Puls forvirring
Fra : Tricia

Dato : 05-02-02 12:49

Hej

Jeg har læst masser af indlæg her o.a. i artikler, bøger etc. og har et par
spørgsmål vedr. puls

For ca. 1½ år siden, lagde jeg måske for hårdt ud med at løbe, jeg knoklede
afsted, tabte hurtigt pusten, pressede mig selv hårdt.
Begyndte at få småskavanker: ondt i foden, og anklen, pludselig kunne jeg
ikke løbe mere end 500 m. før jeg var HELT færdig. Så det blev til pause.
Desuden var jeg begyndt at "hade" at skulle ud og løbe, det gav mig ingen
fornøjelse mens jeg løb, jeg tænkte kun på, hvornår jeg var hjemme igen.

Så læste jeg selvfølgelig om trænings/fedtforbrændingspuls og købte et
pulsur. Først et tvivlsspørgsmål om udregningen af pulszoner.
1) Nogle steder er udregningen: maxpuls-hvilepuls x intensitet + hvilepuls.
Her er mine 70 pct. fx. 153,4
Andet steds en "lettere" udregning (jeg er f.x. ikke sikker på min maxpuls
er udregnet rigtigt), hvor man siger 220 - alder x intensitet. Her lander
mine 70 pct. på 126. Altså noget lavere.
Er den første ikke mest rigtig ? Jeg føler mig ihvertfald ikke særlig
forpustet på 126.

2) Ved løb forsøger jeg at løbe ml. 70-75 pct altså puls ca.153-159. Her
føler jeg jeg arbejder, uden at knokle mig selv ned. MEN er det nok???,
ifølge dem som mener intensiteten skal ligge så højt som muligt. Jeg er
selvfølgelig bange for, at ende i samme skure som ovennævnt (da jeg ikke
havde pulsur dengang, ved jeg ikke hvor pulsen lå).

3) Når jeg af forskellige grunde ikke kan komme ud at løbe, kompenserer jeg
med aerobic på videoen. Her undrer det mig en dag jeg tog pulsuret på: Jeg
svedte og følte jeg arbejdede rimeligt, men min puls var slet ikke i
nærheden af løbepulsen. Hvordan hænger det sammen (forpustet men ikke særlig
høj puls???)

mvh Lene

Fra : Ikaro

Dato : 05-02-02 13:44

"Tricia" <ldau@private.dk> wrote in message
> Hej
>
> Jeg har læst masser af indlæg her o.a. i artikler, bøger etc. og har et
par
> spørgsmål vedr. puls

Det hjælper nogle gange ,,, men det også forvirrer _meget_!

> [...]
> fornøjelse mens jeg løb, jeg tænkte kun på, hvornår jeg var hjemme igen.

Det er en klar tegn på at du overtræner , dvs at du lægger ud med for høj
tempo,
mere end det du kan klare .Så sker nemelig det du skriver .. overbelastning
af muskler
sener osv...

> [...]
> mine 70 pct. på 126. Altså noget lavere.
> Er den første ikke mest rigtig ? Jeg føler mig ihvertfald ikke særlig

Det skal du glemme alt om . altså regne dine puls zoner.
udfra det du læser i bladerne osv..
den rigtig måde at gøre det på , er udfra et test, hvor du tester dinne
egne
kapaciteter.
Hvis du ikke har adgang til et test center ( fx ved et trænner skole /
laktat test ) så
kan du også sætte puls ur på og, efter en løb tur på 10 - 15 minutter i
rolig tempo
( kaldes opvarming ) og derefter i flere "steps" sætter du fart op med
interval på 5minutter.
|start|___5minuter------5minutter''''''''''''''''5minutter osv... indtil du
kan ikke mere..
så har din puls ur gemt din max puls.
så har du noget at starte fra , som er realt, og ikke noget med at subtrare
ælder -220 .

> [...]
> selvfølgelig bange for, at ende i samme skure som ovennævnt (da jeg ikke
> havde pulsur dengang, ved jeg ikke hvor pulsen lå).

Det er fokert at intensitet skal ligge så høj som mulig ,
Dem som siger det , enten, ved ikke hvad de snakker om , eller mener det
i forhold til et specielt træning af anaerobe tærskel.
og det er jo ikke lige det du vil , altså ikke lige nu :)

> [...]
> svedte og følte jeg arbejdede rimeligt, men min puls var slet ikke i
> nærheden af løbepulsen. Hvordan hænger det sammen (forpustet men ikke

Meget simple at forklare . ved Aerobic , som navn næsten siger det, træner
du din
aerobe tærskel , dvs , under 60 % af max puls, det er der du træner din
aerobe / kondititon
zone , som gør din krop bedre til at arbejde med fedt som primær energy
kilde.
Så det siger sig selv .. træner du i og under aerobe tærskel , brænder du
fedt og bliver i bedre kondi.
Og så er den andet forklaring at du kan ikke samligne løb og aerobic ...
lige som man kan ikke
samligne cykling og løb .. det var min puls helt anderles fra hinanden.
og derfor 2 foskelig laktat tests, en til løb og et andet til cyckling.

Jeg kunne også sige at efter en periode ved træning at din aerobe zone,
bliver du i bedre kondi.
dvs at din aerobe zone flytter sig op ad .. fx hvis idag er ved puls 165 så
er den efter 4 måneder 175.
så skal du ajustere din træning efter det. dvs træne ved højre puls.
Du kan altså konbinere din træning med både aerobe og anaerobe træning ,
anaerobe er der hvor du træner/ løber med intervaller ( korte og lange ) med
højt intensitet, lige under og over anaerobe tærskel, det gøres et par gange
om ugen ..

Håber det hjælper :)

Hilsen
Ikaro
/ex cykel rytter

Fra : Mikkel Gybel Jensen

Dato : 05-02-02 14:39

"Ikaro" <Ikaro@news.dk> wrote in message
> den rigtig måde at gøre det på , er udfra et test,

Jeg er helt enig med dig i at en test er det mest nøjagtige i
forbindelse med pulstræning. Man skal dog være opmørksom på, at man
ikke bør foretage en maxtest, når man er alene, hvis man er
overvægtig, svagelig eller har problemer med hjerte og kredsløb.

> Det er fokert at intensitet skal ligge så høj som mulig ,

Hvorfor?

Hvis man har 30 min. til træning, så skal intensiteten vel være så
høj som muligt i de 30 min. på den måde er energiforbruget under og
efter træning højest, samtidig med, at effekten på formen er størst.

Jeg kan anbefale at kigge forbi http://www.motiononline.dk, der er en
masse tips og råd, som har noget substans.

Mikkel
--
Mikkel Gybel Jensen, stud. scient. biochemistry
Univ. of Copenhagen, http://www.cmrc.dk

Fra : Ikaro

Dato : 05-02-02 18:04

"Mikkel Gybel Jensen" <mgj@worldonline.dk> wrote in message
> [...]
>
> Jeg kan anbefale at kigge forbi http://www.motiononline.dk, der er en
> masse tips og råd, som har noget substans.

Hej,.
Min point var , at intensitet at trænings pas , skal omfordeles, sådan at
du få den maksimal udnytelse
af den tid du træner, dvs = kondi forbedring , vægt tab ,alt uden
skader..osv..
altså forbedre aerobe kapacitet før man begynder at køre max.
Hvis som du siger, man kun har 30 minutter til at bruge om dagen , x 7 dag
om ugen. ved % 75 - 90 % af din maximum, vil det være til gavn ?
1st, vil træning ved så høj belastning , vil musklerne bruge kulhydrater som
primær energy kilde og ikke fed.
så vil man ikke tabe sig, og så vil man hurtig køre træt efter et par dag.
du starter jo ikke at bygge din hus fra oven....

Quote start :
[...]

Sådan kan du forvente at det kommer til at gå efter nogle dag , med det
plan.

din kommentær : " Man skal dog være opmørksom på, at man
> ikke bør foretage en maxtest, når man er alene, hvis man er
> overvægtig, svagelig eller har problemer med hjerte og kredsløb"

Egnig , men hun har jo eller ikke sagt noget om at disse problemmer er
aktuelt i hendes situation.

Ikaro :)

Fra : Mikkel Gybel Jensen

Dato : 06-02-02 10:36

> [...]
forbedring , vægt tab ,alt uden
> skader..osv.. altså forbedre aerobe kapacitet før man begynder at

Så er vi nok ikke voldsomt uenige Husk, at den aerobe kapacitet
netop bedres hurtigst og mest ved højintensitetstræning.

> Hvis som du siger, man kun har 30 minutter til at bruge om dagen ,
x 7 dag
> om ugen. ved % 75 - 90 % af din maximum, vil det være til gavn ?

Ja, hvis man kan holde i 30 min. ved den intensitet.

> 1st, vil træning ved så høj belastning , vil musklerne bruge
kulhydrater som
> primær energy kilde og ikke fed. så vil man ikke tabe sig,

Om man bruger fedt eller kulhydrater er ligemeget - hovedsagen er, at
der bliver fyret noget energi af... ovenikøbet vil efterforbrændingen
være forhøjet i længere tid ved høj intensitet.

> og så vil man hurtig køre træt efter et par dag.
> du starter jo ikke at bygge din hus fra oven....

Hvis motivationen er der, så kører man ikke træt ligegyldigt om
intensiteten er høj eller lav.

Du har ret i, at man ikke skal køre knaldhård intervaltræning fra dag
1, men man gør sig selv en bjørnetjeneste, hvis man tror at man har
bedre af at fise rundt i luksustempo hele tiden. Specielt hvis man
vælger eksempelvis cykling eller svømning, så kan man godt knalde
derudad... ved løb, styrketræning og aerobic, etc. bør man nok være
lidt mere tilbageholdende i starten, da netop disse typer aktiviteter
kan være hårde ved leddene.

> Sådan kan du forvente at det kommer til at gå efter nogle dag ,
med det
> plan.

Som nybegynder skal man sørge for rigelig restitution mellem
træningspassene - det er er den vigtigste faktor, hvis man vil undgå
skader. Start med at løbe én gang om ugen, trap op til to, tre osv. i
løbet af nogle uger/måneder. Ved ikke-vægtbærende aktiviteter kan man
starte med højere intensitet og højere træningsfrekvens.

> Egnig , men hun har jo eller ikke sagt noget om at disse problemmer
er
> aktuelt i hendes situation.

Vi går ud fra, at der er tale om en utrænet, ikk´? Men i øvrigt, så
er det en "disclaimer" som jeg altid fyrer af, bare lige for at gøre
opmærksom på, at en max-test - rigtigt udført - er monsterhård.

Mikkel