Renovering af topstykke
Fra : Leo Leopol

Dato : 05-02-02 17:27

Hjælp.
Da jeg har fundet ud af at mine udstødingsventiler ikke er tætte på min GS
450, har jeg fået anbefalet af en forhandler at sætte 2 nye i og samtidig få
fræst toppen så de passer, men er alt dette nødvendigt???

Er det ikke bare nok at købe 2 nye og så slibbe dem til så de passer med der
til hørende grej.

Ole Lelund

lelund@wanadoo.dk

Fra : Armand

Dato : 05-02-02 18:59

Leo Leopol <leopol@wanadoo.dk> skrev i en

> [...]
> fræst toppen så de passer, men er alt dette nødvendigt???
> Er det ikke bare nok at købe 2 nye og så slibbe dem til så de passer

Næppe!
Ventilerne er sikkert skadede ved at pakfladen med tiden er slået/slidt
bredere, således at anlægstrykket formindskes (samme tryk, blot over
flere mm²!) og utætheden derved er opstået!?
Hvis ventilens pakflade er forøget er ventilsædets formentlig også,
hvorfor dette atter skal fræses op (=> først spidst kantet for derefter
at få fræst toppen af spidsen til korrekte sædebredde opnåes!).

--
Armand.

Fra : Rasmus Buchwald

Dato : 06-02-02 17:55

Hvis dine udstødnings ventiler er utætte, har jeg hørt at man risikerer der
opstår en skærebrænder-effekt mellem ventil og topstykke, dvs kanterene
bliver flosset og de skal slibes.

Jeg ville nu lytte til din forhandler man sliber normalt topstykket når man
skifter ventiler.
Hvis du selv skiller motoren ad koster det ikke ret meget at få det ordnet
på et cylinder værksted.