"famhansen" <famhansen@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:3c60154b$2$89116$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> hej, da vi, som sidste år, planlægger sommerferie ved zadar i kroatien,
har
> vi krafitigt overvejet, at anskaffe en air condition. Vi har kig på truma
> 1700 og på blizzard B1100. Det er vigtigt at strømforbruget er lavt, da
> forsyningsspændingen er lav i kroatien - ihvertfald hvor vi var (192 v).
Vi har en gammeldags air-con til vores campingvogn. Den bruger meget strøm -
op til 1.800W. Det er en pestilens, når der sidder en 6A sikring på
campingpladsen. I vores tilfælde bevirker det, at air-con´en sagtens kan
køre, når temperaturen udenfor ikke er så højt. Stiger temperaturen så - som
den jo gør i løbet af dagen - slår den sikringen, fordi det kræver mere
strøm at bringe temperaturen ned. Til gengæld kan den så - når det virkelig
gælder - godt køle campingvognen ned, selv om den (og det har vi prøvet)
står lige midt i solen på meget varme dage.
En mærkelig ting er - jeg har en digital strømmåler koblet på - at der
bruges mere strøm, når blæseren i campingvognen står på low!
Den anden grøft - og den skal du så også passe på ikke at hoppe i - er at
man ikke køber en for lille air-con til sin store campingvogn. Jeg har hørt,
at Knaus på et tidspunkt solgte en air-con model, som faktisk var for lille.
Den kunne simpelthen ikke holde varmen ude.
> Ligeledes har jeg planer om at montere riste bag køleskabet, så vi
> undgår varmen fra køleskabet inde i campingv. Nogen der har prøvet det ?
> Solifer 5102 årg.88`, med UPO køl mont.
Øhh - ikke lige forstået. Vi har en Knaus 530. Jeg har ikke eksperimenteret
med air-con - men jeg har opdaget at når dækpladerne (de plader, som man
normalt monterer om vinteren på ristene til køleskabet) er monterede, så har
el-varmen (1600W) i aircon´en meget svært ved at holde en rimelig temperatur
i vognen ved en given temperatur.
Når air-con´en kører, vil jeg tro at køleskabet har det nemmere med at holde
sig kold, idet temperaturen i campingvognen er måske 15 grader lavere end
den normalt ville være.
Du har ingen riste bag køleskabet, så denne kan få luft? Er der en skorsten
i stedet - det er der nogen vogne, der har. De har indsugning i bunden af
vognen og skorsten, det giver måske et bedre flow i luften, så
virkningsgraden på køleskabet bliver bedre .. jeg ved det ikke.
Du behøver ikke tænke på varmen fra køleskabet - det er forsvindende lidt
varme der bliver afgivet her i forhold til den kulde, der kommer fra
air-con´en.
Det er møj lækkert at kunne kravle i en kold seng om aftenen, selv om der er
30 grader udenfor - og den næste bil bliver også med air-con!!
Bemærk priserne i Tyskland eller snak med en dansk forhandler - han har
måske en demo, han vil af med :)
--
_
|_|
| er (DK - Esbjerg)
|