Yamaha FZR 600
Fra : Peter Andresen

Dato : 05-02-02 15:19

Hej.

Er der nogen som kan fortælle mig, om der sket nogle ændringer, og hvis, så
hvilke, på Yamaha´s første model af fra 1988 og frem til dem der er et par
år gamle. Det er den med de to forlygter, som jeg tænker på.
Jeg er også intereseret i at høre alt godt óg knap så godt om modellen.

Mvh. Peter A.

Fra : Ksa

Dato : 05-02-02 16:10

Der sker faktisk ikke nogen ændringer, før 1991, hvor den får en anden kåbe
og 100hk.

Så er der nogen små detaljer som at en us model har et normaltolie filter og
en euro. har et parpirsfilter.

Ksa ( med fzr600 fra 1990 50000km sort/sølvgrå til salg for 55000kr )

Fra : Janus

Dato : 05-02-02 20:35

> Der sker faktisk ikke nogen ændringer, før 1991, hvor den får en anden
kåbe
> og 100hk.

- den fik IKKE 100 hk!!!! Den der hed fzr 600 R før fra 94 ligner
US-modellen på en prik. Den der fik 100 hk er en 94 -95 model og næsten helt
ukendt i USA. Denne model er meget dyre og ligner den gamle YZF 750.
I 91 -92 fik Fzr skiftet forkåben samt opdateret bagsvingeren bremserne og
fået en oliekøler på. US- modellen bibeholdte alle ændringere dog gik
tilbage til to lygter igen!

cyklen kører godt sålænge man kommer gode støddæmpere på. originale sux.
Baghjullet er i 18" men man ka stadig få ok dæk. Cyklen er mindre egnet til
touring selvom motoren er meget elastisk "trækker fra de fleste 600 kubikker
i mellemområdet."

mvh Janus fzr 600 US 96'

Fra : Jacob Hornemann

Dato : 11-02-02 13:41

Janus wrote:

> Cyklen er mindre egnet til
> touring selvom motoren er meget elastisk "trækker fra de fleste 600 kubikker
> i mellemområdet."

Muligvis, men den trækker altså ikke fra en YZF600R i mellemområdet. Har selv
kørt YZF600R i 5 år, og har prøvet FZR600. YZF´eren har et væsenligt kraftigere
mellemområde.

-Jacob

Fra : Armand

Dato : 05-02-02 17:22

Peter Andresen <spand@paradis.dk> skrev i en

> [...]
> år gamle. Det er den med de to forlygter, som jeg tænker på.
> Jeg er også intereseret i at høre alt godt óg knap så godt om

Kun den korte version herfra:
600'eren startede med de to runde lygter, og solgtes sidenhen med én
femkantet (nedadspidsende underkant) forlygte og anden kåbe.
Men senest har Yamaha solgt 600'ere fra et hjemkøbt amerikansk
overskudslager, og dé er af den tidlige slags (á to lygter).
I salgsannoncer ses derfor også tit et "US" koblet på navnet!

Ellers er det en fin og velkørende maskine, hvilket for det meste
skyldes at den har nogle moderate dækdimensioner (brede dæk er stort set
kun porno, og er ikke ensbetydende med gode køreegenskaber, snarere
tværtom!); men gearkassen er FZ-seriens sædvanlige traktorgearkasse
fyldt til randen med mislyde!

--
Armand.

Fra : Ksa

Dato : 05-02-02 18:32

> tværtom!); men gearkassen er FZ-seriens sædvanlige traktorgearkasse
> fyldt til randen med mislyde!
Der vil jeg så ikke give dig ret. Men de 5trins gearkasser som er brugt på
fzr 1000 er lidt grove i det.

Ksa ( ex fzr1000exup )

Fra : Peter Andresen

Dato : 05-02-02 20:26

Hvad er præstationerne for den før 1991. Dvs. hk. osv.

Fra : Janus

Dato : 05-02-02 20:39

91hk fra 1988 - 1998 bortset fra 94 - 95 hvor den havde 100 hk

mvh Janus

Fra : Jacob Hornemann

Dato : 06-02-02 09:18

Bemærk at modellen fra 94-95 hedder FZR600R og ikke FZR600. I USA hedder
den YZF600 (ikke at forveksle med YZF600R), da den ligner YZF750R
temmelig meget.
Og det er iøvrigt en ganske anden cykel, med et andet stel, anden
affjedring, hjul, kåbe m.m. Motoren er dog den samme, bare kraftigt
opdateret. Den har egentligt mere tilfælles med YZF600R Thundercat end
med FZR600.

-Jacob

Fra : Janus

Dato : 06-02-02 16:32

Bemærk at modellen fra 94-95 hedder FZR600R og ikke FZR600. I USA hedder
den YZF600 (ikke at forveksle med YZF600R), da den ligner YZF750R
temmelig meget.

Det mener jeg bestemt ikke YZF har alu stel mens fzr'en stål, eller hva?

Janus

Fra : Jacob Hornemann

Dato : 11-02-02 13:14

Nix, FZR600R (YZF600) og YZF600R har begge stålstel (selvom MC-revyen skriver
noget andet).

-Jacob

Fra : Janus

Dato : 05-02-02 20:46

> Der vil jeg så ikke give dig ret. Men de 5trins gearkasser som er brugt

> fzr 1000 er lidt grove i det.

Det vil jeg !!! det er en lorte gearkasse! der kommer klunk lyder hvergang
man skifter gear og især i første, derudover støjer den en del hvis man
hører godt efter og er aldeles glad for frigearet når der skiftes fra 1 til
anden.

nå ja kobling er heller ikke alt for god. Selv med skift af alle plader og
fjedere fedter den hvis motoren er kold. Man skal i hvertfald holde sig
langt væk fra syntetiske og måske halvsyntetiske olier

mvh Janus

Fra : Brian Olesen

Dato : 06-02-02 00:47

Hej!
Jeg mener også den har 18´´ hjul, hvilket er lidt sværer at skaffe dæk til.

Hilsen Brian

Fra : Ksa

Dato : 06-02-02 07:32

> Jeg mener også den har 18´´ hjul, hvilket er lidt sværer at skaffe dæk
til.
Ja den har 18" nbaghjul det har du ret i.

Ksa