problemer med udflytning
Fra : Jesper Pedersen

Dato : 05-02-02 09:49

Hejsa

Min Far døde den 25 aug 2001, han boede til leje hos en privat udlejer, i en
2 værelses ca 50kvm, vi aflevede nøglen d 31 sep 2001, men betaler husleje
for okt. mrd osse, jeg har spurgt ham hvorfor, han siger det er den tid det
har taget at renovere lejligheden, jeg spurgte ham hvorfor det skulle tage
en mrd at male, slibegulve og ligge nyt vinyl, det var fordi han ikke kunne
får håndværker med så kort varsel

Er det mig/boet der skal betale PGA han ikke kan finde folk til rep af
lejlighed ???

Så er den renoveret TOTALT efter min far er rykket ud, da jeg gav han nøglen
sagde han den så pæn ud, men men, da renging kom så det ikke godt ud

11884.50 kr for maling
4500 kr afslibing af gulve

og andrer små ting, men det rendt i totalt 17701 kr, det skal lige siges den
er ca 50 kvm, og de gulve som er blevet slibet er nok de 35 kvm. jeg spurgte
ham om hvorfor det var blecet så dyrt, han sadge det var meget normalt, men
som regel fik folk selv tilbudet om at renovere lejligheden, nå han havde
fortalt hvad der skulle laves, det tilbud fik jeg/boet ikke, kan jeg gøre
noget der

Han er en rigtig røver der skal bla osse betales utidelig fraflytnings
omkostninger på 650.- kr

Mvh Jesper

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 05-02-02 11:44

"Jesper Pedersen" <duval@worldonline.dk> skrev:

> Han er en rigtig røver der skal bla osse betales utidelig
> fraflytnings omkostninger på 650.- kr

Dette er der tilsyneladende mange udlejere, der benytter sig af men det
kan de godt glemme alt om. Jvf. lejeloven skal en bolig udlejes
hurtigst muligt efter fraflytning:

§ 86. Opsigelsesvarslet er 3 måneder til den første hverdag i en måned,
der ikke er dagen før en helligdag. Dog er opsigelsesvarslet 1 måned
for de i § 82, litra a og d, nævnte lejeforhold.

Stk. 2. Ved opsigelse efter § 82, litra b, og § 83, litra a, har
lejeren krav på et opsigelsesvarsel på mindst 1 år til aftalt
flyttedag.

Stk. 3. Fraflytter lejeren inden opsigelsesvarslets udløb, skal
udlejeren bestræbe sig på at genudleje det lejede. Hvad udlejeren
indvinder eller burde have indvundet ved genudlejning, skal fragå i
hans krav over for lejeren.

Som det fremgår af ovenstående er det tydeligt, at udlejer ikke kan
kræve betaling for hurtig udlejning, idet der netop er et lovmæssigt
krav om, at udlejer skal udleje hurtigst muligt.

--
Mvh. Morten http://miljokemi.dk
Miljøtemaer: http://tema.miljokemi.dk

Fra : Christian Andresen

Dato : 05-02-02 13:00

"Morten Bjergstrøm" <nospam@dafnie.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> kræve betaling for hurtig udlejning, idet der netop er et lovmæssigt
> krav om, at udlejer skal udleje hurtigst muligt.

Min kæreste og jeg bor i boligforeningen VesterBo, og da vi skulle flytte
fra nr. 20 til nummer 17 i samme bebyggelse opkrævede boligforeningen da ca.
250 kr. da kunne slippe for at skulle betale husleje i 3 mdr., da de fandt
en ny lejer efter ca. 1 mdr.

Citat fra deres opsigelseblanket:
OBS! Såfremt boligen bliver overtaget/indflyttet inden Deres
frigørelsesdato, vil der blive opkrævet et fraflytningsgebyr på kr. 100.
Dette gebyr vil blive opkrævet over Deres flytteopgørelse.
citat slut.

Vil det sige at det er ulovligvt det de gør ?

Christian

Fra : Christian Andresen

Dato : 05-02-02 13:03

"Christian Andresen" <mailto:username@domain.country> skrev i en meddelelse

> [...]
ca.
> 250 kr. da kunne slippe for at skulle betale husleje i 3 mdr., da de fandt

De 250 skrev jeg inden jeg fandt citatet, og glemte derved at rette tallet
til 100.

Christian

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 05-02-02 15:03

"Christian Andresen" <mailto:username@domain.country> skrev:

> Vil det sige at det er ulovligvt det de gør ?

Du skal tjekke din lejeaftale såvidt jeg kan se kan §86 i lejeloven
godt fraviges ved aftale i de tilfælde, hvor det er lejer, der selv
opsiger.

§ 92. Reglerne i §§ 83-90 kan, for så vidt angår opsigelse fra
udlejerens side, ikke ved aftale fraviges til skade for lejeren, så
længe udlejeren ikke har opsagt ham.

Dvs. min konklusion i svaret til Jesper er nok ikke helt korrekt.

Fra : Christian Andresen

Dato : 05-02-02 15:16

> Du skal tjekke din lejeaftale såvidt jeg kan se kan §86 i lejeloven
> godt fraviges ved aftale i de tilfælde, hvor det er lejer, der selv
> opsiger.

Vi (lejer) opsagde selv lejligheden, dvs. at så fraviges §86 LL vel.

100 kr betyder heller ikke noget særlig, men det er princippet i det.

Tak for hjælpen

Christian

Fra : Camilla Scharff

Dato : 05-02-02 22:55

> [...]
> Dette er der tilsyneladende mange udlejere, der benytter sig af men det
> kan de godt glemme alt om. Jvf. lejeloven skal en bolig udlejes

SNIP

Hov - havde helt glemt - har faktisk fundet en byretsdom, som netop
omhandler straksudlejningsgebyr (som det kaldes), se referat fra
Grundejernes Domssamling 1997 her:

GD97.25 B
Straksudlejningsgebyr på 400 kr. godkendt
Reference:
Lejelovens §§ 6 stk. 1 og 86 stk. 3.
Boligreguleringslovens § 5 stk. 4
Lejelovens § 92 stk. 1
Resume:
En aftale om, at L ved genudlejning før opsigelsesvarslets udløb skulle
betale et gebyr på 400 kr. fandtes ikke i strid med lejelovgivningen.
Af lejekontrakten fremgik, at U ved L's fraflytning før opsigelsesvarslets
udløb kunne opkræve et gebyr på 400 kr. for fremskyndede
genudlejningsbestræbelser.
L opsagde med forkortet varsel og bestred U's ret til at opkræve gebyret.
Han gjorde bl.a. gældende, at gebyret var i strid med LL § 86, stk. 3, jf.
LL § 92, stk. 1. Ligeledes gjorde han gældende, at der var tale om et mere
byrdefuldt vilkår, jf. ML § 5, stk. 4, og at der var tale om ulovlig dusør
jf. LL § 6, stk. 1. Han gjorde videre gældende, at Højesterets dom i
U1971.3H var uden betydning for sagens afgørelse, idet LL siden denne dom
var ændret.
Boligrettens flertal udtalte vedrørende dette punkt:
'Efter LL § 86, stk. 3, har U en forpligtelse til at bestræbe sig på at
genudleje det lejede, såfremt L fraflytter det lejede inden
opsigelsesperiodens udløb. U har derimod ingen pligt til at acceptere en
fraflytning inden opsigelsesperiodens udløb og dermed frigøre L for de
fremtidige forpligtelser til at betale leje.
Da det må antages, at en fraflytning inden opsigelsesperiodens udløb kan
medføre ekstra ulejlighed for U, har U herefter, uden at komme i strid med
lejelovens § 86, stk. 3, ret til at kræve en passende modydelse for en sådan
accept.
Da den omtvistede aftale må opfattes som en aftale om modydelse for en sådan
accept, og da den aftalte modydelse må anses for rimelig, finder disse 2
medlemmer af boligretten ikke, at aftalen kan tilsidesættes i henhold til
lejelovens regler eller i henhold til midlertidig boligreguleringslovs § 5,
stk. 4.'
En af boligrettens dommere ville tilsidesætte vilkåret om betaling af gebyr
som et mere byrdefuldt vilkår efter ML § 5, stk. 4. Denne dommer fandt
desuden kravet i strid med LL § 86, stk. 3, jf. 92, stk. 1, og med LL § 6,
stk. 1.
Instans:
Dom afsagt den 9. oktober 1996 af retten i Århus (5. afd., BO 9503496-5).

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 05-02-02 23:05

"Camilla Scharff" <camischa@jubiimail.dk> skrev:

> Hov - havde helt glemt - har faktisk fundet en byretsdom, som netop
> omhandler straksudlejningsgebyr (som det kaldes), se referat fra
> Grundejernes Domssamling 1997 her:

Jeg siger tak for domscitatet og som du kan se har jeg læst lidt mere
på min lejelov i forbindelse med Christians spørgsmål

Fra : boe

Dato : 06-02-02 09:28

"Camilla Scharff" <camischa@jubiimail.dk> skrev i en meddelelse
> SNIP
>
> Hov - havde helt glemt - har faktisk fundet en byretsdom, som netop
> omhandler straksudlejningsgebyr (som det kaldes), se referat fra

Hvad med den anden - og dyreste - del af Jespers spørgsmål, Camilla (du
plejer jo at kunne dette stof på knapperne Er der ikke noget med nogle
formalia i forhold til istandsættelsesudgifter, der skal overholdes for at
udlejer overhovedet kan kræve en rød øre?

Mvh Bo

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 06-02-02 23:56

On Tue, 5 Feb 2002 09:49:02 +0100,
Jesper Pedersen <duval@worldonline.dk> wrote:
> 4500 kr afslibing af gulve

Denne er meget tvivlsom, medmindre der har været særlige
forhold der har krævet afslibning af gulv.

Man skal nemlig ikke betale for normalt slid og ælde.

M;en hvis man f.eks. har haft hund der rigtigt har ødelagt
lakken, så er det normalt at skulle betale.

> [...]
> fortalt hvad der skulle laves, det tilbud fik jeg/boet ikke, kan jeg gøre

Du skal selv anmode om en pris. Det der normalt er at foretrække
er en mangelliste / liste over hvad der skal laves fra udlejer.
Så indhenter man selv en pris fra malermester, og spørger om
udlejer vil gøre det til samme pris. Det vil han normalt godt,
da han nok får bedre rabatter selv.

Fra : Jesper Pedersen

Dato : 07-02-02 20:12

"> > 4500 kr afslibing af gulve

> Denne er meget tvivlsom, medmindre der har været særlige
> forhold der har krævet afslibning af gulv.

Min Far har boet der i 2 År, jeg var selv med til at ligge gulv tæppe på
inden han flyttede ind, men udlejer påstår der var en stor plet et sted, jeg
har desvære ikke selv set den

> [...]
> Så indhenter man selv en pris fra malermester, og spørger om
> udlejer vil gøre det til samme pris. Det vil han normalt godt,

Det fortalte han mig osse han plejede at gøre, så kunne folk selv aftale med
en malermester, Udlejer sagde bare hvad der skulle laves, også kunne man
bestemme og man ville selv eller om han skulle, MEN det tilbud fik jeg ikke,
Da jeg aflev. nøglen sagde han det ikke så så slemt ud.
jeg har desvære ikke noget bevis på hvordan lejligheden så ud da den var
ryddet, burde nok have taget billeder, jeg har haft ringet til
huslejeklagenævnet, de vil gerne tage sagen, men der er 1 år ventetid på, så
jeg har truet lidt med det, og han har givet "rabat" på en ½ mrd husleje, og
det tog jeg, da den her dødsbo sag har kørt i 6 mrd gider jeg ikke mere, men
det piner mig han skal have lov, for jeg er sikkert ikke den sidste han
snyder , hvis han var så sikker i hans sag, at alt var gået OK til,
havde han jo heller ingen grund til at give mig det afslag.

Mvh Jesper