Pas
Fra : Spoi

Dato : 05-02-02 15:32

Er det lovpligtigt at have pas med over den tyske grænse i dag?

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 05-02-02 15:43

spoi@sol.dk (Spoi) skrev:

> Er det lovpligtigt at have pas med over den tyske grænse i dag?

Du skal kunne dokumentere dit statsborgerskab. Det kan du kun med et
pas.

--
Mvh. Morten http://miljokemi.dk
Miljøtemaer: http://tema.miljokemi.dk

Fra : Peter Brodersen

Dato : 05-02-02 18:08

On Tue, 5 Feb 2002 14:42:44 +0000 (UTC), "Morten Bjergstrøm"
<nospam@dafnie.dk> wrote:

>Du skal kunne dokumentere dit statsborgerskab. Det kan du kun med et
>pas.

Min bror er netop rejst til Østrig, og kontaktede politiet i samme
forbindelse.

En person dér, der om ikke andet gav udtryk for ofte at besvare de
spørgsmål, nævnte, at man skal kunne dokumentere sit statsborgerskab.
Det kan ske på mange måder, men langt den bedste dokumentation er et
pas. Det er således ikke helt korrekt at fremlægge det som om, der
skulle forefindes en positiv/negativ-liste, omend der, som nævnt, ikke
er nogen tvivl om at noget dokumentation er bedre end andet.

Min bror endte med at tage afsted uden pas. Når han (forhåbentligt)
vender hjem om nogle uger, kan jeg prøve at høre ham, om der var
problemer i praksis i samme forbindelse.

--
- Peter Brodersen

Fra : Padre

Dato : 05-02-02 20:59

> Du skal kunne dokumentere dit statsborgerskab. Det kan du kun med et
> pas.

Det er nu ikke helt korrekt.

I Danmark er det eneste bevis for indfødsret et ...... indfødsretsbevis.
Sådan et udstedes af Justitsministeriets Indfødsretskontor

Årsagen er, at før man udsteder et indfødsretsbevis, kontrollerer man rent
faktisk, at ansøgeren HAR dansk indfødsret. Før udstedelsen af dansk pas
kontrollerer man kun, om ansøgeren i Folkeregisteret er registreret som
havende dansk indfødsret.

Det er et faktum, at der forekommer fejlregistreringer i Folkeregisteret,
således at et pas ikke er et bevis for dansk indfødsret som sådan.

Såvidt jeg ved, fungerer det på samme måde i andre europæiske lande.

Padre

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 06-02-02 01:36

"Padre" <spirito_santo@nospam.yahoo.com> wrote in

> [...]
>
> Det er et faktum, at der forekommer fejlregistreringer i
> Folkeregisteret, således at et pas ikke er et bevis for dansk

hvordan checker man det så ??

--
Henrik Stidsen | HS235-DK | Samleobjekt

Fra : padre

Dato : 06-02-02 08:59

> hvordan checker man det så ??

Ved at kontrollere forældrenes danske indfødsret samt at ansøgeren
ikke selv har mistet sin danske indfødsret, og at ansøgeren har
erhvervet indfødsret.

Der er i ministeriet er arkiv, som går tilbage til begyndelsen af 1800
tallet, som indeholder navne på bla. alle, der har mistet dansk
indfødsret.

Derudover checker man selvfølgelig, at ansøgeren jf. lov om dansk
indfødsret rent faktisk har erhvervet dansk indfødsret.

Sådan i grove træk ........

Padre

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 06-02-02 19:18

spirito_santo@yahoo.com (padre) wrote in

> Sådan i grove træk ........

tak ska du ha - så blev jeg det klogere ;)

--
Henrik Stidsen | HS235-DK | Samleobjekt

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 06-02-02 02:13

Padre skrev:

>Det er nu ikke helt korrekt.

Det er vel heller ikke det, det drejer sig om i det oprindelige
spørgsmål.

Tyskland vil ikke 'have dig rendende', hvis de ikke kan slippe af med
dig igen, og det borger passet for. Staten lover, at du kan rejse
tilbage til det land, der har udstedt passet.
--
Kaj Svenningsen

Behandl dig selv som du vil behandles af andre.

Fra : Fly Christensen

Dato : 06-02-02 12:41

Kaj Svenningsen wrote:

> [...]
> dig igen, og det borger passet for. Staten lover, at du kan rejse
> tilbage til det land, der har udstedt passet.

He, tag lige den snak med nogle DDR-folk, som blev "ausgebürgert".

Fly