Dato : 07-02-02 19:53

Rasmus Rosenquist wrote:

> > En Parallel-twin er modstykket til en V-twin!
>
> Okay, men man vil stadig kunne definere sig ud af det - en parallel-twin kan
> også være en V-motor med et V på 0 grader... Lige som et kvadrat også er et
> rektangel, og en cirkel også er en ellipse....

Men nu er vi vist ude i noget matematik. Men hvordan er det nu lige man
definerer om noget er parallelt?.

>
>
>
> En hvilken som helst motor, hvor plejlstængerne sidder på fælles søle må
> være en V-motor - vinklen kan være stor eller lille, men det er stadig en
> V-motor.

Efter min opfattelse er hele problemstillingen også en snak om at gøre det hel
meget sofistikeret. Før hen var en V-motor en motor med cylinderne i v-form. En
bokser med cylinderne fra hinanden. Stjerne-motor i stjerne. Række-motor på
række.

> På en boxer er dette ikke tilfældet - stemplerne bevæger sig modsat
> af hinanden - plejlstængerne sidder ikke på fælles søle...

Kan de godt.

> Tager jeg fejl?

Det er heldigvis menneskeligt at fejle.


--
Med venlig hilsen

Ib Jakobsen

NIMBUS '39 med sidevogn
BSA M22 '39 twinport
BMW R80/7 engang med sidevogn



Rasmus Rosenquist (09-02-2002)
Kommentar
Fra : Rasmus Rosenquist


Dato : 09-02-02 01:42

> > På en boxer er dette ikke tilfældet - stemplerne bevæger sig modsat
> > af hinanden - plejlstængerne sidder ikke på fælles søle...
>
> Kan de godt.

Sidde på fælles søle??? Jamen så er det jo en V-motor....

Rasmus



Armand (07-02-2002)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 07-02-02 22:52


Rasmus Rosenquist <fjernrasmus@fjernrovdyr.dk> skrev i en
news:3c62b9b9$0$248$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> >
> > En V-twin kan blive så bred i V'et, at den ender på 180° og dermed
> > kolliderer med boxer-designationen (faktisk kalder Ferrari, deres
12'er
> > for 180° V-motor selvom at dens krumtap er identisk med BMW's 12
cyl.
> > Boxer!)
> Har BMW lavet en 12'er-boxer?

Jup!
850'eren bl.a.!

> Nej, dette må være en definitionsfejl fra fabrikkens side!!!
>> En hvilken som helst motor, hvor plejlstængerne sidder på fælles søle

> være en V-motor - vinklen kan være stor eller lille, men det er stadig
en
> V-motor. På en boxer er dette ikke tilfældet - stemplerne bevæger sig
modsat
> af hinanden - plejlstængerne sidder ikke på fælles søle...

- - - Burde være sådan; men selv Porsches plejlstænger deler samme søle!
Forklaringen ligger i byggelængde af krumtappen => motoren; imens
boxer-designationen er til at forstå, læs: Markedsføre!

> Tager jeg fejl?

Ikke i princippet!
Men da såvel en "ægte" firecylindret boxer og en 180° V4'er vil have
stempler der parvis går imod/fra hinanden, er forskellen banal

--
Armand.






Rasmus Rosenquist (09-02-2002)
Kommentar
Fra : Rasmus Rosenquist


Dato : 09-02-02 01:24

> > Har BMW lavet en 12'er-boxer?
>
> Jup!
> 850'eren bl.a.!

Der tror jeg du er gal på den - BMW 850 er en V12 i 60 grader.....

> > Tager jeg fejl?
>
> Ikke i princippet!
> Men da såvel en "ægte" firecylindret boxer og en 180° V4'er vil have
> stempler der parvis går imod/fra hinanden, er forskellen banal

Nej, det er jeg ikke enig i. På en boxer "topper" stemplerne to og to
overfor hinanden - så de "bokser" mod hinanden, mens de på en V "topper"
skiftevis, da de sidder på samme søle!

Rasmus



Armand (09-02-2002)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 09-02-02 10:50


Rasmus Rosenquist <fjernrasmus@fjernrovdyr.dk> skrev i en
news:3c646c29$0$220$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> > > Har BMW lavet en 12'er-boxer?
> >
> > Jup!
> > 850'eren bl.a.!
> Der tror jeg du er gal på den - BMW 850 er en V12 i 60 grader.....

Tjaeh! :-/

> > Men da såvel en "ægte" firecylindret boxer og en 180° V4'er vil have
> > stempler der parvis går imod/fra hinanden, er forskellen banal
> Nej, det er jeg ikke enig i. På en boxer "topper" stemplerne to og to
> overfor hinanden - så de "bokser" mod hinanden, mens de på en V
"topper"
> skiftevis, da de sidder på samme søle!

Jup!
Men i en firecylindret 180° V, topper stemplerne diagonalt overfor
hinanden samtidigt, og deraf fremgår min opfattelse af banalitet.

Fordelen ven en "ægte" firecylindret boxer er at den skulle være helt
afbalanceret qua såvel de modsat gående kræfter, som at dette foregår
umiddelbart overfor hinanden, hvor der i 180'er V'en vil opstå så kaldte
andenordens-kræfter (á at den ene ende af krumtappen (=motoren) vil
tvinges den ene vej samtidig med at den anden ende vil tvinges modsatte
vej). Til gengæld sparer det, som tidligere sagt, byggelængde at
plejlstængerne benytter samme søle, og det er sikkert et større argument
på tegnebordet, hvorfor at det oftest (hvordan ligger sagerne mon for
Alfa's gamle boxer, såvel som Subaru's?) ender med en 180° V'er.

--
Armand.



Rasmus Rosenquist (09-02-2002)
Kommentar
Fra : Rasmus Rosenquist


Dato : 09-02-02 13:15

> Men i en firecylindret 180° V, topper stemplerne diagonalt overfor
> hinanden samtidigt, og deraf fremgår min opfattelse af banalitet.

Det er sandt, og det sidste må jeg også give dig ret i!

> Fordelen ven en "ægte" firecylindret boxer er at den skulle være helt
> afbalanceret qua såvel de modsat gående kræfter, som at dette foregår
> umiddelbart overfor hinanden, hvor der i 180'er V'en vil opstå så kaldte
> andenordens-kræfter (á at den ene ende af krumtappen (=motoren) vil
> tvinges den ene vej samtidig med at den anden ende vil tvinges modsatte
> vej).

Dette spiller nok ingen rolle på en 12'er...

> Til gengæld sparer det, som tidligere sagt, byggelængde at
> plejlstængerne benytter samme søle, og det er sikkert et større argument
> på tegnebordet, hvorfor at det oftest (hvordan ligger sagerne mon for
> Alfa's gamle boxer, såvel som Subaru's?) ender med en 180° V'er.

Subaru's mener jeg er en 180° V'er - jeg ved ikke med Alfaen...

Men umiddelbart vil jeg mene - at en tocylindret 180° V'er vil ryste meget,
og dermed være nærmest ubrugelig....

Rasmus
(med tocylindret 60° V'er, som ryster en del...)



Armand (09-02-2002)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 09-02-02 19:31


Rasmus Rosenquist <fjernrasmus@fjernrovdyr.dk> skrev i en
news:3c6512de$0$277$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> >
> Men umiddelbart vil jeg mene - at en tocylindret 180° V'er vil ryste
> meget, og dermed være nærmest ubrugelig....

Nah klar! (som de siger 100 km sydpå)

--
Armand.
(der hidtil kun har haft firecylindrede i tankerne)






Rasmus Rosenquist (10-02-2002)
Kommentar
Fra : Rasmus Rosenquist


Dato : 10-02-02 16:44

> Nah klar! (som de siger 100 km sydpå)

Hmm, i Fakse????

Rasmus
(der ikke bor så tæt på grænsen)



Armand (10-02-2002)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 10-02-02 03:21


Armand <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en
news:a42tse$1lbq$2@news.cybercity.dk...
>
>
> Fordelen ven en "ægte" firecylindret boxer er at den skulle være helt
> afbalanceret qua såvel de modsat gående kræfter, som at dette foregår
> umiddelbart overfor hinanden, hvor der i 180'er V'en vil opstå så
kaldte
> andenordens-kræfter (á at den ene ende af krumtappen (=motoren) vil
> tvinges den ene vej samtidig med at den anden ende vil tvinges
modsatte
> vej). Til gengæld sparer det, som tidligere sagt, byggelængde at
> plejlstængerne benytter samme søle, og det er sikkert et større
argument
> på tegnebordet, hvorfor at det oftest (hvordan ligger sagerne mon for
> Alfa's gamle boxer, såvel som Subaru's?) ender med en 180° V'er.

Og så fik jeg på bil-gruppen tigget mig til et par links:
Tilsyneladende ér de firecylindrede boxere (ihvertfald Alfa Romeo og
Subaru) "ægte" boxere; imens alle andre større boxere jeg har set har
været med plejlstængerne på samme søle (=> 180° V-motor)

Jeg opfatter argumenterne som værende:
- Den firecylindrede har brug for at de overforhinanden liggende
stempler bevæger sig modsat p.g.a. anden-ordens vibrationer, hvilket der
også er plads til qua det lavere cyl.antal.!
- De sekscylindrede (og mere) er i sig selv godt afbalanceret for hver
cylinderrække, hvorfor der ikke er tabt noget ved at lade princippet
være 180°-V, ligesom at disse længere motorer bedre har brug for V-ens
reducerede byggelængde!

Case closed (bortset fra at jeg mangler at se såvel en Porsche , som en
Gold wing -fire'rs krumtappe!!)

--
Armand.






Rasmus Rosenquist (10-02-2002)
Kommentar
Fra : Rasmus Rosenquist


Dato : 10-02-02 16:45


> Case closed (bortset fra at jeg mangler at se såvel en Porsche , som en
> Gold wing -fire'rs krumtappe!!)

Så må du ud og handle - og skille..... *LOL*

Rasmus



Armand (13-02-2002)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 13-02-02 16:41


Armand <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en
news:a44ln4$1m65$6@news.cybercity.dk...
>
> Og så fik jeg på bil-gruppen tigget mig til et par links:
> Tilsyneladende ér de firecylindrede boxere (ihvertfald Alfa Romeo og
> Subaru) "ægte" boxere; imens alle andre større boxere jeg har set har
> været med plejlstængerne på samme søle (=> 180° V-motor)
> Jeg opfatter argumenterne som værende:
> - Den firecylindrede har brug for at de overforhinanden liggende
> stempler bevæger sig modsat p.g.a. anden-ordens vibrationer, hvilket
der
> også er plads til qua det lavere cyl.antal.!
> - De sekscylindrede (og mere) er i sig selv godt afbalanceret for hver
> cylinderrække, hvorfor der ikke er tabt noget ved at lade princippet
> være 180°-V, ligesom at disse længere motorer bedre har brug for V-ens
> reducerede byggelængde!
> Case closed!

- - - - Og dog:
Porsches 6'er viser sig også at være en "ægte" boxer!

Nu tør jeg snart ikke give bud på andet end de 180° V-12'ere som jeg har
set krumtappen på (Porsche 917 og Ferrari Testarossa)

--
Armand.





Peter Winther (06-02-2002)
Kommentar
Fra : Peter Winther


Dato : 06-02-02 00:49


Armand <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:a3peqc$1gs3$6@news.cybercity.dk...
>
> G-MC <g-mc@-sletmig-wanadoo.dk> skrev i en
> news:3c602d93$0$232$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> > >
> > Motoren er en XS 650 parralel twin, >
>
>
> Bare lige for at du ikke skal lægge for meget i den parallelle twin:
> XS'eren er en 180° parallel-twin á dem hvor stemplerne bevæger sig imod
> hinanden!
> I tvivl? Tæl antallet af tændspoler! Derved at stemplerne er ½
> omdrejning fra hinanden behøver hver cylinder sit eget tændingskredsløb!
>
> --
> Armand.
> Der er godt nok 2 tændspoler og 2 sæt platiner men motoren er en
paraleltwin og stemplerner følges altså ad.

Peter XS 650
>
>
>
>



Armand (06-02-2002)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 06-02-02 18:55


Peter Winther <peter.winther@get2net.dk> skrev i en
news:wa_78.412$OG1.8311@news.get2net.dk...
>
> Armand <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en
> nyhedsmeddelelse:a3peqc$1gs3$6@news.cybercity.dk...
> >
> > XS'eren er en 180° parallel-twin á dem hvor stemplerne bevæger sig
imod
> > hinanden!
> > I tvivl? Tæl antallet af tændspoler! Derved at stemplerne er ½
> > omdrejning fra hinanden behøver hver cylinder sit eget
tændingskredsløb!
> Der er godt nok 2 tændspoler og 2 sæt platiner men motoren er en
> paraleltwin og stemplerner følges altså ad.

NIX!

Jeg kan desværre ikke bringe tungere argumenter eftersom at det ikke er
mig der har hardware'n i garagen (nogen der har et scan af en
krumtap-tegning fra en værkstedshåndbog?) - Så DU bliver nødt til at
stikke en skruetrækker igennem tændrørshullet for at konstantere
hvorvidt at stemplerne er i samme højde (og ikke målt "midtvejs")!

Kom igen!

--
Armand.



G-MC (06-02-2002)
Kommentar
Fra : G-MC


Dato : 06-02-02 10:45

Men dog stadig en parralel twin??? eller hva? Det skriver de da ellers om
den model alle vegne

Btw. Hvordan sletter man en meddelse?

Mch (og tak) Jeppe. TXXS 650 (Twin)
"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en meddelelse
news:a3peqc$1gs3$6@news.cybercity.dk...
>
> G-MC <g-mc@-sletmig-wanadoo.dk> skrev i en
> news:3c602d93$0$232$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> > Da jeg lige har udskiftet slangen til mit ånderør i topstykket,
> bemærkede
> > jeg at der kommer faktisk en hel del luft ud af det, når maskinen står
> i
> > tomgang! Er det pga underkomp?? eller er det helt normalt?
>
> Det er ikke p.g.a. underkompression, der ér underkompressionen der vil
> ud den vej!
>
> > har et normalt olie forbrug og kører ellers fint.
>
> Lidt underkompression vil der altid være, og mængden vil stige med
> slidte stempelføringer og/eller slappe ringe; men servicepunktet bør
> stadig defineres af olieforbruget eller kompressionen.
> Så hvis den ikke bruger olie af nævneværdig grad, så betyder det ikke
> noget.
>
> > Motoren er en XS 650 parralel twin, >
>
>
> Bare lige for at du ikke skal lægge for meget i den parallelle twin:
> XS'eren er en 180° parallel-twin á dem hvor stemplerne bevæger sig imod
> hinanden!
> I tvivl? Tæl antallet af tændspoler! Derved at stemplerne er ½
> omdrejning fra hinanden behøver hver cylinder sit eget tændingskredsløb!
>
> --
> Armand.
>
>
>
>
>



Birger Poulsen (05-02-2002)
Kommentar
Fra : Birger Poulsen


Dato : 05-02-02 23:37

G-MC wrote:
>
> Da jeg lige har udskiftet slangen til mit ånderør i topstykket, bemærkede
> jeg at der kommer faktisk en hel del luft ud af det, når maskinen står i
> tomgang! Er det pga underkomp?? eller er det helt normalt? Jeg har i
> hverttilfælde ikke bemærket det før. Motoren er en XS 650 parralel twin, har
> et normalt olie forbrug og kører ellers fint.
>
> Mch Jeppe (der er blevet lidt nysgerrig)

En parallel twin kan sammenlignes med en enstamper:
Al luft skal, når stemplet bevæger sig nedad, fra krumtaphuset til hvor
der nu er plads f.eks. i ventildækselhuset, her bliver der overtryk, og
luften må videre ud af åndehullet.
Når stemplet igen bevæger sig opad, skabes der undertryk i krumtaphuset
og luften må tilbage.
Denne konstruktion er medvirkende til at de gamle Englændere ikke var/er
stuerene.

Birger

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177522
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408672
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste